Efektywna komunikacja i współpraca w zespole. Gr 1
Efektywna komunikacja i współpraca w zespole. Gr 1
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Pracownicy Firmy Krause Krause Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
- Minimalna liczba uczestników13
- Maksymalna liczba uczestników16
- Data zakończenia rekrutacji07-10-2024
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi10
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotuje uczestników do stosowania narzędzi związanych z budowaniem efektywnych zespołów oraz do stosowania kluczowych narzędzi komunikacji interpersonalnej wpływających na efekty i jakość codziennej pracy. Szkolenie przygotuje do stosowania narzędzi pozwalających na budowanie atmosfery współpracy, integracji zespołowej a także, do stosowania zespołowych metod generowania rozwiązań i decyzji oraz radzenia sobie w sytuacjach trudnych i konfliktowych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik na poziomie wiedzy: Charakteryzuje techniki aktywnego słuchania, dostrajania się do rozmówcy, werbalne i niewerbalne. Na poziomie umiejętności: Komunikuje się w sposób przejrzysty i profesjonalny. Na poziomie umiejętności społecznych: Kreuje pozytywną atmosferę współpracy. | Kryteria weryfikacji Uczestnicy powinni wykazać zrozumienie pojęć związanych z komunikacją w zespole, takich jak różnice między grupą a zespołem, etapy organizacji zespołu oraz różne style zachowań w pracy zespołowej. Uczestnicy powinni demonstrować umiejętność skutecznego komunikowania się w zespole poprzez wykorzystanie narzędzi i technik zaprezentowanych podczas szkolenia. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
1. ZESPÓŁ A JEDNOSTKA – KOMUNIKACJA W ZESPOLE RÓŻNORODNYM
- Co to jest zespół, rodzaje zespołów.
- Cechy wzorcowego zespołu.
- Etapy organizacji zespołu – omówienie faz formowania się grupy – odniesienie do zespołów uczestników.
- Procesy zachodzące na poszczególnych etapach i ich wpływ na relacje.
- Rola i znaczenie jednostki w grupie.
- Narzędzia usprawniające komunikację między jednostką a pozostałymi członkami zespołu.
Celem modułu jest uświadomienie uczestnikom roli i znaczenia współpracy w zespole oraz korzyści wynikających z dzielenia się wiedzą. Różnice między ludźmi i różne role odgrywane przez członków zespołu stanowią wartość, z której należy czerpać korzyści. Uczestnicy poznają narzędzia pozwalające usprawnić te procesy.
2. STYLE ZACHOWAŃ - ŚWIADOMOŚĆ WŁASNEGO STYLU KOMUNIKACJI Z POZOSTAŁYMI CZŁONKAMI ZESPOŁU
- Rutyna i stereotypy w procesie komunikacji.
- Podstawowe błędy i sposoby narzędziowe na ich unikanie.
- Style zachowań w zespole.
- Różnice w pracy zespołowej w zależności od preferowanego stylu zachowań – mechanizm poprawnej komunikacji wynikający z umiejętnego stosowania narzędzi.
- Jak się efektywnie komunikować?
- Specyfika komunikacji i działań danego stylu - właściwy przekaz i odbiór informacji.
- Komunikat nadany a odebrany.
- Jakie zadania preferują członkowie naszego zespołu - analiza i wnioski.
Moduł pozwalający się zrozumieć i zaakceptować. Jednocześnie pokazujemy uczestnikom co należy zrobić, by efektywnie się ze sobą komunikować, mimo różnic lub właśnie dzięki nim. Narzędzie dane uczestnikom pozwala uczyć tolerancji i wzajemnej akceptacji.
3. WŁAŚCIWA KOMUNIKACJA WSPIERAJĄCA WSPÓŁPRACĘ I PROWADZĄCA DO WZROSTU EFEKTYWNOŚCI ZESPOŁU
- Błędy w komunikacji międzyzespołowej.
- Sposoby porozumiewania się między ludźmi.
- Zasady komunikacji – SPM – okazywanie szacunku i dbanie o właściwe relacje.
- Znaczenie udzielania informacji zwrotnej w komunikacji międzyzespołowej.
- Znaczenie wzajemnego wsparcia i korzystania z własnych doświadczeń związanych z różnorodnością pracy i celami zawodowymi.
- Budowanie poczucia wspólnoty grupowej.
- Kształtowanie pozytywnych interakcji grupowych.
Ta część szkolenia stanowi podsumowanie wiedzy i utrwalenie umiejętności w obszarze komunikacji międzyzespołowej. Zwrócimy szczególną uwagę na jakość informacji zwrotnej i na jej znaczenie w kształtowaniu relacji międzyludzkich.
4. ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI WSPÓŁPRACY W ZESPOLE
- Grupa ludzi a Zespół. Budowanie poczucia wspólnoty grupowej.
- Zwiększanie uczucia solidarności, uświadomienie własnego wkładu w rozwój i funkcjonowanie zespołów.
- Stworzenie okazji do wglądu w problemy zespołu, pobudzanie motywacji do działań integracyjnych.
- Korzyści wynikające z pracy w zespole różnorodnym.
- Budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa.
- Kształtowanie pozytywnych interakcji grupowych.
- Idea Killers – czyli kilka słów o tym jak współpracę i zaangażowanie skutecznie osłabić.
Moduł budujący świadomość ważności współpracy między ludźmi w organizacjach. Efekt synergii zespołowej zostanie ukazany w ćwiczeniach o charakterze procesu grupowego. Zbudujemy również poczucie wspólnoty w odróżnieniu od pojawiającego się zjawiska Idea Killers.
5. REGUŁY EFEKTYWNEJ PRACY W ZESPOLE
- Procesy i interakcje w zespole.
- Metaplan – metoda stanowiąca diagnozę sytuacji.
- Metody uzyskiwania efektu synergii i wyzwalania umysłu zbiorowego.
- Współdziałanie w sytuacjach zadaniowych.
- Siatka celów jako narzędzie coachingowe.
6. SYTUACJE KONFLIKTOWE W ZESPOLE. ROLA CZŁONKÓW ZESPOŁU W ROZWIĄZYWANIU TRUDNYCH SYTUACJI
- Dlaczego dochodzi do konfliktów? Czy konflikt zawsze jest zjawiskiem negatywnym?
- Sposoby diagnozowania sytuacji konfliktowych.
- Test autodiagnostyczny „Zarządzanie sytuacją konfliktową”.
- Strategie i metody rozwiązywania konfliktów.
- Konstruktywne radzenie sobie z sytuacją konfliktu. Jak wykorzystać pozytywne i negatywne efekty konfliktów w zespole?
- Efektywne zachowania członków zespołu w sytuacjach konfliktowych:
- Narzędzia i techniki wywierania wpływu w trudnych, konfliktowych sytuacjach.
- Techniki przeciwdziałania presji, manipulacji i agresji.
- Komunikacja w sytuacjach konfliktowych.
- Asertywna komunikacja – obrona swoich racji, poglądów, a wybór racji korzystniejszych z punktu widzenia zespołu lub organizacji.
- Wykorzystanie narzędzi komunikacji wewnętrznej w zarządzaniu konfliktami.
- Konstruktywne sposoby radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych.
7. NIEFORMALNE ROLE GRUPOWE i STRUKTURY W ZESPOLE
- Diagnozowanie i użyteczność różnych ról grupowych.
- Jak możesz wykorzystać różne role osób w zespole do dobrej w nim współpracy?
- Formowanie się koalicji w twoim zespole.
- Charakter kultury organizacyjnej a przyjmowane sposoby współpracy w zespole.
8. DIAGNOZA TWOJEGO ZESPOŁU – COACHING GRUPOWY Z UCZESTNIKAMI
- Faza rozwoju twojego zespołu.
- Twoje reakcje na to co dzieje się w zespole.
- Co możesz zrobić aby wspierać efektywność działań swojego zespołu?
- Diagnoza interakcji w zespole.
- Jak zrozumieć swój zespół i to co się w nim dzieje?
- Czego potrzebują ludzie aby efektywnie działać?
- Warunki efektywności zespołu PERFORM.
9. KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA W ZESPOLE
- Wprowadzenie do komunikacji organizacyjnej.
- Komunikacja wewnętrzna jako kluczowy element kultury organizacyjnej, budowanie fundamentów organizacji uczącej się, w której przepływ informacji jest warunkiem szybkiego rozwoju.
- Rozwijanie indywidualnych kompetencji komunikacyjnych – znaczenie inteligencji emocjonalnej.
- Znaczenie relacji między współpracownikami dla budowania sprawnego systemu komunikacji wewnętrznej.
10. KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA JAKO PODSTAWA KSZTAŁTOWANIA DOBREJ KOMUNIKACJI WEWNĄTRZ ZESPOŁU
- Poziomy i zakresy komunikacji.
- Modele procesu komunikowania się – wybrane modele i ich charakterystyka.
- Kanały komunikacji i ich znaczenie w odbiorze informacji.
- Budowanie wiarygodności rozmówców poprzez spójność komunikatów werbalnych i niewerbalnych.
- Tworzenie sieci komunikacyjnych adekwatnych do rodzaju zadania – ćwiczenia praktyczne.
- Diagnoza i eliminowanie barier komunikacji towarzyszących komunikacji pionowej i poziomej.
11. ZARZĄDZANIE PRZEPŁYWEM INFORMACJI W ZESPOLE
- Kanały komunikacji – koszty i skuteczność.
- Strategie doboru celu, metody, struktury i sprzężenia zwrotnego adekwatnego do rodzaju danej sytuacji.
- Czynniki, które wpływają na skuteczność komunikowania się w zespole.
- Podział informacji na adresowaną i dostępną oraz stworzenie systemu rangowania informacji w zespole.
- Optymalizowanie ilości, rodzaju i formy wykorzystywanych w zespole dokumentów, informacji.
12. ISTOTA I ZNACZENIE TWÓRCZEGO ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW W ZESPOLE
- Pojęcie myślenia twórczego oraz twórczego rozwiązywania problemów:
- Problemy zamknięte i problemy otwarte - zadania wstępne, których celem jest ukazanie uczestnikom różnicy pomiędzy problemami konwergencyjnymi (zamkniętymi), a problemami dywergencyjnymi (otwartymi).
- Na czym polega sztuka bycia kreatywnym i tworzenia nowatorskich rozwiązań.
- Fazy Kreatywnego Rozwiązywania Problemów - prezentacja schematu rozwiązywania problemów oraz omówienie jego etapów z wykorzystaniem przykładów problemów: finding, solving i evaluating.
- Niezbędne zdolności w fazie generowania pomysłów:
- Płynność myślenia.
- Giętkość myślenia.
- Oryginalność myślenia.
- Wrażliwość na problem.
- Bariery w myśleniu kreatywnym.
- Zjawisko Idea Killers w miejscu pracy - na tym poziomie uczestnicy poznają przeszkody określane jako „Mordercy pomysłów", a także ich destrukcyjny charakter.
Podsumowanie szkolenia. Zakończenie.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 6 ZESPÓŁ A JEDNOSTKA – KOMUNIKACJA W ZESPOLE RÓŻNORODNYM. STYLE ZACHOWAŃ - ŚWIADOMOŚĆ WŁASNEGO STYLU KOMUNIKACJI Z POZOSTAŁYMI CZŁONKAMI ZESPOŁU | Prowadzący Barbara Ogrodniczak | Data realizacji zajęć 08-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 6 WŁAŚCIWA KOMUNIKACJA WSPIERAJĄCA WSPÓŁPRACĘ I PROWADZĄCA DO WZROSTU EFEKTYWNOŚCI ZESPOŁU. ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI WSPÓŁPRACY W ZESPOLE | Prowadzący Barbara Ogrodniczak | Data realizacji zajęć 08-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 6 REGUŁY EFEKTYWNEJ PRACY W ZESPOLE. SYTUACJE KONFLIKTOWE W ZESPOLE. ROLA CZŁONKÓW ZESPOŁU W ROZWIĄZYWANIU TRUDNYCH SYTUACJI | Prowadzący Barbara Ogrodniczak | Data realizacji zajęć 08-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 6 NIEFORMALNE ROLE GRUPOWE i STRUKTURY W ZESPOLE. DIAGNOZA TWOJEGO ZESPOŁU – COACHING GRUPOWY Z UCZESTNIKAMI | Prowadzący Barbara Ogrodniczak | Data realizacji zajęć 08-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 6 KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA W ZESPOLE. KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA JAKO PODSTAWA KSZTAŁTOWANIA DOBREJ KOMUNIKACJI WEWNĄTRZ ZESPOŁU | Prowadzący Barbara Ogrodniczak | Data realizacji zajęć 08-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 6 ZARZĄDZANIE PRZEPŁYWEM INFORMACJI W ZESPOLE. ISTOTA I ZNACZENIE TWÓRCZEGO ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW W ZESPOLE | Prowadzący Barbara Ogrodniczak | Data realizacji zajęć 08-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 01:30 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto1 200,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 200,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto120,00 PLN
- Koszt osobogodziny netto120,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Barbara Ogrodniczak
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały dla Uczestników obejmują:
- podręcznik w wersji elektronicznej z zakresu komunikacji i współpracy w zespole opracowany przez trenera,
- test stylu komunikacji w wersji drukowanej,
- test ról zespołowych w wersji drukowanej,
- instrukcje ćwiczeń w wersji drukowanej.
Informacje dodatkowe
1 godzinę zajęć policzono jako godzinę dydaktyczną, tzn. 1 godzina = 45 minut.
Podstawa do zwolnienia z usługi z VAT: art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT oraz paragraf 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku.