Studia podyplomowe KATOWICE: Neuropsychologia kliniczna i diagnoza neuropsychologiczna w ujęciu praktycznym
Studia podyplomowe KATOWICE: Neuropsychologia kliniczna i diagnoza neuropsychologiczna w ujęciu praktycznym
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Medycyna
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Psycholodzy praktycy zainteresowani neuropsychologią oraz diagnozą neuropsychologiczną, gotowi do rozwoju wiedzy w dziedzinie neuropsychologii klinicznej jako nauki interdyscyplinarnej, obejmującej elementy neurologii, neuroanatomii funkcjonalnej, neuroradiologii, neuropsychiatrii.
Warunkami podjęcia studiów są:
- posiadanie doświadczenia zawodowego jako psycholog zajmujący się problematyką kliniczną lub/i w obszarze pomocy psychologicznej, diagnozy psychologicznej, psychoterapii (również w formie staży, praktyk, wolontariatów)
- bieżąca aktywność zawodowa jako psycholog zajmujący się problematyką kliniczną, diagnozą psychologiczną lub/i w obszarze pomocy psychologicznej, psychoterapii (również w formie stażu). Posiadanie stałego kontaktu z pacjentami umożliwiającego przygotowanie opisu przypadku z praktyki własnej realizowanego w trakcie kształcenia.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników24
- Data zakończenia rekrutacji30-09-2024
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi200
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńStudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem studiów jest przedstawienie znaczenia neuropsychologii w praktyce klinicznej, nabycie przez słuchaczy studiów umiejętności obserwacji, przeprowadzania wywiadu klinicznego, badania, stawiania hipotez diagnostycznych, wnioskowania neuropsychologicznego, poznanie podejścia eksperymentalno-klinicznego oraz metod terapeutycznych wybranych deficytów mózgowych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się WIEDZA: W efekcie ukończenia studiów absolwent ma uporządkowaną wiedzę z zakresu rozumienia złożoności związku między stanem mózgowia i stanem behawioralnym. Wnikliwie rozpoznaje czynniki determinujące obraz zaburzeń behawioralnych. Zna budowę i struktury ośrodkowego układu nerwowego oraz pojęcia z neuroanatomii funkcjonalnej, jak również mechanizmy uszkodzenia mózgowia oraz jednostki nozologiczne istotne z punktu widzenia praktyki psychologicznej. Potrafi zdefiniować i klasyfikować funkcje mózgowe będące przedmiotem oceny neuropsychologicznej. Rozpoznaje i różnicuje ich psychologiczną strukturę oraz podłoże neuroanatomiczne. Rozumie znaczenie diagnozy funkcjonalnej w kontekście diagnozy nozologiczne i lokalizacyjnej. Zna szerokie spektrum narzędzi diagnozy neuropsychologicznej, metody przesiewowe, testy i próby kliniczne, w tym: Mini Mental State Examination (MMSE) Test Rysowania Zegara (CDT) Montreal Cognitive Assessment (MoCA) Addenbrooke's Cognitive Examination- III (ACE-III) Test Pamięci Wzrokowej Bentona Kalifornijski Test Uczenia się Językowego Test Matryc Ravena Test Sortowania Kart z Wisconsin Test Fluencji Figuralnej Ruffa Kolorowy Test Połączeń. | Kryteria weryfikacji Zgodność z celami i standardami:Sprawdzenie, czy osiągnięcia osoby studiującej są zgodne z wcześniej określonymi celami edukacyjnymi i standardami nauczania. Jasność i precyzja: Ocenianie czy osiągnięcia osoby studiującej są jasne, konkretne i precyzyjne, czyli czy pokazują rzeczywiste zrozumienie i opanowanie materiału. Zastosowanie w praktyce: Ocena zdolności osoby studiującej do zastosowania nabytej wiedzy i umiejętności w praktycznych sytuacjach lub zadaniach. Interakcja i komunikacja: Analiza umiejętności osoby studiującej w komunikacji i współpracy z innymi, zarówno w kontekście edukacyjnym, jak i społecznym | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się UMIEJĘTNOŚCIW procesie kształcenia absolwent nabywa umiejętności w zakresie postępowania diagnostycznego: planowania procesu diagnozy, stawiania hipotez diagnostycznych, obserwacji i doboru metod diagnozy do analizowanego problemu, myślenia klinicznego, formułowania wniosków i opisu wyników diagnozy. | Kryteria weryfikacji Zgodność z celami i standardami: Sprawdzenie, czy osiągnięcia osoby studiującej są zgodne z wcześniej określonymi celami edukacyjnymi i standardami nauczania. Jasność i precyzja: Ocenianie czy osiągnięcia osoby studiującej są jasne, konkretne i precyzyjne, czyli czy pokazują rzeczywiste zrozumienie i opanowanie materiału. Zastosowanie w praktyce: Ocena zdolności osoby studiującej do zastosowania nabytej wiedzy i umiejętności w praktycznych sytuacjach lub zadaniach. Interakcja i komunikacja: Analiza umiejętności osoby studiującej w komunikacji i współpracy z innymi, zarówno w kontekście edukacyjnym, jak i społecznym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się KOMPETENCJE SPOŁECZNEAbsolwent zdobywa kompetencje w obszarze o znacznym deficycie specjalistów. Uzyskuje wyrazistą tożsamość zawodową. Rozumie znaczenie neuropsychologii w praktyce klinicznej. Wykazuje kreatywność w planowaniu pracy. Zachowuje otwartość na wszystkie problemy pacjenta. Rozumie problemy psychologiczne wynikające z badania neuropsychologicznego oraz znaczenie zdolności nawiązywania relacji z pacjentem z uszkodzeniem oun w celu realizacji diagnozy. Rozwija sprawność komunikowania się i współdziałania z innymi członkami zespołu diagnostyczno-terapeutycznego. Stara się szerzyć kulturę neuropsychologiczną. Zachowuje otwartość na samorozwój. Intencjonalnie przyjmuje wiedzę i jest w gotowości na dalszy rozwój. Ma potrzebę samodzielnego aktualizowania posiadanej wiedzy z zakresu neuropsychologii, w związku z jej ciągłym rozwojem. | Kryteria weryfikacji Zgodność z celami i standardami: Sprawdzenie, czy osiągnięcia osoby studiującej są zgodne z wcześniej określonymi celami edukacyjnymi i standardami nauczania. Jasność i precyzja: Ocenianie czy osiągnięcia osoby studiującej są jasne, konkretne i precyzyjne, czyli czy pokazują rzeczywiste zrozumienie i opanowanie materiału. Zastosowanie w praktyce: Ocena zdolności osoby studiującej do zastosowania nabytej wiedzy i umiejętności w praktycznych sytuacjach lub zadaniach. Interakcja i komunikacja: Analiza umiejętności osoby studiującej w komunikacji i współpracy z innymi, zarówno w kontekście edukacyjnym, jak i społecznym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnionych do wydawania dokumentów potwierdzających uzyskanie kwalifikacji, w tym w zawodzie
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjęUniwersytet SWPS
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURTak
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegoUniwersytet SWPS
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURTak
Program
Program
Program studiów zawiera 200 godzin dydaktycznych realizowanych w formie warsztatów oraz wykładów. Studia umożliwiają zdobycie 49 punktów ECTS. Studia trwają rok (dwa semestry). Program studiów obejmuje następujące zajęcia:
MODUŁ I
WPROWADZENIE DO NEUROPSYCHOLOGII KLINICZNEJ
- Ocena neuropsychologiczna w warunkach praktyki klinicznej.
- Poglądy na temat związku mózg- zachowanie i podstawy mózgowej organizacji funkcji psychicznych.
MODUŁ II
WSPÓŁCZESNA NEUROPSYCHOLOGIA KLINICZNA
- Mózgowa organizacja funkcji: badania kliniczne a badania neuroobrazowe.
- Mózgowe mechanizmy zachowania z perspektywy neuroobrazowania - asymetria funkcjonalna, mózgowe podłoże uwagi, pamięci funkcji wykonawczych.
MODUŁ III
STRUKTURA, FUNKCJA, MECHANIZMY PATOLOGII UKŁADU NERWOWEGO
- Anatomia i fizjologia układu nerwowego-podstawowe pojęcia dla praktyki neuropsychologicznej.
- Podstawy neurologii klinicznej.
MODUŁ IV
NEUROPSYCHOLOGICZNE NASTĘPSTWA USZKODZEŃ MÓZGU I WYBRANE SYNDROMY
- Zaburzenia samoświadomości z perspektywy neuropsychologii klinicznej.
- Zaburzenia funkcji językowych.
- Apraksja.
- Agnozja.
- Zaburzenia pamięci.
- Zaburzenia procesów uwagi.
- Zaburzenia funkcji wykonawczych.
- Omówienie deficytów neuropsychologicznych w wybranych chorobach naczyniowych mózgu.
- Zespół zaniedbywania stronnego.
MODUŁ V
METODY DIAGNOZY NEUROPSYCHOLOGICZNEJ
- Metody przesiewowe i badanie w nurcie eksperymentalno - klinicznym
- Metody badania pamięci.
- Badanie funkcji wykonawczych.
MODUŁ VI
PROBLEM DIAGNOZY NEUROPSYCHOLOGICZNEJ I NEUROREHABILITACJI
- Profil deficytów neuropsychologicznych w wybranych schorzeniach oun (zespół amnestyczny). Analiza przypadku.
- Profil deficytów neuropsychologicznych w wybranych schorzeniach oun (stan po udarze prawej półkuli). Analiza
przypadku. - Profil deficytów neuropsychologicznych w wybranych schorzeniach oun (pourazowe zaburzenia funkcji wykonawczych). Analiza przypadku.
- Profil deficytów neuropsychologicznych w wybranych schorzeniach oun (stan po udarze lewej półkuli). Analiza
przypadku. - Profil deficytów neuropsychologicznych w wybranych schorzeniach oun (proces dementywny). Analiza przypadku.
- Profil deficytów neuropsychologicznych w wybranych schorzeniach oun na przykładzie postępowania diagnostyczno-rehabilitacyjnego upacjenta na oddziale rehabilitacji neurologicznej. Analiza przypadku.
- Problem diagnozy stanów pourazowych.
- Problem diagnozy osób w wieku podeszłym.
- Profil deficytów neuropsychologicznych w wybranych schorzeniach oun na przykładzie diagnozy trudności neurorozwojowych. Analiza przypadku.
- Seminarium superwizyjne.
MODUŁ VII
WPROWADZENIE DO NEUROREHABILITACJI
- Dysfunkcje sfery wykonawczej z perspektywy neurorehabilitacji.
- Problemy neurorehabilitacji.
Linki do zajeć ważne są do końca września 2025 roku
Sposób walidacji usługi - weryfikacja efektów kształcenia następuje w ramach zaliczeń realizowanych w trakcie studiów.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto8 400,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto8 400,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto42,00 PLN
- Koszt osobogodziny netto42,00 PLN
- W tym koszt walidacji brutto0,00 PLN
- W tym koszt walidacji netto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto0,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Iwona Szatkowska
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały dla uczestników usługi dostarczane są w wersji elektronicznej oraz/lub materiałów drukowanych koniecznych do przeprowadzenia zajęć. Materiały w wersji elektonicznej zamieszczane są na Classroomach poszczególnych zajęć.
Warunki uczestnictwa
Warunkiem przyjęcia jest spełnienie przez Kandydata wszystkich poniżej wymienionych warunków:
1. Wypełnienie internetowego formularza zgłoszeniowego (www.portal.swps.edu.pl/rejestracja) i dostarczenie do realizatora usługi (Uniwersytetu SWPS) przez Kandydata wszystkich wymaganych w procesie rekrutacji dokumentów.
2. Rozmowa kwalifikacyjna w formie online
Uprzejmie informujemy, że wypełnienie formularza rekrutacyjnego drogą internetową nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem.
Ponadto warunkiem przyjęcia jest posiadanie przez Uniwersytet SWPS wolnych
miejsc na danym kierunku oraz decyzja o uruchomieniu kierunku.
Informacje dodatkowe
Cena za studia podana w ramach powyższej Karty Usługi w Bazie Usług Rozwojowych nie obejmuje
opłaty rekrutacyjnej w kwocie 300 zł. Opłata rekrutacyjna nie jest wliczana do kwoty czesnego i jest
wnoszona przez kandydata na etapie rekrutacji.
Absolwenci i studenci Uniwersytetu SWPS są zwolnieni z jej wnoszenia.
Usługa jest zwolniona z VATU na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26b ustawa o podatku VAT.
Szczegółowe informacje na temat kierunku znajdą Państwo pod adresem:
https://www.swps.pl/oferta/katowice/podyplomowe/psychologia-psychoterapia/neuropsychologia-kliniczna-i-diagnoza-neuropsychologiczna-w-ujeciu-praktycznym
Warunki techniczne
Warunki techniczne
1) platforma /rodzaj komunikatora, za pośrednictwem którego prowadzona będzie usługa: narzędzie z pakietu Google G-Suit ( google classroom oraz google meet)
2) minimalne wymagania sprzętowe, jakie musi spełniać komputer Uczestnika lub inne urządzenie do zdalnej komunikacji: komputer z procesorem Intel Pentium 4 lub nowszy, obsługujący SSE2 ,2 GB pamięci RAM, zainstalowany jeden z systemów operacyjnych Windows 7, 8, 10, macOS 10.9 lub nowszy. Dodatkowo wbudowany lub zewnętrzny mikrofon,opcjonalnie kamera video.(Do obsługi wideo w jakości HD wymagany jest procesor Intel drugiej generacji i3/i5/i7 2,2 GHz, odpowiednik firmy AMD lub lepszy).Android z systemem 5.0 lub nowszy/ iPhone z systemem iOS 11.0 lub nowszy.
3) minimalne wymagania dotyczące parametrów łącza sieciowego, jakim musi dysponować Uczestnik: https://support.google.com/a/answer/1279090
4) niezbędne oprogramowanie umożliwiające Uczestnikom dostęp do prezentowanych treści i materiałów: Przeglądarka Google Chrome lub Mozilla Firefox, Adobe Reader , Pakiet biurowy np Libre Office,Open office lub Microsoft office.