Studia Podyplomowe Prosty język w instytucjach publicznych
Studia Podyplomowe Prosty język w instytucjach publicznych
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaJęzyki / Pozostałe języki
- Grupa docelowa usługi
Studia są dla tych wszystkich, którzy piszą i wysyłają do różnych grup odbiorców oficjalne teksty w formie tradycyjnej lub elektronicznej. Polecamy je pracownikom różnego typu urzędów i instytucji: centralnych, wojewódzkich i miejskich, powiatowych i gminnych, urzędów skarbowych, organów kontrolnych, banków, sądów, prokuratur itp. Nasze studia często podejmują koordynatorzy dostępności, w tym również fachowcy w zakresie ETR-u (tekstów łatwych), a więc komunikacji z osobami o szczególnych potrzebach.
- Minimalna liczba uczestników20
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji30-09-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi160
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieństudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Najważniejsze cele edukacyjne wiążą się z obserwowanym od dłuższego czasu kryzysem komunikacyjnym. Dlatego kształcimy tak, aby nasi absolwenci umieli z jednej strony tworzyć teksty zgodne z regułami prostej polszczyzny, z drugiej zaś weryfikować inne w taki sposób, aby były one zrozumiałe i nie naruszały współczesnej normy. Porozumienie dzięki prostocie jest niezwykle ważnym dobrem ogólnonarodowym. Fundamentem edukacji jest dla nas szacunek do wszystkich członków wspólnoty komunikacyjnej.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Zgodnie z programem słuchacze przyswajają m.in. wiedzę w zakresie:– gramatyki współczesnego języka polskiego, – stylu urzędowego i jego historii, – kultury języka i normy współczesnej polszczyzny, – edycji tekstów urzędowych zróżnicowanych gatunkowo, – zasad i techniki pisania tekstów prostą polszczyzną, – różnic pomiędzy prostą polszczyzną a tekstem łatwym do czytania i rozumienia (ETR), – prawa dotyczącego dostępności informacyjno-komunikacyjnej, – prostego języka w Polsce i na świecie i jego wpływu na wizerunek firmy/urzędu, – etykiety językowej w komunikacji zawodowej, – publikacji ortoepicznych i sposobów wyszukiwania informacji o poprawności, – narzędzi AI wspomagających redakcję, korektę oraz upraszczanie tekstów użytkowych, – etycznych i prawnych aspektów stosowania AI w opracowywaniu tekstu. | Kryteria weryfikacji Określa poprawnie pod względem pojęciowym najważniejsze terminy przydatne w opisie analizowanych zjawisk. Potrafi przypisać analizowane zjawiska do poszczególnych kategorii i rodzajów. Trafnie wyznacza granice między podobnymi typami analizowanych zjawisk. | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się Zgodnie z programem słuchacze zdobywają m.in. umiejętności w zakresie:– wskazywania wyznaczników kompozycyjnych i leksykalno-składniowych w tekstach pisanych prostą polszczyzną, – zgodnej z zasadami prostoty korekty pism urzędowych, – posługiwania się pojęciami prawnymi, które umożliwiają rozumienie specyfiki komunikacji z osobami o szczególnych potrzebach, – posługiwania się podczas pracy z tekstami urzędowymi pojęciami językoznawczymi, – korzystania z korpusów językowych, baz danych i różnorodnych źródeł leksykograficznych, – posługiwania się etykietą językową w różnych sytuacjach komunikacyjnych, – podporządkowywania stylu wymogom tekstu łatwego do czytania, a także redagowania i dokonywania korekty tekstu zgodnie z zasadami ETR, – komunikowania się z różnymi odbiorcami i uzasadniania swojej wersji pisma, – skutecznego wykorzystywania systemów AI do analizy, redakcji, upraszczania i tworzenia tekstów, – oceniania funkcjonalności i poprawności treści tworzonych przez modele AI oraz dostosowywania ich do potrzeb komunikacyjnych różnych grup odbiorców. | Kryteria weryfikacji Poprawnie rozpoznaje w analizowanych tekstach ich specyficzne cechy. Zauważa i opisuje różnice formalne i treściowe w porównywanych tekstach, szczególnie w tekstach należących do gatunków pokrewnych. W pełni kompetentnie wykorzystuje różne źródła i narzędzia: poradniki, słowniki, strony i portale, korpusy, bazy danych, systemy AI. | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się Zgodnie z programem słuchacze osiągają m.in. kompetencje społeczne w zakresie:– etycznej komunikacji interkulturowej, – przestrzegania etykiety językowej, również w komunikacji z osobami o szczególnych potrzebach, – inspirowania innych i współpracy z nimi, także w celu rozwijania dorobku zawodowego, – inicjowania w środowisku urzędowym działań dostosowujących komunikację do potrzeb obywateli i budujących pozytywny wizerunek instytucji/urzędnika, – pełnienia roli eksperta w sprawach prostej polszczyzny i poprawności językowej, – podnoszenia jakości komunikacji zawodowej i przekazywania innym wiedzy na ten temat, – inicjowania i prowadzenia dyskusji na temat wpływu AI na praktyki redakcyjne oraz podejmowania działań na rzecz odpowiedzialnego wykorzystywania najnowszych narzędzi. | Kryteria weryfikacji Swobodnie i w zgodzie z przyswojonymi zasadami wymienia poglądy, dyskutuje na forum. Potrafi właściwie inicjować dyskusje na wyznaczone tematy. Samodzielnie włącza się w prowadzone polemiki. Nie unika podejmowania trudnych tematów. Wykazuje się refleksyjnością w odniesieniu do wyników dyskusji, precyzyjnie podsumowuje efekty konfrontacji różnych sądów. | Metoda walidacji Prezentacja |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Spośród 160 godzin lekcyjnych (45 minut) zajęć tylko 4 to wykłady, a 156 to zajęcia praktyczne. Studenci pracują samodzielnie, w grupach lub dyskutują na forum. Żeby otrzymać zaliczenie z danego przedmiotu, trzeba wykonać zadanie. Warsztat dyplomowy prowadzi co najmniej jeden wykładowca, ewentualnie dwóch lub trzech, w zależności od potrzeb. Typowa prostojęzyczna praca polega zazwyczaj na przekształceniu autentycznego tekstu zgodnie z zasadami prostego języka lub na napisaniu od podstaw tekstu zgodnego z tymi zasadami. Słuchacze mogą też wybierać tematy związane z dostępnością (w tym dla osób o szczególnych potrzebach) i z tekstami łatwymi do czytania (czyli z tzw. ETR). Bez względu na tematykę pracy zawsze wymagamy, aby była zgodna ze współczesną normą językową oraz konwencją ortograficzną i interpunkcyjną.
Nazwa przedmiotu | Liczba godzin | Punkty ECTS | |
1. | Pisanie tekstów prostym językiem | 26 | 3 |
2. | Praktyczna gramatyka języka polskiego | 26 | 4 |
3. | Upraszczanie tekstów – warsztaty | 20 | 3 |
4. | Warsztat dyplomowy | 18 | 6 |
5. | Ortografia i interpunkcja polska | 14 | 3 |
6. | Norma współczesnej polszczyzny | 12 | 3 |
7. | Prosta polszczyzna w komunikacji internetowej | 12 | 3 |
8. | Komunikacja z osobami o szczególnych potrzebach | 8 | 2 |
9. | Kompozycja tekstu urzędowego | 6 | 2 |
10. | Wykorzystanie sztucznej inteligencji w opracowywaniu tekstu | 6 | 1 |
11. | Relacje nadawczo-odbiorcze | 4 | 1 |
12. | Styl urzędowy | 4 | 1 |
13. | Słowniki, korpusy i poradniki językowe – warsztaty | 4 | 1 |
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 27 Pierwszy blok zajęć | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 21-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:15 | Godzina zakończenia 19:30 | Liczba godzin 03:15 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 27 Drugi blok zajęć | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 22-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 16:15 | Liczba godzin 07:15 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 27 Trzeci blok zajęć | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 28-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:15 | Godzina zakończenia 19:30 | Liczba godzin 03:15 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 27 Czwarty blok zajęć | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 29-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 16:15 | Liczba godzin 07:15 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 27 Piąty blok zajęć | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 12-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 19:00 | Liczba godzin 02:30 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 27 Szósty blok zajęć | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 16:15 | Liczba godzin 07:15 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 27 Siódmy blok zajęć | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 09-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 19:00 | Liczba godzin 02:30 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 27 Ósmy blok zajęć | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 10-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 16:15 | Liczba godzin 07:15 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 27 Dziewiąty blok zajęć | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 23-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 19:00 | Liczba godzin 02:30 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 27 Dziesiąty blok zajęć | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 24-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 16:15 | Liczba godzin 07:15 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 27 Jedenasty blok zajęć | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 06-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 19:00 | Liczba godzin 02:30 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 27 Dwunasty blok zajęć | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 16:15 | Liczba godzin 07:15 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 27 Trzynasty blok zajęć | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 20-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:15 | Godzina zakończenia 19:30 | Liczba godzin 03:15 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 27 Czternasty blok zajęć | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 21-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 16:15 | Liczba godzin 07:15 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 27 Piętnasty blok zajęć | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 06-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:15 | Godzina zakończenia 19:30 | Liczba godzin 03:15 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 27 Szesnasty blok zajęć | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 07-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 16:15 | Liczba godzin 07:15 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 27 Siedemnasty blok zajęć | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 20-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:15 | Godzina zakończenia 19:30 | Liczba godzin 03:15 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 27 Osiemnasty blok zajęć | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 21-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 16:15 | Liczba godzin 07:15 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 27 Dziewiętnasty blok zajęć | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 10-04-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:15 | Godzina zakończenia 19:30 | Liczba godzin 03:15 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 27 Dwudziesty blok zajęć | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 11-04-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 16:15 | Liczba godzin 07:15 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 21 z 27 Dwudziesty pierwszy blok zajęć | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 24-04-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:15 | Godzina zakończenia 19:30 | Liczba godzin 03:15 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 22 z 27 Dwudziesty drugi blok zajęć | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 25-04-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 16:15 | Liczba godzin 07:15 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 23 z 27 Dwudziesty trzeci blok zajęć | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 08-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:15 | Godzina zakończenia 19:30 | Liczba godzin 03:15 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 24 z 27 Dwudziesty czwarty blok zajęć | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 09-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:15 | Liczba godzin 08:15 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 25 z 27 Dwudziesty piąty blok zajęć | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 22-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:15 | Godzina zakończenia 19:30 | Liczba godzin 03:15 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 26 z 27 Dwudziesty szósty blok zajęć | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 23-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:15 | Liczba godzin 08:15 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 27 z 27 Dwudziesty siodmy blok zajęć | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 13-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 | Forma stacjonarna Tak |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 600,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 600,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 35,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 35,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały dydaktyczne przekazywane są uczestnikom drogą elektroniczną.
Warunki uczestnictwa
Na studia podyplomowe przyjmujemy osoby z dyplomem licencjata lub magistra. Kandydaci składają następujące dokumenty:
a) skan dyplomu ukończenia studiów licencjackich lub magisterskich,
b) podanie o przyjęcie na studia podyplomowe,
c) życiorys (CV).
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Część zajęć będzie prowadzona w formie zdalnej. Do pracy zdalnej wykorzystujemy platformę MS TEAMS. Słuchacze powinni mieć dostęp do stabilnego łącza internetowego, komputera z systemem Windows, IOS lub porównywalnym.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe