"Testowanie użyteczności/Usability Testing". Szkolenie połączone z praktycznymi przykładami z projektów użytecznościowych.
"Testowanie użyteczności/Usability Testing". Szkolenie połączone z praktycznymi przykładami z projektów użytecznościowych.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInformatyka i telekomunikacja / Programowanie
- Identyfikatory projektówMałopolski Pociąg do kariery, Kierunek - Rozwój, Nowy start w Małopolsce z EURESEM
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie jest przeznaczone dla testerów oprogramowania, projektantów UX/UI, osób zajmujących się optymalizacją witryn oraz wszystkich, dla których użyteczność aplikacji nie jest bez znaczenia.
Usługa dedykowana uczestnikom projektów:
- Małopolski Pociąg do kariery
- Kierunek - Rozwój
- Nowy start w Małopolsce z EURESEM
- Minimalna liczba uczestników6
- Maksymalna liczba uczestników12
- Data zakończenia rekrutacji29-01-2026
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi15
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie prowadzi do nabycia kompetencji w zakresie profesjonalnego planowania, projektowania i przeprowadzania testów użyteczności interfejsów, a także analizy i interpretacji ich wyników, co umożliwi skuteczne wdrażanie zasad projektowania zorientowanego na użytkownika (User-Centered Design) w procesach rozwoju oprogramowania.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Wiedza:1. Uczestnik definiuje pojęcia użyteczności, UX oraz ich znaczenie w procesie wytwarzania oprogramowania. | Kryteria weryfikacji Wyjaśnia różnicę między UX a użytecznością. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Opisuje trzy kluczowe cechy użyteczności (efektywność, efektywność, satysfakcja). | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się 2. Uczestnik charakteryzuje proces testowania użyteczności w kontekście User-Centered Design. | Kryteria weryfikacji Wymienia etapy procesu UCD. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Wyjaśnia rolę testów użyteczności w projektowaniu. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się 3. Uczestnik rozróżnia metody testowania użyteczności oraz zasady ich doboru. | Kryteria weryfikacji Wymienia co najmniej trzy metody testowania użyteczności. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Wyjaśnia różnicę między testami moderowanymi a niemoderowanymi. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się 4. Uczestnik definiuje standardy i heurystyki oceny eksperckiej. | Kryteria weryfikacji Wymienia minimum 5 heurystyk Nielsena. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Opisuje znaczenie norm ISO dotyczących użyteczności. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się Umiejętności:1. Uczestnik projektuje i planuje test użyteczności. | Kryteria weryfikacji Opracowuje plan testów zawierający: cele, grupę badawczą, scenariusze, miary, procedurę. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Określa mierzalne wskaźniki sukcesu dla zadania testowego. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się 2. Uczestnik tworzy scenariusze i zadania testowe dostosowane do profilu użytkownika. | Kryteria weryfikacji Przygotowuje minimum 3 poprawnie sformułowane zadania testowe. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Prawidłowo identyfikuje wymagania użytecznościowe. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się 3. Uczestnik przeprowadza podstawową analizę błędów użyteczności i proponuje rekomendacje. | Kryteria weryfikacji Kategoryzuje problemy (np. krytyczne, poważne, kosmetyczne). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Formułuje konkretne rekomendacje poprawy UX. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Kompetencje społeczne: 1. Uczestnik pracuje w zespole projektowym, prezentując wnioski z testów użyteczności. | Kryteria weryfikacji Komunikuje wyniki w sposób zrozumiały i oparty na danych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Uzasadnia priorytetyzację problemów UX. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się 2. Uczestnik wykazuje odpowiedzialność w dokumentowaniu wyników badań. | Kryteria weryfikacji Prawidłowo przekłada obserwacje na raport. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Zwraca uwagę na rzetelność i obiektywność danych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Szkolenie w formule online realizowane jest w godzinach 9.00-17.00.
Czas trwania szkolenia to 14 zegarowych. Podczas szkolenia przewidziane są przerwy (łącznie 1h/dzień), które nie są wliczone w czas trwania usługi.
Grupa szkoleniowa liczy 7-15 osób. Uczestnicy korzystają z własnych laptopów/PC zgodnie z informacjami w sekcji "Warunki Techniczne".
Zakres tematyczny
- Czym jest użyteczność?
- Definicja użyteczności i UX
- Użyteczność jest inwestycją
- Czynnik ludzki
- Interfejs
- Aplikacja internetowa
- Aplikacja desktopowa
- Aplikacja mobilna
- Proces użyteczności w oparciu o User-Centered Design
- Analizy użyteczności
- Wymagania użytecznościowe
- Relacja użyteczność a wymagania funkcjonalne
- Metody zbierania wymagań
- Projektowanie użyteczności
- Prototypy
- Projektowanie zespołowe
- Testowanie użyteczności
- Błędy użyteczności
- Planowanie testów
- Miary w testowaniu
- Testowanie prototypu
- Ocena ekspercka w oparciu o standardy (heurystyki Jakoba Nielsena, normy ISO i inne standardy)
- Testowanie z nieświadomym użytkownikiem
- Testowanie z użytkownikiem
- Projektowanie scenariuszy
- Moderacja spotkania
- Laboratorium użyteczności (pomieszczenia testowe, sprzęt do testów, eye tracking itd.
- Narzędzia testowania użyteczności (darmowe i komercyjne)
- Walidacja
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 6 Czym jest użyteczność?- prezentacja, wykład | Prowadzący Arnika Hryszko | Data realizacji zajęć 02-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 6 Interfejs- prezentacja | Prowadzący Arnika Hryszko | Data realizacji zajęć 02-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 6 Proces użyteczności w oparciu o User-Centered Design- prezentacja, ćwiczenia | Prowadzący Arnika Hryszko | Data realizacji zajęć 02-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 04:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 6 Proces użyteczności w oparciu o User-Centered Design- prezentacja, ćwiczenia c.d. | Prowadzący Arnika Hryszko | Data realizacji zajęć 03-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 05:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 6 Narzędzia testowania użyteczności (darmowe i komercyjne)- prezentacja | Prowadzący Arnika Hryszko | Data realizacji zajęć 03-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 6 Walidacja - test teoretyczno-praktyczny | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 03-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 2 177,10 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 770,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 145,14 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 118,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Arnika Hryszko
W trakcie swojej kariery zawodowej zdobyła szerokie doświadczenie, począwszy od testów manualnych, poprzez serwisy internetowe, testy wydajności, aplikacje mobilne, hurtownie danych, business intelligence, systemy wbudowane, zaawansowaną automatyzację, aż po wykorzystanie uczenia maszynowego w testowaniu.
Arnika jest współautorką publikacji i prezentacji dotyczących zapewnienia jakości w informatyce, w tym książki "Inżynieria wymagań w praktyce". Jest również znaną prelegentką, prezentującą na ponad 20 konferencjach naukowych i branżowych.
Jest prezeską Stowarzyszenia Jakości Systemów Informatycznych oraz członkinią Grupy Roboczej ds. Internetu Rzeczy powołanej przez Ministerstwo Cyfryzacji. Dodatkowo spełnia się jako współorganizatorka szeregu konferencji i wydarzeń, w tym GeekWeekWro, Testwarez i ReQuest.
Posiadane certyfikaty:
ISTQB® Poziom Podstawowy
ISTQB® Poziom zaawansowany- Kierownik Testów
ISTQB® Poziom zaawansowany - Analityk Testów
Professional SCRUM Master I
Posiadane akredytacje:
Trenerka ISTQB® Poziom Podstawowy
Trenerka ISTQB® Poziom Podstawowy - Tester Zwinny
Trenerka ISTQB® Poziom Zaawansowany – Analityk Testów
Trenerka ISTQB® Poziom Zaawansowany- Kierownik Testów
Trenerka ISTQB® Moduł Specjalistyczny – Tester Akceptacyjny
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymują komplet materiałów:
1. Prezentacja szkoleniowa
2. Usabiliy Body of Knowledge [EN]
3. "Kurs Usability" Tomasz Karwatka
4. Research-Based Web Design & Usability Guidelines
Warunki uczestnictwa
Wymaganiem dla uczestników szkolenia jest znajomość podstawowych informacji o interfejsie aplikacji lub urządzeń.
Informacje dodatkowe
Zawarto umowę z WUP Toruń w zakresie projektu "Projekt-Rozwój".
Szkolenie z dofinansowaniem min. 70% może być zwolnione z VAT.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenie odbędzie się za pośrednictwem platformy MS Teams/Zoom/Meet.
Uczestnicy proszeni są przygotowanie własnych laptopów ze stabilnym łączem internetowym, przeglądarką internetową oraz edytorem tekstu, zgodnie z instrukcją przygotowaną przez trenera szkolenia.