Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną - studia kwalifikacyjne
Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną - studia kwalifikacyjne
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Grupa docelowa usługi
Adresatami studiów podyplomowych Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (Oligofrenopedagogika) – studia kwalifikacyjne są osoby posiadające wykształcenie wyższe (magisterskie lub zawodowe) oraz przygotowanie pedagogiczne, które chcą uzyskać kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w szkołach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych. Oferta kierowana jest zarówno do nauczycieli bez wcześniejszego przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej, jak i do osób już pracujących w edukacji, które chcą poszerzyć swoje kompetencje o uprawnienia do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych i wspierających w klasach integracyjnych. Studia są dedykowane także osobom planującym rozwój zawodowy w obszarze edukacji włączającej i specjalnej.
- Minimalna liczba uczestników12
- Maksymalna liczba uczestników40
- Data zakończenia rekrutacji19-03-2026
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi450
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieństudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa potwierdza przygotowanie do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną, prowadzenia zajęć rewalidacyjnych i wspierania procesu edukacji w placówkach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych zgodnie ze standardami kształcenia nauczycieli. Studia rozwijają kompetencje w zakresie stosowania metod i narzędzi pedagogiki specjalnej, projektowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz wspierania procesu integracji i inkluzji uczniów ze SPEEfekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się W zakresie WIEDZY:Absolwent charakteryzuje podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki specjalnej, rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w powiązaniu z innymi dziedzinami edukacyjnymi. Absolwent definiuje aktualne zasady nauczania, teorie edukacyjne i dydaktykę specjalną połączoną z aktualnym warsztatem pracy nauczyciela-pedagoga specjalnego, procesy komunikowania. Absolwent definiuje pojęcia z zakresu trendów rozwojowych w zakresie pedagogiki, psychologii i dydaktyki specjalnej. Absolwent definiuje potrzeby związane z rozwijaniem kompetencji społecznych i kluczowych u uczniów, budowania zespołu , tworzenia relacji w szkole oraz zasad bezpieczeństwa uczniów. Absolwent charakteryzuje zasady organizacji zajęć lekcyjnych oraz wykorzystania pomocy dydaktycznych. Absolwent definiuje pojęcia zakresu metod, formy i środków organizacji zajęć w grupach ćwiczebnych z zastosowaniem metod integracyjnych, aktywizujących i rozwijających kompetencje społeczne. | Kryteria weryfikacji Wyjaśnia kluczowe terminy z pedagogiki specjalnej i rehabilitacji.Przedstawia współczesne teorie edukacyjne i ich zastosowanie w praktyce Przedstawia zasady dydaktyki specjalnej w kontekście pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną. Identyfikuje czynniki wpływające na proces uczenia się osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wskazuje strategie wspierania kompetencji społecznych uczniów. Opisuje sposoby organizacji zajęć z uwzględnieniem potrzeb uczniów. Opisuje pojęcia z zakresu metod, form i środków organizacji zajęć w grupach liczebnych | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się W zakresie UMIEJĘTNOŚCI:Absolwent projektuje i monitoruje rozwój wiedzy i umiejętności w zakresie prowadzonych zajęć z pedagogiki specjalnej. Absolwent planuje rozwój intelektualny uczniów oraz problemy z tym związane. Opracowuje indywidualne i zbiorowe programy edukacyjne z zakresu prowadzonych zajęć. Absolwent organizuje pracę dydaktyczną w typowych i nietypowych warunkach, prowadzi zajęcia w zróżnicowanych grupach, dostosowuje metody pracy do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wdraża efektywne programy edukacyjne. Absolwent monitoruje efekty swojej pracy i dokonuje modyfikacji w kontekście jej wyników oraz trendów rozwojowych i technologicznych we współpracy z członkami zespołów wspomagających. Absolwent modyfikuje dostępne narzędzia i testy diagnostyczne w zakresie nauki przedmiotu nauczania i prowadzonych zajęć. | Kryteria weryfikacji Tworzy indywidualne programy edukacyjne.Opracowuje programy rozwoju intelektualnego. Dostosowuje metody pracy do potrzeb uczniów. Wdraża efektywne programy edukacyjne. Adaptuje narzędzia diagnostyczne do specyficznych potrzeb uczniów. Tworzy nowe narzędzia dydaktyczne. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH:Absolwent wymaga od swoich uczniów przestrzegania obowiązujących zasad i norm współżycia społecznego oraz tolerancji i akceptacji. Absolwent nadzoruje przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, efektywnego porozumiewania się, pracy w zespole. Absolwent tworzy i utrzymuje właściwe relacje w środowisku swojej pracy oraz zawodowym. Absolwent podejmuje trudne decyzje i decyzje wysokiego ryzyka dla dobra ucznia. | Kryteria weryfikacji Opisuje strategie promujące tolerancję i akceptację.Wdraża zasady współżycia społecznego w klasie. Przedstawia przykłady działań zgodnych z zasadami etyki. Opisuje działania wspierające pozytywne relacje. Analizuje trudne sytuacje i proponuje rozwiązania. Przedstawia argumentację swoich decyzji. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnionych do wydawania dokumentów potwierdzających uzyskanie kwalifikacji, w tym w zawodzie
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęAkademia WSB
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURTak
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoAkademia WSB
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Lp. | Nazwa przedmiotu | Liczba godzin zajęć teoretycznych | Liczba godzin zajęć praktycznych | Liczba punktów ECTS |
1. | Dydaktyka specjalna - Teoria pedagogiki specjalnej, koncepcje i systemy kształcenia specjalnego | 15 | 5 | 2 |
2. | Dydaktyka specjalna - Organizacja procesu kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi | 8 | 2 | 1 |
3. | Diagnostyka w pedagogice specjalnej - Proces diagnostyczny w pedagogice specjalnej, teoria, metody, sposoby, narzędzia | 15 | 5 | 2 |
4. | Diagnostyka w pedagogice specjalnej - Wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego dzieci i uczniów oraz czynników środowiskowych wpływających na to funkcjonowanie | 5 | 5 | 1 |
5. | Praktyki zawodowe | - | 60 | 4 |
6. | Oligofrenopedagogika – cele, zadania, przedmiot pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną | 15 | 5 | 2 |
7. | Psychologia dzieci i osób niepełnosprawnych intelektualnie | 15 | 5 | 2 |
8. | Rozwój mowy i języka u dzieci i osób niepełnosprawnych intelektualnie | 15 | 5 | 2 |
9. | Medyczne aspekty funkcjonowania dzieci i osób niepełnosprawnych intelektualnie | 15 | 5 | 2 |
10. | Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i uczniów z niepełnosprawnością intelektualną – edukacja włączająca, integracyjna, ogólnodostępna | 10 | 10 | 2 |
11. | Diagnostyka psychologiczna dzieci i osób z niepełnosprawnością intelektualną | 10 | 10 | 2 |
12. | Diagnostyka pedagogiczna i edukacyjna dzieci i osób niepełnosprawnych intelektualnie | 10 | 10 | 2 |
13. | Metody rewalidacji, rehabilitacji i terapii dzieci, młodzieży i osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną | 5 | 15 | 2 |
14. | Wczesna interwencja i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną | 5 | 15 | 2 |
15. | Dydaktyka dzieci i uczniów niepełnosprawnych intelektualnie | 5 | 15 | 1,5 |
16. | Kulturowe i społeczne aspekty niepełnosprawności intelektualnej | 5 | 5 | 1 |
17. | Prawne aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną | 5 | 5 | 1 |
18. | Praca z rodziną dzieci i osób z niepełnosprawnością intelektualną | 10 | 10 | 1,5 |
19. | Metodyka nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w edukacji wczesnoszkolnej | 5 | 25 | 3 |
20. | Organizacja i specyfika kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na II i III etapie edukacyjnym | 5 | 25 | 3 |
21. | Metodyka wychowania i kształcenia uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w różnych typach placówek systemu oświaty, na różnych etapach edukacyjnych | 5 | 25 | 3 |
22. | Metodyka pracy rewalidacyjno - wychowawczej z osobami ze sprzężoną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną | 5 | 25 | 3 |
23. | Praca opiekuńczo - wychowawcza w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty, zadania oligofrenopedagoga | 10 | 10 | 2 |
24. | Opracowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno - Terapeutycznego, programu rewalidacji oraz pomocy psychologiczno - pedagogicznej | 2 | 8 | 2 |
25. | Praktyki zawodowe | - | 120 | 6 |
Razem: | 200 | 430 | 55 |
Informacje dotyczące studiów kwalifikacyjnych:
*Miejsce odbywania praktyk:
** Studia zostały przeprowadzone zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela aktualnym na dzień rozpoczęcia studiów.
*** Informacja o uzyskaniu przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela:
Studia podyplomowe z zakresu pedagogiki specjalnej na kierunku Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną- studia kwalifikacyjne, mają charakter kwalifikacyjny. Program kształcenia zgodny jest z przepisami prawa, w szczególności uwzględnia wymagania określone Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. (Dz.U. 2019 poz. 1450 ze zm.) w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Ukończenie wskazanego kierunku umożliwia jego absolwentom uzyskanie uprawnień, łącznie z wcześniej uzyskanymi kwalifikacjami, zgodnymi z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu MEiN z dnia 14 września 2023 roku, m.in. do zajmowania stanowiska: nauczyciela oligofrenopedagoga, w specjalnych przedszkolach, szkołach i placówkach, przedszkolach i szkołach w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, szkołach wchodzących w skład młodzieżowych ośrodków wychowawczych przeznaczonych dla nieletnich z niepełnosprawnością intelektualną, szkołach w okręgowych ośrodkach wychowawczych i zakładach poprawczych przeznaczonych dla nieletnich z niepełnosprawnością intelektualną, wychowawcy w: specjalnych przedszkolach, szkołach i placówkach; młodzieżowych ośrodkach wychowawczych przeznaczonych dla nieletnich z niepełnosprawnością intelektualną; okręgowych ośrodkach wychowawczych i zakładach poprawczych przeznaczonych dla nieletnich z niepełnosprawnością intelektualną, pedagoga w specjalnych przedszkolach, szkołach i placówkach, pedagoga specjalnego w ogólnodostępnych przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych, doradcy zawodowego w specjalnych przedszkolach, szkołach i placówkach, nauczyciela współorganizującego, zatrudnionegow celu współorganizowania kształcenia integracyjnego w przedszkolach, szkołach i oddziałach integracyjnych lub w celu współorganizowania kształcenia uczniów odpowiednio niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych. Ponadto, ukończenie kierunku nadaje kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, łącznie z posiadanymi kwalifikacjami, zgodnymi z obowiązującym rozporządzeniem ws. kwalifikacji nauczycieli.
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych jest zgodne z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Liczba godzin: 450h zajęć dydaktycznych + 180h praktyki zawodowej
Przerwy nie wliczają się w czas usługi.
Kandydaci powinni posiadać co najmniej wyższe wykształcenie.
Adresatami studiów są osoby posiadające przygotowanie pedagogiczne, z dyplomem ukończenia studiów wyższych (magisterskich lub zawodowych), chcący pracować z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną.
Czas trwania: 3 semestry.
Podstawa zaliczenia: studia kończą się 3 egzaminami po każdym semestrze studiów.
Dni odbywania się zajęć: poniedziałki i środy w godz. 16.15-20.30 oraz dwa weekendy w semestrze: soboty, niedziele (dodatkowo wybrane piątki w I semestrze nauki w godzinach: 16:15-20:30).
Część zajęć w formule online
Podstawa zaliczenia: Studia kończą się egzaminami zaliczającymi poszczególne semestry nauki.
Organizator studiów zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w programie studiów.
Akademia WSB jest akademicką uczelnią wyższą, która posiada 7 uprawnień do nadawania stopnia doktora habilitowanego oraz stopnia doktora w dyscyplinach naukowych:
- nauki o zarządzaniu i jakości,
- pedagogika,
- nauki o bezpieczeństwie,
- stosunki międzynarodowe,
- inżynieria lądowa, geodezja i transport,
- inżynieria bezpieczeństwa,
- nauki o rodzinie.
Kształci w 8 lokalizacjach (w siedzibie w Dąbrowie Górniczej oraz w Wydziałach Zamiejscowych w Cieszynie, Żywcu, Olkuszu, Krakowie, Gliwicach, Tychach i Jaworznie) na 26 kierunkach studiów I-go i II-go stopnia, jednolitych studiach magisterskich, prowadzi studia dualne, realizuje studia Executive MBA oraz Master of Business Administration (partner kierunku: EY Academy of Business), jest liderem w kształceniu podyplomowym (oferta ponad 100 kierunków studiów podyplomowych), prowadzi szkołę doktorską, studia doktoranckie oraz seminaria doktorskie.
Akademia WSB posiada międzynarodowe akredytacje oraz członkostwa: CEEMAN IQA - jedna z najbardziej prestiżowych i cenionych akredytacji w obszarze edukacji menedżerskiej przyznaną w 2020 roku przez International Association for Management Development in Dynamic Societies CEEMAN. Dwie akredytacje EUR-ACE® Label przyznane przez Komisję Akredytacyjną Uczelni Technicznych (KAUT), stworzoną przez European Network for Engineering Accreditation (ENAEE) zrzeszającą najważniejsze europejskie organizacje inżynierskie i potwierdzające wysoką jakość programu studiów i jego realizację zgodnie z europejskimi zasadami i standardami w tym obszarze - dla programu inżynierskiego na kierunkach Informatyka (2021) oraz Transport (2022). Otrzymanie pozytywnego wyniku akredytacji KAUT jest równoznaczne z otrzymaniem międzynarodowego certyfikatu jakości kształcenia inżynierskiego EUR-ACE Label czyli European Accredited Engineer.
Zgodnie z Regulaminem Studiów Podyplomowych Akademii WSB, uczestnik zobowiązany jest do obecności na minimum 80% zajęć dydaktycznych realizowanych w ramach programu studiów.
Frekwencja jest obowiązkowa i podlega systematycznej kontroli, która prowadzona jest poprzez:
- listy obecności
- raporty logowania do platform zdalnych
- zrzuty ekranu (printscreeny) tworzone przez koordynatora lub prowadzącego zajęcia online.
Niespełnienie obowiązku frekwencji może skutkować niedopuszczeniem do zaliczenia studiów lub koniecznością spełnienia dodatkowych warunków wskazanych przez Akademię WSB.
Ukończenie studiów
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych i uzyskania świadectwa ich ukończenia jest:
- obecność na co najmniej 80% zajęć dydaktycznych,
- uzyskanie wszystkich wymaganych zaliczeń i pozytywnych ocen testów kończących semestr,
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
|---|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. | ||||||
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 4 900,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 4 900,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 10,89 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 10,89 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 0,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 0,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 0,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 0,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Cecylia Borowska
mgr Małgorzata Spendel
W ostatnich 5 latach wykładowca Akademii WSB i ekspert wielu projektów szkoleniowych r. współpracuje z MEiN oraz ORE w obszarze edukacji włączającej oraz prowadzenia oceny funkcjonalnej dzieci i uczniów.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymują materiały w formie plików pdf z wytypowanych zajęć po ich realizacji. Pliki zawierać będą prezentacje z zajęć oraz dodatkowe materiały w tym przepisy prawa związane z tematem realizowanych zajęć.
Prezentacje w wersji elektronicznej w postaci plików pdf ze zrealizowanych zajęć na wniosek uczestników zostaną przekazane na uczelniany adres e-mail, którego uczestnicy będą używali w trakcie realizacji usługi
Uczelnia nie przekazuje skryptów czy podręczników.
Warunki uczestnictwa
Warunkiem uczestnictwa w usłudze jest dokonanie wpłaty oplaty wpisowej w kwocie 300 zł, która jest dodatkową opłatą poza kosztem wskazanym w usłudze.
Ukończone studia I lub II stopnia.
Uczestnik zobowiązany jest do przystąpienia do egzaminów semestralnych i uzyskania oceny pozytywnej.
Wykształcenie wyższe; w procesie rekrutacji kandydaci składają oświadczenia potwierdzające posiadanie przygotowania pedagogicznego.
Uczestnik zobowiązany jest do przystąpienia do egzaminów semestralnych i uzyskania oceny pozytywnej.
Zapis w BUR nie jest równoznaczny z przyjęciem na studia w Uczelni. Warunkiem przyjęcia na studia w Uczelni jest dokonanie rejestracji w systemie internetowej rekrutacji oraz złożenie kompletu dokumentów.
Informacje dodatkowe
1 godzina zajęć w Akademii WSB = 45 min. zajęć dydaktycznych
UWAGA! Harmonogram może ulec zmianie.
180 godzin praktyk do realizacji.
Sposób walidacji: studia kończą się 3 egzaminami w formie testów pisemnych realizowanych zdalnie, po każdym semestrze studiów.
Walidacja oddzielona od procesu kształcenia
Zajęcia na studiach prowadzone będą w formie ćwiczeń, wykładów, dyskusji, wymiany doświadczeń, rozmowy na żywo, chat, ćwiczeń w podgrupach oraz case study.
Czas trwania studiów: trzy semestry
Rodzaj dokumentu potwierdzającego ukończenie studiów podyplomowych: Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 września 2018 r. w sprawie dokumentów wydawanych w związku z przebiegiem lub ukończeniem studiów podyplomowych i kształcenia specjalistycznego Program na studiach podyplomowych jest zgodny z przepisami Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Usługa realizowana zdalnie poprzez platformy ClickMeeting oraz Teams
Minimalne wymagania sprzętowe, jakie musi spełniać komputer Uczestnika lub inne urządzenie do zdalnej komunikacji: •Komputer stacjonarny/laptop z dostępem do Internetu
•Sprawny mikrofon i kamera internetowa (lub zintegrowane z laptopem)
Minimalne wymagania dotyczące parametrów łącza sieciowego, jakim musi dysponować Uczestnik: download 8 mb/s, upload 8 mb/s, ping 15 ms
Niezbędne oprogramowanie umożliwiające Uczestnikom dostęp do prezentowanych treści i materiałów: Zalecamy wykorzystanie aktualnej wersji przeglądarki CHROME (zarówno na komputerach z systemem operacyjnym Windows jak i Apple
Okres ważności linku umożliwiającego uczestnictwo w spotkaniu on-line: 7,5 h
Adres
Adres
Budynek jest przystosowany do potrzeb osób ze specjalnymi potrzebami.
Cieszyn to miasto o wyjątkowej tradycji i bogatej historii, sięgającej X wieku, kiedy powstał tu gród broniący południowej granicy Polski. Przez wieki był stolicą Księstwa Cieszyńskiego i miejscem spotkania różnych kultur oraz religii, co widać w licznych zabytkach, muzeach i wielokulturowej atmosferze. Położony malowniczo nad rzeką Olzą, na granicy polsko-czeskiej, zachwyca urokliwą starówką, Górą Zamkową oraz bliskością gór i atrakcji turystycznych. Cieszyn to także centrum życia kulturalnego regionu, z silnymi tradycjami ludowymi i oryginalną kuchnią. Studia podyplomowe Akademii WSB realizowane w weekendy w Cieszynie to doskonała okazja, by rozwijać się zawodowo w inspirującym, historycznym otoczeniu.