Kurs CAPD – Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego
Kurs CAPD – Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Medycyna
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Kurs skierowany jest do: logopedów, pedagogów, psychologów, terapeutów, pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji03-04-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi20
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Kurs, dzięki praktycznemu wymiarowi szkolenia pozwoli uczestnikom niemal od razu zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności w swojej pracy z dziećmi. Dzięki szkoleniu każdy terapeuta poczuje się pewniej wiedząc, że dysponuje szerokim wachlarzem narzędzi terapeutycznych, a przez rodziców będzie postrzegany jako specjalista w swojej dziedzinie.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Identyfikuje jakie symptomy wskazują na występowanie zaburzeń przetwarzania słuchowego u dziecka. | Kryteria weryfikacji Opisuje objawy oraz trudności wynikające z zaburzeń CAPD u dziecka | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Identyfikuje jakie są przyczyny CAPD i w jaki sposób przebiega proces diagnostyczny. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Planuje terapia z zaburzenia przetwarzania słuchowego wpływają na rozwój dziecka, na procesy uczenia się oraz funkcjonowanie na co dzień. | Kryteria weryfikacji Planuje jak wspierać dziecko z zaburzeniami przetwarzania słuchowego w codziennych sytuacjach. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Formułuje proste zabawy i ćwiczenia, które wspomagają rozwój percepcji słuchowej u dzieci w różnym wieku. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Łączna liczba dni, w których zostanie przekazana wiedza oraz umiejętności praktyczne opisane w programie:
2 dni
Liczba godzin kursu: 16 h dydaktyczne, co stanowi 12 h zegarowych.
W harmonogramie ujęto również przerwy - łącznie 2 h zegarowych w ciągu 2 dni.
Przerwy nie są wliczone w liczbę godzin usługi.
Przerwy w czasie kursu dostosowane będą do tempa pracy uczestników szkolenia oraz ich potrzeb.
Godziny przerw są podane orientacyjnie- w zależności od dynamiki i tempa grupy- mogą ulec zmianie.
W zakresie ewaluacji dodatkowo jest stosowana ankieta satysfakcji, którą kursanci uzupełniają po zakończeniu części szkoleniowej.
Zakres tematyczny:
DZIEŃ I:
PRZETWARZANIE SŁUCHOWE
Budowa i funkcjonowanie układu słuchowego – funkcje ucha zewnętrznego, środkowego i wewnętrznego, centralny układ słuchowy;
Jaka jest różnica między słuchaniem a słyszeniem;
Czym jest przetwarzanie słuchowe;
Podstawowe funkcje słuchowe: lokalizacja, dyskryminacja, separacja dźwięków, pamięć słuchowa, integracja wzrokowo-słuchowa, synteza i analiza fonemowa, uwaga słuchowa itp.
Etapy rozwoju funkcji słuchowych;
Percepcja dźwięków mowy – zagadnienie wyrazistości i zrozumiałości mowy;
Znaczenie lateralizacji dla przetwarzania słuchowego dźwięków mowy;
CENTRALNE ZABURZENIA PRZETWARZANIA SŁUCHOWEGO
Czym jest CAPD; kryteria diagnostyczne;
Przyczyny zaburzeń przetwarzania słuchowego;
Objawy zaburzeń funkcji słuchowych u dzieci;
Nadwrażliwość słuchowa – rodzaje i wpływ na funkcjonowanie dziecka;
Zaburzenia słuchu fonemowego oraz sprawności fonologicznej – wpływ na rozwój mowy oraz rozwój poznawczy,
Zaburzenia uwagi i pamięci słuchowej;
Zaburzenia integracji wzrokowo-słuchowej;
CAPD a rozwój mowy; CAPD a trudności szkolne (nauka czytania i pisania, dysleksja, koncentracja uwagi itd).
DZIEŃ II:
DIAGNOZA ZABURZEŃ PRZETWARZANIA SŁUCHOWEGO
Badania słuchu – rodzaje, interpretacja wyników;
Do kogo skierować dziecko z zaburzeniami CAPD;
Jak wygląda procedura badania;
Prezentacja przykładowych kwestionariuszy i testów diagnostycznych;
Prezentacja wybranych urządzeń wykorzystywanych do diagnozy;
Testy i próby diagnostyczne do oceny słuchu fonemowego i sprawności fonologicznej do wykorzystania w placówkach oświatowych, gabinetach.
TERAPIA CAPD
Formy pomocy dzieciom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego;
Profesjonalne treningi słuchowe (Metoda Johansena, Tomatisa, Warnkego, Neuroflow itp.) – na czym polegają, dla jakich dzieci są rekomendowane, jakie dają efekty;
Muzyka i jej wpływ na przetwarzanie słuchowe, rozwój mowy, pamięci, uwagi itd.;
Wspomagające narzędzia: system FM, słuchawki Forbrain itp. – przykłady zastosowania urządzeń podczas zajęć;
Wspomaganie dziecka z CAPD w domu i szkole – tworzenie sprzyjającego środowiska;
Ćwiczenia stymulujące funkcje słuchowe – przykłady zabaw dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (ćw. słuchu fonemowego, rozwijanie uwagi i pamięci słuchowej, ćw. sprawności fonologicznej, ćw. syntezy i analizy fonemowej, ćw. wspomagające naukę czytania i pisania oraz terapię logopedyczną);
Po części szkoleniowej jest przeznaczone 15 minut na wypełnienie testu.
Warunku organizacyjne dla przeprowadzenia szkolenia: Część teoretyczna bazuje na zajęciach grupowych, uwzględniając dyskusję grupową. Część praktyczna będzie nadzorowana przez prowadzącego. Kursanci będą pracować w parach. Podczas ćwiczeń praktycznych uczestnicy mają do dyspozycji 1 leżankę na dwie osoby oraz poduszki pod głowę i koce.
Warunki niezbędne do spełnienia przez uczestników, aby realizacja usługi pozwoliła na osiągnięcie określonego celu: tytuł logopedów, pedagogów, psychologów, terapeutów, pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 33 Budowa i funkcjonowanie układu słuchowego – funkcje ucha zewnętrznego, środkowego i wewnętrznego, centralny układ słuchowy | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 12-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 33 Czym jest przetwarzanie słuchowe. | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 12-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 33 Podstawowe funkcje słuchowe: lokalizacja, dyskryminacja, separacja dźwięków, pamięć słuchowa, integracja wzrokowo-słuchowa, synteza i analiza fonemowa, uwaga słuchowa itp. | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 12-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 33 Przerwa | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 12-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 33 Etapy rozwoju funkcji słuchowych. | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 12-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 33 Percepcja dźwięków mowy – zagadnienie wyrazistości i zrozumiałości mowy. | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 12-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 11:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 33 Znaczenie lateralizacji dla przetwarzania słuchowego dźwięków mowy; | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 12-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:45 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 33 Czym jest CAPD; kryteria diagnostyczne. | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 12-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 33 Przerwa | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 12-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 33 Przyczyny zaburzeń przetwarzania słuchowego. | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 12-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 33 Objawy zaburzeń funkcji słuchowych u dzieci. | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 12-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:15 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 33 Nadwrażliwość słuchowa – rodzaje i wpływ na funkcjonowanie dziecka. | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 12-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 33 Zaburzenia słuchu fonemowego oraz sprawności fonologicznej – wpływ na rozwój mowy oraz rozwój poznawczy, | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 12-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 33 Zaburzenia uwagi i pamięci słuchowej. | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 12-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:15 | Godzina zakończenia 15:45 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 33 Przerwa | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 12-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:45 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 33 Zaburzenia integracji wzrokowo-słuchowej. | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 12-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 33 CAPD a rozwój mowy; CAPD a trudności szkolne (nauka czytania i pisania, dysleksja, koncentracja uwagi itd). | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 12-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 33 Badania słuchu – rodzaje, interpretacja wyników; | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 13-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 33 Do kogo skierować dziecko z zaburzeniami CAPD; | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 13-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 09:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 33 Jaka jest różnica między słuchaniem a słyszeniem | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 13-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 09:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 21 z 33 Jak wygląda procedura badania | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 13-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 22 z 33 Prezentacja przykładowych kwestionariuszy i testów diagnostycznych | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 13-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 23 z 33 Prezentacja wybranych urządzeń wykorzystywanych do diagnozy | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 13-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 24 z 33 Przerwa | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 13-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 25 z 33 Testy i próby diagnostyczne do oceny słuchu fonemowego i sprawności fonologicznej do wykorzystania w placówkach oświatowych, gabinetach. | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 13-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 26 z 33 Formy pomocy dzieciom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego. | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 13-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 27 z 33 Profesjonalne treningi słuchowe (Metoda Johansena, Tomatisa, Warnkego, Neuroflow itp.) – na czym polegają, dla jakich dzieci są rekomendowane, jakie dają efekty | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 13-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 28 z 33 Muzyka i jej wpływ na przetwarzanie słuchowe, rozwój mowy, pamięci, uwagi itd. | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 13-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 29 z 33 Wspomagające narzędzia: system FM, słuchawki Forbrain itp. – przykłady zastosowania urządzeń podczas zajęć; | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 13-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 30 z 33 Wspomagające narzędzia: system FM, słuchawki Forbrain itp. – przykłady zastosowania urządzeń podczas zajęć; | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 13-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 31 z 33 Wspomaganie dziecka z CAPD w domu i szkole – tworzenie sprzyjającego środowiska. | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 13-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 32 z 33 Przerwa | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 13-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 33 z 33 Ćwiczenia stymulujące funkcje słuchowe – przykłady zabaw dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 13-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto1 400,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 400,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto70,00 PLN
- Koszt osobogodziny netto70,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Katarzyna Matyasik
2008 – Akademia Medyczna Wczesna Logopedia Kliniczna
2006 – Uniwersytet Wrocławski Neurologopedia
2004 – Uniwersytet Wrocławski Logopedia
2003 – Uniwersytet Wrocławski Pedagogika, specjalność rewalidacja
Ma doświadczenie w pracy z dziećmi o nieprawidłowym rozwoju psychoruchowym, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, z dysleksją, autyzmem, zespołem Aspergera, Mózgowym Porażeniem Dziecięcym oraz zespołem Downa. Doświadczenie zawodowe zdobywała współpracując przez wiele lat ze Stowarzyszeniem Handicap we Wrocławiu, Milickim Stowarzyszeniem Przyjaciół Dzieci i Osób Niepełnosprawnych oraz Szkołą Integracyjną w Trzebnicy. Od kilkunastu lat prowadzi gabinet logopedyczny. Ponadto organizuję szkolenia dla rodziców i nauczycieli dotyczące wspomagania rozwoju dziecka.
W trosce o wysoki standard prowadzonej terapii logopedycznej i pedagogicznej stale podnosi swoje kwalifikacje biorąc udział w szkoleniach i warsztatach poświęconych tematyce logopedycznej, neurorozwojowej i pedagogicznej.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Każdy uczestnik otrzymuje skrypt obejmujący całość omawianego materiału, certyfikat, materiały online z części teoretycznej oraz dostęp do 3 webinarów.
Warunki uczestnictwa
Przed wysłaniem zgłoszenia prosimy o zapis przez stronę www.enedu.pl w celu rezerwacji miejsca na szkoleniu.
Wszelkie informacje o obowiązujących procedurach znajdują się w regulaminie szkoleń dostępnym na stronie www.enedu.pl
Informacje dodatkowe
Usługa realizowana jest w godzinach dydaktycznych.
Cena kursu nie obejmuje kosztów dojazdu oraz zakwaterowania.
Każdego dnia przewidziane są przerwy dla uczestników szkolenia.
Podstawa zwolnienia z VAT: Art. 43 ust.1 pkt 26 lit. a Ustawy o VAT.
W zakresie ewaluacji dodatkowo jest stosowana ankieta satysfakcji, którą kursanci uzupełniają po zakończeniu części szkoleniowej.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Udogodnienia dla osób ze szczególnymi potrzebami