Rachunkowość budżetowa (studia online)
Rachunkowość budżetowa (studia online)
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaFinanse i bankowość / Rachunkowość/księgowość
- Identyfikator projektuRegionalny Fundusz Szkoleniowy II
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
-
Studia kierowane są do:
- absolwentów studiów licencjackich i magisterskich pragnących zdobyć nowe kompetencje zawodowe,
- pracowników księgowości, biur rachunkowych w celu doskonalenia kwalifikacji zawodowych,
- pracowników sektora finansów publicznych w celu podwyższenia kwalifikacji zawodowych.
-
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji15-10-2024
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi220
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńStudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Zapoznanie słuchaczy z aktualną wiedzą z rachunkowości budżetowej i finansowej. Absolwenci wyposażeni będą w praktyczne umiejętności zastosowania rachunkowości budżetowej w prowadzeniu ksiąg i znacznie podwyższa swoje kompetencje zawodowe.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Wiedza i umiejętności:Zyskasz aktualną wiedzę z rachunkowości budżetowej i finansowej, niezbędną w prowadzeniu ksiąg rachunkowych. Zdobędziesz praktyczne umiejętności zastosowania rachunkowości budżetowej w prowadzeniu ksiąg. Podwyższysz swoje kwalifikacje zawodowe na zajmowanym stanowisku. Jako absolwent studiów będziesz mieć możliwość pełnienia funkcji skarbnika w jednostce sektora finansów publicznych. Posiądziesz aktualną wiedzę i praktyczne umiejętności z obszaru nauk: rachunkowości finansowej i budżetowej, finansów publicznych, prawa podatkowego, przepisów ZUS. Po ukończeniu studiów będziesz mieć możliwość ubiegania się o pracę, min. w księgowości jednostki sektora finansów publicznych. Spełnisz warunki do pełnienia funkcji głównego księgowego (skarbnika) w sektorze finansów publicznych. | Kryteria weryfikacji test | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Absolwent uzyskuje zaświadczenie potwierdzające zdobyte efekty kształcenia.
Studia kończą się zaliczeniem na ocenę określonym w karcie kierunku.
Program
Program
RACHUNKOWOŚĆ BUDŻETOWA
(65 godz.)
- Zastosowanie klasyfikacji budżetowej w dekretowaniu dokumentów księgowych (konta plus klasyfikacja w dekretowaniu)
- Przypisywanie klasyfikacji wydatków do kont kosztów
- Weryfikacja kosztów i wydatków w powiązaniu z klasyfikacją budżetową
- Sporządzanie sprawozdań budżetowych
- Analiza deficytu budżetowego i źródeł jego finansowania
- Praktyczne umiejętności księgowości jednostki oraz budżetu
RACHUNKOWOŚĆ FINANSOWA
(20 godz.)
- Stosowanie NZR (Nadrzędnych Zasad Rachunkowości) KSR i MSR /MSSF w prowadzeniu ksiąg
- Opracowanie „polityki (zasad) rachunkowości”
- Dokumenty i dowody księgowe, zasady dekretacji i kontroli dowodów księgowych
- Zasady funkcjonowania kont bilansowych i wynikowych
- Wycena aktyw i pasyw
- Rzetelne i niewadliwe prowadzenie ksiąg oraz sporządzanie sprawozdania finansowego
PRAWNE ASPEKTY PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH
(5 godz.)
- Korelacja przepisów prawa bilansowego, finansów publicznych i prawa podatkowego w prowadzeniu ksiąg
- Poprawne rozpoznanie istoty rzetelności i niewadliwości – aspektów teoretycznych i praktyki
- Zasady odpowiedzialności karnej i odpowiedzialności głównego księgowego oraz wina jako obiektywna zarzucalność popełnienia czynu zabronionego
- Elementy procesu karnego i karno-skarbowego (studium przypadku – proces karny w sprawach gospodarczych z zakresu rachunkowości)
UBEZPIECZENIE SPOŁECZNE I ZDROWOTNE
(10 godz.)
- Praktyczne umiejętności zgłaszania pracowników do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych
- Praktyczne umiejętności sporządzenia deklaracji zgłoszeniowych i rozliczeniowych oraz ich korygowania
- Obliczanie odsetek za zwłokę od zaległości składkowych
- Wystąpienie z wnioskiem o interpretacje przepisów do ZUS
- Znajomość procedur zaskarżania do WSA interpretacji ZUS
PODATEK OD TOWARÓW I USŁUG
(25 godz.)
- Zasady rejestracji dla celów VAT i wyboru zwolnień w podatku VAT.
- Umiejętność dokumentowania dla potrzeb VAT (w tym wystawiania faktur ustrukturyzowanych) i korygowania dokumentów
- Prowadzenie ewidencji dla potrzeb VAT,
- Rzetelne rozpoznanie obowiązku podatkowego i podstawy opodatkowania
- Umiejętność stosowania mechanizmu podzielonej płatności (MPP)
- Umiejętność sporządzania JPK_VAT, zastosowanie odpowiednich symboli w JPK_VAT i kodów GTU w interpretacjach podatkowych
- Rozliczanie VAT z zastosowaniem tzw. „prewspółczynnika” i dokonania korekty VAT naliczonego
PODATKI I OPŁATY LOKALNE
(10 godz.)
- Analiza prawna Ustawy o podatkach i opłatach lokalnych
- Naliczanie podatków i opłat jako dochodów własnych
- Dokumentowanie podatków i opłat lokalnych
- Zastosowanie orzecznictwa sądowego i interpretacji w obszarze podatków i opłat w celu transparentnego naliczania podatków i opłat
PODATEK DOCHODOWY OD OSÓB FIZYCZNYCH
(15 godz.)
- Poprawne zakwalifikowanie przychodów do odpowiedniego źródła przychodów,
- Rozliczenie składkowo-podatkowe przychodów ze stosunku pracy, działalności wykonywanej osobiście i przychodów z innych źródeł
- Poprawne rozpoznanie zmiany przepisów updof i zastosowanie w praktyce
- Zastosowanie ulg i odliczeń w rozliczaniu PIT
- Sporządzanie PIT-11, PIT-8 C, PIT-4R, PIT-37
PODATEK DOCHODOWY OD OSÓB PRAWNYCH
(10 godz.)
Podatek dochodowy od osób prawnych (10 godz.)
PRAWO GOSPODARCZE
(10 godz.)
- Zasady postępowania przed sądami i potrafi napisać pozew o zapłatę
- Zastosowanie wiedzy do zabezpieczenia roszczeń wobec dłużników
- Wnoszenie uwag do przygotowywanych umów w obrocie gospodarczym z kontrahentami
ANALIZA SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH
(10 godz.)
- Ocena przedsiębiorstwa na podstawie wielkości bezwzględnych
- Analiza wskaźnikowa bilansu i rachunku zysków i strat
- Ocena kondycji finansowej przedsiębiorstwa na podstawie rachunku przepływów pieniężnych
ORDYNACJA PODATKOWA
(10 godz.)
- Zasady powstawania i wygasania zobowiązań podatkowych
- Odpowiedzialność podatkowa podatnika, płatnika i inkasenta
- Kontrola wg ustawy Prawo przedsiębiorców
- Kontrola podatkowa, postepowanie podatkowe i czynności sprawdzające
- Uwagi do protokołu kontroli,
- Unikanie opodatkowania i zasad opisania schematów podatkowych
KONTROLA RIO (REGIONALNEJ IZBY OBRACHUNKOWEJ)
(10 godz.)
- Prawne podstawy kontroli RIO
- Znajomość procedur kontroli
- Weryfikacji rzetelnego/nierzetelnego dokumentowania operacji gospodarczych
- Analiza protokołu kontroli i realizacji zaleceń pokontrolnych
DYSCYPLINA FINANSÓW PUBLICZNYCH
(10 godz.)
- Analiza prawna czynów zagrożonych odpowiedzialnością za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
- Analiza skutków prawnych naruszenia dyscypliny finansów publicznych
- Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych
- Analiza zagrożeń dla finansów gminy w aspekcie prawno-karnym
- Dyscyplina finansów publicznych w zarządzaniu finansami JST,
- Ryzyko naruszenia dyscypliny finansów publicznych w jednostce sektora finansów publicznych
ZEWNĘTRZNE ŹRÓDŁA FINANSOWANIA. FINANSOWANIE DEFICYTU BUDŻETOWEGO
(10 godz.)
- Ocena atrakcyjności oferty produktów bankowych
- Współpraca z bankiem w sytuacjach kryzysowych
- Analiza kosztów finansowania zewnętrznego
- Świadomość przedłożenia nierzetelnego sprawozdania finansowego
- Umiejętność rzetelnej analizy deficytu budżetu, jego skutków prawnych i zasad finansowania
FORMA ZALICZENIA
Sprawdzenie wiedzy i umiejętności elektronicznie na platformie MOODLE
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto5 800,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto5 800,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto26,36 PLN
- Koszt osobogodziny netto26,36 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestncy studiów podyplomowych otrzymują dodtakowe materiały na zajęciach oraz po, które są zamieszczane na platofrmie MS Teams.
Podczas zjazdu każdy uczestnik programu otrzymuje komplet materiałów dydaktycznych na platformie MS Teams. Materiały te przygotowują wykładowcy, dostosowując je do specyfiki prowadzonego tematu.
Uczestnicy studiów pracują na platformie MS Teams, to platforma komunikacyjna Uczelni WSB Merito, stworzona w celu ograniczenia formalności oraz ułatwienia przepływu informacji między uczestnikami a uczelnią. Za jej pomocą przez całą dobę i z każdego miejsca na świecie uczestnicy mają dostęp do:
- harmonogramu zajęć,
- materiałów dydaktycznych,
- informacji dotyczących zmian w planach zajęć, ogłoszeń i aktualności.
UWAGA! Studia realizujemy także w Toruniu - jeśli interesuje Cię ta lokalizacja - skontakutj się z nami
Warunki uczestnictwa
Uczestnikiem studiów podyplomowych na Uniwersytecie WSB Merito w Toruniu może zostać każda osoba w wykształceniem wyższym (licencjackim, inżynierskim lub magisterskim). O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń.
Aby skorzystać z dofinansowania studiów podyplomowych:
1. Podpisać umowę wsparcia z regionalnym partnerem projektu
2. Przesłać formularz zgłoszeniowy za pośrednictwem Bazy Usług Rozwojowych. Proszę pamiętać o wpisaniu ID wsparcia (nadanego podczas podpisywania umowy) w przeciwnym razie zapis na studia zostanie odrzucony;
3. Następnie samodzielnie dokonać zapisu na studia podyplomowe na uczelni poprzez formularz online
Informacje dodatkowe
- Szczegółowy harmonogram usługi może ulec zmianie w postaci realizowanych przedmiotów w danym dniu i osób prowadzących. Zmianie nie ulegają godziny usługi.
- Harmonogram zjazdów zostanie upubliczniony na stronach Uczeln
- Godziny zajęć podane w harmonogramie są godzinami zegarowymi, zaś ilość godzin programowych jest podana w godzinach dydaktycznych.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Techniczne wymagania do zajęć:
- komputer (z wbudowanymi lub podłączonymi głośnikami i mikrofonem),
- dostęp do Internetu,
- słuchawki (opcjonalnie),
- jeśli chcesz aby Cię widziano, możesz użyć kamery umieszczonej w laptopie/komputerze.