Studia podyplomowe KATOWICE: Psychotraumatologia - poziom zaawansowany
Studia podyplomowe KATOWICE: Psychotraumatologia - poziom zaawansowany
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Studia skierowane są do absolwentów studiów podyplomowych na kierunku Psychotraumatologia realizowanych na Uniwersytecie SWPS. Wymaganym dokumentem jest Świadectwo Ukończenia Studiów Podyplomowych na kierunku Psychotraumatologia. Ponadto od Kandydatów oczekujemy udokumentowanego doświadczenia w pracy z osobami po traumach prostych i złożonych.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników16
- Data zakończenia rekrutacji30-09-2024
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi345
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńStudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Wyposażenie uczestników w kompleksową wiedzę oraz spójne z tym metody interwencjikryzysowej i terapii osób po traumie. Wykształcenie na poziomie zaawansowanym praktycznych umiejętności. Analiza pod kątem skuteczności danej procedury terapii traumy na przykładzie konkretnych
studiów przypadków z ważnych obszarów w psychotraumatologii. Przygotowanie absolwentów do pracy: w zakresie profesjonalnej pomocy w ośrodkach interwencji kryzysowej, hospicjach, klinikach i szpitalach psychiatrycznych itp.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się WIEDZA:1. Rozumienie mechanizmów rozwoju i utrzymywania się zaburzeń po traumie prostej i złożonej 2. Aplikowanie modeli rozwoju zaburzeń pourazowych do konceptualizacji problemów z jakimi zgłaszają się pacjenci 3. Różnicowanie wpływu rodzaju doświadczeń traumatycznych na funkcjonowanie psychospołeczne i psychosomatyczne 4. Kategorie doświadczeń traumatycznych a konsekwencje ze względu na płeć, wiek i rodzaje traum 5. Psychopatologia emocji w tym emocji destrukcyjnych jako konsekwencja traumy wczesnodziecięcej w życiu dorosłym w kontekście uzależnień behawioralnych 6. Wpływ czynników moderujących i mediujących w procesie radzenia sobie ze skutkami doświadczeń traumatycznych od dzieciństwa do dorosłości 7. Diagnoza różnicowa zaburzeń po traumach prostych i złożonych 8. Znajomość procedur terapii traumy opartych o dowody naukowe | Kryteria weryfikacji Zgodność z celami i standardami: Sprawdzenie, czy osiągnięcia osoby studiującej są zgodne z wcześniej określonymi celami edukacyjnymi i standardami nauczania. Jasność i precyzja: Ocenianie czy osiągnięcia osoby studiującej są jasne, konkretne i precyzyjne, czyli czy pokazują rzeczywiste zrozumienie i opanowanie materiału. Zastosowanie w praktyce: Ocena zdolności osoby studiującej do zastosowania nabytej wiedzy i umiejętności w praktycznych sytuacjach lub zadaniach. Interakcja i komunikacja: Analiza umiejętności osoby studiującej w komunikacji i współpracy z innymi, zarówno w kontekście edukacyjnym, jak i społecznym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Prezentacja | ||
Efekty uczenia się UMIEJĘTNOŚCI1. Aplikacja wiedzy z zakresu psychologii traumy na konkretne procedury terapii traumy 2. Różnicowanie typów doświadczeń traumatycznych i ich wpływu na zdrowie psychiczne 3. Zastosowanie wiedzy do tworzenia profesjonalnych szkoleń psychoedukacyjnych 4. Rozpoznawanie deficytów afektywnych, motywacyjnych i poznawczych oraz ich roli w podtrzymywaniu zaburzeń 5. Rozumienie mechanizmów rozwoju zaburzeń ekstrenalizacynych i internalizacyjnych w kontekście objawów i historii pacjenta 6. Łączenie wiedzy z poszczególnych dyscyplin psychologii: psychologii emocji motywacji, psychologii osobowości, psychologii różnic indywidualnych, psychopatologii w etiopatogenezie zaburzeń adaptacyjnych 7. Przygotowanie pogłębionego wywiadu na temat ważnych zdarzeń w życiu pacjenta po traumach 8. Konceptualizacja celów do realizacji w procesie terapii po traumach prostych i złożonych | Kryteria weryfikacji Zgodność z celami i standardami: Sprawdzenie, czy osiągnięcia osoby studiującej są zgodne z wcześniej określonymi celami edukacyjnymi i standardami nauczania. Jasność i precyzja: Ocenianie czy osiągnięcia osoby studiującej są jasne, konkretne i precyzyjne, czyli czy pokazują rzeczywiste zrozumienie i opanowanie materiału. Zastosowanie w praktyce: Ocena zdolności osoby studiującej do zastosowania nabytej wiedzy i umiejętności w praktycznych sytuacjach lub zadaniach. Interakcja i komunikacja: Analiza umiejętności osoby studiującej w komunikacji i współpracy z innymi, zarówno w kontekście edukacyjnym, jak i społecznym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Prezentacja | ||
Efekty uczenia się KOMPETENCJE SPOŁECZNE1. Wrażliwość na wskaźniki dysfunkcji zaburzeń zachowania wynikających z doświadczeń urazowych 2. Trafność rozpoznawania przejawów zaburzeń zachowania w kontekście skutków traum 3. Wzrost osobistych kompetencji emocjonalnych i wrażliwości społecznej na cierpienie ludzi 4. Świadomość własnych umiejętności pozwalająca na skuteczną pomoc psychologiczną 5. Profesjonalna psychoedukacja i pomoc w zakresie pomocy osobom po traumie 6. Świadomość konieczności podnoszenia własnych kwalifikacji oraz poddawania superwizji prowadzonej pracy 7. Świadomość etycznych i prawnych aspektów związanych z pomocą psychologiczną osobom po doświadczeniu traumy | Kryteria weryfikacji Zgodność z celami i standardami: Sprawdzenie, czy osiągnięcia osoby studiującej są zgodne z wcześniej określonymi celami edukacyjnymi i standardami nauczania. Jasność i precyzja: Ocenianie czy osiągnięcia osoby studiującej są jasne, konkretne i precyzyjne, czyli czy pokazują rzeczywiste zrozumienie i opanowanie materiału. Zastosowanie w praktyce: Ocena zdolności osoby studiującej do zastosowania nabytej wiedzy i umiejętności w praktycznych sytuacjach lub zadaniach. Interakcja i komunikacja: Analiza umiejętności osoby studiującej w komunikacji i współpracy z innymi, zarówno w kontekście edukacyjnym, jak i społecznym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Prezentacja |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnionych do wydawania dokumentów potwierdzających uzyskanie kwalifikacji, w tym w zawodzie
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjęUniwersytet SWPS
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURTak
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegoUniwersytet SWPS
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURTak
Program
Program
Program obejmuje 345 godzin zajęć dydaktycznych i trwa 2 semestry. Zajęcia odbywają się w formie wykładów oraz warsztatów. Zakres wiedzy i umiejętności rozwijane podczas omawianych studiów podyplomowych obejmują:
Ramowy program studiów:
- Teoretyczne podejścia do psychoterapii traumy
- Zaburzenia osobowości w kontekście traumatycznego rozwoju
- Wywiad i diagnoza zaburzeń po traumach
- Etyczne i prawne aspekty w pracy psychotraumatologa
- Psychotraumatologia w kontekście psychopatologii emocji i uzależnień behawioralnych
- Procedury postępowania w przypadku przemocy domowej
- Psychotraumatologia w kontekście nagłych zdarzeń (próba samobójcza, napaść, wypadek)
- Konceptualizacja, diagnoza różnicowa i ustalenie procedury psychoterapii traumy dla traum prostych i złożonych
- Case study – psychologiczne konsekwencje traum złożonych
- Case study – psychologiczne konsekwencje traum prostych
- Case study – konceptualizacja i diagnoza różnicowa wg DSM 5 i ICD 11. Analiza studiów przypadków
- Egzamin pisemny
- Egzamin ustny
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto16 400,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto16 400,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto47,54 PLN
- Koszt osobogodziny netto47,54 PLN
- W tym koszt walidacji brutto0,00 PLN
- W tym koszt walidacji netto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto0,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Dawid Ścigała
Psychoterapeuta pracujący w nurcie poznawczo-behawioralnym (Szkoła Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej Uniwersytetu SWPS pod kierownictwem dr Agnieszki Popiel i dr Ewy Pragłowskiej) – Certyfikat Psychoterapeuty Poznawczo-Behawioralnego nr 678, terapeuta EMDR (Eye movement desensitization and reprocessing), psychotraumatolog (ukończone studia podyplomowe na kierunku Psychotraumatologia).
Psycholog transportu posiadający uprawnienia do badań psychologicznych w zakresie psychologii transportu i medycyny pracy, a także osób posługujących się bronią i materiałami niebezpiecznymi. Uczestniczył w licznych szkoleniach z zakresu terapii przetwarzania poznawczego, terapii poznawczo-behawioralnej oraz EMDR.
Autor licznych projektów naukowych o zasięgu krajowym oraz międzynarodowym oraz prowadzący wielu warsztatów z zakresu psychologicznych konsekwencji doświadczeń traumatycznych, terapii poznawczo-behawioralnej oraz statystycznej analizy danych w badaniach społecznych.
Członek Polskiego Towarzystwa Badań nad Stresem Traumatycznych, European Society for Traumatic Stress Studies oraz Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały dla uczestników udostępniane będą w formie elektronicznej. Materiały zostaną zamieszczone na classroom przedmiotu.
Warunki uczestnictwa
O przyjęciu na studia decyduje ukończenie studiów podyplomowych na kierunku Psychotraumatologia na Uniwersytecie SWPS, zaświadczenie potwierdzające co najmniej 3-letni staż pracy z osobami po traumach prostych i złożonych oraz pozytywny wynik egzaminu wstępnego. Wypełnienie formularza rekrutacyjnego nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem się na dany kierunek.
W przypadku niewystarczającej liczby zgłoszeń uczelnia może podjąć decyzję o nieuruchomieniu kierunku.
Informacje dodatkowe
Cena za studia podyplomowe podana w ramach powyższej Karty Usługi w Bazie Usług Rozwojowych nie obejmuje opłaty rekrutacyjnej w wysokości 300 zł. Opłata rekrutacyjna nie jest wliczana do kwoty czesnego i jest wnoszona przez kandydata na etapie rekrutacji.
Absolwenci i studenci Uniwersytetu SWPS są zwolnieni z jej wnoszenia.
Usługa jest zwolniona z VATU na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26b ustawa o podatku VAT.
Szczegółowe informacje na temat kierunku znajdą Państwo pod adresem:
https://swps.pl/oferta/katowice/podyplomowe/psychologia-psychoterapia/psychotraumatologia-poziom-zaawansowany
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Warunki techniczne niezbędne do udziału w części usługi realizowanie zdalnie:
1) platforma /rodzaj komunikatora, za pośrednictwem którego prowadzona będzie usługa: narzędzie z pakietu Google G-Suit.
2) minimalne wymagania sprzętowe: komputer z procesorem Intel Pentium 4 lub nowszy, obsługujący SSE2 ,2 GB pamięci RAM, zainstalowany jeden z systemów operacyjnych Windows 7, 8, 10, macOS 10.9 lub nowszy. Dodatkowo wbudowany lub zewnętrzny mikrofon, opcjonalnie kamera video.(Do obsługi wideo w jakości HD wymagany jest procesor Intel drugiej generacji i3/i5/i7 2,2 GHz, odpowiednik firmy AMD lub lepszy).Android z systemem 5.0 lub nowszy/ iPhone z systemem iOS 11.0 lub nowszy.
3) minimalne wymagania dotyczące parametrów łącza sieciowego, jakim musi dysponować Uczestnik: https://support.google.com/a/answer/1279090.
4) niezbędne oprogramowanie umożliwiające Uczestnikom dostęp do prezentowanych treści i materiałów: Przeglądarka Google Chrome lub Mozilla Firefox, Adobe Reader , Pakiet biurowy np. Libre, Open, Microsoft.
5) okres ważności linku umożliwiającego : bez ograniczeń w trakcie trwania usługi.