Zarządzanie kategorią zakupową
Zarządzanie kategorią zakupową
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Zarządzanie przedsiębiorstwem
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Menedżerowie kategorii odpowiedzialni za opracowywanie strategii rozwojowej oraz zarządzanie konkretną grupą produktów. Do ich zadań należy przygotowywanie długo- i krótkoterminowych strategii rozwoju produktów, tworzenie rzeczowych analiz rynkowych, opracowywanie rekomendacji dla klientów, prowadzenie wymaganej dokumentacji.
- Minimalna liczba uczestników4
- Maksymalna liczba uczestników16
- Data zakończenia rekrutacji01-05-2024
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi14
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa przygotuje do samodzielnego zarządzania kategorią zakupową, czyli do procesu planowania, organizowania i kontrolowania działań związanych z zakupem i zarządzaniem produktami lub usługami w konkretnej kategorii.Jest to kluczowy element działalności przedsiębiorstwa, mający na celu zapewnienie, że firma nabywa produkty lub usługi w sposób efektywny, oszczędzając koszty i jednocześnie spełniając wymagania klientów.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się 1. Zdefiniowanie Wartości Dodanej | Kryteria weryfikacji Określenie konkretnej wartości dodanej, jaką kategoria zakupowa przynosi firmie. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 2. Mapowanie Interesariuszy | Kryteria weryfikacji Przeprowadzenie kompleksowego mapowania interesariuszy dla zrozumienia, dla kogo dokładnie pracujesz. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 3. Rozpoznanie Potrzeb Biznesu | Kryteria weryfikacji Zidentyfikowanie głównych problemów i wyzwań biznesowych oraz związanie ich z potrzebami organizacji. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 4. Przygotowanie Planu Zarządzania Kategorią | Kryteria weryfikacji Przedstawienie spójnego i szczegółowego planu zarządzania kategorią, z uwzględnieniem strategii komunikacji. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 5. Wdrażanie oszczędności i ROI | Kryteria weryfikacji Zastosowanie 5 dźwigni oszczędnościowych do policzenia zwrotu z inwestycji (ROI) z działu zakupów. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się 6. Wskaźniki Wartości Dodanej | Kryteria weryfikacji Utworzenie listy wskaźników wartości dodanej wraz z ich interpretacją dla kategorii zakupowej. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Zdolność do oceny ryzyka współpracy z dostawcami i oceny atrakcyjności klienta dla dostawców. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Przygotowanie raportu z oceny ryzyka współpracy z dostawcami.o Umiejętność przygotowania planu ciągłości biznesu w kontekście analizy ryzyka. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Dzień I
Moduł 1 – Wartość Dodana realizowana w ramach kategorii zakupowej
- Jaką wartość realizujesz w swojej firmie? Jaka jest rola działu zakupów oraz Twojej kategorii zakupowej w organizacji?
- Dla kogo pracujesz? Mapowanie interesariuszy.
- Z jakimi problemami, wyzwaniami mierzy się nasz biznes? Rozpoznanie potrzeb biznesu.
- W jaki sposób Twoja kategoria zakupowa kontrybuuje do rozwiązywania tych problemów i wyników firmy?
- Stworzenie planu zarządzania kategorią zakupową i komunikacji z interesariuszami - Governance Model.
Moduł 2 – Procedura liczenia oszczędności
- Jak rozliczać wartość dodaną kategorii zakupowej i działu zakupów?
- Pięć dźwigni oszczędnościowych – prezentacja i omówienie. Jak policzyć ROI z działu zakupów?
- Jakie wskaźniki wartości dodanej mierzyć? Przykłady i zastosowania KPI zakupowych dla kategorii zakupowej.
- Jak rozliczać oszczędności a jak wartość dodaną w zakupach?
- Komunikacja z zarządem i interesariuszami dotycząca rozliczania oszczędności, ale również unikania kosztów („cost avoidance”), płynności finansowej, inżynierii wartości, pracochłonności procesów etc…, czyli w jaki sposób podpisać porozumienie z zarządem dotyczące rozliczania oszczędności? Jakich informacji potrzebują i jak zbudować komunikację z głównymi interesariuszami, w celu ustalenia spójnej procedury i zrozumienia jak liczyć oszczędności?
Moduł 3 – Organizacja pracy
- Zarządzanie kategorią – tworzenie strategii dla kategorii zakupowej. Plan i zakres prac związanych z rozwojem kategorii zakupowej.
- Podział na kategorie. Analiza wydatków – narzędzia analizy, kategoryzacja, wydatków, dostawców.
Moduł 4 – Strategiczne zarządzanie dostawcami
- Zarządzanie dostawcami – plan rozwoju bazy dostawców – narzędzia oceny dostawców dla tworzenia długofalowego planu rozwoju.
- Kategoryzacja dostawców – strategiczni, komercyjni, wąskie gardła.
- Ocena ryzyka współpracy z dostawcami oraz ocena atrakcyjności klienta oczami dostawców.
- Strategiczne zarządzanie dostawcami – rozwój alternatyw, konsolidacja.
- Model zarządzania dostawcami tzw. grupy C.
- Komunikacja z interesariuszami dotycząca zarządzania bazą dostawców.
- Podział ról w zarządzaniu dostawcami – manager kategorii vs zakupy lokalne lub interesariusz.
Dzień II
Moduł 5 – Analiza ryzyka i plan ciągłości biznesu w kontekście zarządzania dostawcami
- Wysoki popyt na rynku oraz niska podaż
- Analiza łańcucha dostaw – czyli w którym miejscu tworzą się zatory i wąskie gardła?
- Analiza dostawców „tier 2 „ oraz „tier 3” – czyli dostawców naszego dostawcy
- Analiza ryzyka – rok 2020 bardziej niż kiedykolwiek nauczył, że konieczne jest tworzenie planów kontynuacji biznesu (contingency plan). Narzędzia analizy ryzyka i tworzenia planu ciągłości biznesu.
- Analiza rynku, trendów rynkowych, poszukiwanie innowacji, wartości dodanej z dostawców – narzędzia elektroniczne badania rynku, raporty rynkowe.
- Przygotowanie planu kontynuacji biznesu – „contingency plan” w kontekście potencjalnego zagrożenia braku ciągłości dostaw.
Moduł 6 – Plan projektów oszczędnościowych
- Przygotowanie programu oszczędnościowego – budowa „pipeline” projektów oszczędnościowych, podział ról i obowiązków w realizacji projektów.
- Przygotowanie narzędzi i metodologii prac w realizacji i monitoringu projektów oszczędnościowych.
- Projekt sourcingowy – jak zaplanować szczegółowy proces przetargowy, elementy procesu, instrukcja działania dla zespołu przetargowego oraz interesariuszy.
- Inżynieria wartości – projekty Value Engineering jako jedna z głównych dźwigni oszczędnościowych (dla zakupów direct organizacja warsztatów IGW, dla zakupów indirect IGW podczas sourcingu). W jaki sposób przygotować pipeline oraz warsztaty generujące pomysły oszczędnościowe?
- Poprawa płynności finansowej firmy – projekty cashflow, CS, VMI, Billing Schedule, ROA, outsourcing strategiczny.
Moduł 7 – Analiza kosztowa
- Zasady tworzenia modelu TCO – szablon modelu TCO dla zakupów direct oraz indirect
- Analiza modelu Should Cost Model oraz TCO na wybranych przykładach
- Wykorzystanie modelu TCO w procesie negocjacji i wyboru dostawcy
Moduł 8 – Szablon strategii dla kategorii zakupowej
- Szablon w ppt oraz excel dokumentu „Strategia dla kategorii zakupowej”
- Omówienie i przykłady uzupełnienia, jak powinna wyglądać strategia dla kategorii zakupowej
Szkolenie trwa 14 godzin zegarowych (2 dni szkoleniowe). Maksymalna liczna uczestników - 16.
Warunki niezbędne do spełnienia przez uczestników, aby realizacja usługi pozwoliła na osiągnięcie głównego celu:
- Uczestnik powinien stawić się punktualnie na szkolenie,
- wziąć udział w pełnym wymiarze czasu trwania szkolenia,
- brać czynny udział w szkoleniu podczas ćwiczeń i zadań
Warunki organizacyjne dla przeprowadzenia szkolenia:
- sala szkoleniowa wyposażona w rzutnik,
- flipchart z kartkami papieru
- stoły i krzesła dla każdego uczestnika i trenera
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 8 Moduł 1 – Wartość Dodana realizowana w ramach kategorii zakupowej | Prowadzący Jacek Jarmuszczak | Data realizacji zajęć 09-05-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 8 Moduł 2 – Procedura liczenia oszczędności | Prowadzący Jacek Jarmuszczak | Data realizacji zajęć 09-05-2024 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 8 Moduł 3 – Organizacja pracy | Prowadzący Jacek Jarmuszczak | Data realizacji zajęć 09-05-2024 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 8 Moduł 4 – Strategiczne zarządzanie dostawcami | Prowadzący Jacek Jarmuszczak | Data realizacji zajęć 09-05-2024 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 8 Moduł 5 – Analiza ryzyka i plan ciągłości biznesu w kontekście zarządzania dostawcami | Prowadzący Jacek Jarmuszczak | Data realizacji zajęć 10-05-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 8 Moduł 6 – Plan projektów oszczędnościowych | Prowadzący Jacek Jarmuszczak | Data realizacji zajęć 10-05-2024 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 8 Moduł 7 – Analiza kosztowa | Prowadzący Jacek Jarmuszczak | Data realizacji zajęć 10-05-2024 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 8 Moduł 8 – Szablon strategii dla kategorii zakupowej | Prowadzący Jacek Jarmuszczak | Data realizacji zajęć 10-05-2024 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto2 091,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 700,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto149,36 PLN
- Koszt osobogodziny netto121,43 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Jacek Jarmuszczak
Karierę zawodową rozpoczynał w polskich firmach branży FMCG, dla których prowadził negocjacje zakupowe z dostawcami z całego świata. Później dla dobrze znanej marki i lidera w swoim sektorze firmy Philips jako Global Strategic Buyer oraz Regional Project Manager dla obszaru Azji, tworzył strategię zakupową dla swojej kategorii, budował bazę dostawców, zarządzał relacjami oraz prowadził negocjacje handlowe z kluczowymi dostawcami.
Jako kierownik działu zakupów elektronicznych w Carlsberg Group, przeprowadzał ok 600 przetargów rocznie dla wszystkich zakładów na całym świecie.
Obecnie pracuje jako Global Category Manager w Grupie Danfoss
Ekspert w dziedzinie aukcji elektronicznych oraz e-systemów zarządzania zakupami. Posiada praktyczne doświadczenie w zakresie wdrażania i usprawniania narzędzi elektronicznych wspierających obszar zakupów.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
- Autorskie materiały szkoleniowe (skrypt), ćwiczenia przygotowane przez wykładowcę, notes, długopis.
- Certyfikat szkolenia.
Informacje dodatkowe
Można się z nami skontaktować e-mailem, lub telefonicznie: Vademecum – Konferencje i Szkolenia Sp. z o.o.
Aleja Piastów 11, 52-424 Wrocław
tel./fax: (071) 341 85 10, e-mail: vade@vade.com.pl
Pisemne potwierdzenie realizacji szkolenia prześlemy e-mailem do Działu Szkoleń 7 dni przed datą rozpoczęcia zajęć.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi