Kurs Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci we wczesnych etapach edukacji szkolnej
Kurs Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci we wczesnych etapach edukacji szkolnej
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Medycyna
- Grupa docelowa usługi
Kurs skierowany jest do:
- fizjoterapeutów,
- lekarzy,
- studentów ww. kierunków,
- nauczycieli,
- pedagogów,
- terapeutów zajęciowych,
- psychologów,
- innych specjalistów pracujących z dziećmi,
- usługa adresowana jest również do uczestników projektów: Kierunek-Rozwój, Akademia HR, Regionalny Fundusz Szkoleniowy II, Małopolski pociąg do kariery - sezon 1, Nowy start w Małopolsce z EURESem, Lubuskie Bony Rozwojowe, Zachodniopomorskie Bony Szkoleniowe
Uczestnicy powinni znać anatomię i fizjologię człowieka. Organizator zastrzega sobie, iż może poprosić Uczestnika o przedłożenie właściwej dokumentacji, poświadczającej posiadaną wiedzę anatomiczną.ych z dziećmi
- Minimalna liczba uczestników8
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji14-06-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi18
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Uczestnik po ukończeniu usługi będzie przygotowany do samodzielnej pracy w zakresie regulacji i przetwarzania bodźców sensorycznych u dzieci, we wczesnych etapach edukacji szkolnej oraz diagnozowania trudności i konstruowania planu terapii w środowisku edukacyjnym.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik definiuje rolę zmysłów w rozwoju i funkcjonowaniu dziecka i rozróżnia podstawowe typy zaburzeń integracji sensorycznej oraz integracji odruchów | Kryteria weryfikacji Uczestnik wymienia podstawowe zmysły oraz ich znaczenie w kontekście uczenia się i zachowania. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik rozróżnia typowe symptomy zaburzeń SI oraz integracji odruchów oraz wskazuje na zależności między objawami zaburzeń a trudnościami w nauce, zachowaniu i adaptacji społecznej. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje strategie stymulujące, wyciszające i organizujące układ nerwowy. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik określa znaczenie odpowiedniego doboru materiałów, oświetlenia, akustyki i wyposażenia w pracy z dzieckiem | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik rozpoznaje symptomy zaburzeń sensorycznych u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym oraz stosuje odpowiednie strategie wspierające funkcjonowanie dzieci z zaburzeniami SI w placówce edukacyjnej. | Kryteria weryfikacji Uczestnik identyfikuje zależności między objawami zaburzeń a trudnościami w nauce, zachowaniu i adaptacji społecznej. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Kryteria weryfikacji Uczestnik umiejętnie posługuje się kwestionariuszem oceny zaburzeń sensorycznych | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik dobiera strategie wspierające do konkretnych potrzeb dziecka w różnych kontekstach edukacyjnych. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik dobiera zabawę do rodzaju zaburzenia (np. nadwrażliwość, podwrażliwość, trudności w modulacji sensorycznej). | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | |
Efekty uczenia się Uczestnik poprawnie diagnozuje i dobiera proces terapii | Kryteria weryfikacji Uczestnik skutecznie prowadzi wywiad z rodzicem/opiekunem dziecka | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Kryteria weryfikacji Uczestnik komunikuje rodzicowi/opiekunowi pacjenta plan pracy i zastosowane metody | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Warunki niezbędne do spełnienia, aby realizacja usługi pozwoliła na osiągnięcie celu: Uczestnicy powinni znać anatomię i fizjologię człowieka. Celem łatwiejszego osiągnięcia celu głównego uczestnicy powinni zapoznać się z materiałami dydaktycznymi otrzymanymi na kursie oraz zapoznać się z ogólnodostępną literatura naukową.
Uczestnik po ukończeniu usługi będzie przygotowany do samodzielnej pracy w zakresie regulacji i przetwarzania bodźców sensorycznych u dzieci, we wczesnych etapach edukacji szkolnej oraz diagnozowania trudności i konstruowania planu terapii w środowisku edukacyjnym.
Forma szkolenia: Trening połączony z wykładem, dyskusja, ćwiczenia, praca na sobie nawzajem lub na modelach. Uczestnicy pracują w parach, każda z par przy jednym stole fizjoterapeutycznym.
Czas: 18 godzin dydaktycznych
PROGRAM KURSU :
Dzień 1:
- Znaczenie zmysłów w funkcjonowaniu dziecka
- Zaburzenia integracji sensorycznej i integracji odruchów a trudności we wczesnych latach edukacji
- Dziecko z zaburzeniami sensorycznymi w szkole i przedszkolu: symptomy zaburzeń, kwestionariusz oceny zaburzeń sensorycznych dla nauczyciela
Dzień 2:
- Strategie wspomagające terapię SI, stymulujące, wyciszające, organizujące układ nerwowy i zmysłowy – do wykorzystania w warunkach szkolnych i przedszkolnych
- Organizacja przestrzeni podczas nauki, wspomagająca funkcjonowanie dzieci z zaburzeniami SI
- Zabawy terapeutyczne wspierające procesy przetwarzania sensorycznego dziecka w placówce (indywidualne i grupowe)
- Walidacja--test teoretyczny, analiza dowodów i deklaracji
Walidację przeprowadza walidator w czasie przeznaczonym na walidację bez udziału uczestników. Minimalny próg zaliczenia z obu metod walidacji to 80%.
Test teoretyczny:
Trener rozda test teoretyczny, przy zastrzeżeniu, że nie będzie ingerować w jakiejkolwiek formie w ocenę wyników testu ani w proces jego wypełniania. Następnie je zbierze.
Analiza dowodów i deklaracji:
Trenerw trakcie zajęć dokonuje na różnych etapach nagrań i zdjęć wykonywania przez poszczególnych uczestników zadań praktycznych, które następnie zostaną udostępnione walidatorowi. W uzasadnionych przypadkach utrwalenia będzie dokonywał pracownik/współpracownik wyznaczony i upoważniony Organizatora. Uczestnicy powinni wyrazić stosowną zgodę na nagrywanie ich wizerunku wyłącznie celem przedłożenia dowodów walidatorowi, bądź poinformować osobę dokonującą utrwalenia ich wizerunku o braku wyrażania stosownej zgody, wówczas nagranie zostanie przeprowadzone w sposób uniemożliwiający identyfikację wizerunku uczestnika.
Walidator będzie włączony dopiero na etapie oceny i weryfikacji efektów uczenia się uczestników. Nie bierze bezpośrednio udziału w procesie kształcenia i nie podejmuje działań związanych z tworzeniem i kompletowaniem dokumentacji walidacyjnej.
Test teoretyczny - minimalny próg zaliczenia 80% poprawnych odpowiedzi.
Analiza zebranych dowodów i deklaracji - minimalny próg zaliczenia 80% przedłożonych dowodów i deklaracji zawiera poprawnie wykonane kryteria weryfikacji.
Walidacja prowadzona stacjonarnie pod adresem: ul. Grudziądzka 3, Bydgoszcz.
Kurs poświęcony jest rozpoznawaniu i wspieraniu dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej w środowisku edukacyjnym.
Szkolenie ma na celu przekazanie wiedzy na temat rozpoznawania i wspierania dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej w przedszkolach i szkołach. Uczestnicy kursu zapoznają się z kluczowymi mechanizmami zmysłowymi oraz ich wpływem na zachowanie i funkcjonowanie dziecka w środowisku edukacyjnym.
Program kursu obejmuje m.in. diagnozowanie zaburzeń sensorycznych, identyfikowanie symptomów oraz stosowanie praktycznych narzędzi wspierających rozwój sensoryczny. Uczestnicy poznają także praktyczne strategie terapeutyczne i wskazówki dotyczące organizacji przestrzeni edukacyjnej, dostosowanej do potrzeb dzieci z zaburzeniami sensorycznymi.
Kurs trwa 18 godz. dydaktycznych, co stanowi 13 godz. 30 min. zegarowych. W harmonogramie ujęto przerwy, łącznie 2h. Przerwy nie wliczają się w czas trwania kursu. Krótkie przerwy dostosowane są do tempa pracy uczestników podczas szkolenia. 1h dydaktyczna (szkoleniowa) = 45 min
Liczba godzin kursu obejmuje zajęcia teoretyczne – 5 godzin dydaktycznych, oraz zajęcia praktyczne – 13 godzin dydaktycznych.
Metoda weryfikacji obecności - lista obecności podpisywana przez uczestników kursu.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 8 Realizacja szkolenia zgodnie z programem - dzień I, punkty 1-2, teoria 90 min | Prowadzący mgr Bogna Stępień Błachowiak | Data realizacji zajęć 15-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 03:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 8 Przerwa | Prowadzący mgr Bogna Stępień Błachowiak | Data realizacji zajęć 15-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 8 Realizacja szkolenia zgodnie z programem - dzień I, punkty cd. 2-3, teoria 45 min | Prowadzący mgr Bogna Stępień Błachowiak | Data realizacji zajęć 15-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 8 Realizacja szkolenia zgodnie z programem - dzień II, punkty 1-2, teoria 45 min | Prowadzący mgr Bogna Stępień Błachowiak | Data realizacji zajęć 16-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 8 Przerwa | Prowadzący mgr Bogna Stępień Błachowiak | Data realizacji zajęć 16-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 8 Realizacja szkolenia zgodnie z programem - dzień II, punkty cd.2-3, teoria 45 min | Prowadzący mgr Bogna Stępień Błachowiak | Data realizacji zajęć 16-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 8 4.Walidacja-przeprowadzenie testu, zebranie dowodów i deklaracji | Prowadzący mgr Bogna Stępień Błachowiak | Data realizacji zajęć 16-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 8 4.Walidacja - weryfikacja testów teoretycznych oraz analiza dowodów i deklaracji. | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 16-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:15 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 00:45 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 550,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 550,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 86,11 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 86,11 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
mgr Bogna Stępień Błachowiak
Nauczyciel akademicki w Kujawsko-Pomorskiej Szkole Wyższej, Centrum Integracji Sensorycznej w Warszawie na kierunku Integracja Sensoryczna oraz w Dolnośląskiej Szkole Wyższej we Wrocławiu.
Szkoleniowiec z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi z wyzwaniami rozwojowymi.
Na co dzień zajmuje się fizjoterapią niemowląt, diagnostyką integracji sensorycznej niemowląt i dzieci, diagnozą i terapią odruchów pierwotnych .
Przez prawie 25 lat pracowała z dziećmi z mózgowym porażeniem dziecięcym , z zaburzeniami genetycznym ze sprzężeniami i obniżonym potencjałem intelektualnym.
Ukończyła szereg kursów, min.
• Kurs podstawowy NDT Bobath
• Kurs NDT-Bobath course for Assessment and Treatment of Babies with Neurological and Allied Conditions
• Szkolenie certyfikowane w zakresie diagnozy Baterią Polskich Standaryzowanych Testów Integracji Sensorycznej
• Dynamic neuromuscular stabilization according to Kolare a development kinesiology approach
• Diagnostyka niemowląt metodą Prechtla
• Szkolenie doskonalące NDT Bobath.
Trenerka zrealizowała co najmniej 100h szkoleniowych w ciągu ostatnich 12 m-cy oraz posiada nieprzerwane i ciągłe doświadczenie zawodowe w branży od co najmniej 5 lat, liczone wstecz od daty rozpoczęcia usługi.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Na początku kursu kursanci otrzymują skrypt obejmujący materiał dydaktyczny przygotowany dla danego szkolenia.
Warunki uczestnictwa
1. Organizator zastrzega sobie, iż może poprosić Uczestnika o przedłożenie właściwej dokumentacji, poświadczającej posiadaną wiedzę anatomiczną.
2. Przed dokonaniem zapisu na usługę w BUR wymagane jest zgłoszenie poprzez formularz zgłoszeniowy znajdujący się na stronie https://odnova.org.pl/kursy pod opisem wybranego szkolenia, w celu potwierdzenia dostępności miejsca.
3. Uczestniczki będące w ciąży, bądź podejrzewające, że mogą być w ciąży, winny skonsultować z Organizatorem swój stan, celem ustalenia czy mogą wziąć udział w usłudze.
4. Wymagane jest zapoznanie się i zaakceptowanie REGULAMINU świadczenia usług szkoleniowych ODNOVA.
5. Zapis w BUR na usługę powinien nastąpić najpóźniej na 1 dzień przed rozpoczęciem kursu.
6. Uczestnicy przyjmują do wiadomości i wyrażają zgodę na utrwalanie ich wizerunku podczas prowadzonej walidacji w celu dokonania analizy dowodów i deklaracji przez walidatora. W innych celach niż wskazany wymagana jest odrębna zgoda uczestnika.
Informacje dodatkowe
Podstawa zwolnienia z VAT: art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a Ustawa o podatku od towarów i usług
Kurs nie obejmuje kosztów niezwiązanych bezpośrednio z usługą rozwojową, w szczególności Organizator nie pokrywa oraz nie dokonuje zwrotu kosztów związanych z dojazdem uczestnika na usługę, jego zakwaterowaniem oraz wyżywieniem.
Organizator zapewnia realizację usługi rozwojowej uwzględniając potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi zgodnie ze Standardami dostępności dla polityki spójności 2021-2027. Zatem uczestnik ze szczególnymi potrzebami powinien na co najmniej 7 dni kalendarzowych przed rozpoczęciem kursu zgłosić Organizatorowi dodatkowe wymagania/swoje potrzeby umożliwiające mu udział w usłudze.
Zawarto umowę z: WUP w Toruniu w ramach projektu Kierunek-Rozwój, WUP w Krakowie w ramach projektu "Małopolski pociąg do kariery" oraz "Nowy start w Małopolsce z EURESem, WUP w Szczecinie w ramach projektu Zachodniopomorskie Bony Szkoleniowe .
Adres
Adres
Walidacja: ul. Grudziądzka 3, 85-130 Bydgoszcz
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Sala dydaktyczna będzie dostosowana do potrzeb kursu. Będą bezpieczne i higieniczne warunki pracy.