Studia podyplomowe "Zarządzanie w ochronie zdrowia"
Studia podyplomowe "Zarządzanie w ochronie zdrowia"
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Studia adresowane są do absolwentów studiów pierwszego i drugiego stopnia o wykształceniu zarówno medycznym (lekarze, pielęgniarki, położne, diagności laboratoryjni, fizjoterapeuci itd.) jak i niemedycznym pracujących lub świadczących usługi w sferze ochrony zdrowia. Program studiów uwzględnia problematykę zarządzania medyczną praktyką zawodową i dlatego studia adresowane są także do osób prowadzących prywatne praktyki zawodowe lub nimi administrujących.
- Minimalna liczba uczestników18
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji10-10-2024
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi180
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńStudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Studia podyplomowe Zarządzanie w ochronie zdrowia wraz z egzaminem końcowym potwierdzają przygotowanie do profesjonalnego i efektywnego zarządzania podmiotami wykonującymi działalność leczniczą (tj. podmiotami leczniczymi i praktykami zawodowymi) oraz ich organizowania i nadzorowania.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Charakteryzuje zagadnienia związane z wybranymi zasadami i regułami (prawnymi, organizacyjnymi, zawodowymi, moralnymi, etycznymi) w zakresie organizacji i funkcjonowania placówek ochrony zdrowia i rządzących nimi prawidłowościach w Polsce. | Kryteria weryfikacji Wymienia akty prawne regulujące funkcjonowanie podmiotów leczniczych, omawia kompetencje i zadania podmiotów ochrony zdrowia | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Przedstawia w sposób poszerzony zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej. | Kryteria weryfikacji Wymienia formy i zasady funkcjonowania podmiotów ochrony zdrowia | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Formułuje plan działań mający na celu właściwe dostosowanie procedur medycznych do wymagań kontraktu. | Kryteria weryfikacji Tworzy dokumentację związaną z kontraktowaniem świadczeń zdrowotnych. | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się Uzasadnia wykorzystywanie wiedzę do opisu i analizy uwarunkowań i przebiegu procesów zachodzących w działalności jednostek ochrony zdrowia oraz formułuje wnioski i opinie na podstawie uzyskanych wyników analiz. | Kryteria weryfikacji Opracowuje plan finansowy podmiotu leczniczego z uwzględnieniem formy prowadzonej działalności | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się Ocenia gotowość do odpowiedzialnego i etycznego pełnienia roli specjalisty ds. zarządzania w ochronie zdrowia | Kryteria weryfikacji Komunikuje role i zadania w podmiotach ochrony zdrowia | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Program studiów obejmuje następujące zagadnienia:
Podstawy prawne prowadzenia działalności leczniczej w Polsce
- Źródła prawa w ochronie zdrowia.
- Pojęcie i rodzaje działalności leczniczej.
- Podmioty wykonujące działalność leczniczą (PWDL) - rodzaje i charakterystyka.
- Ustawowe warunki utworzenia i prowadzenia podmiotu leczniczego.
- Ustawowe fundamentalne obowiązki PWDL.
- Prawa pacjenta w PWDL.
- Mapy potrzeb zdrowotnych.
Zarządzanie jakością w ochronie zdrowia
- Pojęcie jakości. Jakość w ochronie zdrowia i jej mierniki.
- Systemy zarządzania jakością w ochronie zdrowia.
- Centrum Monitorowania Jakości. Standardy akredytacyjne CMJ.
- Skutki akredytacji oraz ISO dla podmiotów leczniczych.
System ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce
- Modele systemów ochrony zdrowia w Europie.
- Charakterystyka ubezpieczeniowego modelu ochrony zdrowia.
- Publiczne ubezpieczenie zdrowotne w Polsce. Instytucja i zasady ubezpieczenia.
- Status ubezpieczonego i zakres świadczeń gwarantowanych.
Techniki menedżerskie
- Procesy poznawcze i zarządzanie nimi w kontekście zarządzania ludźmi i organizacją
- Motywacja pracownika
- Techniki wprowadzania trwałych zmian na poziomie organizacji
- Techniki wprowadzania zmian na poziomie pracownika
Elementy psychologii w zarządzaniu
- Konflikt na różnych stopniach organizacji
- Zarządzanie sobą w konflikcie
- Specyfika sytuacji trudnych w kontakcie z klientem/pacjentem oraz sposoby na ich minimalizowanie (zbiór dobrych praktyk).
- Strategie radzenia sobie ze stresem w pracy menedżera
Zarządzanie procesami personalnymi
- Umiejętności, predyspozycje, role lidera/menedżera podmiotu leczniczego.
- Zarządzanie personelem podmiotu leczniczego – cz.1: rekrutacja, selekcja, adaptacja, wynagradzanie, motywacja i motywowanie.
- Zarządzanie personelem podmiotu leczniczego – cz.2: doskonalenie zawodowe, ścieżka kariery, ocena pracownicza.
- Budowanie zespołu, role zespołowe i skuteczność pracy zespołowej w podmiotach leczniczych.
- Komunikacja interpersonalna (istota, uczestnicy, formy), identyfikacja barier komunikacyjnych i metody ich przezwyciężania.
Odpowiedzialność prawna w ochronie zdrowia
- Pojęcie i rodzaje odpowiedzialności prawnej.
- Odpowiedzialność cywilna (przesłanki, rodzaje, naprawienie szkody, ubezpieczenie).
- Odpowiedzialność zawodowa personelu medycznego (przesłanki, tryb orzekania, skutki).
- Odpowiedzialność pracownicza personelu medycznego.
- Odpowiedzialność karna (podstawowe pojęcia, kary i środki karne, analiza typowych przestępstw związanych ze zdrowiem i życiem pacjenta).
Prawo pracy i jego kontrola w podmiotach leczniczych
- Pojęcia: pracownik, pracodawca, stosunek pracy. Źródła prawa pracy w podmiotach leczniczych.
- Nawiązanie stosunku pracy. Rodzaje umów o pracę.
- Czas pracy w podmiotach leczniczych.
- Sposoby rozwiązania stosunku pracy.
- Zatrudnienie typu niepracowniczego (umowy cywilne), a zatrudnienie typu pracowniczego.
- Podstawowe obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie bhp. Problematyka zranień ostrymi narzędziami (ekspozycja zawodowa).
- Naruszanie praw pracownika. Rola Państwowej Inspekcji Pracy. Przebieg kontroli PIP.
Podstawy organizacji i zarządzania
- Podstawowe pojęcia w nauce organizacji i zarządzania.
- Charakterystyka funkcji procesu zarządzania.
- Wybrane aspekty zarządzania strategicznego.
- Rola i znaczenia procesów informacyjno-decyzyjnych w zarządzaniu.
- Struktura organizacyjna.
- Współczesne koncepcje i techniki zarządzania organizacją ochrony zdrowia.
Działalność lecznicza jako działalność gospodarcza
- Pojęcie i rodzaje działalności gospodarczej. Pojęcie i rodzaje przedsiębiorców.. Rejestracja działalności gospodarczej.
- Pojęcie i rodzaje spółek. Źródła prawa w zakresie spółek handlowych.
- Charakterystyka spółki jawnej.
- Charakterystyka spółki partnerskiej.
- Charakterystyka spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
Zawody medyczne
- Zakres czynności i standardy prawne wykonywania zawodu lekarza.
- Zakres czynności i standardy prawne wykonywania zawodu pielęgniarki.
- Zakres czynności i standardy prawne wykonywania zawodu fizjoterapeuty.
- Formy zatrudniania personelu medycznego.
Marketing usług zdrowotnych i public relations w ochronie zdrowia
- Pojęcie i rodzaje marketingu.
- Zastosowanie marketingu w ochronie zdrowia. Cechy usługi medycznej.
- Strategie marketingowe.
- Marketing mix.
- Marketing internetowy.
- Prawne ograniczenia reklamy działalności leczniczej.
- Pojęcie i funkcje public relations. Zasadność i dopuszczalność PR w ochronie zdrowia. Wizerunek podmiotu leczniczego.
- Charakterystyka wybranych rodzajów i instrumentów public relations (m.in. internal PR, media relations, crisis management).
Mediacje i negocjacje w ochronie zdrowia
- Instytucja mediacji jako alternatywnego sposobu rozwiązywania sporu.
- Sfery i cele mediacji w ochronie zdrowia.
- Podstawy prawne mediacji w sporach zbiorowych oraz indywidualnych ze stosunku pracy.
- Podstawy prawne mediacji sądowych w postępowaniu cywilnym przeciwko podmiotom leczniczym i personelowi medycznemu.
- Osoba mediatora. Techniki mediacji.
- Etapy i efekty mediacji. Ugoda.
- Struktura procesu negocjacyjnego, style i strategie negocjacyjne.
Zarządzanie finansami i rachunkowość w podmiotach leczniczych
- Podstawy prawne w zakresie rachunkowości.
- Obowiązki kierownika podmiotu leczniczego w zakresie rachunkowości.
- Zobowiązania podatkowe i pozostałe obciążenia finansowe podmiotów leczniczych.
- Majątek podmiotu leczniczego.
- Przychody w podmiotach leczniczych.
- Koszty w podmiotach leczniczych.
- Sprawozdawczość finansowa.
- Analiza ekonomiczna.
- Analiza przepływu środków finansowych w systemie ochrony zdrowia.
- Koszt pacjenta w szpitalu.
- Analiza poziomu i rodzaju pozyskiwanych środków na ochronę zdrowia.
- Źródła finansowanie podmiotów leczniczych.
- Finansowanie wybranych rodzajów świadczeń zdrowotnych przez NFZ.
Gra kierownicza
- Podejmowanie decyzji związanych z organizacją i zarządzaniem podmiotem leczniczym (w tym – zakładanie nowych oddziałów, wyposażanie w sprzęt, zatrudnianie personelu, zakładanie lokaty, pobieranie kredytów wedle potrzeb).
- Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności.
- Przewidywania rozwoju sytuacji rynkowej.
- Planowanie strategiczne.
- Zarządzanie personelem podmiotu leczniczego.
- Rentowność przedsiębiorstwa.
- Satysfakcja pacjentów.
- Satysfakcja pracowników.
Kontraktowanie świadczeń zdrowotnych
- Podstawy prawne zawierania umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych z NFZ.
- Przedmiot umowy z NFZ.
- Przygotowanie oferty.
- Przebieg procedury konkursowej.
- Zawarcie umowy oraz rodzaje płatności.
- Warunki realizacji umowy i ich kontrola przez NFZ.
Wybrane problemy zarządzania w podmiotach leczniczych
- Sfery zarządzania w podmiotach leczniczych.
- Ograniczenia prawne i ekonomiczne w zarządzaniu podmiotem leczniczym.
- Przedstawienie i analiza aktualnych problemów występujących w praktyce zarządzania podmiotem leczniczym.
- Wizyta studyjna(zasoby rzeczowe, organizacja udzielania świadczeń, zarządzanie prawami pacjentów).
Studia trwają 2 semestry, umożliwiają uzyskanie 30 punktów ECTS. Zajęcia realizowane są w formie mieszanej, około 60% zajęć prowadzonych jest w formie zdalnej. Zajęcia odbywają są średnio co 2 tygodnie w soboty i niedziele, średnio 6 - 8 godzin dziennie (godzina dydaktyczna - 45 minut).
Absolwent studiów podyplomowych uzyskuje świadectwo ukończenie studiów podyplomowych.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto4 000,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto4 000,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto22,22 PLN
- Koszt osobogodziny netto22,22 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Agata Szmulik
Realizuje autorskie programy szkoleń ukierunkowane na rozwój osobisty i zawodowy pracowników.
Pełni funkcje wykładowcy i trenera w projektach dofinansowywanych z UE. Członek Społecznej Rady Senatu WSIiZ oraz licznych komisji dydaktycznych i naukowych.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Zapewniamy uczestnikom studiów dostęp do materiałów przekazywanych przez wykładowców poszczególnych przedmiotów drogą elektroniczną oraz na platformie Moodle. Słuchacze otrzymują: prezentacje przygotowane przez wykładowców, skrypty, inne materiały opisowe przygotowane przez wykładowców, zestawy ćwiczeń.
Warunki uczestnictwa
Osoby z wykształceniem wyższym (I lub II stopnia). Rejestracja https://podyplomowe.wsiz.pl/rekrutacja/
Rejestracja na studia podyplomowe odbywa się w formie elektronicznej. Aby zarezerwować miejsce na studiach podyplomowych konieczne jest złożenie kompletu wymaganych dokumentów rekrutacyjnych. Zgłoszenie na studia tylko przez Bazę Usług Rozwojowych nie gwarantuje miejsca w grupie.
Informacje dodatkowe
Zajęcia odbywają się w soboty-niedziele co 2 tygodnie po około 6-8h lekcyjnych każdego dnia w formie stacjonarnej i zdalnej. Zajęcia zdalne realizowane są z wykorzystaniem platformy Cisco Webex.
Czesne za studia wpisane w karcie usługi nie obejmuje opłaty rekrutacyjnej w wysokości 50 zł. Opłatę rekrutacyjną należy wnieść w chwili rejestracji na studia przez system rekrutacyjny uczelni.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Zajęcia zdalne prowadzone są z użyciem platformy Cisco Webex. Słuchacz loguje się do platformy Cisco Webex ze swojego konta w Wirtualnej Uczelni. Słuchacz, aby skorzystać z zajęć online musi posiadać stanowisko pracy spełniające poniższe minimalne wymagania:
Komputer/laptop/ z zainstalowanym systemem:
Windows
• Windows 10 lub nowszym
Mac OS
• 10.15 lub nowszym
Urządzenia mobilne:
iOS
• 16 i nowsze
iPadOS
• 16 i nowsze
Android
• 10 i nowsze
Minimalna przepustowość połączenia internetowego:
· Download 4 Mb/s
· Upload 4 MB/s
Niezbędne oprogramowanie umożliwiające uczestnikom dostęp do prezentowanych treści i materiałów
- Przeglądarka internetowa (według wyboru słuchacza)
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe
- Udogodnienia dla osób ze szczególnymi potrzebami