QGIS w branży WOD-KAN
QGIS w branży WOD-KAN
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInformatyka i telekomunikacja / Administracja IT i systemy komputerowe
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Pracownicy oraz pracodawcy z przedsiębiorstw sektora gospodarki wodno-ściekowej i rekultywacji zainteresowani wykorzystaniem systemów GIS w opracowywaniu analiz przestrzennych pod kątem zarządzania oraz nadzoru nad sieciami WOD-KAN.
- Minimalna liczba uczestników3
- Maksymalna liczba uczestników7
- Data zakończenia rekrutacji20-05-2024
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURZnak Jakości TGLS Quality Alliance
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Zdobycie potrzebnych umiejętności z podstaw technologii GIS w tym obsługi oprogramowania QGIS. Poznanie elementów pracy z programem z zakresu wykonywania analiz przestrzennych oraz projektów z zakresu rekultywacji i zarządzania infrastrukturą wodno-ściekową. Nabycie kompetencji w tematyce lokalizacji aglomeracji wodno-ściekowych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Umiejętności praktycznego wykorzystania oprogramowania QGIS na potrzeby nadzoru nad eksploatacją sieci WOD-KAN. | Kryteria weryfikacji Samodzielna praca pod nadzorem trenerem na przykładowych materiałach w tym dostarczonych/dotyczących obszaru zainteresowania uczestnika szkolenia. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Dzień pierwszy
▪ Wprowadzenie do systemów danych przestrzennych (formaty i źródła danych, układy współrzędnych, odwzorowania kartograficzne, dostępne aplikacje)
▪ Wprowadzenie do aplikacji QGIS
▪ Przykłady wykorzystania systemów GIS w opracowywaniu analiz przestrzennych pod kątem WOD-KAN (prezentacja modułu do zgłaszania awarii na sieci, wtyczki do wideoinspekcji oraz do przeprowadzania analiz na sieci wodno-kanalizacyjnej)
▪ Wczytywanie danych przestrzennych i ich wizualizacja w aplikacji QGIS – różne formaty danych, w tym .shp, .csv, .gpkg, .xml
▪ Tworzenie i edycja warstw przestrzennych w QGIS (m.in. wektoryzacja, atrybutacja), tworzenie grup obiektów, eksport danych
▪ Praca z danymi w tabeli atrybutów: przeglądanie, modyfikacja i dodawanie nowych obiektów do warstw należących do sieci wodno-kanalizacyjnej
▪ Edytowanie stylu warstwy, wyświetlanie obiektów w zależności od skali, nadawanie etykiet obiektom, przedstawienie metod symbolizacji na przykładzie warstwy hydrantów zależnych od daty ostatniego przeprowadzonego przeglądu
▪ Tworzenie formularzy atrybutów w celu automatyzacji wprowadzania danych
▪ Import warstw i tabel z plików tekstowych
▪ Łączenie tabel w programie QGIS
▪ Wstęp do analiz przestrzennych
Dzień drugi
▪ Przygotowanie i przetwarzanie danych wektorowych dla branży WOD-KAN
▪ Wprowadzenie do źródeł danych przestrzennych: działki ewidencyjne i budynki (EGiB), sieć uzbrojenia terenu (GESUT), zagospodarowanie przestrzenne (MPZP, SUiKZP), ukształtowanie terenu (NMT), pokrycie terenu, obszary chronione oraz sieć drogowa (BDOT10k)
▪ Wykorzystanie dostępnych danych przestrzennych w branży WOD-KAN:
o praca z danymi WMS / WFS
o zapytania przestrzenne przy wyszukiwaniu obiektów wektorowych
o wykonywanie podstawowych analiz przestrzennych
(m.in. wyznaczenie zasięgu awarii na sieci, badanie przecięć elementów sieci z obiektami infrastruktury)
▪ Kalibracja (nadanie georeferencji) warstw rastrowych na przykładzie map zasadniczych
▪ Wczytanie plików w formatach DXG/DXF (przeniesienie oraz konwersja danych z oprogramowania CAD do QGIS)
▪ Wykonywanie zapytań przestrzennych w programie QGIS
▪ Tworzenie wydruków mapowych
▪ Ćwiczenia praktyczne podsumowujące zdobytą wiedzę
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt usługi brutto3 940,00 PLN
- Koszt usługi netto3 940,00 PLN
- Koszt godziny brutto246,25 PLN
- Koszt godziny netto246,25 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Każdy uczestnik otrzyma komplet materiałów cyfrowych na okres trwania szkolenia i po jego zakończeniu. W czasie trwania kursu będzie miał również pełen dostęp do właściwego oprogramowania potrzebnego do przeprowadzenia usługi.
Dodatkowo zapewniamy dwumiesięczne wsparcie poszkoleniowe w celu utrwalenia przekazanej wiedzy.
Warunki uczestnictwa
Dostęp do laptopa z odpowiednim oprogramowaniem.
Stabilne łącze internetowe.
Szkolenie przeprowadzone zostanie w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Informacje dodatkowe
Po ukończeniu szkolenia uczestnik powinien:
- przygotowuje wektorowe dane przestrzenne z danych źródłowych zapisanych w różnych formatach do analiz oraz przygotowuje
dane do wykorzystania w innych formatach zapisu danych,
tworzy wektorowe dane przestrzenne z prostą oraz złożoną geometrią oraz tabele atrybutów,
wykonuje analizy statystyczne na danych tabeli atrybutów,
wykonuje proste obliczenia, generuje podstawowe statystyki dotyczące geometrii danych, m. in. określa współrzędne
wyznaczonych punktów w różnych układach współrzędnych ( 92 i 2000), odczytuje rzędne wysokościowe,
wykonuje proste analizy przestrzenne z wykorzystaniem narzędzi i wtyczek,
wykorzystuje różne metody symbolizacji danych wektorowych z wykorzystaniem atrybutów oraz statystyk.
potrafi zlokalizować obiekty w zasięgu aglomeracji wodno-ściekowych
zna narzędzia przydatne do projektowania i zarządzania infrastrukturą wodno-ściekową
potrafi zlokalizować awarie sieci, nadzorować przebieg wodociągów i kanalizacji
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Dostęp do laptopa z odpowiednim oprogramowaniem.
Stabilne łącze internetowe.
Szkolenie przeprowadzone zostanie w formie zdalnej na platformie ZOOM.