ALNAIR spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Charakterystyka działalności firmy
Spółka Alnair została utworzona jako kontynuacja działalności firmy Alnair Cezary Rutka działającej na rynku od prawie 27 lat, a doradztwem biznesowym, coachingiem i szkoleniami zajmującej się nieprzerwanie od początku 2003 roku. Posiadamy odpowiednią wiedzę oraz bogate doświadczenie z tego zakresu. Potwierdzają to setki zadowolonych klientów z obszaru biznesu, kultury i nauki. Ich zadowolenie znajduje odbicie w listach referencyjnych, ale przede wszystkim w kontunuowaniu współpracy i polecaniu nas kolejnym firmom, przedsiębiorstwom i instytucjom – a jak wiadomo rekomendacja jest najwyższą formą wyrażenia zadowolenia z usługi.
W czasie swojej 27-letniej działalności firma Alnair pozyskała dla swoich klientów ponad 67 mln złotych dotacji, w ramach ponad 62 projektów, realizowanych w kilkunastu rożnych programach unijnych, a także na projekty celowe obejmujące badania stosowane i prace rozwojowe oraz kredyty technologiczne.
Firma uczestniczyła w przygotowaniu i realizacji 10 projektów dotowanych z EFS, o łącznej wartości przekraczającej 15 mln zł oraz 4 projektów FIO o łącznej wartości prawie miliona złotych.
Jedną z ciekawszych inicjatyw Alnaira był projekt Wrocławska Szkoła Przedsiębiorczości dla Starterów. W ramach tego projektu przeszkolone zostało z podstaw prowadzenia własnej działalności ponad 150 osób, a 32 z nich założyły własną działalność gospodarczą. Projekt ten powstał z potrzeby zwiększenia skali, na jaką mogliśmy działać i dzielić się doświadczeniem oraz pomagać innym realizować ich pomysły – na ten cel (szkolenia, wsparcie doradcze i inwestycyjne rozpoczęcia działalności) uzyskaliśmy ponad milion złotych dofinansowania ze środków UE.
Warto zwrócić szczególną uwagę na dwa bardzo znaczące projekty realizowane w latach 2013-2015 przez SEKA S.A. Firma Alnair zajmowała się realizacją części doradczej projektów „Konkurencyjna Firma z Dolnego Śląska” oraz „Kompleksowe wsparcie firm subregionu legnicko-głogowskiego”. Doradztwem objętych zostało 268 firm, co dało sumę ponad 6 tysięcy godzin doradczych. Niezależnie od realizowania tej części, Alnair odpowiadał za badanie luk kompetencyjnych na poziomie firmy - badanie objęło prawie 100 małych firm.
Właściciele firmy Alnair są pomysłodawcami i realizatorami strategicznej gry biznesowej pod nazwą „Biznes to nie bajka” – jest to symulator prowadzenia małej firmy. W latach 2006 – 2015, na zlecenie 19 firm i instytucji przeprowadziliśmy ponad 80 symulacji, co dało ponad 860 godzin zajęć, w których udział wzięło prawie 1300 zadowolonych uczestników. W ten sposób po raz kolejny powiększyło się grono zadowolonych odbiorców usług naszej firmy. Na bazie symulacji, w ramach projektu ESK 2016, Firma Alnair zorganizowała Pierwszy Wrocławski Turniej – "Wrocławskie Gry Biznesowe", w którym wzięło udział 31 drużyn licealistów, studentów i młodych przedsiębiorców.
Nie sposób opisać wszystkich podejmowanych projektów, inicjatyw czy współpracy z udziałem firmy Alnair w ostatnich latach, natomiast poniżej zestawione zostały najbardziej interesujące projekty szkoleniowe realizowane w latach 2005-2015:
- Wrocławska Szkoła Przedsiębiorczości dla Starterów - 400 godzin
- Mała Firma. Pierwsze kroki własnej działalności gospodarczej – 655 godzin
- Zakładanie firm typu spin-out i spin-off – 285 godzin
- Jak skutecznie aplikować o dotacje unijne 2007 – 2013 – 3280 godzin
- Nowa Przystań – integracja obywateli państw trzecich – 144 godziny
Początkowo współwłaściciele spółki Alnair, Jan Wasilewski i Cezary Rutka współpracowali z Wrocławską Agencją Rozwoju Regionalnego. Udowadniali przedsiębiorcom, że warto pisać wnioski o dotację, podpowiadając jak takie wnioski złożyć i tłumacząc, co się dzieje po otrzymaniu dotacji. Gdy coraz więcej firm chciało zdobyć dotacje, zaczęliśmy pomagać przygotować wnioski tak, aby instytucje pośredniczące nie miały wątpliwości, że wszystkie wymogi formalne zostały w 100% spełnione. Zdobyta wiedza pozwoliła nam na prowadzenie szkoleń dla WARR, Urzędu Marszałkowskiego, Starostwa Powiatowego oraz wrocławskich uniwersytetów.
Cezary Rutka – Prezes Alnair sp. z o.o. - konsultant, mentor, magister administracji, absolwent studiów podyplomowych „Mediacje w standardzie Magnus” (UE). Dzieli się doświadczeniem w Radzie Konsultacyjnej AIP Politechniki Wrocławskiej i Konwencie Wydziału Nauk Społecznych (UWr). Współtwórca kilkudziesięciu studiów wykonalności, kilkunastu strategii, a także ponad stu biznes planów. Jako trener zajmował się promocją młodej przedsiębiorczości oraz współtworzył projekt „Mediacje w standardzie Magnus” realizowany w ramach studiów podyplomowych na Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu oraz Akademii Górniczo-Hutniczej. Przyczynił się do komercjalizacji unikalnej technologii mikrofalowej dla firmy ATON-HT S.A. oraz suplementu diety Ovobiovita, autorstwa prof. T. Trziszki i dr. H. Różańskiego. Jako doradca pomaga Studenckiemu Forum BCC, rozwija Przedsiębiorczość Akademicką oraz wspiera powstawanie firm spinowych. Aktywnie wpiera młodych przedsiębiorców dzięki pozyskiwaniu funduszy unijnych w ramach współpracy z wrocławskimi uczelniami i DRPiN, a także współtworzył Wrocławską Szkołę Przedsiębiorczości dla Starterów. Skutecznie wdraża „Zarządzanie przez wartości” i „Strategiczną Kartę Wyników”. Współtwórca Symulatora decyzji menedżerskich w trudnych warunkach gospodarczych, który pozwala ocenić potencjał przydatności biznesowej uczestników, zidentyfikować naturalnych liderów, ocenić styl zarządzania.
Jan Wasilewski – członek zarządu Alnair sp. z o.o. - coach, trener biznesu. Wykwalifikowany menedżer, członek Rady Nadzorczej spółki giełdowej, konsultant i audytor Wrocławskiej Agencji Rozwoju Regionalnego (WARR S.A.). Certyfikowany praktyk metody Points of You. Przyczynił się do komercjalizacji unikalnej technologii mikrofalowej dla firmy ATON-HT S.A. oraz suplementu diety Ovobiovita, autorstwa prof. T. Trziszki i dr. H. Różańskiego. Swoje doświadczenia wykorzystał przy tworzeniu Symulatora decyzji menedżerskich w trudnych warunkach gospodarczych, który pozwala ocenić potencjał przydatności biznesowej uczestników, zidentyfikować naturalnych liderów, ocenić styl zarządzania. Współtworzył Wrocławską Szkołę Przedsiębiorczości dla Starterów. Brał udziału w projekcie PLATO, który był realizowany przy udziale Wspólnoty Flamandzkiej. Pozwoliło to na zdobycie cennych doświadczeń w pracy z zagranicznymi firmami.
Benedykt Bryłka – wieloletni współpracownik spółki Alnair, trener biznesu/konsultant biznesowy, Przeprowadził ponad 1.000 godzin zajęć i 500 godzin doradztwa dla różnych podmiotów gospodarczych (przedsiębiorstw, instytucji finansowych i organizacji samorządowych). Specjalizuje się w controllingu operacyjnym i finansowym, zarządzaniu wartością przedsiębiorstwa, prognozowaniu w biznesie, oceny opłacalności przedsięwzięć inwestycyjnych i analizach ich ryzyka, zarządzaniu kosztami, zarządzaniu finansami itp. Jest doświadczonym konsultantem, który opracowuje biznes plany, feasibility study, due dilligence, plany strategiczne, analizy ekonomiczno-finansowe przedsiębiorstw. Wykonuje oceny efektywności innowacyjnych przedsięwzięć inwestycyjnych. Przeprowadza wyceny przedsiębiorstw i szacowania aktywów intelektualnych, takich jak wycena marki, kapitału relacyjnego czy wyceny patentu z wykorzystaniem opcji realnych. Jest wykładowcą akademickim, który od wielu lat prowadzi zajęcia ze studentami stacjonarnymi, niestacjonarnymi i podyplomowymi.
Podstawowe obszary działania:
Doradztwo strategiczne
- Wdrażanie koncepcji zarządzania przez wartości wraz z przystosowaniem wizji i misji do aktualnych celów strategicznych
- Wspólne wypracowanie wskaźników oceniających stopień realizacji strategii wg koncepcji strategicznej karty wyników (BSC)
Analizy finansowe dla właścicieli i menedżerów
- Na podstawie wyliczonych i właściwie zinterpretowanych wskaźników finansowych:
- pomagamy rozwiać wątpliwości dotyczące prawidłowości przyjętych sposobów działania,
- wskazujemy te obszary w firmie, którym należy poświęcić więcej uwagi,
- podpowiadamy, jakie podjąć działania by poprawić zyskowność.
- Tworzenie biznesplanów i wniosków o dofinansowanie projektów
- Określanie warunków, w jakich inwestycja będzie opłacalna na podstawie analizy efektywności ekonomicznej nowych inwestycji
Doradztwo prawne, podatkowe i organizacyjne
- Analiza przedstawionych umów
- Przygotowanie indywidualnych umów wg potrzeb przedsiębiorcy
- Analiza efektów przekształcenia firmy
- Przygotowanie dokumentów dla sklepów internetowych
- Opracowanie umów franczyzowych
Motywowanie i ocena pracowników
- Symulacja biznesowa „Biznes to nie bajka”
- Opracowanie systemów płacowych i pozapłacowych czynników motywowania oraz zasad ich przyznawania w działach niesprzedażowych
- Pomoc w dopasowaniu ocen pracowniczych do nowych koncepcji zarządzania
- Badanie luk kompetencyjnch kadry menedżerskiej wraz z Planem Indywidualnego Rozwoju - ocena potencjału menedżerskiego
Marketing i PR
- Ułożenie indywidualnej ankiety do badania satysfakcji klientów oraz opracowanie jej wyników i propozycja działań marketingowych
- Budowanie relacji z otoczeniem wspierających sprzedaż
- Wyszukanie niskokosztowych systemów CRM dopasowanych do potrzeb firmy oraz pomoc przy ich wdrożeniu
- Opracowanie strategii marketingowej B2C i B2B, zawierających sposoby docierania do osób decyzyjnych w firmach
Wyróżnienia uzyskane przez Alnair:
- Certyfikat nr 1397/2016 spełniania wymagań Normy ISO 9001:2015 w zakresie świadczenia usług rozwojowych.
- Laur Eksperta 2015/2016 dla produktu „Zarządzanie przez wartości ma sens” - znak przyznany przez Kapitułę złożoną z naukowców prestiżowych polskich uczelni.
- tytuł Najwyższa Jakość QI 2018 oraz Złote Godło QI 2018 w kategorii QI services - usługi najwyższej jakości za usługę szkoleniowo-doradczą „Controlling strategiczny i operacyjny w małych i średnich przedsiębiorstwach”
- Znak Doskonałości e-jobs Oservatory - nadawany organizacjom szkoleniowym, utrzymującym uzgodnione w UE standardy w zakresie szkoleń internetowych.
- Wyróżnienie Wicepremiera, Ministra Gospodarki Janusza Piechocińskiego za promowanie przedsiębiorczości oraz stworzenie specjalnych i preferencyjnych warunków do prowadzenia działalności gospodarczej - wyróżnienie dla przedsiębiorczych osób, które budują polski sukces gospodarczy.
Certyfikaty i ukończone kursy:
(Jan Wasilewski)
- Kim jest ekspert NCBR? (luty 2023)
- Akademia Managera PR UE Horyzont Europa (09 – 12.2022)
- Poradnik ABC wynalazcy (Grudzień 2021)
- Przeciwdziałanie korupcji (lipiec 2021)
- Innovation Coach – wsparcie w rozpoczęciu działalności B+R+I (2020)
- Motywowanie pracowników, szkolenie zorganizowane przez Przedsiębiorstwo Explanator (12.06.2014 – 03.07.2015)
- Szkolenie w zakresie stosowania metody Point of You w Coachingu z klientem indywidualnym oraz grupowym, prowadzone przez Certyfikowanego trenera metody Poin of You – Patrycję Franię (07.2015)
- Wycena wartości przedsiębiorstwa w praktyce, szkolenie zorganizowane przez Przedsiębiorstwo Explanator (13.06.2014 – 04.07.2014)
- Cash flow jako wsparcie managera w procesie zarządzania, szkolenie zorganizowane przez Przedsiębiorstwo Explanator (08.11.2013 – 22.11.2013)
- Zarządzanie zespołem w projekcie wzorniczym, warsztaty zorganizowane przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego sp. z o.o. (7-8.04.2011)
- Pomoc publiczna – szkolenie dla członków Komitetu Monitorującego Program Operacyjny dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 zorganizowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego (5.11.2009)
- Interaktywne kształcenie dorosłych. Prowadzenie i ewaluacja treningu, seminarium zorganizowane przez stowarzyszenie PRO PUBLICO BONO (27.01.2007 – 28.01.2007)
- Wzmocnienie potencjału pracowników niepublicznych instytucji rynku pracy, szkolenie zorganizowane przez WYG International sp. z o.o. (11.12.2006 – 09.07.2007)
(Cezary Rutka)
- Innovation Coach – wsparcie w rozpoczęciu działalności B+R+I (2020)
- Ocena wniosków w ramach POIR 2014-2020 (2017)
- Stosowanie metody Point of You w coachingu z klientem indywidualnym oraz grupowy, szkolenie zorganizowane przez Certyfikowanego Trenera metody Point of You Patrycję Franię (12.07.2015)
- Mediator w standardzie Magnus, studia podyplomowe zorganizowane przez Akademię Ekonomiczną im. Oskara Langego we Wrocławiu (dwa semestry w roku akademickim 2007)
- Wzmocnienie potencjału pracowników niepublicznych instytucji rynku pracy, szkolenie zorganizowane przez WYG International sp z o.o. (11.12.2006 - 10.07.2007)
- Interaktywne metody kształcenia dorosłych. Projektowanie, prowadzenie i ewaluacja treningów, kurs zorganizowany przez Stowarzyszenie Pro Publico Bono (28.01.2007)
- Pozyskiwanie przez organizacje pozarządowe środków z Europejskiego Funduszu Społecznego, warsztaty zorganizowane przez Zakład Szkolenia i Ekspertyz Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego (12.10.2005 - 14.10.2005)
- Zarządzanie zespołem w projekcie wzorniczym, warsztaty zorganizowane przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego sp. z o.o. (7-8.04.2011)
(Benedykt Bryłka)
- Metoda uczenia przez doświadczenie, kurs zorganizowany w ramach warsztatach trenerskich House of Skills, PARP (4.02.2012)
- Standard jakości szkoleń i usług doradczych WYG International na tle wymagań POKL, seminarium zorganizowane przez WYG International sp. z o.o. (30.10.2008)
- Zarządzanie, sprzedaż oraz warsztat trenera, szkolenie zorganizowane przez BIGRAM /BZ (21.09.1999)