Niemowlak u logopedy II Miobobo © (krótkie wędzidełko języka u niemowląt - podejście praktyczne)
Niemowlak u logopedy II Miobobo © (krótkie wędzidełko języka u niemowląt - podejście praktyczne)
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Logopedia
- Grupa docelowa usługi
Kurs jest dedykowany specjalistom pragnącym poszerzyć swoje kompetencje w zakresie pracy z niemowlętami:
- Logopedów
- Neurologopedów
- Fizjoterapeutów
- Położnych i CDL
- Pediatrów
- Psychologów dziecięcych
- Innych specjalistów pracujących z noworodkami i niemowlętami
- Minimalna liczba uczestników10
- Maksymalna liczba uczestników25
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi8
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Rozwinięcie kompetencji w zakresie diagnozy, oceny i terapii zaburzeń funkcji oralnych związanych ze skróceniem wędzidełka języka. Uczestnicy poznają aktualne narzędzia diagnostyczne i klasyfikacje, nauczą się przeprowadzać ocenę anatomiczną i funkcjonalną wędzidełka, obserwować dziecko podczas karmienia oraz analizować materiał foto-wideo. Szkolenie przygotowuje do planowania opieki logopedycznej przed i po zabiegu frenotomii oraz do współpracy z zespołem terapeutycznym.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Wiedza:Uczestnik definiuje podstawy diagnostyki i terapii niemowląt z ankyloglosją. | Kryteria weryfikacji Uczestnik:rozróżnia klasyfikacje skróconego wędzidełka (Hazlebaker, Martinelli, Coryllos) identyfikuje objawy zaburzeń ssania i rytmu oddychanie-ssanie-połykanie wskazuje zależności struktura-funkcja dotyczące ruchomości języka określa wskazania i przeciwwskazania do interwencji terapeutycznej | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Umiejętności:Uczestnik analizuje funkcjonowanie niemowlęcia na podstawie danych z obserwacji i dostępnych narzędzi diagnostycznych. | Kryteria weryfikacji Uczestnik:dobiera odpowiedni protokół oceny (np. Martinelli lub Hazlebaker) do przedstawionego opisu klinicznego interpretuje dane z kart obserwacji karmienia piersią i butelką w pytaniach przypadkowych ocenia ryzyko zaburzeń ssania w przedstawionych przykładach sytuacyjnych wskazuje właściwe formy wsparcia przed i po frenotomii na podstawie scenariusza | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Kompetencje społeczne:Uczestnik przestrzega zasad interdyscyplinarnego i bezpiecznego postępowania terapeutycznego u niemowląt. | Kryteria weryfikacji Uczestnik:uzasadnia konieczność współpracy z innymi specjalistami (logopeda, CDL, pediatra itp.) ocenia sytuacje wymagające pilnego skierowania do lekarza lub szerszej diagnostyki identyfikuje działania niepożądane wynikające z niewłaściwej terapii lub zaniedbania zaleceń | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
PROGRAM SZKOLENIA:
Logopedyczna diagnoza funkcjonalna.
Ssanie
- odruchowa reakcja ssania
- ssanie jako funkcja,
- mechanika ssania (kompresja, zassanie, pierś, butelka)
- gotowość do ssania u wcześniaków i u dzieci urodzonych o czasie
- rytm ssania oddychanie-ssanie-połykanie (od wykresu do praktyki)
- omówienie autorskich kart obserwacji ssania piersi i ssania butelki
- oznaki stresu, zdenerwowania, dyskomfortu dziecka przy karmieniu
Odruchowe reakcje oralne
-autorskie karty ułatwiające ocenę odruchowych reakcji oralnych
-ocena miseczkowania języka (autorskie karty oceny), ćwiczenia
-czy badanie na przewijaku, w oderwaniu od obserwacji karmienia pozwala na trafną diagnozę logopedyczną
Ssanie nieodżywcze (NNS)
- ssanie nieodżywcze a samoregulacja
- smoczek u noworodka i niemowlaka (przegląd badań anglojęzycznych)
Logopedyczna ocena i wsparcie karmienia piersią
- pozycjonowanie a cupping
- technika przystawienia
Logopedyczna ocena karmienia butelką
-autorska karta obserwacji karmienia butelką
-pozycjonowanie i wsparcie manualne
-kilka słów o kształtach smoczków
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 9 Ocena wędzidełka języka (przegląd literatury), pozycje spoczynkowe aparatu oralnego | Prowadzący Marzena Machoś | Data realizacji zajęć 25-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 9 Od ruchomości języka do funkcji, praktyczne aspekty badania, ocena funkcji, realizacja wybranych odruchowych reakcji oralnych i obserwacja wnętrza jamy ustnej | Prowadzący Marzena Machoś | Data realizacji zajęć 25-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 9 Ocena ruchu języka w trakcie ssania nieodżywczego i odżywczego, rytm ssania odżywczego | Prowadzący Marzena Machoś | Data realizacji zajęć 25-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 9 przerwa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 25-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 9 Ocena piersi mamy po karmieniu (obserwacja i wywiad) | Prowadzący Marzena Machoś | Data realizacji zajęć 25-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 9 Krótkie wędzidełko języka a sen niemowlęcia, tyłożuchwie a funkcja ssania, kolki, refluks i aerofagia u niemowląt z ankyloglosją (AIR, Kotlow). | Prowadzący Marzena Machoś | Data realizacji zajęć 25-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 9 Kryzys trzeciego miesiąca (hamowanie odruchów, a problemy z karmieniem, karmienia „na śpiocha”) | Prowadzący Marzena Machoś | Data realizacji zajęć 25-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 9 Ankyloglosja niemowląt na etapie rozszerzania diety (symptomy, oddziaływania terapeutyczne), opieka nad niemowlęciem przed i po frenotomii, praca w zespole | Prowadzący Marzena Machoś | Data realizacji zajęć 25-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 9 Walidacja efektów uczenia | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 25-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 230,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 230,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 153,75 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 153,75 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Marzena Machoś
Wykładowczyni akademicka (m.in. Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu, UMCS w Lublinie), autorka książek i narzędzi diagnostycznych dla logopedów. Praktyk i popularyzatorka wczesnej interwencji logopedycznej w pracy z noworodkami i niemowlętami.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymują skrypt drukowany, notes i długopis
Warunki uczestnictwa
Każdy uczestnik przed rozpoczęciem szkolenia ma obowiązek zapoznać się z Regulaminem szkoleń, dostępnym na stronie internetowej www.instytutlogopedyczny.pl, oraz zaakceptować jego postanowienia.
Konieczne jest zarezerwowanie miejsca na szkoleniu poprzez formularz dostępny na stronie www.instytutlogopedyczny.pl.
Zapis na usługę poprzez Bazę Usług Rozwojowych nie gwarantuje miejsca na szkoleniu.
Frekwencja uczestników będzie potwierdzana podpisem na liście obecności w trakcie zajęć.
Warunkiem uzyskania zaświadczenia o ukończeniu szkolenia jest udział w minimum 80% zajęć dydaktycznych oraz przystąpienie do weryfikacji efektów uczenia się (walidacji).
Uczestnicy są świadomi, że szkolenie realizowane z dofinansowaniem może być objęte kontrolą lub monitoringiem ze strony Operatora lub Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) i wyrażają zgodę na ewentualne uczestnictwo w tych działaniach.
Informacje dodatkowe
Uczestnicy mają zapewniony całodzienny serwis kawowy.
Na szkolenie należy zabrać ze sobą lalkę typu bobas (opcjonalnie dużego misia).
Organizator nie zapewnia zakwaterowania, dojazdu i wyżywienia.
1 godzina dydaktyczna = 45 minut
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja