Szkolenie z zakresu optometrii klinicznej
Szkolenie z zakresu optometrii klinicznej
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Optyka
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie przeznaczone jest dla optometrystów, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę z zakresu diagnostyki klinicznej oraz poszerzyć kompetencje w pracy z pacjentem okulistycznym. Oferta skierowana jest zarówno do optometrystów prowadzących własną praktykę, jak i tych pracujących w gabinetach okulistycznych, klinikach okulistycznych czy salonach optycznych. Z szkolenia skorzystają także absolwenci studiów optometrycznych (minimum I stopnia), którzy planują rozwijać się w kierunku diagnostyki chorób przedniego odcinka oka, interpretacji badań obrazowych (np. OCT) oraz pracy w środowisku anglojęzycznym.
- Minimalna liczba uczestników4
- Maksymalna liczba uczestników8
- Data zakończenia rekrutacji07-01-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa przygotowuje kursanta do samodzielnego wykonywania i interpretacji skiaskopii, przyjmowania pacjenta anglojęzycznego, analizowania, diagnozowania i udzielania porady w zakresie przedniego odcinka oka, wykonywania i analizy badania OCT i angioOCT, rozpoznawania i udzielania porady w zakresie podstawowych chorób tylnego odcinka oka.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się 1. Po zakończonym szkoleniu uczestnik identyfikuje i rozpoznaje najczęstsze choroby przedniego odcinka oka. | Kryteria weryfikacji Rozpoznaje i rozróżnia zapalenie błony naczyniowej, PEX, zaćmę, keratopatie i stożek rogówki. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 2. Wskazuje pacjentów do zabiegów laserowej korekcji wad wzroku oraz interpretuje podstawowe wyniki badań przedoperacyjnych. | Kryteria weryfikacji Bada ostrość wzroku, przeprowadza refraktometrię, topografię rogówki, pachymetrię, pupilometrię i tonometrię. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 3. Rozpoznaje powikłania związane ze stosowaniem soczewek kontaktowych oraz proponuje działania diagnostyczne i zaradcze. | Kryteria weryfikacji Ocenia stan oka w lampie szczelinowej, identyfikuje rodzaj powikłania, ocenia film łzowy, wykonuje test Schirmera, zmienia rodzaj stosowanych soczewek kontaktowych, wyjaśnia proces higieny stosowania soczewek kontaktowych, w razie potrzeby zaleca konsultację okulistyczną. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 4. Przeprowadza skiaskopię oraz interpretuje jej wyniki w kontekście praktyki klinicznej. | Kryteria weryfikacji Ustawia pacjenta w odpowiedniej odległości, zapewnia odpowiednie oświetlenie i ciemnię,prosi pacjenta o patrzenie na odległy punkt. Używa retinoskopu do oświetlenia źrenicy, obserwuje ruch cienia w źrenicy podczas przesuwania wiązki światła, wprowadza do oprawy próbnej soczewki dodatnie lub ujemne, aż ruch cienia zostanie zneutralizowany. Rozpoznaje moment neutralizacji światła w źrenicy i na tej podstawie określa krótkowzroczność, nadwzroczność, astygmatyzm u pacjenta. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się 5. Stosuje zasady postępowania diagnostycznego w gabinecie optometrycznym przy podejrzeniu patologii oka. | Kryteria weryfikacji Wykonuje badanie w lampie szczelinowej, ocenia przedni odcinek oka, zauważa zmętnienia rogówki, przekrwienie, obrzęk, nietypowe odruchy źrenic, ból, światłowstręt. Opisuje wygląd zmian i ich lokalizację,porównuje z objawami typowych schorzeń oka. Określa objawy mogące wskazywać na patologię wymagającą interwencji lekarskiej. Nie stawia diagnozy chorobowej, formułuje podejrzenie, udziela zaleceń doraźnych, wie kiedy skierować pacjenta do lekarza okulisty. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 6. Komunikuje się z pacjentem anglojęzycznym. | Kryteria weryfikacji Prowadzi dialog z pacjentem anglojęzycznym za pomocą podstawowego słownictwa i zwrotów niezbędnych podczas badania wzroku. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się 7. Identyfikuje preparaty nawilżające oraz ich składniki. | Kryteria weryfikacji Porównuje składniki preparatów nawilżających: substancje czynne, środki konserwujące. Dobiera preparat do potrzeb pacjenta, biorąc pod uwagę rodzaj i nasilenie zespołu suchego oka,alergie, noszenie soczewek kontaktowych, częstotliwość stosowania kropli. Tłumaczy pacjentowi, jak działają poszczególne składniki, jak często stosować preparat, i na co zwracać uwagę przy wyborze kropli bez recepty. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 8. Rozróżnia wskazania kliniczne do stosowania różnych typów preparatów nawilżających. | Kryteria weryfikacji Wykonuje badania: test Schirmera, czas przerwania filmu łzowego (BUT),ocena warstwy lipidowej filmu łzowego w lampie szczelinowej, pozwalające rozpoznać niedobór wodny, niedobór lipidowy i niestabilność filmu łzowego i na tej podstawie dobiera preparat. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 9. Dobiera produkt do konkretnego przypadku pacjenta z zespołem suchego oka lub dysfunkcją brzegów powiek. | Kryteria weryfikacji Dokonuje oceny brzegów powiek i na tej podstawie dobiera odpowiedni produkt dla pacjenta. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 10. Zaleca prawidłowy sposób stosowania i częstotliwość aplikacji produktów pielęgnacyjnych, uwzględniając indywidualne potrzeby pacjenta. | Kryteria weryfikacji Formułuje jasne instrukcje dla pacjenta dotyczące stosowania zaleconych preparatów. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się 11. Identyfikuje min. 5 urządzeń (np. OCT, topograf rogówki, tonometr, lampę szczelinową, autorefraktometr) i przypisuje im podstawową funkcję kliniczną. | Kryteria weryfikacji Trafnie dobiera sprzęt do określonego przypadku klinicznego. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 12. Opisuje różnice między wybranymi modelami lub typami urządzeń (np. non-contact vs contact tonometry). | Kryteria weryfikacji Wskazuje korzyści i ograniczenia danego urządzenia w praktyce optometrycznej. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Cel biznesowy
Celem biznesowym szkolenia jest zwiększenie konkurencyjności zawodowej optometrysty na rynku usług optyczno-okulistycznych poprzez rozszerzenie kompetencji diagnostycznych, językowych i percepcyjno-ruchowych.Uczestnik, dzięki zdobytej wiedzy i umiejętnościom, będzie mógł:
- precyzyjniej diagnozować schorzenia narządu wzroku, co zwiększy jakość świadczonych usług i skróci czas potrzebny na postawienie trafnego rozpoznania,
- obsługiwać pacjentów anglojęzycznych, co otwiera możliwości pracy z klientem międzynarodowym oraz zwiększa dostępność usług,
- lepiej komunikować się z okulistami i specjalistami medycznymi, co może prowadzić do rozszerzenia współpracy zawodowej,
- skuteczniej rekomendować preparaty do pielęgnacji oka, co nie tylko poprawi skuteczność terapii u pacjentów, ale też może stanowić dodatkowe źródło przychodu w gabinecie (sprzedaż lub współpraca z aptekami/dostawcami),
- bardziej świadomie inwestować w nowe technologie oraz zwiększyć zakres oferowanych badań diagnostycznych, co przełoży się na lepsze wykorzystanie potencjału gabinetu i wyższą wartość usług.
W efekcie szkolenie przyczynia się do rozwoju zawodowego uczestnika, wzrostu zaufania pacjentów, rozszerzenia oferty usług oraz potencjalnego zwiększenia przychodów w praktyce optometrycznej.
Efekt usługi
Efekt uczenia się: | Kryterium weryfikacji osiągnięcia efektu usługi: |
1. Rozpoznaje wybrane schorzenia przedniego odcinka oka, takie jak PEX, zapalenie błony naczyniowej, stożek rogówki, keratopatie czy zaćma. | Poprawne odpowiedzi w teście wiedzy (min. 70%) oraz udział w analizie przypadków podczas wykładu. |
2. Interpretuje podstawowe wyniki badań obrazowych, w szczególności OCT. | Poprawne odpowiedzi w teście wiedzy (min. 70%) oraz udział w analizie przypadków podczas wykładu. |
3. Kwalifikuje pacjentów do laserowej korekcji wad wzroku. | Poprawne odpowiedzi w teście wiedzy (min. 70%) oraz udział w analizie przypadków klinicznych, poprawna identyfikacja kryteriów kwalifikacyjnych. |
4. Rozpoznaje i omawia powikłania wynikające ze stosowania soczewek kontaktowych. | Właściwa interpretacja objawów i przyczyn podczas testu wiedzy lub omawiania przypadków. |
5. Stosuje podstawowe zwroty w języku angielskim potrzebne do komunikacji z pacjentem. | Udział w ćwiczeniach językowych, poprawne użycie wyrażeń w symulowanej rozmowie z pacjentem. |
6. Wdraża procedury skiaskopii podczas oceny refrakcji. | Poprawna odpowiedź w teście lub udział w analizie przypadków diagnostycznych omawianych podczas wykładu. |
7.Skutecznie rekomenduje i dobiera produkty do pielęgnacji oka w praktyce klinicznej, zgodnie z aktualną wiedzą farmaceutyczną i potrzebami pacjentów. | Uczestnik dobiera odpowiedni preparat do przypadku klinicznego, potrafi uzasadnić wybór preparatu, wskazując na skład, mechanizm działania i wskazania. |
8.Świadomie ocenia zastosowanie różnych urządzeń okulistycznych w diagnostyce i rozwoju usług optometrycznych. | Uczestnik dobiera odpowiedni sprzęt do określonego scenariusza klinicznego. Wskazuje korzyści i ograniczenia danego urządzenia. |
Metoda potwierdzenia osiągnięcia efektu usługi
Osiągnięcie efektów uczenia się zostanie potwierdzone poprzez:
- Test wiedzy teoretycznej pisemny przeprowadzony na zakończenie szkolenia – uczestnik musi uzyskać minimum 70% poprawnych odpowiedzi.
- Obserwację uczestnika podczas zajęć – w trakcie wykładów oraz warsztatu praktycznego
- Ćwiczenia językowe – weryfikacja podstawowych umiejętności komunikacji z pacjentem anglojęzycznym (symulacja lub ćwiczenia grupowe).
- Weryfikację obecności – warunkiem zaliczenia szkolenia jest udział w co najmniej 80% zajęć.
Potwierdzeniem osiągnięcia efektów usługi będzie zaświadczenie o ukończeniu szkolenia, wydawane uczestnikom spełniającym powyższe kryteria.
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Program szkolenia
Tytuł: Szkolenie w zakresie optometrii klinicznej
Moduł 1. Przedni odcinek oka bez tajemnic
- Diagnostyka i ocena struktur przedniego odcinka oka
- Interpretacja obrazów i typowe patologie w badaniu optometrycznym
Moduł 2. Skiaskopia – warsztat teoretyczno-praktyczny
- Teoretyczne podstawy refrakcji i zasady wykonywania skiaskopii
- Ćwiczenia praktyczne w parach – technika badania i interpretacja wyników
Moduł 3. Diagnostyka obrazowa – OCT i angio-OCT
- Zasady działania i zastosowanie tomografii optycznej w praktyce klinicznej
- Analiza i interpretacja obrazów OCT i angio-OCT w diagnostyce chorób siatkówki i nerwu wzrokowego
Moduł 4. Farmakologia i nowoczesne wyposażenie gabinetu optometrycznego
- Farmakologia w praktyce optometrycznej – leki diagnostyczne i terapeutyczne
- Nowoczesne technologie i sprzęt medyczny stosowany w gabinecie optometrycznym
Moduł 5. Choroby oczu w praktyce optometrysty
- Zespół pseudoeksfoliacji (PEX) i jego znaczenie kliniczne
- Zaćma – rozpoznanie i rola optometrysty w procesie diagnostycznym
- Keratopatie – klasyfikacja, rozpoznawanie i postępowanie
- Jaskra – objawy, diagnostyka przesiewowa i współpraca z okulistą
Moduł 6. Pacjent anglojęzyczny w gabinecie optometrycznym – warsztat komunikacyjny
- Specjalistyczne słownictwo optometryczne w języku angielskim
- Prowadzenie wywiadu i omawianie wyników badań z pacjentem anglojęzycznym
- Symulacje rozmów i praktyczne scenariusze komunikacyjne
Moduł 7. Topografia rogówki i kwalifikacja do laserowej korekcji wzroku
- Zasady wykonywania topografii rogówki i analiza map topograficznych
- Kryteria kwalifikacji pacjentów do laserowej korekcji wad wzroku
- Przykłady przypadków klinicznych i interpretacja wyników
Moduł 8. Podsumowanie i ewaluacja
- Omówienie kluczowych treści szkolenia
- Sesja pytań i odpowiedzi (Q&A)
- Ewaluacja uczestników – refleksja nad zdobytymi kompetencjami
Moduł 9. Egzamin zewnętrzny
- Egzamin teoretyczny przeprowadzony przez niezależną instytucję certyfikującą
- Celem egzaminu jest weryfikacja wiedzy i umiejętności zdobytych podczas szkolenia
Warunki organizacyjne
- Czas trwania szkolenia: 2 dni (łącznie 16 godzin, przerwy są wliczone w harmonogram szkolenia)
- Struktura godzinowa:
- Zajęcia teoretyczne – ok. 10 godzin
- Zajęcia praktyczne / warsztatowe – ok. 4 godziny
- Walidacja - ok. 1 godziny
- Przerwy:
- Przerwa obiadowa każdego dnia: 30 minut
- Krótkie przerwy między modułami – według potrzeb uczestników
- Forma zajęć: wykłady, warsztaty praktyczne, dyskusje, egzamin zewnętrzny
- Miejsce realizacji: sala szkoleniowa wyposażona w sprzęt multimedialny i klimatyzację
- Grupa docelowa: optometryści, studenci optometrii, pracownicy gabinetów okulistycznych
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 11 Przedni odcinek oka bez tajemnic | Prowadzący Rozalia Molenda | Data realizacji zajęć 08-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 11 Skiaskopia – warsztat teoretyczno-praktyczny | Prowadzący Maciej Perdziak | Data realizacji zajęć 08-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 11 Przerwa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 08-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 11 Diagnostyka obrazowa – OCT i angio-OCT | Prowadzący Magdalena Gaca-Wysocka | Data realizacji zajęć 08-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 11 Farmakologia i nowoczesne wyposażenie gabinetu optometrycznego | Prowadzący Eliza Kozak-Chmielewska | Data realizacji zajęć 08-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 17:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 11 Farmakologia i nowoczesne wyposażenie gabinetu optometrycznego | Prowadzący Bartosz Kuciński | Data realizacji zajęć 08-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:30 | Godzina zakończenia 18:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 11 Choroby oczu w praktyce optometrysty | Prowadzący Katarzyna Koźlik-Nowakowska | Data realizacji zajęć 09-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 11 Pacjent anglojęzyczny w gabinecie optometrycznym – warsztat komunikacyjny | Prowadzący Agata Gryc | Data realizacji zajęć 09-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 11 Przerwa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 09-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 11 Topografia rogówki i kwalifikacja do laserowej korekcji wzroku | Prowadzący Marta Robak | Data realizacji zajęć 09-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 11 Podsumowanie i ewaluacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 09-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 17:30 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 343,75 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 343,75 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Magdalena Gaca-Wysocka
Maciej Perdziak
Kwalifikacje / wykształcenie:
2002 - 2005: studia I stopnia w zakresie optyki okularowej na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu,
2005 - 2007: studia II stopnia w zakresie optometrii na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu,
2012 - obecnie: studia doktoranckie – Instytut Biocybernetyki i Inżynierii Biomedycznej im. Macieja Nałęcza Polskiej Akademii Nauk.
2019 - tytuł naukowy doktora na podstawie rozprawy doktorskiej pt. "Opracowanie metody oraz badanie parametrów czasowych rekacji sakkadycznej u osób z niedowidzeniem różnowzrocznym." Uczestniczył w 2021r. w Konferencji Naukowo-Szkoleniowej "Widzenie 20/20" Uniwersytet Medyczny w Poznaniu, 2023r. Międzynarodowa Konferencja "Myopia 2023" online, 2023r. Konferencja Optometria XXI wieku Uniwersytet Medyczny w Poznaniu, 2023r European Academy of Optometry and Optics Poznań, 2024r. Clinical Optometry Poland 2024 PTOO, 2024r. Konferencja OPTOPUS Politechnika Wrocławska, 2025r. II Kongres Akademii po Dyplomie Okulistyka 2025 "Zez bez tajemnic".
Agata Gryc
Rozalia Molenda
Katarzyna Koźlik-Nowakowska
Marta Robak
Eliza Kozak-Chmielewska
Bartosz Kuciński
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Każdy kursant otrzyma komplet materiałów dydaktycznych, wzorcowe dialogi z pacjentem anglojęzycznym i zestaw sformułowań do zastosowania w praktyce gabinetowej.
Informacje dodatkowe
PODSTAWA ZWOLNIENIA Z VAT:
Podstawy prawne zwolnienia z vat : 1. Rozporządzenie Ministra Finansów z dn. 20.12.2013 r. paragraf 3 ust 1 pkt.14. Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego , finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi