Certyfikowany Kurs Trenera TUS - Trening Umiejętności Społecznych I i II stopnia ONLINE
Certyfikowany Kurs Trenera TUS - Trening Umiejętności Społecznych I i II stopnia ONLINE
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Grupa docelowa usługi
Grupa docelowa kursu Trenera TUS:
- pedagodzy i pedagodzy specjalni,
- nauczyciele i wychowawcy (w szkołach, świetlicach, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, domach dziecka),
- psycholodzy i psychoterapeuci (w tym dziecięcy),
- terapeuci zajęciowi, terapeuci pedagogiczni i logopedzi,
- pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych,
- specjaliści wspierający rozwój dzieci, młodzieży i dorosłych,
- osoby pracujące z grupami edukacyjnymi, wychowawczymi i terapeutycznymi,
- osoby chcące zdobyć nowe kwalifikacje i prowadzić zajęcia TUS w praktyce.
- Minimalna liczba uczestników2
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji02-02-2026
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi15
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotowuje uczestników do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewaluacji zajęć Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) z dziećmi i młodzieżą, z uwzględnieniem zasad pracy grupowej, etyki trenera oraz indywidualnych potrzeb uczestników.Uczestnicy nauczą się analizować potrzeby grup, projektować scenariusze zajęć, dobierać metody i techniki pracy oraz stosować strategie wspierania rozwoju społeczno-emocjonalnego.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Zna podstawy teoretyczne Treningu Umiejętności Społecznych (TUS), jego cele, założenia i strukturę zajęć | Kryteria weryfikacji Wskazuje cele, założenia i elementy struktury TUS. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Zna etapy prowadzenia i zasady pracy grupowej w TUS. | Kryteria weryfikacji Rozróżnia etapy zajęć oraz zasady skutecznej pracy z grupą. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Zna podstawowe zasady diagnozowania i doboru uczestników zajęć TUS. | Kryteria weryfikacji Wskazuje kryteria doboru uczestników i sposoby rozpoznawania potrzeb. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Zna elementy planowania i realizacji zajęć TUS. | Kryteria weryfikacji Wskazuje elementy scenariusza zajęć i etapy pracy z grupą. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Zna techniki i metody pracy stosowane w TUS. | Kryteria weryfikacji Rozróżnia podstawowe techniki (modelowanie, odgrywanie ról, gry i ćwiczenia). | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Zna zasady etyki pracy trenera TUS oraz współpracy z rodzicami i specjalistami. | Kryteria weryfikacji Wskazuje zasady etyczne i sposoby efektywnej komunikacji. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
DZIEŃ I – Fundamenty TUS-u.
1. Czym jest TUS
- Definicja i główne założenia
- Klasyczne vs elastyczne podejście
- TUS jako forma terapii grupowej
2. Rozpoznawanie potrzeb
- Obserwacja zachowań dzieci
- Rozmowy wstępne z dzieckiem i rodzicem
- Diagnoza potrzeb społeczno-emocjonalnych
3. Kompetencje społeczno-emocjonalne
- Przegląd kluczowych kompetencji rozwijanych podczas zajęć (poznanie 70 kompetencji społeczno-emocjonalnych)
- Wpływ kompetencji na funkcjonowanie dziecka
4. Zasady prowadzenia TUS
- Modelowanie, ćwiczenie, wzmacnianie, generalizacja
- Bezpieczeństwo, dobrowolność, rytuały
- Struktura zajęć i cykl treningowy
5. Tworzenie grupy
- Dobór uczestników i poziomów trudności
- Rozpoznanie, gdy potrzeby dziecka przekraczają możliwości grupy
6. Cele zajęć
- Cele jako drogowskazy: wiedza, umiejętności, wartości
- Pisanie jasnych i praktycznych celów
- Indywidualizacja oczekiwań
7. Praca z dziećmi neuroatypowymi
- Charakterystyka dzieci z ADHD, zespołem Aspergera, ze spektrum autyzmu
- Dostosowanie metod i komunikacji
DZIEŃ II – Działanie, proces i praktyka
1. Wprowadzanie zasad i motywacji
- Jasne zasady budujące bezpieczeństwo
- Systemy motywacyjne działające w praktyce
2. Planowanie etapów
- Rozkładanie nauki na małe kroki (kroki umiejętności)
- Sekwencja od prostych do złożonych umiejętności
3. Ćwiczenia i narzędzia
- Praktyczne gry i zabawy
- Praca z historiami, opowieściami i refleksją
- Scenariusze zajęć do wykorzystania i modyfikowania
4. Cykl Kolba
- Doświadczenie → przemyślenia → teoria → praktyka
- Jak tłumaczyć dzieciom i młodzieży ten proces
5. Praca z grupą
- Reagowanie na to, co dzieje się „tu i teraz”
- Elastyczność i uważność
- TUS w większej grupie w klasie – praktyczne podejście
6. Wzmacnianie umiejętności
- Modelowanie, odgrywanie ról
- Informacja zwrotna, która motywuje
- Generalizacja: jak przenieść naukę do codzienności
7. Praca z emocjami i trudnymi zachowaniami
- Reagowanie bez oceniania
- Skuteczne reakcje na złość, wycofanie, agresję
8. Komunikacja skoncentrowana na rozwiązaniach
- Język wspierający, nie oceniający
- Praca na zasobach dziecka
- Relacje oparte na szacunku i empatii
9. Zakończenie
Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.
UWAGA - Szkolenie trwa 15h dydaktycznych
Charakter zajęć:
- 50% zajęć teoretycznych – wykład interaktywny, prezentacje multimedialne, analiza przypadków.
- 50% zajęć praktycznych – warsztaty, ćwiczenia grupowe, odgrywanie ról, symulacje.
Metody pracy:
- Metody aktywizujące: praca w grupach, burza mózgów, zadania problemowe.
- Metody interaktywne: dyskusje moderowane, analiza przypadków, ćwiczenia praktyczne.
Szkolenie skierowane jest do pedagogów, nauczycieli, psychologów, terapeutów, logopedów oraz innych specjalistów pracujących z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi w obszarze rozwoju społeczno-emocjonalnego. Przerwy nie są wliczane do czasu trwania usługi – zostały ujęte w harmonogramie jedynie informacyjnie.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 41 Powitanie uczestników, przedstawienie celu szkolenia | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:10 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 41 Ćwiczenie integracyjne „Parafraza w parach” + przedstawienie partnera | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:10 | Godzina zakończenia 09:25 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 41 Refleksja po ćwiczeniu na forum | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:25 | Godzina zakończenia 09:35 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 41 Mini-wykład: Czym jest TUS (definicja, założenia, klasyczne vs elastyczne podejście) | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:35 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 00:25 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 41 Ćwiczenie: „Zachowanie vs potrzeba” (case study w grupach) | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 10:20 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 41 Omówienie ćwiczenia + refleksja | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:20 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 41 Mini-wykład: Diagnozowanie potrzeb społeczno-emocjonalnych | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 41 PRZERWA | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 41 Ćwiczenie: Diagnozujemy przypadek (case study – praca w grupach) | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 11:35 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 41 Mini-wykład: Kompetencje społeczno-emocjonalne | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:35 | Godzina zakończenia 11:50 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 41 Ćwiczenie: Mapowanie kompetencji (zachowania + potrzeby) | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:50 | Godzina zakończenia 12:10 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 41 Omówienie ćwiczenia / dyskusja | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:10 | Godzina zakończenia 12:25 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 41 Mini-wykład: Zasady prowadzenia TUS (modelowanie, struktura, rytuały, bezpieczeństwo) | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:25 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:35 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 41 PRZERWA | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 41 Ćwiczenie: Projektowanie rytuału otwarcia/zamknięcia TUS | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 13:35 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 41 Mini-wykład: Tworzenie grup i formułowanie celów TUS | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:35 | Godzina zakończenia 13:55 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 41 Ćwiczenie: Pisanie celu dla konkretnego dziecka (praca w parach) | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:55 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 41 Mini-wykład: Praca z dziećmi neuroatypowymi (ADHD, ASD, dostosowanie metod) | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:15 | Godzina zakończenia 14:35 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 41 Ćwiczenie: Modyfikowanie ćwiczeń TUS dla dziecka neuroatypowego | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:35 | Godzina zakończenia 14:50 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 41 Podsumowanie dnia + refleksja + pytania | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:50 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 21 z 41 Powitanie, krótkie przypomnienie dnia 1, cele dnia 2 | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:10 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 22 z 41 Ćwiczenie: „Burza zasad” (tworzenie zasad TUS w grupach) | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:10 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 23 z 41 Omówienie ćwiczenia + refleksja | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 09:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 24 z 41 Mini-wykład: Motywacja i systemy wzmacniania (w tym system żetonowy) | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 10:10 | Liczba godzin 00:25 |
Przedmiot / temat zajęć 25 z 41 Ćwiczenie: Projektowanie systemu wzmacniania / żetonowego | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:10 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 26 z 41 Dyskusja: Co może pójść nie tak? | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 27 z 41 Ćwiczenie: Formułowanie wzmacniającego feedbacku | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 28 z 41 PRZERWA | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 29 z 41 Mini-wykład: Planowanie etapów umiejętności (od prostych do złożonych) | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 11:35 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 30 z 41 Ćwiczenie: Tworzenie mini-scenariusza TUS (praca w parach) | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:35 | Godzina zakończenia 12:05 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 31 z 41 Prezentacja scenariuszy + feedback | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:05 | Godzina zakończenia 12:25 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 32 z 41 Mini-wykład: Cykl Kolba w TUS | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:25 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 33 z 41 Ćwiczenie: Przerobienie ćwiczenia według cyklu Kolba | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 34 z 41 PRZERWA | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 35 z 41 Mini-wykład: Praca „tu i teraz” w grupie (reagowanie na bieżąco) | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 13:40 | Liczba godzin 00:25 |
Przedmiot / temat zajęć 36 z 41 Ćwiczenie: Role play – trudna sytuacja na TUS + analiza reakcji | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:40 | Godzina zakończenia 14:05 | Liczba godzin 00:25 |
Przedmiot / temat zajęć 37 z 41 Mini-wykład: Praca z emocjami i trudnymi zachowaniami | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:05 | Godzina zakończenia 14:25 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 38 z 41 Ćwiczenie: „Zasoby dziecka” (identyfikacja mocnych stron + jak wzmacniać) | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:25 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 39 z 41 Tworzenie indywidualnego planu działania (wdrożenie w pracy) | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 14:55 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 40 z 41 Zamknięcie szkolenia, runda podsumowująca | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:55 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:05 |
Przedmiot / temat zajęć 41 z 41 Test końcowy (z wynikiem generowanym automatycznie) | Prowadzący Edyta Gawlak | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 00:15 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 100,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 100,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Edyta Gawlak
Na co dzień szkoli nauczycieli, edukatorów i liderów, pokazując, jak rozwijać empatię, współpracę i komunikację w pracy z dziećmi i młodzieżą. Stawia na praktyczne rozwiązania, techniki aktywizujące, elementy zabawy i metody inspirowane NVC oraz TSR.
Certyfikowana trenerka umiejętności miękkich, z doświadczeniem menedżerskim w pracy z zespołami i projektami międzynarodowymi, co przekłada się na skuteczną i angażującą pracę z grupą.
Trener posiada doświadczenie zawodowe zdobyte w ciągu ostatnich 5 lat.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
- Teczka Trenera TUS
- Karty pracy
- Scenariusze zajęć
- Arkusz obserwacyjny
- Przykładowe wywiady z rodzicami/dziećmi
- Inne materiały dydaktyczne
Informacje dodatkowe
- Szkolenie obejmuje 15 godzin dydaktycznych (45 min każda) co odpowiada 11 godzinom i 15 minutom zegarowych.
- Przerwy nie są wliczane do liczby godzin dydaktycznych – zostały ujęte w harmonogramie wyłącznie informacyjnie.
- Przerwy trwają łącznie 30 minut dziennie, co daje 1 godzinę zegarową w całym szkoleniu.
- Warunkiem ukończenia szkolenia i otrzymania zaświadczenia jest uczestnictwo w minimum 80% zajęć.
- Obecność uczestników monitorowana jest poprzez listy obecności / raport z platformy.
- Uczestnik zobowiązany jest do korzystania z mikrofonu i kamery.
- Organizator zastrzega sobie możliwość monitorowania aktywności uczestników w trakcie szkolenia.
- Walidacja efektów uczenia się odbywa się w formie testu z automatycznie generowanym wynikiem. W związku z tym nie jest wymagane wskazanie osoby przeprowadzającej walidację.
- Usługa szkoleniowa jest zwolniona z podatku VAT (art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT).
Warunki techniczne
Warunki techniczne
- Kurs odbywa się na platformie ClickMeeting – nie ma potrzeby zakładania konta.
- Wystarczy laptop lub komputer z dostępem do internetu.
- Niezbędny jest sprawny mikrofon, aby móc aktywnie uczestniczyć w zajęciach.
- Kamerka internetowa jest obowiązkowa.