Menedżer ds. eksportu
Menedżer ds. eksportu
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Zarządzanie przedsiębiorstwem
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
-
Pracowników i właścicieli firm rozwijających lub planujących rozwijać działalność na rynkach zagranicznych.
-
Osób pragnących związać swoją karierę zawodową z rozwojem rynków zagranicznych.
-
- Minimalna liczba uczestników18
- Maksymalna liczba uczestników40
- Data zakończenia rekrutacji31-10-2024
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi168
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńStudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem studiów jest zdobycie wiedzy i praktycznych umiejętności w zakresie ekspansji zagranicznej. Studia dostarczą wiedzy potrzebnej do analizy rynków zagranicznych, opracowania strategii marketingowych na rynkach eksportowych, a także zapoznają ze sposobami realizacji transakcji w handlu zagranicznym, formami finansowania i rozliczeń. Absolwenci zdobędą także umiejętności podstaw prowadzenia negocjacji i zawierania umów handlowych oraz wypełniania dokumentów handlowych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się WIEDZA- Zdobycie wiedzy o metodach i organizacji badań koniunktury oraz o analizie rynkowej. - Nabycie wiedzy z zakresu etapów planowania działań eksportowych. - Nabycie wiedzy na temat stosowania metod rozliczenia transakcji handlu zagranicznego oraz ubezpieczania transakcji eksportowych. - Ugruntowanie wiedzy w zakresie prowadzenia negocjacji. - Nabycie wiedzy o zewnętrznych źródłach finansowania działań eksportowych. | Kryteria weryfikacji - Wskazanie procedur celnych, prawa handlowego międzynarodowego, oraz aspektów logistyki i transportu międzynarodowego, co pozwoli na sprawne zarządzanie łańcuchem dostaw- Wskazanie efektywnych narzędzi marketingowych, segmentacji rynków, strategii cenowych i promocji produktów eksportowych, które wspomaga skuteczne wejście na rynki zagraniczne. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się UMIEJĘTNOŚCI- Stosowanie modeli strategii eksportowej. - Konstruowanie i wybieranie optymalnych narzędzi analizy rynków zagranicznych. - Poznanie zasady formułowania kontraktów handlu zagranicznego. - Nabycie umiejętności funkcjonowania i komunikowania się w różnorodnych środowiskach i społecznościach, w tym w otoczeniu międzynarodowym podczas negocjacji handlowych tj. w sytuacjach sprzeczności opinii i interesów. - Umiejętność proponowania rozwiązania dla własnej organizacji w zakresie wchodzenia na rynki zagraniczne. - Znajdowanie zewnętrznych źródeł finansowania działalności eksportowej i sporządzania wniosków. | Kryteria weryfikacji - Wybranie i identyfikacja rynku docelowego do eksportu.- Przygotowanie oferty eksportowej z uwzględnieniem różnic kulturowych oraz zarządzania procesem ofertowym oraz z przepisami prawa międzynarodowego. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Metoda walidacji Prezentacja | ||
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Efekty uczenia się SPOŁECZNE- Jest otwarty na współpracę i budowę relacji wewnątrzgrupowych, potrafi przyjmować w grupie różne role. - Umie pracować samodzielnie i w zespole nad budową strategii/analizą rynków/kanałami dystrybucji. - Docenia różnorodność wśród innych ludzi, a podczas negocjacji pokonuje schematyczne myślenie, uprzedzenia i stereotypy – jest tolerancyjny i otwarty. | Kryteria weryfikacji Efektywna praca w grupie nad wspólnym projektem | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Absolwent uzyskuje zaświadczenie potwierdzające zdobyte efekty kształcenia.
Studia kończą się zaliczeniem na ocenę określonym w karcie kierunku.
Program
Program
WPROWADZENIE DO EKSPORTU – PODSTAWY STRATEGII EKSPORTOWEJ (7 godz.)
-
Globalizacja
-
Eksportować, czy nie – algorytm decyzyjny
-
Badania koniunktury i analiza rynków zagranicznych
-
Strategia eksportowa i jej znaczenie dla firmy
-
Eksport pośredni
-
Eksport bezpośredni
-
Wielozagadnieniowa gotowość do eksportu
-
Rozpoczęcie działalności eksportowej
-
Incoterms
-
Weryfkacja otoczenia biznesowego
-
Źródła informacji o klientach na różnych rynkach i weryfikacja nabywców
ORGANIZACJA KOMÓRKI EKSPORTU W PRZEDSIĘBIORSTWACH (4 godz.)
-
Eksport w małej firmie bez wyodrębnienia organizacyjnego
-
Organizacja z wyodrębnionym stanowiskiem specjalisty do spraw eksportu
-
Organizacja z wyodrębnionym działem eksportu
-
Organizacja z pionem zagranicznym
BEZPOŚREDNIE INWESTYCJE ZAGRANICZNE (7 godz.)
-
Biuro przedstawicielskie
-
Umowa o zarządzanie
-
Wspólne przedsięwzięcie
-
Filia lub oddział zagraniczny
-
Struktura holdingowa
-
Alians strategiczny
-
WARSZTATY: Strategie i proces internacjonalizacji polskich firm – studia przypadków – 4 godz.
ZAGADNIENIA PRAWNE W EKSPANSJI ZAGRANICZNEJ (10 godz.)
- Środki polityki handlowej
- Procedury celne
- Prawo w handlu międzynarodowym
- Prawo w transporcie międzynarodowym
- Podatki
- WARSZTATY: procedury celne w praktyce – 5 godz.
BUDOWANIE I WDRAŻANIE EFEKTYWNEJ STRATEGII EKSPORTOWEJ (18 godz.)
-
Działania eksportowe – cel, struktura, model biznesowy
-
Analiza gotowości przedsiębiorstwa do wejścia na nowe rynki zbytu - identyfikacja rynku i klienta
-
Analiza pozycji przedsiębiorstwa i jego produktów na rynkach zagranicznych
-
Dobór rynków do ekspansji zagranicznej – badania rynku, strategia cenowa i dystrybucyjna, bariery w eksporcie
-
Analiza przewagi konkurencyjnej na wybranym rynku
-
Dobór optymalnej strategii eksportowej dla przedsiębiorstwa na wybranym rynku
-
Podstawowe etapy realizacji działań eksportowych
-
Podstawowe metody wspierania sprzedaży eksportowej
-
Personel w działalności eksportowej
-
Wymogi prawne dla produktu w eksporcie certyfikaty, rejestracje itp.
-
WARSZTATY: opracowanie modelu biznesowego internacjonalizacji – 11 godz.
LIDER EKSPORTU - PRAKTYCZNE ASPEKTY ZARZĄDZANIA ZESPOŁEM EKSPORTOWYM (8 godz.)
- Cechy skutecznego Lidera - empowerment - jako naturalna kompetencja dojrzałego lidera
- Przywództwo Lidera przez pryzmat procesów - delegowanie i egzekwowanie zadań
- Przywództwo sytuacyjne jako klucz do osiągnięcia sukcesu - dopasowanie stylu przywództwa przez lidera do poziomu gotowości pracownika
- Budowanie poczucia przynależności przez Lidera
- Budowanie zespołu eksportowego przez Lidera
- Efektywna komunikacja w procesie ustalania celów eksportowych przez Lidera
EFEKTYWNE NARZĘDZIA MARKETINGOWE WSPOMAGAJĄCE EKSPORT (18 godz.)
-
Cele prowadzenia działalności eksportowej – wskaźniki rezultatu
-
Analiza nowych rynków eksportowych (PEST)
-
Segmentacja rynków, wybór docelowego rynku eksportowego
-
Techniki poszukiwania potencjalnych importerów, źródła informacji
-
Kryteria wyboru produktów do eksportu
-
Kanały dystrybucji produktów eksportowych
-
Strategie cenowe w eksporcie
-
Strategie marketingowe w eksporcie – marketing mix
-
Promocja produktów eksportowych
-
Proces tworzenia i prowadzenia kampanii informacyjno-promocyjnej w eksporcie
-
Narzędzia marketingu i reklamy w eksporcie – ocena kanałów dystrybucji przekazów informacyjno-promocyjnych
-
Organizowanie spotkań – zasady przygotowywania prezentacji ofert eksportowych
-
Standardy obsługi, etykieta w biznesie międzynarodowym
-
WARSZTATY: marketing eksportowy w praktyce – 11 godz.
ORGANIZACJA WEJŚCIA NA RYNKI ZAGRANICZNE I NARZĘDZIA PROMOCJI EKSPORT(17 godz.)
-
Poszukiwanie kontrahentów
-
Oferta i zapytanie ofertowe
-
Nawiązywanie kontaktów
-
Poszukiwanie dystrybutorów
-
Organizacja i udział w targach
-
Organizacja i udział w misjach
-
WARSZTATY w salach komputerowych: poszukiwanie kontrahentów, przygotowanie targów oraz misji zagranicznej – 10 godz.
KONTRAKTY EKSPORTOWE (14 godz.)
-
Przygotowanie skutecznej oferty eksportowej
-
Proces ofertowy i prawne aspekty oferty w UE i poza UE
-
Ustalanie bazy dostawy i sposobu płatności
-
Sposób rozliczania kontraktu
-
Zabezpieczenia odroczonej płatności – praktyka na różnych rynkach
-
Terminy płatności
-
Zabezpieczenia i podstawowe klauzule kontraktów eksportowych
-
Posługiwanie się Ogólnymi Warunkami Sprzedaży i włączanie ich do umów
-
Zasady wyboru prawa właściwego, arbitrażu, ograniczanie odpowiedzialności eksportera
-
WARSZTATY: analiza kontraktu eksportowego – 4 godz.
-
NEGOCJACJE KONTRAKTÓW EKSPORTOWYCH (18 godz.)
-
Wielokulturowość rynków
-
Wprowadzenie do negocjacji
-
Etapy negocjacji
-
Narzędzia negocjacyjne, w tym rekwizyty
-
Taktyki negocjacyjne
-
Metody obrony przed taktykami klienta
-
Sztuka manipulacji – wszystkie chwyty dozwolone
-
Rozpoznawanie obszaru negocjacji i ustępstw partnera
-
Kreowanie wizerunku i budowanie własnej siły
-
Mowa ciała w negocjacjach w różnych kulturach
-
Taktyki retoryczne w negocjacjach i ich różne rozumienie
-
Testowanie limitów klienta zagranicznego
-
Przełamywanie impasu, nie okazując słabości i nie zrywając negocjacji
-
WARSZTATY: negocjowanie kontraktów (negocjacje zza biurka i negocjacje face2face) – 11 godz.
PODSTAWY LOGISTYKI I TRANSPORTU MIĘDZYNARODOWEGO (11 godz.)
-
arządzanie łańcuchem dostaw z uwzględnieniem zróżnicowania środków transportu
-
Systemy informatyczne w logistycznym łańcuchu dostaw
-
Centra logistyczne w łańcuchu dostaw
-
Gospodarka magazynowa w łańcuchu dostaw
-
Logistyka zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji
-
Środki transportu w handlu zagranicznym
-
Transport – spedycja samochodowa
-
Zarządzanie transportem i spedycją samochodową
-
Bezpieczeństwo drogowe
-
Ubezpieczenia
-
Kontrola w transporcie samochodowym
-
Warsztaty: projektowanie międzynarodowego łańcucha dostaw – 7 godz.
SYSTEM CELNY, ODPRAWA CELNA, PROCEDURY I DOKUMENTY CELNE(11 godz.)
-
Znaczenie cła w obrocie towarowym zagranicznym
-
Opodatkowanie transakcji zagranicznych towarów z krajami spoza Unii Europejskiej
-
Dokumentacja i ewidencja księgowa transakcji zagranicznych z krajami spoza Unii Europejskiej
-
SAD
-
Faktura
-
Inne
-
Warsztaty: wypełnianie dokumentów eksportowych: SAD, listy przewozowe, inne – 7 godz.
ŹRÓDŁA FINANSOWANIA DZIAŁALNOŚCI EKSPORTOWEJ (11 godz.)
-
Polityka ekspansji zagranicznej na poziomie kraju/regionu
-
Zewnętrzne źródła finansowania działalności eksportowej: dotacje, pożyczki
-
Instytucje wspomagające działania eksportowe – instytucje otoczenia biznesu i inne
-
Zewnętrzne źródła finansowania personelu zajmującego się eksportem
-
Dotacje
-
Pożyczki
-
WARSZTATY: opracowanie wniosku o dofinansowanie ekspansji zagranicznej przedsiębiorstwa (dotacja/pożyczka) – 7 godz.
JĘZYK ANGIELSKI W EKSPORCIE (8 godz.)
- Angielski biznesowy
- Dokumentacja handlowa
SEMINARIUM (6 godz.)
- Konsultacje w zakresie przygotowania projektu zaliczeniowego.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto5 550,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto5 550,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto33,04 PLN
- Koszt osobogodziny netto33,04 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Małgorzata Kośmicka
Od ponad 20 lat prowadzi szkolenia i doradztwo w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem, zarządzania strategicznego, zarządzania sprzedażą oraz zarządzania ludźmi, mentoringu. Posiada doświadczenie w budowaniu strategii i zarządzaniu sprzedażą w przedsiębiorstwach. Od 2003 roku doradza menedżerom jak zarządzać swoim zespołem i rozwiązywać problemy, opracowuje i pomaga we wdrożeniu programów nastawionych na budowę lub aktualizację strategii działania, strategii sprzedaży, strategii marketingowej oraz na poprawę efektywności sprzedaży.
Współpracuje zarówno z przedsiębiorstwami (w tym z firmami polskimi i międzynarodowymi, m.in. produkcyjnymi i handlowymi) jak i uczelniami wyższymi, urzędami oraz ngo. Członek Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu. Fundator oraz prezes Nawigator Pro Fundacji Dobrych Praktyk Zarządzania w latach 2013 do 2019. Założyciel sieci organizacji pozarządowych „Działamy Razem”, w latach 2013-2018 członek zarządu tej sieci. Autorka szeregu publikacji na temat zarządzania, sukcesji i mentoringu.
Szkolenia prowadzi od 2003 roku, coaching od 2010 roku. Przeprowadziła ponad 3500 dni szkoleń oraz ponad 3500 godzin coachingu dla kadry zarządzającej wyższego, średniego oraz niższego szczebla.
Laureatka nagrody Prezesa firmy Roto Frank Okucia Budowlane Sp. z o.o. „Cała Naprzód” za samodzielne opracowanie i efekt
Sławomir Kośmicki
Absolwent Politechniki Poznańskiej, MBA na AE i Georgia States University, ukończył Psychologię w Zarządzaniu na UAM Poznań.
Zajmuje się kompetencjami pracowników, ustalaniem strategii przedsiębiorstw, wartościowaniem wynagrodzeń.
Alicja Szczepańska
Paweł Inerowicz
Michał Isański
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Podczas zjazdu każdy uczestnik programu otrzymuje komplet materiałów dydaktycznych na platformie MS Teams. Materiały te przygotowują wykładowcy, dostosowując je do specyfiki prowadzonego tematu.
Uczestnicy studiów pracują na platformie MS Teams, to platforma komunikacyjna Uczelni WSB Merito, stworzona w celu ograniczenia formalności oraz ułatwienia przepływu informacji między uczestnikami a uczelnią. Za jej pomocą przez całą dobę i z każdego miejsca na świecie uczestnicy mają dostęp do:
- harmonogramu zajęć,
- materiałów dydaktycznych,
- informacji dotyczących zmian w planach zajęć, ogłoszeń i aktualności.
Warunki uczestnictwa
Warunki uczestnictwa
Zapisu można dokonać na stronach Uniwersytetu WSB Merito w wybranych filiach w:
- Chorzowie,
- Poznaniu,
- Szczecinie,
- Warszawie
poprzez formularz online znajdujący się na stronie: www.wsb.pl/rekrutacja/krok1 oraz dostarczyć komplet dokumentów do Biura Rekrutacji do wybranej filii.
Kryteria uczestnictwa w Programie
- ukończone studia wyższe I lub II stopnia
- spełnienie warunków rekrutacyjnych
Warunki zaliczenia
- test
- praca dyplomowa/projekt wraz z prezentacją
Zjazdy odbywają się średnio raz lub dwa razy w miesiącu:
- w soboty i niedziele od 9:00 do 16:00
- wyjątkowo mogą pojawić się zajęcia w piątki w godz 16:00-21:00
Informacje dodatkowe
Dodatkowe szkolenia
Uczestnicy naszych programów mogą brać udział w ciekawych szkoleniach, które prowadzą doświadczeni trenerzy. Udział w spotkaniach jest bezpłatny. Dzięki szkoleniom można uzupełnić wiedzę i potwierdzić ją certyfikatem.
Informacje dodatkowe
- Szczegółowy harmonogram usługi może ulec zmianie w postaci realizowanych przedmiotów w danym dniu i osób prowadzących. Zmianie nie ulegają terminy zjazdów na studiach podyplomowych oraz ilość godzin usługi.
- Harmonogram zjazdów zostanie upubliczniony na stronach Uczelni lub w BUR na 2 tygodnie przed zajęciami
- Godziny zajęć podane w harmonogramie są godzinami zegarowymi, zaś ilość godzin programowych jest podana w godzinach dydaktycznych. 168 godzin dydaktycznych = 126 godzin zegarowych
- Cena usługi nie obejmuje opłaty wpisowej oraz końcowej.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Nową wiedzę i umiejętności zdobywasz, dzięki zajęciom realizowanym na platformie MS Teams. Z wykładowcami i uczestnikami studiów kontaktujesz się przez internet, w czasie rzeczywistym (synchronicznie). W zajęciach uczestniczysz w weekendy, zgodnie z ustalonym harmonogramem zjazdów.
Techniczne wymagania do zajęć:
- komputer (z wbudowanymi lub podłączonymi głośnikami i mikrofonem),
- dostęp do Internetu,
- słuchawki (opcjonalnie),
- jeśli chcesz aby Cię widziano, możesz użyć kamery umieszczonej w laptopie/komputerze.