Akademia kadrowo – płacowa
Akademia kadrowo – płacowa
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Prawo pracy
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
ADRESACI KURSU
- osoby, które planują podjąć pracę w działach kadr i wynagrodzeń a nie mające wiedzy i doświadczenia w tym zakresie,
- osoby pracujące w działach finansowo-księgowych, które chcą pogłębić lub uaktualnić swoją wiedzę z zakresu obsługi kadr i płac pracowników,
- osoby, które rozpoczęły już pracę w działach kard i płac, ale chciałby uzupełnić swoje kwalifikacje, osoby pracujące w innych działach, niż kadry i płace, pragnące poznać lub zaktualizować wiedzę z tematyki objętej szkoleniem,
- osoby z wykształceniem minimum średnim z podstawową znajomością obsługi komputera
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji09-09-2024
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi21
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest poszerzenie kompetencji i umiejętności w wykonywaniu zawodu kadrowo-płacowego – wyjaśnienie kwestii wątpliwych i niejasnych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się 1. praktyczne stosowanie przepisów i ich interpretacja w zakresie zagadnień kadrowo-płacowych2. znajomość zagadnień w relacjach pracodawca – pracownik 3. znajomość zagadnień z zakresu sporządzania list płac i prowadzenia dokumentacji pracowniczej 4. praktyczną wiedzę przepisów prawa pracy i przepisów podatkowych oraz ZUS | Kryteria weryfikacji aktywność w czasie zajęć | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Program będzie obejmował 3 moduły
I moduł –Prawo pracy w 2024 – kazusy i kontrowersje z zakresu prawa pracy
II moduł –Rozliczanie czasu pracy w 2024
III moduł –Podatki i składki w liście płac i w umowach cywilnoprawnych
Moduł I
- Finasowanie szkieł kontaktowych przy monitorze od 17.11.2023r.
- Jaka kwota finasowania, czy mamy do czynienia z finansowaniem, czy dofinansowaniem okularów lub szkieł kontaktowych.
- Dostosowanie warunków bhp przy monitorach w ciągu 6 miesięcy od wejścia w życie przepisów.
- Czy dostosowanie warunków bhp przy monitorach dotyczy pracy zdalnej.
- Odwołanie stanów związanych z epidemią i konsekwencje oraz obowiązki pracodawców w tym zakresie.
- Nowe świadectwo pracy.
- Ważność decyzji o niepełnosprawności po odwołaniu stanów – zmiana od 30.12.2023 (kolejna zmiana w ważności orzeczeń).
- Obowiązki pracodawcy wynikające z dyrektywy work life balance.
- Obowiązki pracodawcy wynikające z dyrektywy w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy w Unii Europejskiej.
- Święto 6 stycznia w sobotę i obowiązek obniżenia wymiaru czasu pracy.
- Przerwa od pracy – stanowisko GIP.
- Urlop rodzicielski dla ojca.
- Przepisy przejściowe dotyczące urlopów rodzicielskich.
- Komu przysługuje 9 tygodni rodzicielskiego.
- Dodatkowe 5 dni urlopu opiekuńczego. Wniosek o urlop opiekuńczy.
- Dwa dni wolne z tytułu siły wyższej. Wniosek o siłę wyższą.
- Chorobowe podczas urlopu opiekuńczego.
- Chorobowe podczas siły wyższej. Stanowisko Ministerstwa pracy.
- Nowe zasady zawierania umów na okres próbny.
- Uzasadnianie wypowiedzenie umowy na czas określony.
- Uprawnienia rodziców dzieci do lat 8. Treść oświadczenia.
- Szkolenie a czas pracy po nowelizacji.
- Nowe zasady rozliczania szkoleń pracowników pod kątem czasu pracy.
- Rozszerzona informacja o warunkach zatrudnienia. Treść informacji.
- Kontrola trzeźwości, wg nowych przepisów.
- Procedura kontroli trzeźwości.
- Wprowadzenie kontroli trzeźwości.
- Zasady zapoznawania pracowników z przepisami o kontroli trzeźwości.
- Dokumentacja wyników badania.
- Dopuszczalna zawartość alkoholu w organizmie pracownika.
- Kontrola na zawartość środków działających podobnie do alkoholu.
- Praca zdalna.
- Cztery rodzaje pracy zdalnej – na porozumienie, na polecenie, na żądanie oraz okazjonalna praca zdalna.
- Procedura pracy zdalnej.
- Procedura bezpieczeństwa informacji, rodo i bhp.
- Ocena ryzyka na pracy zdalnej.
- Zasady ustalania i wypłaty ekwiwalentu za pracę zdalną.
- Kontrola pracy zdalnej.
- Porozumienie w sprawie pracy zdalnej.
- Planowane zmiany na rok 2024.
Moduł II
- Czas pracy w umowie o pracę a czas pracy w informacji o warunkach pracy udzielanej pracownikowi:
– praktyczne aspekty formułowania postanowień umowy (określenie wymiaru czasu pracy pracowników pełnoetatowych i niepełnoetatowych oraz niepełnosprawnych),
– zasady określania normy dobowej i tygodniowej w stosunku do poszczególnych pracowników,
– dobór systemu czasu pracy dla poszczególnych pracowników.
2. Przepisy limitujące swobodę układania harmonogramów pracy:
– tydzień a okres odpoczynku tygodniowego, czy i jak udzielić odpoczynku za tzw. fragment ostatniego tygodnia okresu rozliczeniowego,
– zasada jednej z czterech – wolnej niedzieli,
– zakaz przekraczania wymiaru czasu pracy,
– zakaz przekraczania rocznego i tygodniowego limitu nadgodzin,
– najczęstsze niezamierzone oraz wymuszone błędy w planowaniu,
– kiedy można zostać ukaranym grzywną za niewłaściwe planowanie pracy.
Tworzenie harmonogramów czasu pracy.
3. Prawo do wypoczynku:
– prawo pracownika do dni wolnych i prawne warunki jego naruszenia oraz praktyczne skutki takiego naruszenia,
– uprawnienia pracownika – dzień wolny, czas wolny, czy i jak wysoka zapłata – co i w którym momencie okresu rozliczeniowego czasu pracy, termin zapłaty poszczególnych składników płacowych pochodnych od pracy ponad normy,
– ewidencjonowanie pracy w dniu wolnym oraz ewidencjonowanie nieobecności w dniu udzielonym w zamian za pracę w dniu wolnym,
– rozliczanie pracy w godzinach nadliczbowych czasem wolnym – w bieżącym i kolejnym okresie rozliczeniowym, na wniosek i bez wniosku pracownika,
– ewidencjonowanie czasu udzielanego jako czas wolny za pracę w godzinach nadliczbowych
– na jak długi okres naprzód tworzyć harmonogram oraz dopuszczalność jego późniejszej korekty,
– jak uniknąć odpowiedzialności za tzw. ruchomy czas pracy.
4. Systemy czasu pracy, podstawowy, równoważny, zadaniowy.
5. Zasady obliczania normalnego wynagrodzenia i dodatków za godziny nadliczbowe przy dłuższych niż miesięczny okres rozliczeniowy.
6. Podstawy naliczania wynagrodzenia i dodatku za godziny nadliczbowe.
7. Wynagrodzenie za urlop oraz ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy.
8. Konsekwencje wypłaty składników niewyszczególnionych w regulaminie wynagradzania lub w umowach o pracę.
9. Rekompensata dobowych i tygodniowych godzin nadliczbowych.
10. Skutki finansowe dla pracodawcy rozliczającego pracę poza rozkładem (tzw. harmonogramem):
– w formie pieniężnej zamiast czasem wolnym,
– czasem wolnym zamiast zapłatą,
– dniem wolnym zamiast zapłatą,
– zapłatą zamiast dniem wolnym,
– zasada optymalizacji korzyści i prawno – karne ograniczenia tych możliwości.
11. Dyżury:
– pojęcie dyżuru i dopuszczalność jego wyeliminowania,
– kolizja z okresami odpoczynku,
– rozliczanie pracy na dyżurze – kiedy płacić za dyżur, a kiedy udzielać czasu wolnego.
12. Czas pracy w podróży służbowej a praca w ruchu:
– formułowanie postanowień o miejscu pracy (ruchome, punktowe i obszarowe miejsce pracy)
– rozliczanie takiego czasu i takiej pracy.
13. Elastyczny czas pracy i dopuszczalność naruszania doby pracowniczej.
14. Porozumienie o elastycznym czasie pracy i o 12 miesięcznym okresie rozliczeniowym.
15. Czas szkolenia i doskonalenia zawodowego a czas pracy.
16. Badania lekarskie a czas pracy.
17. Dyskusja, pytania, przykłady, konsultacje.
Moduł III
1.Podstawowe zasady opodatkowania wynagrodzeń i świadczeń w ramach umów cywilnoprawnych w 2023 roku- najczęstsze pytania uczestników:
- przychód,
- nieodpłatne świadczenia,
- koszty uzyskania przychodu,
- ulga w podatku,
- stosowanie skali,
- oświadczenia pracownika i ich wpływ na wysokość wynagrodzenia
- zmiany limitów zwolnień w związku z COVID.
2. Problemy i zmiany w zakresie stosowania ulgi dla młodych, senioralnej, 4+ i ulgi na powrót, preferencyjne opodatkowanie małżonków i rodziców samotnie wychowujących dzieci.
3.Zmiany zasad rozliczania delegacji i ryczałtu za jazdy lokalne. Wirtualne diety kierowców międzynarodowych a PIT i ZUS. Zmiany zasad stosowania zwolnienia z podatku dla kierowców międzynarodowych od 19.08.2023 roku.
4.Zmiany w zasiłkach od 2022 i uchwalone zmiany w zasiłkach macierzyńskich od 2023 roku
- nowy urlop rodzicielski
- nowe wysokości zasiłków
- przepisy przejściowe
- problemy praktyczne.
5.Problemy praktyczne w ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku.
6.Ograniczenie wysokości składki zdrowotnej w 2023 roku.
7.Zmiany zasad rozliczania delegacji i ryczałtu za jazdy lokalne. Wirtualne diety kierowców międzynarodowych a PIT i ZUS.
8.Szybka powtórka zasad stosowania zwolnień z podatku i zwolnień ze składek ZUS.
9.Pracownicze Plany Kapitałowe – zadania działu płac związane z ich wdrożeniem, praktyczne ujęcie składek PPK na liście płac, autozapis do PPK.
10.Wdrożone zmiany na 2023 rok – stawki, wskaźniki
- stawki, wskaźniki,
- umowy o dzieło,
- minimalne wynagrodzenie
- planowane zmiany w oskładkowaniu umów zleceń
- składka zdrowotna osób powołanych
11.Wynagrodzenie w przypadku zgonu pracownika
- wynagrodzenie za pracę i inne świadczenia po zmarłym pracowniku a PIT
- odprawa pośmiertna uprawnionym członkom rodziny zmarłego pracownika
- skutki podatkowe zgonu osoby świadczącej usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej – zlecenie, rada nadzorcza, zarząd.
- Podatkowe i składkowe omówienie wynagrodzenia prokurenta i osób świadczących usługi na rzecz spółki na podstawie art. 176 KSH.
13.Umowa zlecenia z własnym pracownikiem – skutki podatkowe oraz w zakresie składek ZUS.
14.Zbieg tytułów do ubezpieczeń – najważniejsze problemy.
15.Najnowsze stanowiska organów skarbowych i ZUS – opodatkowanie nieodpłatnych świadczeń
- używanie samochodu służbowego do celów prywatnych
- używanie samochodu prywatnego do celów służbowych
- koszty związane z oddelegowaniem
- opodatkowanie szczepień ochronnych – grypa, covid
- opodatkowanie testów i zapewnienia maseczek
- zwrot wydatków za pracę zdalną
- pakiety medyczne
- świadczenia związane z BHP
- prezenty, paczki, upominki
- zapomogi
- inne świadczenia
16.Panel dyskusyjny.
PRZEMYSŁAW POGŁÓDEK inspektor pracy, były pracownik i rzecznik prasowy Państwowej Inspekcji Pracy, trener wpisany do Banku Wykładowców Ośrodka Szkolenia PIP we Wrocławiu, biegły sądowy z zakresu czasu pracy i naliczania wynagrodzeń, wykładowca prawa pracy w Wyższej Szkole Biznesu w Dąbrowie Górniczej oraz w Uniwersytecie Śląskim, wykładowca prawa pracy z 15. letnim stażem w wielu renomowanych ośrodkach szkoleniowych w kraju i zagranicą; autor wielu publikacji naukowych z zakresu prawa pracy prowadzący własną kancelarię prawną, zajmującą się obsługą podmiotów gospodarczych z zakresu prawa pracy, ekspert z zakresu prawa pracy wiodącego portalu prawnego biznes-firma pl i Centrum Kształcenia HR, doradca KPP LEWIATAN. Bardzo wysoko oceniany przez uczestników.
ANNA KĘDZIERSKA – ADAMCZYK absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Doradca podatkowy z 22 letnim stażem. Wspólnik w kancelarii doradztwa podatkowego. Wykładowca na studiach z zakresu podatków oraz wynagrodzeń w Wyższej Szkole Biznesu oraz Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Trener z kilkunastoletnim stażem z zakresu podatków dochodowych, podatku VAT, naliczania wynagrodzeń, ZUS, zasiłków. Bardzo wysoko oceniana przez uczestników.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto1 845,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 500,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto87,86 PLN
- Koszt osobogodziny netto71,43 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Metody pracy i materiały szkoleniowe: Proces kształcenia na kursie realizowany jest w formie zajęć wykładowo-seminaryjnych z elementami ćwiczeń praktycznych w formie – studia przypadków, angażowaniem słuchaczy do wymiany doświadczeń, spostrzeżeń i wniosków).
Stosowane są metody i techniki nauczania skoncentrowane na praktycznych aspektach rozwiązywania problemów.
Materiały szkoleniowe są opracowywane na każde zajęcia przez wykładowce prowadzącego i przekazywane uczestnikom, badź bezposrednio bądź na maila,
Informacje dodatkowe
Zajęcia z obslugi programu Kadry Płace, oraz program Płatnik są prowadzone są na komputerach
Jeśli usługa jest finansowana ze środków publicznych w co najmniej 70% korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług zgodnie z Ustawą o VAT, proszę o informację do organizatora
Zajęcia na kursie odbywają się zgodnie z wykazem godzinowym, każde zajęcia trwają 7 godzin lekcyjnych (godzina lekcyjna wynosi 45 minut, zajęcia trwają 315 minut)
9.00-10,45 wykład -105 minut- 2,15 godz.lekcyjne
10,45-11,00 przerwa -15 minut
11.00-12,30 wykład -90 minut- 2 godz.lekcyjne
12.30-13,00 przerwa -30 minut
13.00-15,00 wykład -120 minut- 2,30 godz.lekcyjne
Warunki techniczne
Warunki techniczne
- Do udziału w szkoleniu online potrzebny jest jedynie komputer lub inne urządzenie mobilne z wbudowaną kamerą i mikrofonem oraz dostępem do Internetu.
- Zajęcia prowadzone są w trybie niestacjonarnym (zdalnym) za pomocą Clickmeeting
- minimalne wymagania sprzętowe - laptop/komputer PC, MAC z najnowszą wersją przeglądarek internetowych (Chrome, Edge, Firefox), podstawowa kamera internetowa i mikrofon, dostęp do sieci internet
- minimalne wymagania dotyczące parametrów łącza sieciowego - Minimalna przepustowość łącza internetowego odbiorcy to 10 mb/s.
- niezbędne oprogramowanie umożliwiające Uczestnikom - nie potrzebujecie Państwo żadnych dodatkowych programów,
- okres ważności linku umożliwiającego uczestnictwo w spotkaniu on-line - w czasie rzeczywistym.
- sposób walidacji usługi - (obserwacja swobodna
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe
- Udogodnienia dla osób ze szczególnymi potrzebami