Kurs podatku VAT oraz podatków dochodowych w podmiotach medycznych 2024
Kurs podatku VAT oraz podatków dochodowych w podmiotach medycznych 2024
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaFinanse i bankowość / Podatki
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
-
Na kurs zapraszamy w szczególności:
- pracowników działów finansowo-księgowych jednostek medycznych,
- osoby, które zajmują się rozliczaniem podatków w podmiotach z branży medycznej,
- kierowników placówek medycznych,
- specjalistów ds. podatkowych obsługujących klientów powiązanych z branżą medyczną,
- osoby, które chcą poszerzyć swoją wiedzę na temat podatków w kontekście placówek medycznych.
-
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji01-09-2024
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi24
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Kurs przygotowuje do samodzielnego rozliczania podatku VAT oraz podatków dochodowych w podmiotach medycznych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Definiuje przepisy i rozlicza podatek VAT w podmiotach medycznych | Kryteria weryfikacji - rozumie skomplikowane zasady podatkowe związane z VAT, umożliwiające skuteczne ich stosowanie w praktyce. - identyfikuje potencjalne błędy podatkowe, co jest kluczowe dla uniknięcia konsekwencji finansowych i problemów z organami podatkowymi. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Definiuje przepisy i rozlicza podatki dochodowe w podmiotach medycznych | Kryteria weryfikacji - ustala przychody w podmiotach medycznych zgodnie z zasadami- skutecznie zarządza finansami placówki medycznej | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Ocenia jak prawidłowo zachowywać się w różnych sytuacjach w pracy zawodowej | Kryteria weryfikacji - pracuje ze świadomością poziomu swojej wiedzy i umiejętności,- definiuje swoje potrzeby w zakresie samokształcenia - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Temat 1 – Podatek VAT w podmiotach medycznych (2 dni).
- Krajowy System e-Faktur (KSeF) zamiast Centralnego Rejestru i jego zastosowanie w podmiocie medycznym, jako wystawiającym i otrzymującym faktury. Uprawnienia do korzystania z KSeF.
- Co to jest KSeF i do czego ma służyć?
- Pojęcie faktury ustrukturyzowanej, tj. wystawianej w ramach KSeF.
- Akceptacja odbiorcy faktury ustrukturyzowanej.
- Wystawienie, otrzymanie i przesłanie faktury ustrukturyzowanej.
- Przechowywanie faktur ustrukturyzowanych i związane z tym skutki dla podatnika.
- Faktury korygujące w KSeF.
- Faktura uproszczona i faktury do paragonu, a KSeF.
- Faktura zaliczkowa w KSeF.
- Dostęp do faktur w KSeF.
- Omówienie aktualnych schematów JPK w zakresie zgodności oznaczeń JPK z KSeF, symbole GTU i procedur z JPK na fakturach wystawianych przez podmiot medyczny.
- Podstawa opodatkowania i podatek należny od poszczególnych rodzajów transakcji.
- Dodatkowe kody/oznaczenia identyfikujące poszczególne dostawy i usługi (GTU – klasyfikacja z punktu widzenia sprzedawanych towarów i usług).
- Dodatkowe kody/oznaczenia identyfikujące powiązania pomiędzy podatnikiem, a kontrahentami innymi niż jednostki budżetowe.
- Faktura do paragonu (ujęcie w ewidencji VAT) oraz faktura uproszczona w nowym JPK_VAT.
- Oznaczenia dowodów sprzedaży – kiedy podatnik ma je zastosować?
- Dokument wewnętrzny.
- Faktura do paragonu.
- Dokument z kasy fiskalnej.
- Dodatkowe oznaczenia/kody dowodów nabycia u podatnika.
- Symbole PKWiU i kody CN oraz ich zastosowanie na fakturach wystawianych przez podmiot medyczny.
- Faktury objęte mechanizmem podzielonej płatności i wydłużenie terminu w zakresie ich stosowania do 2025 roku.
- Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania przez podmiot medyczny – wybrane zagadnienia.
- Usługi opieki medycznej.
- Obligatoryjna metoda kasowa w służbie zdrowia – m.in. kserokopie dokumentacji medycznej dla Sądów.
- Badania kliniczne.
- Usługi najmu i refaktura mediów.
- Podstawa opodatkowania i jej korekty.
- Świadczenia kompleksowe jednostki medycznej, a VAT.
- Stawki VAT w działalności jednostki medycznej – nie zawsze zwolnienie.
- Pozostałe kwestie dotyczące rozliczenia podatku VAT przez podmiot medyczny.
- Odliczenie podatku naliczonego przez podmiot medyczny.
- Odliczenie według struktury sprzedaży oraz korekty (sygnalizacja tzw. prewskaźnika).
- Mechanizm podzielonej płatności przez podmiot medyczny.
- Transakcje międzynarodowe (np. WNT, import i eksport usług, kwestia Brexitu) przez podmiot medyczny – wybrane problemy.
- Zasady przeliczania kwot wyrażonych w walucie obcej.
- Zakup produktów rolnych od rolnika ryczałtowego i faktura VAT RR.
- Czynności nieodpłatne przez podmiot medyczny.
- Zwolnienie podmiotowe przez podmiot medyczny – wskazanie takiej możliwości dla mniejszych placówek;.
- Biała lista i KUP, a Polski Ład.
- Zmiany od 2023 r. (m.in. VAT SLIM 3).
Temat 2 – Podatek dochodowy w podmiotach medycznych (CIT, PIT – obowiązki Płatnika) (2 dni).
- Podmiot medyczny jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych.
- Zakres stosowania zwolnienia podmiotowego z CIT.
- Zakres stosowania zwolnienia podmiotowo-przedmiotowego z CIT (wydatki na cele statutowe i niestatutowe).
- Przychody podmiotu medycznego i zasady ich ustalania.
- Przychody należne w działalności medycznej w kontekście rozliczeń z NFZ (kontraktowe i ponadkontraktowe) – w tym ustalanie momentu powstania przychodu w przypadku przesunięcia rozliczeń w ramach limitu oraz nadwykonań.
- Przychody należne z tytułu wykonania usług medycznych na zasadach komercyjnych.
- Refaktura, a przychód.
- Moment wykonania usługi.
- Usługi wykonywane przez podmioty współpracujące – lekarzy, pielęgniarki, konsultantów, wolontariuszy itp.
- Badania kliniczne, analizy, diagnostyka.
- Rehabilitacja.
- Ekspertyzy dla sądów i prokuratur.
- Usługi szkoleniowe, (w tym współpraca z uczelniami w zakresie kształcenia).
- Usługi reklamowe.
- Usługi najmu oraz dzierżawy.
- Usługi hotelowe i gastronomiczne.
- Zasady rozliczania:
- przychodów w naturze,
- przychodów z tytułu nieodpłatnych świadczeń i świadczeń częściowo odpłatnych.
- Zasady dokonywania korekty przychodów – w tym m.in. z tytułu:
- błędów w wystawionych fakturach,
- kwestionowania przez NFZ rozliczeń wykazanych przez podmiot medyczny świadczeń medycznych.
- Koszty w działalności leczniczej.
- Koszty uzyskania przychodów.
- Kwalifikacja ogólna.
- Celowość / dokumentowanie.
- Podział na koszty bezpośrednie i pośrednie w działalności leczniczej.
- Zasady potrącalności kosztów w czasie - koszty „bezpośrednie” i „pośrednie”.
- Koszty rozliczane metodą kasową.
- Jak określić, które z wydatków są, a które nie są powiązane z celami statutowymi?
- Koszty podmiotów przekształcanych u następców prawnych.
- Wydatkowanie środków na działalność statutową, a przekształcenie.
- Korekta roczna podatku VAT w kosztach uzyskania przychodu.
- Zasady ujmowania wierzytelności nieściągalnych w kosztach podatkowych.
- Zasady dokumentowania kosztów.
- Zasady korygowania kosztów w działalności leczniczej.
- Termin uregulowania zapłaty za faktury dokumentujące wydatki zaliczane do kosztów bezpośrednich oraz pośrednich.
- „Wyjście” towaru z magazynu, a brak zapłaty – konsekwencje w zakresie korekty kosztów.
- Kontrowersje związane z momentem ujęcia korekty kosztów w rozliczeniach podatkowych podmiotu leczniczego – korekta „na bieżąco”, czy „wstecznie”?
- Rozłożenie płatności na raty przez dostawcę, a konieczność korekty kosztów.
- Regulowanie należności w kolejnych okresach rozliczeniowych skutkujące „kasowym” ujęciem kosztów - korzyści dla podmiotu leczniczego.
- Brak zapłaty za faktury z tytułu nabycia bądź wytworzenia środka trwałego albo wartości niematerialnych i prawnych – obowiązkowa korekta w odniesieniu do amortyzacji.
- Koszty uzyskania przychodów.
- Amortyzacja podatkowa składników majątku w podmiocie medycznym.
- Kryteria zaliczenia składnika majątku do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
- Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne nie podlegające amortyzacji podatkowej.
- Zasady określania wartości początkowej - w tym m.in. otrzymanie przez podmiot medyczny sprzętu medycznego.
- Ulepszenie środka trwałego – wpływ na wartość początkową oraz odpisy amortyzacyjne.
- Przyłączenie oraz odłączenie części składowych i części peryferyjnych – wpływ na wysokość odpisów amortyzacyjnych.
- Metody oraz stawki amortyzacji.
- Straty w środkach trwałych oraz likwidacja środka trwałego, w tym inwestycji w obcym środku trwałym.
- Zaniechane inwestycje.
- Leasing środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
- Środki trwałe sfinansowane z dotacji UE – zasady ich rozliczania przez podmiot leczniczy.
- Zasady sporządzania deklaracji podatkowych CIT-8 przez podmioty medyczne.
- Znaczenie przychodów i kosztów bilansowych.
- Przychody zwolnione z opodatkowania.
- Przychody niepodlegające opodatkowaniu.
- Przychody podlegające opodatkowaniu w roku bieżącym, ujęte w księgach rachunkowych lat ubiegłych.
- Dochody wolne od podatku.
- Koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodu.
- Koszty lat ubiegłych.
- Korekty przychodów i kosztów.
- Kalkulacja podatku.
- Podatek u źródła (WHT).
- Konstrukcja opodatkowania – zasady poboru podatku przez płatnika.
- Należyta staranność/certyfikat rezydencji – warunki stosowania umów o unikaniu podwójnego opodatkowania
- Przegląd świadczeń występujących w podmiotach medycznych podlegających opodatkowaniu podatkiem u źródła.
- Koszty pracownicze/obowiązki płatnika.
- Moment ujęcia kosztów pracowniczych i składek ZUS od 2023 r.
- Przegląd wybranych kosztów pracowniczych – świadczenia pozapłacowe.
- Zasady poboru zaliczki od 01.01.2023 r. – oświadczenia i wnioski mające wpływ na obliczenie zaliczki.
- Zagadnienia wybrane
- Podatek minimalny – wyłączenia dla spółek medycznych.
- Ulga na złe długi.
- Płatności bezgotówkowe/split payment/biała lista.
- Raportowanie schematów podatkowych w podmiotach z branży medycznej.
- Obowiązki sprawozdawcze i informacyjne w podmiotach medycznych.
- Planowane zmiany w przepisach.
Wymagania wstępne dla uczestników kształcenia: Minimum podstawowa wiedza z zakresu prawa podatkowego.
Usługa jest realizowana w godzinach zegarowych.
W każdy dzień szkoleniowy zaplanowano przerwy: 10:30-10:45 oraz 12:30-13:00
Kurs przeprowadzany będzie w formie online, bez podziału na grupy. Uczestnicy mają możliwość korzystania zarówno z kamerki jak i mikrofonu. Taką chęć mogą zgłaszać na bieżąco poprzez kliknięcie ikonki „dłoń”. Pytania można również zadawać za pomocą czatu.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 4 Podatek VAT w podmiotach medycznych (1 Dzień) (wykład+ćwiczenia) | Prowadzący Marcin Otręba | Data realizacji zajęć 04-09-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 4 Podatek VAT w podmiotach medycznych (2 Dzień) (wykład+ćwiczenia) | Prowadzący Marcin Otręba | Data realizacji zajęć 16-09-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 4 Podatek dochodowy w podmiotach medycznych (CIT, PIT – obowiązki Płatnika) (1 Dzień) (wykład+ćwiczenia) | Prowadzący Paweł Dymlang | Data realizacji zajęć 30-09-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 4 Podatek dochodowy w podmiotach medycznych (CIT, PIT – obowiązki Płatnika) (2 Dzień) (wykład+ćwiczenia) | Prowadzący Paweł Dymlang | Data realizacji zajęć 15-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto1 512,90 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 230,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto63,04 PLN
- Koszt osobogodziny netto51,25 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Marcin Otręba
Paweł Dymlang
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnik usługi otrzyma komplet materiałów szkoleniowych w formie PDF, przygotowany przez prowadzących:
- skrypt
- dostęp do nagrania szkolenia na okres 21 dni.
Informacje dodatkowe
Cena bez VAT dla opłacających szkolenie, w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Do współpracy zaprosiliśmy najlepszych ekspertów. Jeśli chcesz by Twoja praca w przyszłości była o wiele prostsza, łatwiejsza i przyjemniejsza, pomożemy Ci w tym. Zapraszamy Cię serdecznie na nasz kurs.
Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej: https://wektorwiedzy.pl/
Materiały multimedialne i dokumenty do pobrania
Materiały multimedialne
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenie bedzie prowadzone za pośrednictwem Platformy ClickMeeting.
Szkolenia na ClickMeeting nie wymagają instalowania żadnego programu, są transmitowane przez przeglądarkę. Bardzo ważne jest, żeby była ona zaktualizowana do najnowszej wersji (jeśli nie będzie aktualna, podczas testu nie pojawi się zielony “✓”). W razie potrzeby istnieje też możliwość pobrania aplikacji mobilnej i uczestniczenia w szkoleniu poprzez smartfon lub tablet.
Wymagania techniczne: procesor 2-rdzeniowy 2 GHz; 2 GB pamięci RAM; system operacyjny Windows 8 lub nowszy, MAC OS wersja 10.13; przeglądarka internetowa Google Chrome, Mozilla Firefox lub Safari; stałe łącze internetowe o prędkości 1,5 Mbps.
Najbezpieczniejszą opcją jest połączenie internetowe za pomocą kabla sieciowego. Gdy nie ma takiej możliwości i pozostaje korzystanie z WiFi, warto na czas szkolenia umieścić komputer jak najbliżej routera i zadbać, aby inni użytkownicy tej samej sieci WiFi ograniczyli w tym czasie aktywności mocno obciążające sieć (np. oglądanie filmów, rozmowy wideo lub pobieranie dużych plików). Jeśli jest taka możliwość zachęcamy do przetestowania połączenia w domu oraz miejscu pracy i uczestniczenia w szkoleniu z tego miejsca, w którym będzie lepszy Internet.
Jak dołączyć do spotkania: https://youtu.be/ZFWhNh2KHro, https://knowledge.clickmeeting.com/pl/infographic/jak-dolaczyc-do-wydarzenia-instrukcja-dla-uczestnika/
Link umożliwiający uczestnictwo w kursie ważny jest od dnia poprzedzającego rozpoczęcie kursu do zakończenia zajęć.