Zarządzanie finansami i zapobieganie sytuacjom kryzysowym w przedsiębiorstwach - szkolenie
Zarządzanie finansami i zapobieganie sytuacjom kryzysowym w przedsiębiorstwach - szkolenie
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaFinanse i bankowość / Finanse i doradztwo finansowe
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
- Szkolenie skierowane jest do właścicieli oraz członków zarządów spółek, menedżerów każdego stopnia, dyrektorów finansowych, głównych księgowych, specjalistów ds. controllingu, osób planujących rozwój kariery – awans na stanowiska menedżerskie i wszystkich osób zainteresowanych tematyką szkolenia. Brak wymagań co do stażu pracy.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji26-10-2024
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi24
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest przekazanie i usystematyzowanie wiedzy z zakresu finansów i analizy finansowej w tym: zakresu dokumentów finansowych, analizy sprawozdań finansowych, wskaźników finansowych, analizy sytuacji finansowej.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnicy prawidłowo podejmują decyzje operacyjne, inwestycyjne i finansowe w firmie. | Kryteria weryfikacji Uczestnicy prawidłowo wykorzystują MS Excel przy analizie ryzyka przedsiębiorstwa, przygotowywaniu analiz wrażliwości, budowaniu symulacji do oceny rentowności i opłacalności inwestycji (w tym tabele danych, generatory liczb pseudolosowych i modele MonteCarlo). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
BLOK 1 Zapobieganie sytuacjom kryzysowym monitorowanie sytuacji finansowej własnej i kontrahentów
1. Wprowadzenie do oceny standingu finansowego
- Etapy due diligence finansowego
- Narzędzia ocena kontekstu finansowego,
- Finansowe i poza finansowe źródła informacji w praktyce
- Narzędzia i techniki wykorzystywane w analizach finansowych – warsztaty MS Excel
2. Wstępna analiza sprawozdań finansowych
3. Przyczynowa analiza rentowności przedsiębiorstwa
- Analiza rentowności ROS, ROA, ROE, ROIC
- Ocena rachunku wyników – jaki jest wpływ stosowanego systemu rachunku kosztów na wynik finansowy i rentowność firmy, jak można sterować wynikiem finansowym?
- Dźwignia operacyjna i ryzyko operacyjne badanie marginesów bezpieczeństwa – o ile można zmniejszyć sprzedaż, aby nie zbankrutować?
- Wrażliwość rentowności – jak decyzje podejmowane w innych działach (np. marketing) wpływają na rentowność.
4. Ocena sprawności działania
- Analiza efektywności gospodarowania majątkiem w firmie – jak ocenić gospodarowanie należnościami, zapasami oraz zobowiązaniami krótkoterminowymi
- wskaźniki obrotowości i aktywności,
- cykl konwersji środków pieniężnych
5. Badanie płynności finansowej,
- pojęcie i istota płynności przedsiębiorstwa, trzy aspekty płynności finansowej, nadwyżka płynności i niedobór płynności, płynność a upadłość
- analiza płynności w ujęciu statycznym na podstawie bilansu,
- analiza płynności w ujęciu dynamicznym na podstawie rachunku przepływów pieniężnych
- płynność a wypłacalność przedsiębiorstwa, czy przedsiębiorstwo o odpowiednich poziomach wskaźników płynności może stać się niewypłacalne i upaść?
- kapitał obrotowy netto i strategie zarządzania kapitałem obrotowym netto – jak szacować i sterować zapotrzebowaniem na kapitał obrotowy netto?
6. Analiza struktury finansowania
- wskaźniki zadłużenia,
- badanie samofinansowania i przekładni kapitałowej,
- ocena wypłacalności i ryzyka finansowego przedsiębiorstwa,
- Instrumenty finansowe,
7. Ocena sytuacji finansowej kontrahenta - na przykładach wybranych przedsiębiorstw (warsztaty z dokumentami finansowymi)
- Przyznawanie kredytu kupieckiego
- Modele dyskryminacyjne jako narzędzia przewidywania niewypłacalności i bankructwa przedsiębiorstwa
- Bankowe systemy scoringowe
8. Ocena sprawozdań w kontekście tzw. kreatywnej rachunkowości
- Rachunkowość kreatywna a rachunkowość agresywna.
- Pułapki w interpretacji sprawozdania finansowego.
- Możliwości „upiększania” sprawozdań finansowych.
- Wykrywanie nieprawidłowości.
- Korekty sprawozdania finansowego.
9. Ocena zdolności płatniczej przedsiębiorstwa
- Modele przyznawanie kredytu kupieckiego w zależności od zdolności płatniczej
- Symptomy i ocena pogarszającej się sytuacji finansowej przedsiębiorstwa
- Systemy bankowe i klasyfikacje scoringowe
- Modele dyskryminacyjne jako narzędzia przewidywania niewypłacalności i bankructwa przedsiębiorstwa – warsztat
Blok 2 Planowanie rozwoju i inwestycji w przedsiębiorstwie
1. Przygotowanie planu rozwoju przedsiębiorstwa
- Wprowadzenie do planowania finansowego, jakie elementy powinien uwzględniać plan finansowy
2. Budżetowanie jako metoda zarządzania i zapobiegania sytuacją kryzysowym – budżet spółki Stolwar
- Fazy tworzenia budżetu, realizacji i kontroli, etapy opracowywania budżetu, budżet a plan finansowy
- Przykłady dokumentów budżetowych i planów finansowych
- Zasady i rodzaje budżetowania (cykl budżetowania, budżetowanie odgórne i oddolne, przyrostowe, od zera, budżety sporządzane centralnie a budżetowanie ośrodków odpowiedzialności
- Problemy i nieefektywność tradycyjnych systemów budżetowania (przyczyny kryzysu budżetowania, wady i zagrożenia budżetowania)
3. Budowanie dynamicznych modeli finansowych i planowanie sprawozdań finansowych proforma – warsztat MS Excel – opracowanie modelu finansowego dla spółki MTrans – przewozy pasażerskie
- Planowanie inwestycji, amortyzacji, źródeł finansowania inwestycji leasing, dotacje
- Planowanie zapotrzebowania na kapitał obrotowy
- Planowanie źródeł finansowania
- Planowanie polityki dywidendy w przedsiębiorstwie
4. Planowanie scenariuszy rozwoju przedsiębiorstwa
5. Elementy i struktura biznesplanu i planów nowych przedsięwzięć – inwestycje Nowa hurtowania szkła i instalacja fotowoltaiczna na hali produkcyjnej
- Rodzaje przedsięwzięć a wzorcowy układ dokumentu
- Pozafinansowe narzędzia oceny (model 5 sił Portera, Canvas bussines model, ocena pozycji rynkowej, atrakcyjności rynkowej i prawdopodobieństwa sukcesu strategicznego na podstawie danych niefinansowych)
6. Dobór źródeł finansowania rozwoju/inwestycji,
- Decyzje kredytowe, rzeczywisty koszt finansowania – przykład ocena ofert leasingu samochodów
- efektywna stopa procentowa – analiza stała czy zmienia stopa procentowa przykład budowa chłodni dla hurtowni farmaceutycznej
- planowanie harmonogramów płatności
- Wykorzystaniu funkcji finansowych w zarządzaniu
7. Wymagana stopa zwrotu z inwestycji – przykład: ile powinienem zarabiać na projekcie informatycznym,
- Źródła informacji do kalkulacji wymaganej stopy zwrotu z inwestycji
- Miary ryzyka inwestycji a wymagana stopa zwrotu
- Zadłużenie i ryzyko finansowe a wymagana stopa zwrotu
8. Planowanie przepływów z inwestycji – Przykład: Inwestycja spółki MMotors
- Planowanie inwestycji w warunkach niepewności
- Niepewność stawek, inflacji, kursów w planowaniu inwestycji
9. Narzędzia oceny inwestycji – praktyczne uwarunkowania
- Porównywanie projektów o różnym czasie trwania (EACF, EPR, NPV∞)
- Względne decyzje inwestycyjne (indeks rentowności, wskaźnik wartości bieżącej netto)
10. Narzędzia oceny ryzyka inwestycji – przykład inwestycja fabryka produkcji peletu ze słomy
- Metody scenariuszowe
- Analizy marginesów bezpieczeństwa, wrażliwości
- Metody graficzne
- Metody symulacyjne o ocenie i zarządzaniu ryzykiem inwestowania i planowania rozwoju
Blok 3 Zarządzanie kosztami, rentownością i wykorzystaniem kapitału w przedsiębiorstwie
1. Narzędzia bieżącego monitorowania rentowności przedsiębiorstwa
- Zarządcze układy prezentowania wyników – przykład rodzinna spółka budowlana
- Raportowanie wyników w perspektywie procesów – przykład polska fabryka branży automotive
- Raportowanie w perspektywie podmiotowej – przykład przedsiębiorstwo branży IT
- Rodzajowy rachunek kosztów
- Zarządcze hierarchie centrów zysków
2. Monitowanie rentowności klientów, kontraktów, produktów
- Zasady rozliczania kosztów wspólnych przy pomiarze rentowności – przykład masowa produkcja opakowań dla branży kosmetycznej
- Podejście procesowe przy rozliczaniu kosztów – przykład przedsiębiorstwa handlowego rynek B2B
- Stosowanie normatywów kosztów przy ocenie rentowności
- Monitorowanie kosztów niewykorzystanych zdolności produkcyjnych maszyn urządzeń – przykład spółki obróbki odlewów
- Narzędzia graficzne – krzywa wieloryba, banana chart
3. Wyznaczanie normatywów kosztowych (koszty maszynogodziny, koszty dostawy, koszty składowania, zasady łączenia danych finansowych i biznesowych – przykład centrum logistycznego)
4. Wartość i zarządzanie wartością jako najważniejszy cel przedsiębiorstwa
- Kapitał i koszt kapitału – czyli dlaczego zysk i sprzedaż to nie wszystko
- Kiedy koncentracja na wzroście sprzedaży i wyniku może spowodować bankructwo przedsiębiorstwa
- Czynniki, które mają wpływ na wartość przedsiębiorstwa
- Minimalna marża wymagana dla budowania wartości przedsiębiorstwa
5. Narzędzia pomiaru i monitorowania wykorzystania kapitału w przedsiębiorstwie
- Ekonomiczna wartość dodana (EVA)
- Stopa zwrotu z zaangażowanego kapitału (ROIC)
- Przykłady narzędzi raportowania i monitorowania zarządzania kapitałem szczebel strategiczny i operacyjny
6. Narzędzia i strategie zarządzania kapitałem, czyli jak moje decyzje wpływają na kapitał zaangażowany – przykład spółki wyposażenia wnętrz.
Warunki niezbędne do spełnienia, aby realizacja usługi pozwoliła na osiągniecie głównego celu: 80 % obecności na zajęciach.
Szkolenie realizowany jest w formie wykładu, prezentacji PPT, case study, sesji pytań i odpowiedzi po omówieniu poszczególnych bloków.
Usługa realizowana jest w godzinach zegarowych z przerwami
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 5 Rejestracja i kwestie organizacyjne | Prowadzący Michał J. Kowalski | Data realizacji zajęć 27-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 09:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 5 Zapobieganie sytuacjom kryzysowym monitorowanie sytuacji finansowej własnej i kontrahentów ( rozmowa na żywo, chat, ćwiczenia, wykłady, prezentacja PPT , dokumentów i druków) | Prowadzący Michał J. Kowalski | Data realizacji zajęć 27-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 07:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 5 Planowanie rozwoju i inwestycji w przedsiębiorstwie ( rozmowa na żywo, chat, ćwiczenia, wykłady, prezentacja PPT , dokumentów i druków) | Prowadzący Michał J. Kowalski | Data realizacji zajęć 28-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 5 Zarządzanie kosztami, rentownością i wykorzystaniem kapitału w przedsiębiorstwie ( rozmowa na żywo, chat, ćwiczenia, wykłady, prezentacja PPT , dokumentów i druków) | Prowadzący Michał J. Kowalski | Data realizacji zajęć 29-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 07:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 5 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 29-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto2 952,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto2 400,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto123,00 PLN
- Koszt osobogodziny netto100,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Michał J. Kowalski
W swoim dorobku zawodowym ma między innymi: opracowywania biznes planów, planów finansowych, studiów wykonalności, prace przy projektach podatkowych w tym wykorzystujących struktury międzynarodowe, oceny projektów inwestycyjnych, wdrożenia koncepcji zarządzania wartością przedsiębiorstwa (VBM), wdrażanie systemów controllingu, raportowania menadżerskiego i budżetowania w tym opartych na działaniach (kilkadziesiąt wdrożeń kompleksowych systemów controllingu finansowego), doradztwo przy wdrażaniu systemów finansowych, w tym modułów FI i CO SAP, wyceny przedsiębiorstw, fuzje i przejęcia, IPO, SPO, restrukturyzacje kapitałowej, restrukturyzacje kosztów i wdrożenia programów naprawczych. Współpracuje z gronem profesjonalistów oferujących usługi wspierające zarządzanie finansami przedsiębiorstw.
Doktor nauk ekonomicznych, adiunkt w Zakładzie Zarządzania Finansami, Wydziału Zarządzania Politechniki Wrocławskiej. Autor i opiekun merytoryczny studiów podyplomowych na kierunku Controlling w przedsiębiorstwie, opiekun merytoryczny kursów zawodowych Dyrektor Finansowy, Controller Finansowy.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnik szkolenia otrzymuje na wskazany adres mailowy materiały pomocnicze (prezentacja PPT, materiały dydaktyczne , konieczne dokumenty w tym wyciągi z ustaw i rozporządzeń) niezbędne do realizacji usługi.
Warunki uczestnictwa
Warunki techniczne niezbędne do udziału w usłudze:
1/dysponujemy własną platformą OTP BBB version kompilacja 862.
2/wymagania sprzętowe – komputer/laptop lub inne urządzanie do zdalnej komunikacji wbudowana lub zewnętrzna kamera oraz mikrofon
3/nie ma wymogów co do łącza rekomendujemy prędkość 3/1,5 MB na sekundę
4/ niezbędne oprogramowanie – przeglądarka MOZILLA FIREFOX LUB GOOGLE CHROME
5/ okres ważności linku – dzień odbywania się szkolenia (szkolenie w czasie rzeczywistym)
6) generowany jest plik aktywności (rejestr czasu logowania i wylogowania się uczestników) w celu kontroli/audytu przez jednostkę kontrolną oraz wizerunek uczestnika jak wymaga tego regulamin.
Informacje dodatkowe
https://akk.com.pl/szkolenie/810/Zarzadzanie-finansami-i-zapobieganie-sytuacjom-kryzysowym-w-przedsiebiorstwach
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Warunki techniczne niezbędne do udziału w usłudze:
1/dysponujemy własną platformą OTP BBB version kompilacja 862.
2/wymagania sprzętowe – komputer/laptop lub inne urządzanie do zdalnej komunikacji wbudowana lub zewnętrzna kamera oraz mikrofon
3/nie ma wymogów co do łącza rekomendujemy prędkość 3/1,5 MB na sekundę
4/ niezbędne oprogramowanie – przeglądarka MOZILLA FIREFOX LUB GOOGLE CHROME
5/ okres ważności linku – dzień odbywania się szkolenia (szkolenie w czasie rzeczywistym)
6) generowany jest plik aktywności (rejestr czasu logowania i wylogowania się uczestników) w celu kontroli/audytu przez jednostkę kontrolną oraz wizerunek uczestnika jak wymaga tego regulamin.
7) JEŚŁI WYMAGA TEGO REGULAMIN JEDNOSTKI FINANSUJĄCEJ SZKOLENIE JEST NAGRYWANE