Kurs "Pilot drona z zastosowaniem systemów geoprzestrzennych, termowizją, fotografią i wideografią przydatnymi do zastosowania w służbach mundurowych - (STS-01 + STS-02). Szkolenie z egzaminem kwalifikacyjnym" - Sandomierz
Kurs "Pilot drona z zastosowaniem systemów geoprzestrzennych, termowizją, fotografią i wideografią przydatnymi do zastosowania w służbach mundurowych - (STS-01 + STS-02). Szkolenie z egzaminem kwalifikacyjnym" - Sandomierz
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaTechniczne / Obsługa maszyn i urządzeń
- Grupa docelowa usługi
Usługa jest skierowana do dorosłych mieszkańców woj. świętokrzyskiego ,pracujących/chcących działać w obszarze poszukiwawczo ratunkowymm.in. strażacy OSP, ratownicy, policjanci, żołnierze i inne osoby zainteresowane zdobyciem wiedzy i umiejętności z zakresu operowania dronem wraz z wykorzystaniem systemów geoprzestrzennych w ochronie środowiska i pożarnictwie, termowizji w poszukiwaniu osób, nielegalnych składowisk i innych obiektów, a także Search and Rescue (SAR), Firetrak-oprogramowanie komputerowe do zarządzania pożarami lasów z drona, atakże foto-wideo z drona -fotografi a lotnicza oraz obróbka zdjęć i filmów (szkolenie w obszarze cyfrowych i zielonych kompetencji).
Służby mundurowe, chcące zdobyć wiedzę z obszaru dronów oraz ZDAĆ EGZAMIN PAŃSTWOWY i UZYSKAĆ UPRAWNIENIA STS-01 i STS-02(nowe europejskie uprawnienia VLOS - loty w zasięgu wzroku i BVLOS- loty poza zasięgiem wzroku, do 25 kg).
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji19-01-2026
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi55
- Podstawa uzyskania wpisu do BURZnak Jakości Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno-Szkoleniowych (MSUES) - wersja 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa rozwojowa przygotowuje przyszłych pilotów bezzałogowych statków powietrznych do samodzielnego wykonywania lotów oraz potwierdza zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie systemów geoprzestrzennych, termowizji poszukiwawczej oraz wykonywania i obróbki zdjęć i filmów z powietrza, którą wykorzysta w obszarze cyfrowej/zielonej gospodarki w oparciu o nowoczesne technologie ukierunkowane na niskoemisyjność i zasobooszczędność.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Kursant defi niuje aspekty związane zprzepisami lotniczymi i procedurami operacyjnymi zgodnymi ze standardami przepisów Urzędu Lotnictwa Cywilnego | Kryteria weryfikacji rozróżnia i charakteryzuje przepisylotnicze dla bezzałogowych statków powietrznych na terenie UE, a także rozróżnia wykonywanie operacji w ramach kategorii otwartej i szczególnej | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji charakteryzuje różnice pomiędzywykonywaniem operacji VLOS i BVLOS, a także charakteryzuje strukturę przestrzeni powietrznej oraz ograniczenia z nią związane w przypadku wyk | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Wskazuje organy prawneodpowiedzialne za ustalanie przepisów prawa lotniczego | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Kursant charakteryzuje się ogólnąwiedza na temat systemów bezzałogowych statków powietrznych, meteorologii i bezpiecznych lotów. | Kryteria weryfikacji Defi niuje czynniki związane zmeteorologią tj. atmosfera, ciśnienie atmosferyczne, gęstość, temperatura, wilgotność, ruchy powietrza, chmury, opady, osady, masy powietrza, wiatr, widzialność, fronty atmosferyczne,Ocenia warunki metrologiczne na podstawie dostępnych informacji meteorologicznych, rozróżnia icharakteryzuje zjawiska niebezpieczne tj. turbulencje, burze, oblodzenie oraz ryzyko związane z wykonywanym lotem. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Defi niuje zagrożenia wynikające znieprzestrzegania przepisów i bagatelizowania zezwoleń wydanych przez organy ruchu lotniczego | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Defi niuje obsługę przegląduprzedstartowego bezzałogowego statku powietrznego oraz ogólny stan systemu BSP i kryteria zdatność do lotu | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik definiuje osiągi systemubezzałogowego statku powietrznego w locie | Kryteria weryfikacji Rozróżnia i charakteryzuje aplikacjewykorzystywane w lotnictwie bezzałogowym oraz dobiera odpowiednie parametry lotu w odniesieniu do ograniczeń przestrzeni powietrzne | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji charakteryzuje czynniki zewnętrznewpływające na system BSP oraz opisuje osiągi systemu BSP w locie | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik posiada ogólną wiedzę natemat systemów BSP oraz wykorzystania drona do robienia zdjęć lotniczych i foto-video - umiejętności o charakterze "zielonym" wykorzystywane w obszarze zielonej gospodarki, w oparciu o nowoczesne technologie ukierunkowane na niskoemisyjność i zasobooszczędność oraz ochronę środowiska, jakimi są drony w porównaniu z innymi statkami powietrznym. | Kryteria weryfikacji Uczestnik rozróżnia, charakteryzuje idefi niujepodstawowe programy od robienia zdjęć lotniczych i foto-video obszarów zielonych i chronionych oraz ich zastosowanie w obszarze "zielonej gospodarki", w oparciu o nowoczesne technologie ukierunkowane na niskoemisyjność i zasobooszczędność oraz ochronę środowiska | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Kursant posiada ogólną wiedzę natemat zastosowania oprogramowania komputerowego do poszukiwań nielegalnych składowisk i osób (Loc8 i RDT G2) oraz ochrony środowiska (FIERTRAK), w ramach przeciwdziałania dewastacji i niszczeniu środowiska naturalnego | Kryteria weryfikacji Uczestnik charakteryzujeoprogramowaniekomputerowe , charakteryzuje idefi niuje podstawowe możliwości wykorzystania systemów do poszukiwania osób, nielegalnych składowisk i innych obiektów. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Kursant definiuje aspekty związane z przepisami lotniczymi i procedurami operacyjnymi zgodnymi ze standardemSTS-01 i STS-02 | Kryteria weryfikacji charakteryzuje różnice pomiędzy wykonywaniem operacji VLOS i BVLOS,a także charakteryzuje strukturę przestrzeni powietrznej oraz ograniczenia z nią związane w przypadku wykonywania operacji VLOS/BVLOS | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotóworgan władzy publicznej lub samorządu zawodowego, uprawniony do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęPodmiot wskazany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoUrząd Lotnictwa Cywilnego
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Pilot drona
Szkolenie trwa 55 godzin dydaktycznych. 20 godzin zajęć teoretycznych co odpowiada 15 godzin zegarowych).
Specjalizacja:
Systemy geoprzestrzenne w pożarnictwie
– wykorzystanie danych geoprzestrzennych do analizy i zarządzania akcjami ratowniczymi.
Termowizja
– wykrywanie źródeł ognia, punktów gorąca oraz osób w trudnodostępnych terenach dzięki kamerom termowizyjnym.
Fotografia i wideografia
– dokumentacja zdarzeń, tworzenie materiałów szkoleniowych i raportów.
Poszukiwanie osób (SAR – Search and Rescue)
– lokalizacja zaginionych lub poszkodowanych w zagrożonych obszarach.
FireTrak
– specjalistyczne oprogramowanie do zarządzania pożarami lasów i terenów zielonych przy użyciu dronów.
Program do zarządzania pożarami lasów z drona.
– szkolenie obejmujące obsługę systemów i narzędzi wspomagających kontrolę i zwalczanie pożarów.
Szkolenie kończy się egzaminem zewnętrznym na pilota drona wraz z potwierdzeniem kwalifikacji do operowania dronami w sytuacjach ratowniczych i zarządczych.
SZKOLENIE NA PILOTA DRONA składa się z dwóch modułów - teoretycznego i praktycznego.
Moduł Teoretyczny:
Szkolenie odbywa się w formie grupowej i jest prowadzone w formie zdalnej w czasie rzeczywistym. Obejmuje następujące zagadnienia:
Zagadnienia ogólne:
- Przepisy i zasady prawne, w tym prawa lotniczego
- Budowa, zasady działania i obsługa drona (bezzałogowego statku powietrznego -(BSP)
3.Człowiek jako pilot BSP i jego możliwości.
4.Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi i w powietrzu
5.Procedury operacyjne
6.Meteorologia, Osiągi systemu BSP w locie.
7Przepisy i zasady w zakresie STS-01(nowe europejskie uprawnienia VLOS, o wadze do 25 kg) i STS-02 (BVLOS, o wadze do 25kg).
Zagadnienia specjalistyczne:
Systemy geoprzestrzenne stosowane w ochronie środowiska i pożarnictwie
Termowizja - zastosowanie w poszukiwaniu osób, nielegalnych składowisk i innych obiektów
Search and Rescue (SAR), RDT G2, Loc8 i FIERTRAK - polskojęzyczne oprogramowanie komputerowe do poszukiwań i zarządzania pożarami lasów z drona.
Foto - video z drona, fotografi a lotnicza, obróbka zdjęć i filmów w oparciu o nowoczesne technologie ukierunkowane naniskoemisyjność i zasobooszczędność.
MODUŁ PRAKTYCZNY:
Moduł praktyczny jest prowadzony na dronach szkoleniowych i innym niezbędnym sprzęcie udostępnionych uczestnikom szkolenia. Część praktyczna jest prowadzona w formie stacjonarnej z instruktorem. Szkolenie praktyczne odbywa się zarówno na dronie lekkim (do 4 kg) oraz na dronie ciężkim (do 25kg) w trybie VLOS (loty w zasięgu wzroku) oraz BVLOS (loty poza zasięgiem wzroku).
UWAGA! Ćwiczenia są zależne od warunków pogodowych (nie latamy kiedy prędkość wiatru 🌬 przekracza 8 m/s, występują opady atmosferyczne lub mgła a także, gdy temperatura powietrza jest ujemna ). Czynnikiem uniemożliwiającym realizację lotu w danym dniu/godzinach może być czasowe "wyłączenie" dostępności przestrzeni powietrznej ze względu na zagrożenia niezależne od usługodawcy . W takich przypadkach usługodawca może zmienić termin wykonywania części praktycznej i ustalenia nowego terminu.
EGZAMIN:
Egzamin składa się z części teoretycznej i praktycznej. Teoria- uczestnik otrzymuje dostęp do platformy egzaminacyjnej, warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie 75% prawidłowych odpowiedzi. Po pozytywnym zdaniu egzaminu teoretycznego, uczestnik jest dopuszczony do egzaminu praktycznego prowadzonego przez egzaminatora - wyznaczony podmiot, który otrzymał od Prezesa ULC właściwą decyzję wskazującą możliwość wykonywania takich egzaminów. Wyznaczony podmiot jest jednostką niezależną od podmiotu szkolącego.
Po pozytywnym zdaniu egzaminu teoretycznego i praktycznego uczestnik otrzymuje certyfikat operatora drona z Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.
Egzamin odbędzie się w czasie trwania niniejszej usługi rozwojowej. Dzień i godzina egzaminu dla Kursanta dostępny będzie u Dostawcy usług po kontakcie z podmiotem przeprowadzającym walidację. W ramach niniejszej usługi opłacony jest egzamin (zewnętrzna walidacja).
Przerwy nie są wliczane do czasu trwania szkolenia.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
|---|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 2 Termowizja | Prowadzący Szymon Łukasik | Data realizacji zajęć 20-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 03:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 2 walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 31-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 01:00 | Forma stacjonarna Tak |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 8 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 8 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 154,55 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 154,55 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 250,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 250,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 250,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 250,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Michał Bogucki
Marcin Kelm
doświadczenie szkoleniowe i doradcze w branży. Wizjoner i pasjonat branży dronowej. Wykształcenie wyższe - inżynier w zakresie automatyka i robotyka, ukończona Politechnika Śląska w Gliwicach, instruktor ULC. Pracuje w departamencie BSP w ZDZ w Katowicach jako instruktor szkoleń pilotów i szkoleń specjalistycznych. Specjalizuje się w termowizji i wykorzystaniu dronów do
poszukiwań osób zaginionych. Jego pasją i umiejętnością przekazywaną podczas szkoleń jest wykorzystanie dronów do robienia zdjęć i filmów oraz ich obróbka elektroniczna.
Szymon Łukasik
Instruktor z uprawnieniami Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ekspert w branży dronów. Posiada bogatą wiedzę i doświadczenie w zakresie krajowego i światowego rynku bezzałogowych statków powietrznych (BSP) oraz wieloletnie doświadczenie szkoleniowe i doradcze w branży. Wizjoner i pasjonat branży dronowej. Wykształcenie wyższe - inżynier w zakresie automatyka i robotyka, ukończona Politechnika Śląska w Gliwicach, instruktor ULC. Jest kierownikiem departamentu BSP wZDZ w Katowicach oraz kierownikiem szkoleń pilotów i szkoleń specjalistycznych
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Informacje o materiałach dla uczestników usługi :
Uczestnik otrzyma dostęp na czas szkolenia do platformy elektronicznej z materiałami szkoleniowymi, oraz dostęp elektroniczny do egzaminu teoretycznego
Uczestnik otrzyma kamizelkę odblaskową wymaganą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Uzyskanie potwierdzenia zdania egzaminu z wynikiem pozytywnym oraz uzyskanie potwierdzenia ukończenia szkolenia teoretycznego i praktycznego w tym pozytywna ocena umiejętności praktycznych stanowi podstawę do przesłania informacji o zakończeniu procesu certyfikacji pilota Prezesowi ULC. Zatwierdzenie przez Prezesa ULC właściwych kwalifikacji w elektronicznym systemie następuje w terminie maksymalnie do 30 dni. ULC nie wydaje certyfikatów w wersji papierowej a jedynie w wersji elektronicznej.
Warunki uczestnictwa
Uczestnik musi mieć ukończone 18 lat, ukończyć BEZPŁATNE szkolenie oraz zdać BEZPŁATNY egzamin on-line w podkategorii A1/A3 (dostępne po rejestracji na stronie: drony.ulc.gov.pl). Przed rozpoczęciem szkolenia zgodnie z rekomendacją ULC należy przesłać
POTWIERDZENIE ZALICZENIA SZKOLENIA I ZDANIA EGZAMINU ONLINE A1,A2/A3.
Informacje dodatkowe
Usługa szkoleniowa jest zwolniona z podatku VAT. Podstawa zwolnienia z VAT: § 3. ustęp 1 pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 20.12.2013/ Dz. Ustaw 2015r. poz. 736.
Zastrzegamy, że zgodnie z wytycznymi w zakresie zarządzania niespodziewanymi sytuacjami (Załącznik nr 4 do Regulaminu BUR) istnieje możliwość, iż Instruktorzy mogą prowadzić usługę rotacyjnie w zależności od dostępności danego instruktora w dniu szkolenia oraz faktycznego uruchomienia danej usługi. Zastrzegamy sobie możliwość zmiany instruktora ze względu na nieprzewidziane sytuacje. Każdy wyznaczony Instruktor posiada stosowne uprawnienia oraz odpowiednią wiedzę i umiejętności do poprowadzenia niniejszej usługi rozwojowej w zakresie bezzałogowych statków powietrznych i modułów specjalistycznych.
Zawarto umowę z WUP w Kielcach.
Harmonogram przedstawia jedynie zajęcia zaplanowane, które z przyczyn losowych mogą ulec zmianie.
Materiały multimedialne i dokumenty do pobrania
Dokumenty do pobrania
Warunki techniczne
Warunki techniczne
PLATFORMA: Usługa będzie prowadzona za pośrednictwem platformy ZOOM - usługa zdalna w czasie rzeczywistym.
MINIMALNE WYMAGANIA DOTYCZĄCE PARAMETRÓW ŁĄCZASIECIOWEGO: Połączenie internetowe – szerokopasmowe przewodowe lub bezprzewodowe (3G lub 4G/LTE, 5G) NIEZBĘDNEOPROGRAMOWANIE UMOŻLIWIAJĄCE UCZESTNIKOM DOSTĘP DO PREZENTOWANYCH TREŚCI I MATERIAŁÓW: przeglądarka(Windows) IE 11+, Edge 12+, Firefox 27+, Chrome 30+; lub (Mac) Safari 7+, Firefox 27+, Chrome 30+; lub (Linux) Firefox 27+, Chrome 30+MINIMALNE WYMAGANIA SPRZĘTOWE: Ekran/Monitor, Głośniki – wbudowane lub podłączane na USB lub bezprzewodowe bluetooth, Klawiatura lub Mikrofon
Adres
Adres
Zajęcia praktyczne Sandomierz ul. Koseły 22.
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe