Warsztat dla higienistek stomatologicznych
Warsztat dla higienistek stomatologicznych
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Medycyna
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie przeznaczone jest dla higienistek stomatologicznych.
- Minimalna liczba uczestników8
- Maksymalna liczba uczestników16
- Data zakończenia rekrutacji24-11-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi9
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest wyposażenie higienistek stomatologicznych w wiedzę teoretyczną oraz praktyczne umiejętności niezbędne do rozpoznawania i wspierania leczenia zaburzeń funkcji stawu skroniowo-żuchwowego i mięśni żucia, a także nauka bezpiecznych technik autoterapii dla pacjentów w celu poprawy jakości opieki stomatologicznej.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Zna anatomię i fizjologię stawu skroniowo-żuchwowego oraz mięśni żucia i nad-/podgnykowych | Kryteria weryfikacji Uczestnik poprawnie odpowiada na pytania teoretyczne dotyczące anatomii i fizjologii | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik rozumie przyczyny zaburzeń funkcji SŻGC, w tym napięcie mięśniowe, parafunkcje, urazy, wpływ postawy ciała i stresu. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi opisać mechanizmy powstawania dysfunkcji SŻGC. | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany |
Efekty uczenia się Potrafi rozpoznać objawy kliniczne dysfunkcji SŻGC (bóle twarzy, głowy, dolegliwości oczu i uszu). | Kryteria weryfikacji Uczestnik identyfikuje objawy u pacjenta w scenariuszach praktycznych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Przeprowadza wywiad z pacjentem oraz ocenia ruchomość żuchwy i palpacyjnie mięśnie żucia. | Kryteria weryfikacji Uczestnik prawidłowo wykonuje wywiad i badanie palpacyjne. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Wykonuje techniki terapii zaburzeń funkcji SŻGC oraz prowadzi edukację pacjenta w zakresie autoterapii. | Kryteria weryfikacji Uczestnik poprawnie wykonuje mobilizacje uciskowe i instruuje pacjenta w autoterapii. | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany |
Efekty uczenia się Działa w sposób bezpieczny, etyczny i świadomie podnosi jakość opieki nad pacjentem. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wykazuje odpowiednie postawy podczas pracy z pacjentem i w symulacjach przypadków. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Liczba godzin usługi (9) podana jest w godzinach edukacyjnych (45-minutowych).
Przerwy nie wliczają się w czas trwania usługi.
Pełen program szkolenia:
Struktury anatomiczne systemu żuchwowo-gnykowo-czaszkowego.
Omówienie najnowszych doniesień dotyczących anatomii i fizjologii stawu skroniowo-żuchwowego, mięśni żucia, mięśni nadgnykowych i podgnykowych.
Przyczyny zaburzeń czynności systemu żuchwowo-gnykowo-czaszkowego
Nadmierne napięcie spoczynkowe mięśni żucia oraz przeciążenia statyczne wynikające z parafunkcji.
Wszystkie procesy chorobowe przebiegające z bólem głębokim zwłaszcza o charakterze przewlekłym.
Urazy twarzoczaszki: przedporodowe, porodowe, komunikacyjne, stomatologiczne, inne.
Warunki zwarciowe: uzupełnienia braków w uzębieniu, protezy zmieniające warunki zwarciowe.
Przyczyny antygrawitacyjne:
nieprawidłowe postawy podczas pracy
nieprawidłowy stereotyp „trzymania głowy”
inne
Interakcje: dysfunkcje połączenia głowowo-szyjnego,, zaburzenia czynności stawów krzyżowo-biodrowych, biodrowych, struktur dna miednicy.
Przebyte stany zapalne żuchwy, szczęki, ssż.
Przyczyny psychogenne:
reakcja na przemoc
typy zawieszenia emocji w ciele.
Objawy chorobowe zaburzeń czynności struktur sżgc.
Objawy dotyczące zębów.
Dolegliwości języka, jamy ustnej.
Objawy dotyczące narządu słuchu.
Dolegliwości ze strony oczu.
Bóle twarzy.
Bóle głowy.
Dolegliwości generowane przez pola punktów maksymalnie bolesnych i/lub spustowych przyczepów mięśni żucia:
mięsień skroniowy
mięsień żwacz
mięsień skrzydłowy boczny dolny, górny
mięsień skrzydłowy przyśrodkowy
Badanie systemu żuchwowo-gnykowo-czaszkowego – zajęcia teoretyczne oraz praktyczne
Wywiad.
Badanie zakresu ruchów czynnych żuchwy.
Obserwacja toru ruchu żuchwy.
Badanie objawów akustycznych w stawie skroniowo-żuchwowym (ss-ż).
Palpacyjne badanie wrażliwości mięśni żucia – zewnątrzustne.
Obserwacja oznak bruksizmu.
Badanie aktywności tkankowej struktur ss-ż wewnątrzustne.
Terapia zaburzeń czynności sżgc oraz ich następstw w postaci objawów chorobowych – zajęcia teoretyczne i praktyczne.
Mobilizacje uciskowe zewnątrzustne pól punktów maksymalnie bolesnych (pmb).
Mobilizacje uciskowe wewnątrzustne pól pmb i/ lub spustowych .
Mobilizacja skóry i tkanki podskórnej twarzy.
Autoterapia zaburzeń czynności struktur sżgc.
Autoterapia pól punktów spustowych i maksymalnie bolesnych mm żwaczowych.
Autoterapia mięśniowej nierównowagi statycznej – relaksacja mm żwaczowych.
Część praktyczna prowadzona jest w parach. Nie jest stosowany podział na grupy. .
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 8 Struktury anatomiczne, przyczyny zaburzeń oraz objawy chorobowe zaburzeń systemu żuchwowo-gnykowo-czaszkowego. | Prowadzący Justyna Sieracaka | Data realizacji zajęć 29-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 8 Przerwa | Prowadzący Justyna Sieracaka | Data realizacji zajęć 29-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 8 Badanie systemu żuchwowo-gnykowo-czaszkowego – zajęcia teoretyczne oraz praktyczne | Prowadzący Justyna Sieracaka | Data realizacji zajęć 29-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 8 Przerwa | Prowadzący Justyna Sieracaka | Data realizacji zajęć 29-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 8 Terapia zaburzeń czynności sżgc oraz ich następstw w postaci objawów chorobowych – zajęcia teoretyczne i praktyczne. | Prowadzący Justyna Sieracaka | Data realizacji zajęć 29-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:45 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 8 Przerwa | Prowadzący Justyna Sieracaka | Data realizacji zajęć 29-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:45 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 8 Autoterapia zaburzeń czynności struktur sżgc. | Prowadzący Justyna Sieracaka | Data realizacji zajęć 29-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 8 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 29-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 200,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 200,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 133,33 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 133,33 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Justyna Sieracaka
Fizjoterapeuta – numer prawa wykonywania zawodu: 15368
Terapeuta Manualny z IV° kompetencji TMR - Nauczyciel Dyplomowany
Aktynie uczestniczy w szkoleniach, kursach, konferencjach i spotkaniach naukowych z zakresu fizjoterapii i Terapii Manualnej. W ciągu ostatnich 5 lat przeszkolił ponad 200 kursantów z Terapii Manualnej Rakowskiego.
Odbyte kurs i aktywność naukowa w ciągu ostatnich 5 lat:
• Fakultet dla studentów 3 roku fizjoterapii w Wyższej Szkole Edukacji i Terapii w Poznaniu. – 01 i 02 2025
• Holistyczna Szkoła Rodzenia – prowadzenie wykładów i zajęć praktycznych – od 2024 r.do chwili obecnej
• Cranial Nerves (CSCN) – Upledger Institute Poland - 2024
• SomatoEmocjonalne Uwolnienie moduł III – Upledger Institute Poland - 2024
• Terapia CranioSacralna Upledgera moduł II – Upledger Institute Poland - 2024
• Terapia CranioSacralna Upledgera moduł I – Upledger Institute Poland - 2023
• Zdrowie Kobiety – 2023
• Kurs Instruktorski Masażu Metodą Shantala – Szkoła Masażu Shantala i Terapii Funkcji Poznawczych – 2022
• Kurs Terapia Linii Środkowej - Szkoła Masażu Shantala i Terapii Funkcji Poznawczych – 2022
• Warsztaty Terapia Ręki – Szkoła Masażu Shantala i Terapii Funkcji Poznawczych – 2022
• Racjonalna Terapia Zachowania RTZ – Centrum Psychoterapii Integralnej – 2022
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy kursu otrzymują: identyfikator, skrypt oraz długopis.
Warunki uczestnictwa
Przed dokonaniem zapisu na usługę, wymagany jest kontakt z Organizatorem celem potwierdzenia wolnych miejsc. W tym celu należy wypełnić formularz zgłoszeniowy znajdujący się na stronie https://ctmrakowski.pl/rejestracja-internetowa/
W formularzu należy koniecznie zaznaczyć, że kurs będzie dofinansowany z środków BUR.
Rejestracja na kurs jest tożsama z akceptacją regulaminu kursów i szkoleń Instytutu Rakowskiego, opublikowanym pod adresem: https://ctmrakowski.pl/dla-specjalistow/regulamin-kursow.html
Dokumenty:
Każdy absolwent otrzymuje zaświadczenie ukończenia kursu
Informacje dodatkowe
Instytut Rakowskiego jest także wpisany do Rejestru Instytucji Szkoleniowych Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Poznaniu, pod numerem: 2.30/00118/2021 oraz do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Starostę Poznańskiego pod numerem RSPO 274487.
Podstawa zwolnienie z VAT: pozostałe zwolnienia przedmiotowe art. 43 ust. 26 pkt a ustawy o VAT.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Parking, hotel i restauracja w pobliżu