Przeciwdziałanie przemocy w środowisku pracy – rola lidera. Jak skutecznie stawiać granice?
Przeciwdziałanie przemocy w środowisku pracy – rola lidera. Jak skutecznie stawiać granice?
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Zarządzanie zasobami ludzkimi
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie jest przeznaczone dla kadry kierowniczej, menedżerów oraz osób odpowiedzialnych za zarządzanie zespołami i budowanie bezpiecznego środowiska pracy.
Grupę docelową stanowią także specjaliści HR, osoby zajmujące się etyką organizacyjną, compliance, wellbeingiem oraz przeciwdziałaniem przemocy, mobbingowi i dyskryminacji.
Szkolenie jest skierowane zarówno do osób posiadających doświadczenie w reagowaniu na zachowania przemocowe, jak i tych, które dopiero rozwijają kompetencje w zakresie prowadzenia rozmów wspierających, stosowania narzędzi prewencji, stawiania granic i budowania kultury szacunku.
Udział w szkoleniu jest odpowiedni dla organizacji chcących wdrażać standardy etyczne, wzmacniać procedury ochronne oraz zwiększać bezpieczeństwo psychologiczne pracowników.
- Minimalna liczba uczestników8
- Maksymalna liczba uczestników16
- Data zakończenia rekrutacji09-01-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Uczestnik potrafi samodzielnie rozpoznawać, przeciwdziałać i reagować na przemoc, mobbing, dyskryminację i nadużycia w pracy zgodnie ze standardami etycznymi i prawnymi. Buduje bezpieczne środowisko poprzez jasną komunikację, stawianie granic i właściwe reakcje. Stosuje narzędzia prewencji, prowadzi rozmowy interwencyjne, wdraża działania naprawcze oraz współpracuje z HR przy procedurach antymobbingowych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się 1. Rozpoznaje różne formy przemocy i nadużyć w pracy | Kryteria weryfikacji identyfikuje rodzaj przemocy (mobbing, molestowanie, agresja, mikroagresje, dyskryminacja) na podstawie opisu sytuacji i uzasadnia wybór | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 2. Stosuje model reagowania na zachowania przemocowe | Kryteria weryfikacji opisuje kroki interwencji lidera i dobiera narzędzia do zatrzymania zachowania | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 3. Komunikuje granice i zatrzymuje zachowania przemocowe | Kryteria weryfikacji formułuje komunikat zatrzymujący przemoc zgodnie z modelem (NVC, FUKO, DESC, SAFE) | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 4. Prowadzi rozmowę interwencyjną i wspierającą | Kryteria weryfikacji przeprowadza rozmowę z osobą stosującą przemoc oraz z osobą doświadczającą przemocy z zachowaniem zasad wsparcia, poufności i neutralności | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 5. Współpracuje z HR w zakresie działań interwencyjnych | Kryteria weryfikacji wskazuje zakres odpowiedzialności lidera i HR na poszczególnych etapach interwencji i postępowania wyjaśniającego | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 6. Stosuje działania prewencyjne przeciw przemocy w zespole | Kryteria weryfikacji projektuje minimum 3 działania prewencyjne wzmacniające bezpieczeństwo i kulturę szacunku w zespole | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 7. Reaguje na zgłoszenia i sytuacje kryzysowe zgodnie z procedurą | Kryteria weryfikacji tworzy schemat postępowania w sytuacji zgłoszenia zachowania przemocowego (flow działania) | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 8. Buduje kulturę szacunku i psychologicznego bezpieczeństwa w zespole | Kryteria weryfikacji opracowuje plan mikrointerwencji i praktyk wspierających kulturę szacunku i bezpieczeństwa | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
PLAN SZKOLENIA – 2 dni (z teoriami, modelami, ćwiczeniami)
Moduł 1. Czym jest przemoc w środowisku pracy? – diagnoza i świadomość • Definicje: przemoc, mobbing, molestowanie, agresja, dyskryminacja, mikroagresje • Modele przemocy: Koło Przemocy, Model ABC przemocy w organizacji • Przemoc jawna vs. ukryta: sygnały, dynamika, konsekwencje dla zespołu Ćwiczenie: analiza studium przypadku – uczestnik samodzielnie identyfikuje rodzaj przemocy
Moduł 2. Rola lidera i granice odpowiedzialności • 4 poziomy odpowiedzialności lidera: osobista, zespołowa, organizacyjna, prawna • Granice – czym są i jak je komunikować zespołowi • Style przywództwa a ryzyko nadużyć: autorytarny, pozornie empatyczny, unieważniający Ćwiczenie: uczestnik definiuje i komunikuje własne granice liderskie
Moduł 3. Psychologia przemocy i mechanizmy nadużyć • Dynamika ofiara–sprawca–świadek – Trójkąt Dramatyczny Karpman’a → Trójkąt Empowermentu • Mechanizmy manipulacji i kontroli: gaslighting, triangulacja, wykluczanie • Reakcje psychiczne i emocjonalne osób doświadczających przemocy Ćwiczenie: rozpoznawanie manipulacji – analiza dialogów
Moduł 4. Komunikacja antyprzemocowa i stawianie granic • Modele komunikacji: NVC, FUKO, DESC, SAFE – formuły stopowania zachowań przemocowych • Jak zatrzymać przemoc tu i teraz – reakcja 5-sekundowa • Jak prowadzić rozmowę interwencyjną z osobą stosującą przemoc Ćwiczenie scenkowe: lider zatrzymuje zachowanie przemocowe (role-play)
Moduł 5. Procedury i działania systemowe w organizacji • Elementy skutecznej polityki antymobbingowej / antyprzemocowej • Checklista działań prewencyjnych – poziom indywidualny, zespołowy, organizacyjny • Kanały zgłaszania, dokumentowanie zdarzeń, poufność, compliance Ćwiczenie: uczestnik opracowuje 5 kluczowych zasad „bezpiecznego zespołu”
Moduł 6. Współpraca z HR i reagowanie na zgłoszenia • Rola HR vs rola lidera – co należy do kogo? • Etapy interwencji i postępowania wyjaśniającego • Ryzyka błędnej reakcji (victim blaming, bagatelizowanie, nadreakcja) Ćwiczenie: mapa decyzyjna – jak reagować krok po kroku
Moduł 7. Wzmacnianie odporności psychicznej zespołu i kultury szacunku • Psychologiczne bezpieczeństwo (Amy Edmondson) jako fundament antyprzemocowy • 4 filary kultury szacunku i odpowiedzialności • Prewencja długoterminowa: edukacja, normy, feedback, rytuały zespołowe Ćwiczenie: uczestnik projektuje mikrointerwencje wzmacniające bezpieczeństwo w zespole
Moduł 8. Lider w sytuacjach trudnych i kryzysowych • Rozmowa z osobą doświadczającą przemocy: co mówić i czego nie mówić • Ustalanie granic, konsekwencji i planu naprawczego • Samoregulacja lidera – jak nie brać przemocy „na siebie” Ćwiczenie: scenki – trudne rozmowy i udzielanie wsparcia
Moduł 9. Walidacja efektów uczenia się • Utrwalenie wiedzy i narzędzi • Test walidacyjny i omówienie wdrożeń
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 16 Otwarcie szkolenia, cele i zasady pracy | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 12-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 16 Moduł 1 Czym jest przemoc w środowisku pracy? | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 12-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 16 Przerwa kawowa | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 12-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 16 Moduł 2. Rola lidera i granice odpowiedzialności | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 12-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 16 Przerwa obiadowa | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 12-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 16 Moduł 3. Psychologia przemocy i mechanizmy nadużyć | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 12-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 16 Przerwa kawowa | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 12-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 15:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 16 Moduł 4. Komunikacja antyprzemocowa i stawianie granic | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 12-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:45 | Godzina zakończenia 16:45 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 16 Moduł 5. Procedury i działania systemowe w organizacji | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 13-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 16 Przerwa kawowa | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 13-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 16 Moduł 6. Współpraca z HR i reagowanie na zgłoszenia | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 13-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 16 Przerwa obiadowa | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 13-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 16 Moduł 7. Wzmacnianie odporności psychicznej zespołu i kultury szacunku | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 13-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 16 Przerwa kawowa | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 13-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:15 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 16 Moduł 8. Lider w sytuacjach trudnych i kryzysowych | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 13-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 16 Moduł 9. Podsumowanie + test walidacyjny + indywidualne plany wdrożenia | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 13-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 17:15 | Liczba godzin 00:45 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 3 700,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 3 700,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 231,25 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 231,25 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Aneta Mirończuk
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Każdy uczestnik otrzymuje: Ilustrowany skrypt, zestaw narzędzi, karty pracy, dostęp do prezentacji
Informacje dodatkowe
- Dostępność: Szkolenie zgodne ze Standardami dostępności polityki spójności 2021–2027
- Adres realizacji: ul. Moniuszki 28, 21-500 Biała Podlaska
- Kontakt: Edyta Hornowska, tel. 883 604 204, edyta.hornowska@gmail.com
- Strona: www.psychopark.pl