Studia podyplomowe "Behawiorystyka zwierząt"
Studia podyplomowe "Behawiorystyka zwierząt"
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaEkologia i rolnictwo / Weterynaria
- Identyfikator projektuMałopolski Pociąg do kariery
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Studia adresowanie są do wszystkich osób posiadających wyższe wykształcenie w szczególności do:
- osób pragnących pracować ze zwierzętami jako m.in. terapeuta zwierzęcy, zoopsycholog, zooterapeuta, trener psów, koni i kotów
- wolontariuszy w schroniskach i lecznicach weterynaryjnych
- przyszłych lekarzy weterynarii, groomerów
- osób mających w pracy bezpośredni kontakt ze zwierzętami
Usługa również adresowana dla Uczestników Projektu "Małopolski pociąg do kariery - sezon 1" i/lub dla Uczestników Projektu "Nowy start w Małopolsce z EURESem"
- Minimalna liczba uczestników16
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji10-10-2024
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi180
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńStudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Studia podyplomowe "Behawiorystyka zwierząt" z egzaminem końcowym potwierdzają przygotowanie do modelowania reakcji zwierząt (głównie psów, kotów i koni) poprzez wzmacnianie reakcji pozytywnych i eliminowanie reakcji niepożądanych lub niebezpiecznych, w celach hodowlanych, rekreacyjnych, - zooterapeutycznych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Definiuje procesy fizjologiczne, psychologiczne, behawioralne zachodzące u zwierząt | Kryteria weryfikacji Wyjaśnia podstawy chowu i hodowli zwierząt. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Charakteryzuje funkcje i zasady działalności schronisk dla zwierząt | Kryteria weryfikacji Projektuje przestrzeń pomieszczeń dla zwierząt z zachowaniem dbałości o ich dobrostan | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się Definiuje zasady żywienia i profilaktyki zdrowotnej zwierząt | Kryteria weryfikacji Opracowuje plan żywienia zwierzęcia zdrowego lub chorego, każdorazowo uwzględniając wpływ na jego kondycję zdrowotną i behawior typowy np. dla danej rasy | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Planuje rozwój i aktywność sportową zwierząt domowych | Kryteria weryfikacji Organizuje dogtrekking, canicross, tropienie wykorzystując mechanizmy działania różnorodnych bodźców na instynkty, zmysły i odruchy zwierząt | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Rozpoznaje występujące dysfunkcje zwierząt domowych i potrafi zastosować właściwe metody i techniki poprawiające dobrostan zwierząt | Kryteria weryfikacji Projektuje pozytywne metody szkolenia i odpowiednie sygnały uspokajające w przypadku rozpoznania objawów lęku i stresu albo występowania zachowań agresywnych w interakcji z człowiekiem lub innym zwierzęciem | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Monitoruje zakres odpowiedzialności za dobrostan zwierząt | Kryteria weryfikacji Stosuje prawidłowe metody pracy i socjalizacji zachodzące podczas codziennego kontaktu zwierzęcia z jego opiekunem ( lub zooterapeutycznego z pacjentem) zachowując przy tym nie tylko wymogi weterynaryjne ale również podstawy etyki wynikające z wymogów ochrony zwierząt określonych w prawie. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Studia przgotowują do rozwijania umiejętności rozpoznawania zachowań zwierząt i radzenia sobie w trudnych sytuacjach
Program studiów:
Wprowadzenie do psychologii zwierząt
- Wprowadzenie do psychologii
- Wprowadzenie do fizjologii zwierząt
- Podstawy etyki i ochrony zwierząt
- Ochrona prawna zwierząt
- Podstawy chowu i hodowli zwierząt
- Etologia zwierząt domowych
- Dobrostan zwierząt gospodarskich
Podstawy behawioru psa
- Mowa ciała psów
- Sygnały uspokajające
- Objawy lęku i stresu
- Zachowania agresywne
- Analiza zachowań psów w interakcji z człowiekiem
Procesy i mechanizmy uczenia się
- Wczesna stymulacja szczeniąt
- Socjalizacja psów
- Pozytywne metody szkolenia (analiza metod szkoleniowych)
- Testowanie szczeniąt-dobór odpowiedniego psa
- Wybór psa-hodowla, rasa, stan zdrowia
- Dogoterapia
- Psie sporty i aktywności
Zwierzęta w schroniskach
- Wymogi weterynaryjne dla prowadzenia schronisk
- Projektowanie pomieszczeń dla zwierząt
- Dobrostan psów w schronisku
- Dobrostan kotów w schronisku
- Schronisko czy dom tymczasowy - przyszłość opieki nad zwierzętami bezdomnymi
- Praca z psami w schronisku - najczęstsze problemy behawioralne
- Praca z psami po adopcji - najczęstsze problemy behawioralne
- Zajęcia praktyczne w schronisku
Podstawy behawioru kota
- Anatomia i żywienie
- Analiza zachowań kotów w interakcji z człowiekiem, udomowienie
- Instynkty, popędy, zmysły, bodźce, odruchy, objawy stresu u kotów
- Pozytywne szkolenie kotów oraz zabawy z kotem
- Dobrostan kota podczas zajęć
- Przygotowanie kota do zajęć z pacjentem
Podstawy behawioru konia
- Hodowla koni w Polsce
- Udomowienie, psychofizjologia, rasy
- Pokrój konia,
- Socjalizacja
- Instynkty, popędy, zmysły, bodźce, odruchy
- Anatomia i żywienie
- Szkolenie koni
- rozwój i zachowanie konia
- nawyki i wady koni
- Bezpieczeństwo i pierwsza pomoc dla konia i jeźdźca
- Transport koni, ewakuacja zwierząt
- Przygotowanie konia do zajęć z pacjentem
Szkolenie podstawowe konia
- obchodzenie się z koniem
- przygotowanie do jazdy-zasady
- zasady zachowania w stajni, na ujeżdżalni, na padokach
- reguły jazdy na hali, ujeżdżalni oraz w terenie
- szkolenie podstawowe konia, koń szkoleniowy
- rozwój i zachowanie konia-praktyczne zajęcia
- podstawowe chody konia
- przyzwyczajanie i zajeżdżanie
- podstawowe wyszkolenie jeźdźca-obserwacja zachowań konia
- szkolenie koni z wadami budowy i temperamentu
- naturalne metody szkolenia koni
Weterynaria
- Najczęściej spotykane problemy zdrowotne
- Pierwsza pomoc
- Profilaktyka zdrowotna. Szczepienia
- Wpływ niektórych jednostek chorobowych na problemy behawioralne
- Żywienie i jego wpływ na zachowanie
- Masaże lecznicze
- Rehabilitacja oraz podstawy fizjoterapii zwierząt
Czas trwania: 2 semestry, 180 godzin, umożliwiają uzyskanie 30 punktów ECTS. Zajęcia realizowane są w formie mieszanej. Około 70 godz. zajęć prowadzonych jest w formie zdalnej. Zajęcia odbywają są średnio co 2 tygodnie w soboty i niedziele, średnio 6 - 8 godzin dziennie, w godzinach: 8.00 - 16.10.
Zajęcia w formie zdalnej prowadzone są w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem platformy Cisco Webex. Sporadycznie zajęcia mogą być realizowane w ciągu tygodnia w godzinach wieczornych (2 godziny od 18.10 do 19.50). Zajęcia dydaktyczne realizowane są najczęściej w blokach obejmujących wskazaną liczbę godzin dydaktycznych (45 minut) i przerwę. Przerwy nie są wliczane do czasu zajęć.
Zajęcia prowadzone są w formie wykładów, ćwiczeń, odgrywania ról, case study.
Wykładowcami studiów podyplomowych są specjaliści posiadający doświadczenie z zakresu prowadzonych zajęć.
Zajęcia prowadzone są w sposób interaktywny, angażujący słuchaczy do wykonywania zadań, ćwiczeń i projektów oraz symulowania konkretnych sytuacji, które mogą zaistnieć. Część zajęć odbywa sie w schronisku dla zwierząt.
Walidacja: każdy przedmiot na studiach podyplomowych kończy się zaliczeniem, zaliczeniem na ocenę lub egzaminem. Po zakończeniu zajęć dydaktycznych i uzyskaniu wszystkich zaliczeń słuchacz zdaje egzamin końcowy.
Absolwent uzyskuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 22 Procesy i mechanizmy uczenia się, 2 godz. dydaktyczne | Data realizacji zajęć 12-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:50 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 01:40 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 22 Wprowadzenie do psychologii zwierząt, 4 godz. dydaktyczne | Data realizacji zajęć 12-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 11:45 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 03:30 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 22 Podstawy behawioru psa, 4 godz. dydaktyczne | Data realizacji zajęć 13-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 08:55 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 03:35 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 22 Wprowadzenie do psychologii zwierząt, 4 godz. dydaktyczne | Data realizacji zajęć 13-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 12:40 | Godzina zakończenia 16:10 | Liczba godzin 03:30 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 22 Podstawy behawioru psa, 4 godz. dydaktyczne | Data realizacji zajęć 26-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 12:40 | Godzina zakończenia 16:10 | Liczba godzin 03:30 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 22 Podstawy behawioru psa, 4 godz. dydaktyczne | Data realizacji zajęć 27-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 03:30 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 22 Zwierzęta w schroniskach, 4 godz. dydaktyczne | Data realizacji zajęć 27-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 12:40 | Godzina zakończenia 16:10 | Liczba godzin 03:30 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 22 Procesy i mechanizmy uczenia się, 4 godz. dydaktyczne | Data realizacji zajęć 16-11-2024 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 03:30 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 22 Procesy i mechanizmy uczenia się, 4 godz. dydaktyczne | Data realizacji zajęć 17-11-2024 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 03:30 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 22 Podstawy behawioru psa, 4 godz. dydaktyczne | Data realizacji zajęć 30-11-2024 | Godzina rozpoczęcia 08:55 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 03:35 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 22 Zwierzęta w schroniskach, 4 godz. dydaktyczne | Data realizacji zajęć 30-11-2024 | Godzina rozpoczęcia 12:40 | Godzina zakończenia 16:10 | Liczba godzin 03:30 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 22 Zwierzęta w schroniskach, 6 godz. dydaktycznych schronisko Kundelek | Data realizacji zajęć 01-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 08:55 | Godzina zakończenia 14:20 | Liczba godzin 05:25 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 22 Procesy i mechanizmy uczenia się, 2 godz. dydaktyczne, schronisko Kundelek | Data realizacji zajęć 01-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 16:10 | Liczba godzin 01:40 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 22 Procesy i mechanizmy uczenia się, 2 godz. dydaktyczne | Data realizacji zajęć 14-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 09:40 | Liczba godzin 01:40 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 22 Podstawy behawioru psa, 4 godz. dydaktyczne | Data realizacji zajęć 14-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 14:20 | Liczba godzin 03:35 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 22 Podstawy behawioru psa, 4 godz. dydaktyczne | Data realizacji zajęć 15-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 03:30 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 22 Zwierzęta w schroniskach, 6 godz. dydaktycznych | Data realizacji zajęć 11-01-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:55 | Godzina zakończenia 14:20 | Liczba godzin 05:25 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 22 Procesy i mechanizmy uczenia się, 6 godz. dydaktycznych | Data realizacji zajęć 12-01-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:55 | Godzina zakończenia 14:20 | Liczba godzin 05:25 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 22 Procesy i mechanizmy uczenia się, 4 godz. dydaktyczne | Data realizacji zajęć 18-01-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 03:30 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 22 Procesy i mechanizmy uczenia się, 4 godz. dydaktyczne | Data realizacji zajęć 19-01-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 03:30 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 21 z 22 Procesy i mechanizmy uczenia się, 4 godz. dydaktyczne | Data realizacji zajęć 01-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 03:30 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 22 z 22 Procesy i mechanizmy uczenia się, 4 godz. dydaktyczne | Data realizacji zajęć 02-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 03:30 | Forma stacjonarna Nie |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto4 200,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto4 200,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto23,33 PLN
- Koszt osobogodziny netto23,33 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Kamila Szczepaniak
internistyki, dermatologii, endokrynologii, diagnozowania obrazowego i nefrologii. W latach 2019-2024 prowadziła zajęcia dydaktyczne na studiach podyplomowych
Krzysztof Miszkiel
W roku 2012 zdobył uprawnienia zawodowe Treser psów, a w roku 2014 Zoopsycholog.
Uczestniczył w wielu szkoleniach, seminariach i warsztatach kynologicznych. Szczególnym zainteresowaniem jest praca poszukiwawczo-ratownicza z wykorzystaniem metody naturalnej, a więc z pomocą psów.
Katarzyna Pokrzywa
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Zapewniamy uczestnikom studiów dostęp do materiałów przekazywanych przez wykładowców poszczególnych przedmiotów drogą elektroniczną oraz na platformie Moodle. Słuchacze otrzymują: prezentacje przygotowane przez wykładowców, skrypty, inne materiały opisowe przygotowane przez wykładowców, zestawy ćwiczeń.
Warunki uczestnictwa
Osoby z wykształceniem wyższym (I lub II stopnia). Rejestracja https://podyplomowe.wsiz.pl/rekrutacja/
Rejestracja na studia podyplomowe odbywa się w formie elektronicznej. Aby zarezerwować miejsce na studiach podyplomowych konieczne jest złożenie kompletu wymaganych dokumentów rekrutacyjnych. Zgłoszenie na studia tylko przez Bazę Usług Rozwojowych nie gwarantuje miejsca w grupie.
Czesne za studia wpisane w karcie usługi nie obejmuje opłaty rekrutacyjnej w wysokości 50 zł. Opłatę rekrutacyjną należy wnieść w chwili rejestracji na studia przez system rekrutacyjny uczelni.
Informacje dodatkowe
Wykładowcy posiadają wymagane wykształcenie i doświadczenie.
Szczegółowy harmonogram zajęć dydaktycznych oraz kadra realizująca zajęcia będzie wprowadzona do Bazy Usług Rozwojowych na co najmniej 6 dni przed rozpoczęciem każdego semestru.
Usługa skierowana także do Uczestników Projektu MP.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Zajęcia zdalne prowadzone są z użyciem platformy Cisco Webex. Słuchacz loguje się do platformy Cisco Webex ze swojego konta w Wirtualnej Uczelni. Słuchacz, aby skorzystać z zajęć online musi posiadać stanowisko pracy spełniające poniższe minimalne wymagania:
Komputer/laptop/ z zainstalowanym systemem:
Windows
• Windows 10 lub nowszym
Mac OS
• 10.15 lub nowszym
Urządzenia mobilne:
iOS
• 16 i nowsze
iPadOS
• 16 i nowsze
Android
• 10 i nowsze
Minimalna przepustowość połączenia internetowego:
· Download 4 Mb/s
· Upload 4 MB/s
Niezbędne oprogramowanie umożliwiające uczestnikom dostęp do prezentowanych treści i materiałów
- Przeglądarka internetowa (według wyboru słuchacza)
Adres
Adres
Przedmiot "Zwierzęta w schroniskach" realizowany w Miejskim schronisku dla zwierząt bezdomnych w Rzeszowie.
Informacje i sprawy bieżące - pokój nr 48 Centrum Studiów Podyplomowych.
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe
- W okresie trwania usługi rozwojowej dostęp do zasobów biblioteki uczelnianej.