Studia podyplomowe WROCŁAW: Psychologia śledcza w praktyce operacyjnej i procesowej
Studia podyplomowe WROCŁAW: Psychologia śledcza w praktyce operacyjnej i procesowej
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Studia są adresowane przede wszystkim do absolwentów psychologii, prawa i bezpieczeństwa wewnętrznego, którzy chcą uzyskać lub rozwinąć kwalifikacje w zakresie psychologii śledczej, pracujących lub współpracujących z instytucjami bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz wymiaru sprawiedliwości. Skorzystać mogą z nich również osoby planujące karierę biegłego psychologa sądowego, jak również praktykujący biegli. Oferta skierowana jest także do funkcjonariuszy Policji, służb specjalnych, Żandarmerii Wojskowej, Służby Więziennej, Straży Granicznej, Krajowej Administracji Skarbowej oraz detektywów i pracowników pionów bezpieczeństwa korporacji.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji30-09-2024
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi186
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńStudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Uzyskanie specjalistycznej wiedzy z zakresu psychologii śledczej, wskazanie praktycznych problemów wynikających z uprawiania psychologii w działaniach służb policyjnych i organów wymiaru sprawiedliwości ukierunkowanych na wykrywanie przestępstw, trening praktycznych umiejętności tworzących merytoryczny warsztat psychologa śledczego.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się WIEDZA:Wprowadzenie słuchaczy w zagadnienia psychologiczne związane z działaniem służb policyjnych i organów procesowych (Sąd, Prokuratura) ukierunkowanych na analizę, wykrywanie i zwalczanie przestępczości. Zastosowania wiedzy psychologicznej dla praktyki instytucji wymiaru sprawiedliwości oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego. Charakterystyka form przestępstw agresywnych. Związki pomiędzy motywacją, wyborem ofiary a zachowaniem sprawcy na miejscu zdarzenia; Zapoznanie słuchaczy z modelami opiniowania psychologicznego i psychiatrycznego w zakresie procesów motywacyjnych przestępstwa agresywnego; Poznanie mechanizmów spostrzegania, zapamiętywania oraz odtwarzania informacji przez świadków i podejrzanych. Zasady tworzenia otoczenia, warunków sprzyjających pozyskiwaniu informacji w kontekście pracy śledczej oraz eliminacja barier komunikacyjnych. | Kryteria weryfikacji Zgodność z celami i standardami: Sprawdzenie, czy osiągnięcia osoby studiującej są zgodne z wcześniej określonymi celami edukacyjnymi i standardami nauczania.Jasność i precyzja: Ocenianie czy osiągnięcia osoby studiującej są jasne, konkretne i precyzyjne, czyli czy pokazują rzeczywiste zrozumienie i opanowanie materiału. Zastosowanie w praktyce: Ocena zdolności osoby studiującej do zastosowania nabytej wiedzy i umiejętności w praktycznych sytuacjach lub zadaniach. Interakcja i komunikacja: Analiza umiejętności osoby studiującej w komunikacji i współpracy z innymi, zarówno w kontekście edukacyjnym, jak i społecznym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Prezentacja | ||
Efekty uczenia się Zapoznanie uczestników z możliwymi sytuacjami kryzysowymi, które mogą być rozwiązane w drodze interwencji psychologicznej oraz negocjacji. Znajomość procesów psychologicznych towarzyszących sytuacjom zakładniczym. Zapoznanie z podstawowymi zasadami zachowania się w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia własnego i innych osób Aplikowanie modeli rozwoju zaburzeń pourazowych w diagnozie, analizie wypowiedzi świadków oraz podejrzanych. | Kryteria weryfikacji Zgodność z celami i standardami: Sprawdzenie, czy osiągnięcia osoby studiującej są zgodne z wcześniej określonymi celami edukacyjnymi i standardami nauczania.Jasność i precyzja: Ocenianie czy osiągnięcia osoby studiującej są jasne, konkretne i precyzyjne, czyli czy pokazują rzeczywiste zrozumienie i opanowanie materiału. Zastosowanie w praktyce: Ocena zdolności osoby studiującej do zastosowania nabytej wiedzy i umiejętności w praktycznych sytuacjach lub zadaniach. Interakcja i komunikacja: Analiza umiejętności osoby studiującej w komunikacji i współpracy z innymi, zarówno w kontekście edukacyjnym, jak i społecznym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Prezentacja | ||
Efekty uczenia się UMIEJĘTNOŚCIKształtowanie umiejętności wstępnej diagnozy motywacji przestępstwa. Analiza struktury i treści zeznania świadka przy podejrzeniu fałszywego zawiadomienia. Umiejętność analizy motywacji przestępczej. Różnicowanie psychologicznych charakterystyk sprawców zabójstw, zgwałceń, aktów terroru kryminalnego oraz czynów pedofilnych. Opracowanie analizy konkretnego przypadku przestępstwa, w tym oszacowanie kryteriów wyboru ofiary przez sprawcę czynu. Planowanie i przygotowanie wywiadu śledczego oraz przesłuchań. Umiejętność identyfikacji obszarów krytycznych w analizie zeznań i wyjaśnień. Różnicowanie typów doświadczeń traumatycznych i ich wpływu na zdrowie psychiczne oraz wiarygodność zeznań świadkó Umiejętność prowadzenia rozmów· z osobami agresywnymi i zaburzonymi. | Kryteria weryfikacji Zgodność z celami i standardami: Sprawdzenie, czy osiągnięcia osoby studiującej są zgodne z wcześniej określonymi celami edukacyjnymi i standardami nauczania.Jasność i precyzja: Ocenianie czy osiągnięcia osoby studiującej są jasne, konkretne i precyzyjne, czyli czy pokazują rzeczywiste zrozumienie i opanowanie materiału. Zastosowanie w praktyce: Ocena zdolności osoby studiującej do zastosowania nabytej wiedzy i umiejętności w praktycznych sytuacjach lub zadaniach. Interakcja i komunikacja: Analiza umiejętności osoby studiującej w komunikacji i współpracy z innymi, zarówno w kontekście edukacyjnym, jak i społecznym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Prezentacja | ||
Efekty uczenia się KOMPETENCJE SPOŁECZNEKształtowanie logicznego i krytycznego myślenia w zakresie zastosowań psychologii w procesie wykrywczym oraz postępowaniu karnym; Umiejętność podejmowania decyzji w pracy śledczej – różnicowanie relacji szczerych i nieszczerych osób pokrzywdzonych oraz podejrzanych Doskonalenie kompetencji komunikacyjnych; Trening radzenia sobie z emocjami w sytuacjach trudnych interpersonalnie Doskonalenie umiejętności kreatywnego rozwiązywania konfliktów, Wrażliwość na wskaźniki dysfunkcji emocjonalnych wynikających z doświadczeń urazowych Kształtowanie umiejętności interdyscyplinarnej współpracy przy identyfikacji sprawców przestępstw oraz ich ofiar. | Kryteria weryfikacji Zgodność z celami i standardami: Sprawdzenie, czy osiągnięcia osoby studiującej są zgodne z wcześniej określonymi celami edukacyjnymi i standardami nauczania.Jasność i precyzja: Ocenianie czy osiągnięcia osoby studiującej są jasne, konkretne i precyzyjne, czyli czy pokazują rzeczywiste zrozumienie i opanowanie materiału. Zastosowanie w praktyce: Ocena zdolności osoby studiującej do zastosowania nabytej wiedzy i umiejętności w praktycznych sytuacjach lub zadaniach. Interakcja i komunikacja: Analiza umiejętności osoby studiującej w komunikacji i współpracy z innymi, zarówno w kontekście edukacyjnym, jak i społecznym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Prezentacja |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnionych do wydawania dokumentów potwierdzających uzyskanie kwalifikacji, w tym w zawodzie
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjęUniwersytet SWPS
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegoUniwersytet SWPS
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURTak
Program
Program
Materiał dydaktyczny obejmuje następujące zagadnienia:
- Wprowadzenie w historię, terminologię i obszary zainteresowania psychologii śledczej;
- Psychologia śledcza na płaszczyźnie prawa i wiadomości specjalnych. Problemy ekspertyzy psychologicznej;
- Wywiad i przesłuchanie;
- Problematyka formowania się zeznań orz ich odtwarzania w różnych kontekstach prawnych;
- Zagadnienia analizy zmian psychofizjologicznych – wariograf i badanie wariograficzne.
- Wiktymologia i psychotraumatologia kryminalna;
- Diagnoza motywacji przestępczej;
- Przestępczość i przemoc w miejscu pracy - Mobbing i bullying;
- Psychologiczne i prawne aspekty interwencji;
- Sylwetki psychologiczne sprawców przestępstw agresywnych;
- Psychologiczna analiza miejsca zdarzenia przestępczego i opracowywanie sylwetki psychologicznej nieznanego sprawcy przestępstwa;
- Przestępstwa seryjne;
- Psychologia terroryzmu;
- Terror kryminalny – sylwetki psychologiczne sprawców;
- Komunikacja z osobami zaburzonymi oraz elementy negocjacji kryzysowych.
Z ważnych przyczyn Uczelnia zastrzega sobie możliwość dokonania zmian w kadrze i programie studiów.
Organizacja nauki
Czas trwania: dwa semestry - 186 godzin dydaktycznych, liczba możliwych punktów do zdobycia ECTS: 34.
Zjazdy odbywają się w soboty i niedziele. Harmonogram usługi obejmuje przerwy kawowe i obiadowe. Godzina dydaktyczna trwa 45 minut. Szczegóły realizacji poszczególnych zjazdów (godziny realizacji, przedmioty, prowadzący) wskazane są w harmonogramie, który udostępniany jest słuchaczom nie później niż na dwa tygodnie przed rozpoczęciem zajęć.
Jako osoby prowadzące zajęcia wymieniona jest część kadry dydaktycznej kierunku.
Studia będą się odbywać w formie mieszanej. Część zajęć odbywa się stacjonarnie w wyznaczonym miejscu, drugą część trener prowadzi na żywo poprzez komunikator.
Uniwersytet SWPS zajęcia zdalne prowadzi poprzez narzędzia Google Meet i Google Classroom.
Szczegółowe informacje na temat kierunku znajdą Państwo pod adresem: https://www.swps.pl/oferta/wroclaw/podyplomowe/psychologia-psychoterapia/psychologia-sledcza-w-praktyce-operacyjnej-i-procesowej
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto6 900,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto6 900,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto37,10 PLN
- Koszt osobogodziny netto37,10 PLN
- W tym koszt walidacji brutto0,00 PLN
- W tym koszt walidacji netto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto0,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały dydaktyczne dla uczestników usługi są udostępniane Słuchaczom:
- za pośrednictwem usługi Google Classroom, na której odbywają się zajęcia prowadzone zdalnie, lub
- w formie papierowej w przypadku zjazdów stacjonarnych
Warunki uczestnictwa
Warunkiem przyjęcia jest spełnienie przez Kandydata poniżej wymienionego warunku:
- Wypełnienie internetowego formularza zgłoszeniowego (https://rekrutacja.swps.pl/s/login/?language=pl) i dostarczenie do realizatora usługi (Uniwersytetu SWPS) przez Kandydata wszystkich wymaganych w procesie rekrutacji dokumentów.
- Spełnianie warunków: dyplom ukończenia uczelni wyższej (minimum licencjat).
Ponadto warunkiem przyjęcia jest posiadanie przez Uniwersytet SWPS wolnych miejsc na danym kierunku oraz decyzja o uruchomieniu kierunku.
Informacje dodatkowe
Rok akademicki rozpoczyna się 01.10.2024 r.
Na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości cena usługi wynosi 6 900,00 zł – jest to kwota, którą ponosi Słuchacz w przypadku wyboru systemu płatności 1 raty/rok akademicki. Cena za studia podana w ramach powyższej Karty Usługi nie obejmuje opłaty rekrutacyjnej w kwocie 300 zł. Opłata rekrutacyjna nie jest wliczana do kwoty czesnego i jest wnoszona przez kandydata na etapie rekrutacji. Absolwenci, studenci i słuchacze Uniwersytetu SWPS są zwolnieni z jej wnoszenia.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Warunki techniczne niezbędne do udziału w części usługi realizowanie zdalnie:
1) platforma/rodzaj komunikatora, za pośrednictwem którego prowadzona będzie usługa: narzędzie z pakietu Google Workspace (Google Classroom oraz Google Meet)
2) minimalne wymagania sprzętowe, jakie musi spełniać komputer Uczestnika lub inne urządzenie do zdalnej komunikacji: komputer z procesorem Intel Pentium 4 lub nowszy, obsługujący SSE2, 2 GB pamięci RAM, zainstalowany jeden z systemów operacyjnych Windows 7, 8, 10, macOS 10.9 lub nowszy. Dodatkowo wbudowany lub zewnętrzny mikrofon, opcjonalnie kamera video. (Do obsługi wideo w jakości HD wymagany jest procesor Intel drugiej generacji i3/i5/i7 2,2 GHz, odpowiednik firmy AMD lub lepszy). Android z systemem 5.0 lub nowszy/iPhone z systemem iOS 11.0 lub nowszy
3) minimalne wymagania dotyczące parametrów łącza sieciowego, jakim musi dysponować Uczestnik: https://support.google.com/a/answer/1279090
4) niezbędne oprogramowanie umożliwiające Uczestnikom dostęp do prezentowanych treści i materiałów: Przeglądarka Google Chrome lub Mozilla Firefox, Adobe Reader, Pakiet biurowy np Libre Office, Open Office lub Microsoft Office.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe
- Udogodnienia dla osób ze szczególnymi potrzebami