Kadry i Płace w Oświacie
Kadry i Płace w Oświacie
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Prawo pracy
- Grupa docelowa usługi
Uczestnikami niniejszej usługi szkoleniowej mogą być uczestnicy projektu: Kierunek - Rozwój; Małopolski Pociąg do kariery; Nowy start w Małopolsce z Euresem
Kurs jest skierowany do: pracowników centrów usług wspólnych obejmujący placówki oświatowe, dyrektorów placówek oświatowych publicznych oraz na prawach publicznych, kadry administracyjnej oświaty.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników50
- Data zakończenia rekrutacji11-11-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi111
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Po zakończeniu kursu uczestnik zdobędzie wiedzę i umiejętności z zakresu kadr i płac w oświacie, niezbędną do samodzielnego objęcia lub kontynuacji pracy na stanowisku kadrowo-płacowym w placówkach oświatowych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik charakteryzuje i uzasadnia wiedzę z zakresu kadr i płac oraz prawa pracy | Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje zakres pojęć kadrowo-płacowych, nalicza płace, obsługuje klienta pod względem kadrowym, planuje i organizuje zatrudnienie pracownika. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnikcharakteryzuje i obsługuje dokumentacje kadrowo-płacową | Kryteria weryfikacji Uczestnik poprawnie nalicza płace, przygotowuje odpowiednią dokumentacje pracowniczą, definiuje pojęcia związane z działem HR | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Liczba godzin szkoleniowych w przeliczeniu 1h=45 minut.
111 h dydaktycznych
KADRY
Podstawy nawiązania stosunku pracy z nauczycielami
- Umowa na czas określony
- Umowa na czas nieokreślony
- Mianowanie
- Dokumenty
Zatrudnienia nauczycieli na podstawie umowy na czas określony
- Umowa z nauczycielem
- Rozpoczynającym prace w placówce oświatowej
- Zatrudnienia na podstawie zgody organu prowadzącego nauczyciela
- nieposiadającego kwalifikacji
- Umowa na zastępstwo
- Umowa z uwagi na potrzeby potrzeby wynikającej z organizacji nauczania
- Limit umów na czas określony
Zatrudnienia na podstawie umowy na czas nieokreślony
- Przekształcenie umowy na czas określony w umowę na czas nieokreślony
Zatrudnienia na podstawie mianowania
- Przesłanki
- Przekształcenie umowy o pracę w mianowanie
- Utrata zatrudnienia na podstawie mianowania
Zatrudnienie nowego nauczyciela
- Badania profilaktyczne, w tym przejęcie orzeczenia i skierowania z innej placówki oświatowej
- Dane osobowe wymagane od kandydata do pracy i pracownika
- zawarcie umowy o pracę / aktu mianowania
- Warunki zatrudnienia
- Szkolenie BHP
- Zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych i ustalenie obowiązków podatkowych (PIT-2)
- Powiadomienie komornika o nawiązaniu stosunku pracy z nauczycielem – dłużnikiem
- Poinformowanie o PPK i wypłata transferowa
- Dane nauczyciela pozyskiwane w trakcie zatrudnienia: niekaralność, rejestr sprawców przestępstw seksualnych, ewidencja postępowań dyscyplinarnych
- Dokumenty
Urlopy i inne zwolnienia od pracy
- Usprawiedliwianie nieobecności- nieobecności płatne i niepłatne
- Urlop bezpłatny
- Urlop okolicznościowy
- Urlop dla poratowania zdrowia
- Urlop wypoczynkowy w placówce feryjnej
- Urlop wypoczynkowy w placówce nieferyjnej
- Urlop wypoczynkowy dyrektora
- Urlop uzupełniający i urlop zaległy
- przedawnienie prawa do urlopu
- Zwolnienie na działanie siły wyższej
- Urlop szkoleniowy i podnoszenie kwalifikacji przez nauczycieli
Dokumentacja pracownicza
- Zmiany w dokumentacji pracowniczej
- Akta osobowe
- Okres archiwizacji
- Pozostała dokumentacja związana ze stosunkiem pracy
- Kontynuacja prowadzenia dokumentacji pracowniczej
- Wydawanie kopii całości lub część dokumentacji pracowniczej
- Elektronizacja dokumentacji pracowniczej
- Specyficzne dokumenty związane z zatrudnianiem i przebiegiem zatrudnienia nauczycieli
Uprawnienia związane z rodzicielstwem
- Ochrona nauczycielki w ciąży
- Opieka na zdrowe dziecko do lat 14
- Nauczyciel wychowujący dziecko do lat 4
- Urlop macierzyński
- Urlop rodzicielski
- Urlop ojcowski
- Urlop wychowawczy
- Obniżenie wymiaru etatu dla osoby uprawnionej do urlopu wychowawczego
- Przerwa w pracy dla nauczycielki karmiącej
- Urlop opiekuńczy
Czas pracy
- Normy czasu pracy nauczyciela
- Wymiar czasu pracy
- Obniżenie wymiaru zajęć
- Uśrednianie i uzupełnianie pensum
- Doba i tydzień pracownicze
- Dobowy i tygodniowy odpoczynek
- Zastępstwa doraźne
- Godziny ponadwymiarowe
- Zakaz zastępstw koleżeńskich
- Ewidencja czasu pracy
- Czas pracy nauczyciela niepełnosprawnego
- Praca w porze nocnej
- Praca w dni wolne i święta
Zakończenie stosunku pracy
- Wstęp- zakończenie stosunku pracy
- Wygaśnięcie stosunku pracy
- Porozumienie stron
- Wypowiedzenie
- Ochrona przed wypowiedzeniem
- Rozwiązanie – upływ czasu, na który umowa była zawarta
- Cofnięcie wypowiedzenia lub rozwiązania bez wypowiedzenia
- Powiadomienie komornika o ustaniu zatrudnienia
- Wyrejestrowanie z ubezpieczeń społecznych
- Przeniesienie nauczyciela w stan nieczynny
Świadectwo pracy
- Termin i sposób wydania świadectwa pracy
- Elementy świadectwa pracy
PŁACE W OŚWIACIE
MODUŁ I – Podstawowe składniki wynagradzania nauczycieli
1. Zasady ustalania wynagrodzenia nauczycieli
2. Wynagrodzenie zasadnicze
3. Wynagrodzenie za dni przepracowane (częściowe)
4. Najważniejszy dodatek – wysługa lat
5. Pozostałe dodatki do wynagrodzenia zasadniczego
6. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i doraźnych zastępstw
MODUŁ II – Podstawowe składniki wynagradzania nauczycieli
1. Wynagrodzenie i ekwiwalent za urlop wypoczynkowy
2. Nagrody jubileuszowe dla nauczycieli
3. Odprawy dla nauczycieli
4. Dodatkowe wynagrodzenie roczne (trzynasta pensja)
5. Inne składniki wynagrodzenia należne nauczycielom
6. Specyfika ustalania zasiłków chorobowych i macierzyńskich dla nauczycieli
MODUŁ III – Świadczenia socjalne dla nauczycieli
1. Świadczenia na start dla nauczyciela odbywającego przygotowanie do zawodu
2. Świadczenie urlopowe
3. Zasady ustalania odpisów na fundusz socjalny w szkole
4. Osoby uprawnione do korzystania ze środków socjalnych w szkole
5. Przyznawanie pomocy socjalnej osobom uprawnionym
6. STUDIUM PRZYPADKU – analiza krok po kroku wniosku osoby uprawnionej o przyznanie świadczenia socjalnego i regulaminu działania komisji socjalnej
7. Rodzaje świadczeń przyznawanych z zfśs i ich różnicowanie według kryterium socjalnego
8. STUDIUM PRZYPADKU – analiza krok po kroku umowy pożyczki mieszkaniowej z zfśs
9. Tworzenie regulaminu socjalnego krok po kroku
10. STUDIUM PRZYPADKU – analiza krok po kroku przykładowego regulaminu zfśs
11. Utworzenie i działalność komisji socjalnej
12. Opodatkowanie i oskładkowanie świadczeń socjalnych wypłacanych nauczycielowi
MODUŁ IV - Rozliczanie wynagrodzenia nauczycieli na liście płac
1. Co to jest lista płac i jakie zawiera elementy
2. Co należy do przychodów ze stosunku pracy nauczycieli
3. Jakie składki społeczne pobieramy z pensji nauczyciela
4. Na jakich zasadach naliczamy składkę zdrowotną
5. Kiedy nauczyciel może złożyć oświadczenie PIT-2
6. Jakie koszty uzyskania stosujemy do przychodów nauczyciela
7. Podbór zaliczek na PIT od przychodów z pracy nauczyciela
8. W jaki sposób obliczamy wynagrodzenie netto nauczyciela (do wypłaty) - przykłady
9. Jakie zwolnienia z serii PIT-0 stosujemy do nauczyciela?
RODO
1. Przesłanki zmian w przepisach z zakresu ochrony danych osobowych
2. Zasady prawidłowego przetwarzania danych w działach kadr i płac
3. Podstawy prawne zbierania i przechowywania danych osobowych
4. Warunki wyrażenia zgody przez osobę fizyczną
5. Jakie informacje przekazać na temat przetwarzania danych aby spełnić wymogi prawne
6. Rodzaje zabezpieczeń zwiększających poufność przetwarzanych danych
7. Istota Polityki Bezpieczeństwa Informacji
8. Lista przysługujących praw osobom, których dane są przetwarzane oraz zasady wykonalności
9. Lista obowiązków administratora na gruncie Rozporządzenia o ochronie danych osobowych
10. Podsumowanie i zakończenie
BHP
1. Obowiązki pracodawcy z zakresu BHP
2. Badania profilaktyczne (wstępne, okresowe, kontrolne)
3. Wypadki przy pracy i choroby zawodowe
ZASIŁKI
1. Zmiany w ustawie zasiłkowej w 2025 r.
2. Ustalanie prawa do świadczeń, w związku z COVID-19
3. Świadczenia chorobowe: wynagrodzenie chorobowe, zasiłek chorobowy i świadczenie rehabilitacyjne
4. Zasiłek macierzyński
5. Zasiłki opiekuńcze
6. Zasady ustalania podstawy wymiaru świadczeń
ZFŚS
1. Zasady tworzenia ZFŚS
2. Cel tworzenia i przeznaczenie funduszu
3. Osoby uprawnione do korzystania ze świadczeń socjalnych
4. Obliczanie odpisów na fundusz socjalny
5. Przyznawanie pomocy socjalnej osobom uprawnionym
6. Rodzaje świadczeń przyznawanych z zfśs i ich różnicowanie według kryterium socjalnego paczki dla dzieci
7. Tworzenie regulaminu socjalnego krok po kroku
8. Utworzenie i działalność komisji socjalnej
9. Zasady opodatkowania i oskładkowania świadczeń wypłacanych z zfśs
10. Egzekucja ze świadczeń socjalnych
SIO
- Uwarunkowania formalno - prawne
- Część oświatowa subwencji ogólnej dla samorządów – podział i naliczanie
- Parametry liczbowe a naliczenie subwencji oświatowej
- Wagi i ich znaczenie w naliczeniu części oświatowej subwencji ogólnej.
- Rodzaj oddziałów klasowych a naliczenie subwencji oświatowej
- Parametry kadrowe a naliczenia subwencji oświatowej
- Procedura uzgadniania danych do naliczania subwencji oświatowej
- Procedura uzgadniania danych do naliczania subwencji oświatowej
- Kontrola zgodności wprowadzania danych do systemu informacji oświatowej ze stanem faktycznym prowadzona przez organy kontroli skarbowej oraz NIK
- Szczegółowa analiza zakresu danych wprowadzanych przez jednostki samorządu terytorialnego, jednostki obsługujące szkoły, przedszkola, szkoły, placówki oświatowej
- Konsekwencje zaniechania wprowadzania lub wprowadzania do SIO2 danych niezgodnych z prawdą
- Terminy przekazywania danych do bazy danych SIO
- Omówienie procedury dostępu do bazy danych SIO2
- Rejestracja szkoły w RSPO (dodawanie etapów edukacyjnych)
- Logowanie do strefy, informacje i materiały umieszczone w strefie
- Zasady rejestrowania uczniów i nauczycieli
- Wprowadzanie danych o uczniach i nauczycielach (zakres danych wprowadzanych)
- Zakładanie oddziałów w systemie
- Przypisywanie uczniów do oddziałów
- Promocja, brak promocji, uczniowie nie podlegający promocji
- Rejestracja Orzeczeń i Opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju
- Przypisanie dziecka do oddziału dodatkowego
- Egzaminy zewnętrzne w systemie, zgłaszanie uczniów do egzaminów
- Wprowadzenie informacji o realizacji obowiązku szkolnego
Walidacja 1 h dydaktyczna
W trakcie zajęć przewidziane są przerwy ustalane indywidualnie przez trenera z uczestnikami na początku każdych zajęć.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 15 KADRY Forma: rozmowa na żywo, współdzielenie ekranu - w bloku szkol. uwzględniono 30 min. przerwy | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 15-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 15 KADRY Forma: rozmowa na żywo, współdzielenie ekranu - w bloku szkol. uwzględniono 30 min. przerwy | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 16-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 15 KADRY Forma: rozmowa na żywo, współdzielenie ekranu - w bloku szkol. uwzględniono 30 min. przerwy | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 29-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 15 KADRY Forma: rozmowa na żywo, współdzielenie ekranu - w bloku szkol. uwzględniono 30 min. przerwy | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 30-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 15 KADRY Forma: rozmowa na żywo, współdzielenie ekranu - w bloku szkol. uwzględniono 30 min. przerwy | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 15 KADRY Forma: rozmowa na żywo, współdzielenie ekranu - w bloku szkol. uwzględniono 30 min. przerwy | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 15 BHP Forma: rozmowa na żywo, współdzielenie ekranu - w bloku szkol. uwzględniono 30 min. przerwy | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 20-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 15 RODO Forma: rozmowa na żywo, współdzielenie ekranu - w bloku szkol. uwzględniono 30 min. przerwy | Prowadzący Agnieszka Żarecka | Data realizacji zajęć 21-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 15 PŁACE Forma: rozmowa na żywo, współdzielenie ekranu - w bloku szkol. uwzględniono 30 min. przerwy | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 24-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 15 PŁACE Forma: rozmowa na żywo, współdzielenie ekranu - w bloku szkol. uwzględniono 30 min. przerwy | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 25-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 15 PŁACE Forma: rozmowa na żywo, współdzielenie ekranu - w bloku szkol. uwzględniono 30 min. przerwy | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 15 PŁACE Forma: rozmowa na żywo, współdzielenie ekranu - w bloku szkol. uwzględniono 30 min. przerwy | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 15 ZASIŁKI Forma: rozmowa na żywo, współdzielenie ekranu - w bloku szkol. uwzględniono 30 min. przerwy | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 21-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 15 ZFŚS Forma: rozmowa na żywo, współdzielenie ekranu - w bloku szkol. uwzględniono 30 min. przerwy | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 28-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 15 Walidacja - test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 02-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 17:45 | Liczba godzin 00:45 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 7 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 7 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 63,06 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 63,06 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Agnieszka Żarecka
(nabyte w ostatnich 5 latach)
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Organizator zapewnia zorganizowanie egzaminu ex-ante oraz ex-post/walidacja jeżeli program danego uczestnika tego wymaga.
Kurs trwa 90 godzin zegarowych, w przeliczeniu 1h=45 min i po odjęciu przerw, kurs trwa 110 h dydaktycznych, oraz 45 min czyli 1h dydaktyczna na walidację. Łącznie kurs trwa 111 h dydaktycznych.
Usługa nie podlega opodatkowaniu VAT. Perfecta Instytut Kadr i Płac jest zwolniony z podatku na podstawie art. 43 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.
Cena usługi nie obejmuje kosztów niezwiązanych bezpośrednio z usługa rozwojową, w szczególności kosztów środków trwałych przekazywanych Uczestnikom/-czkom projektu, kosztów dojazdu i zakwaterowania
Usługa rozwojowa nie jest świadczona przez podmiot pełniący funkcję Operatora lub Partnera Operatora w danym projekcie PSF lub w którymkolwiek Regionalnym Programie lub FERS albo przez podmiot powiązany z Operatorem lub Partnerem kapitałowo lub osobowo.
Uczestnik otrzymuje zestaw książek: Kadry w oświacie, Płace w oświacie, Zfśs, Zasiłki, Dokumentacja pracownicza, Świadectwo pracy, Uprawnienia związane z rodzicielstwem oraz komplet gadżetów kadrowych: notes, długopis, kubek, segregator, pendrive ze wzorami dokumentów, kodeks pracy, kartę nauczyciela
Warunki uczestnictwa
Aby móc uczestniczyć w kursie należy posiadać:
-dostęp do Internetu,
-sprzęt komputerowy, na którym można odbywać spotkania w ramach modułów: komputer stacjonarny, laptop, tablet lub telefon (organizator nie zapewnia sprzętu).
Przed rozpoczęciem kursu dostawca usługi wymaga podpisania umowy z uczestnikiem dotyczącej uczestnictwa w szkoleniu.
Informacje dodatkowe
Każdy uczestnik, który ukończy z wynikiem pozytywnym kurs uzyska zaświadczenie o ukończeniu kursu na podstawie § 23 ust. 4 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 października 2023 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych oraz certyfikat potwierdzający uzyskanie kompetencji w zawodzie Specjalista ds. kadr i płac, kod zawodu: 242307 oraz 242310
Zawarto umowę z WUP Toruń w ramach projektu Kierunek-Rozwój.
Zawarto umowę z WUP w Krakowie w ramach Projektu Małopolski Pociąg do kariery oraz Nowy start w Małopolsce z Euresem
Dostawca usługi zastrzega sobie prawo do zmiany i modyfikacji terminu poszczególnych zajęć w sytuacjach losowych i niezależnych od organizatora.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Kurs odbywa się online w czasie rzeczywistym na platformie Clickmeeting. Podczas spotkań każdy kursant ma możliwość swobodnej wypowiedzi na czacie oraz możliwosć zadawania pytań trenerom.
Zajecia prowadzone są w sposób interaktywny i warsztatowy. Trenerzy przedstawiają w trakcie zajęć wzory dokumentów, symulacje obliczeń, przepisy prawne.
Wymagania ogólne realizacji szkolenia w formule zdalnej w czasie rzeczywistym:
- Komputer stacjonarny lub notebook z przeglądarką internetową z obsługą HTML 5.
- Monitor o rozdzielczości FullHD.
- Szerokopasmowy dostęp do Internetu o przepustowości co najmniej 25/5 (download/upload) Mb/s.
- Platforma komunikacji – Clikmeeting - Link do szkolenia zgodnie z regulaminem zostanie wysłany na minimum 2 dni przed rozpoczęciem usługi
Clickmeeting: Wymagania systemowe:
- Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy);
- 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej);
- System operacyjny taki jak Windows 8 (zalecany Windows 11), Mac OS wersja 10.13 (zalecana najnowsza wersja), Linux, Chrome OS.
Ponieważ ClickMeeting jest platformą opartą na przeglądarce, wymagane jest korzystanie z Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Edge (Chromium), Yandex lub Opera. Pamiętaj, aby korzystać z najaktualniejszej oficjalnej wersji wybranej przeglądarki.