Psychodietetyka pediatryczna- studia podyplomowe
Psychodietetyka pediatryczna- studia podyplomowe
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Grupa docelowa usługi
- Dietetyków specjalizujących się w zakresie dietetyki pediatrycznej oraz z obszaru psychologii jedzenia i pracy z dziećmi mającymi problemy żywieniowe.
- Psychologów, psychoterapeutów i psychiatrów dziecięcych – w obszarze zaburzeń odżywiania u dzieci, takich jak anoreksja, bulimia, wybiórczość pokarmowa.
- Logopedów, neurologopedów i terapeutów karmienia oraz terapeutów integracji sensorycznej – którzy pracują z dziećmi mającymi trudności z przełykaniem, odmawianiem jedzenia czy problemami sensorycznymi.
- Fizjoterapeutów dziecięcych – poszukujących wiedzy o zaburzeniach związanych z jedzeniem i ich fizjologicznym podłożu, a także o pracy z dziećmi z trudnościami motorycznymi wpływającymi na karmienie.
- Pediatrów, gastroenterologów i innych lekarzy – chcących rozwijać się w diagnozowaniu i leczeniu problemów związanych z odżywianiem u dzieci oraz współpracować w interdyscyplinarnym z odżywianiem u dzieci oraz współpracować w interdyscyplinarnym zespole terapeutycznym.
- Minimalna liczba uczestników16
- Maksymalna liczba uczestników25
- Data zakończenia rekrutacji10-10-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi160
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieństudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem studiów podyplomowych „Psychodietetyka pediatryczna” jest przygotowanie specjalistów do pracy z dziećmi z trudnościami żywieniowymi poprzez integrację wiedzy z zakresu dietetyki, psychologii i pediatrii. Program kładzie nacisk na rozwój praktycznych kompetencji diagnostycznych i terapeutycznych oraz skuteczną współpracę z rodziną i zespołem specjalistów.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Absolwent zna psychologiczne mechanizmy kształtowania nawyków żywieniowych u dzieci i młodzieży. | Kryteria weryfikacji Potrafi wskazać czynniki psychologiczne wpływające na wybory żywieniowe dzieci. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Omawia wpływ emocji i środowiska rodzinnego na rozwój zaburzeń odżywiania. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Absolwent potrafi diagnozować i różnicować przyczyny wybiórczości pokarmowej u dzieci. | Kryteria weryfikacji Dobiera odpowiednie narzędzia diagnostyczne do oceny problemów sensorycznych, neurologopedycznych i gastroenterologicznych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Analizuje przypadki kliniczne i proponuje strategie terapeutyczne w pracy interdyscyplinarnej. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Absolwent potrafi współpracować z rodziną dziecka oraz zespołem specjalistów w procesie terapeutycznym. | Kryteria weryfikacji Wykazuje gotowość do prowadzenia dialogu z opiekunami dziecka w celu wspólnego planowania interwencji. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Respektuje granice kompetencji zawodowych i zasady odpowiedzialności w pracy zespołowej. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Program studiów podyplomowych na kierunku psychodietetyka pediatryczna na Uniwersytecie WSB Merito we Wrocławiu.
Psychologia i Terapie w Obszarze Psychodietetyki (16 godz.)
- Elementy psychologi rozwoju w psychodietetyce 2godz
- Rodzinne i środowiskowe uwarunkowania zachowań żywieniowych i relacji z ciałem 3godz
- Psychologiczne aspekty zaburzeń karmienia i odżywiania 3godz
- Techniki psychologiczne wykorzystywane w psychodietetyce dzieci i młodzieży 2godz
- Formy psychoterapii a zaburzenia odżywiania 2godz
- Praktyczne aspekty najczęstszych zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży 2 godz
- Otyłość w kontekście psychospołecznym 2godz
Psychologia Jedzenia i Techniki Mindfulness Eating (16 godz.)
- Psychologiczne aspekty jedzenia 1godz
- Psychologiczne mechanizmy a powstawanie nawyków żywieniowych 2godz
- Higiena jedzenia - Jak jedzą współczesne dzieci i młodzież 1godz
- Postrzeganie i percepcja w jedzeniu a wybory żywieniowe 2godz
- Psychologia reklamy i marketingu w kontekście wyborów żywieniowych 1godz
- Mindfulness eating-mechanizmy, strategie, konsekwencje psychologiczne i fizyczne 4godz
- Interwencje zdrowotne w oparciu o trening uważności 1godz
Terapia Karmienia (8 godz.)
- Mechanizmy wybiórczego jedzenia 2godz
- Diagnoza problemów sensorycznych, neurologopedycznych, gastroenterologicznych oraz ze spektrum zaburzeń odżywiania-różnicowanie 2godz
- Narzędzia pracy z wybiórczością żywieniową-techniki wspierające wzrost tolerancji pokarmowej 2godz
- Case study angażujące różnych specjalistów, zasady współpracy, granice kompetencji, odpowiedzialność 2godz
Neurobiologia, Epigenetyka i Hormonalne Mechanizmy Żywienia (24 godz.)
- Neurobiologiczne mechanizmy odżywiania i związek z zaburzeniami neurologicznymi 2godz
- Wpływ diety na rozwój układu nerwowego w kontekście zdrowia psychicznego 2godz
- Neuroprzekaźniki, neurogeneza i odżywianie- związek między mikroelementami a funkcjami poznawczymi 4godz
- Neurochemiczne zmiany związane z zaburzeniami odżywiania 2godz
- Zaawansowana analiza przypadków klinicznych 2godz
- Hormonalne, metaboliczne i neurochemiczne mechanizmy wpływające na łaknienie i zaburzenia kontroli głodu i sytości 2godz
- Relacja stresu z zaburzeniami hormonalnymi w kontekście nawyków żywieniowych 2godz
- Wpływ diety matki na zdrowie biopsychospołeczne i programowanie metaboliczne dziecka 2godz
- Epigenetyczne markery zdrowia psychicznego 2godz
- Znaczenie epigenetyki w psychodietetyce 2godz
- Wpływ leków na regulację apetytu 1godz
- Suplementacja w ujęciu neuroprotekcyjnym i epigenetycznym 1godz
Fizjoterapia, Osteopatia i Ruch jako Narzędzie Terapeutyczne u Obszarze Psychodietetyki (6 godz.)
- Znaczenie ruchu w regulacji metabolizmu, zastosowanie i przeciwwskazania do terapii ruchem 1godz
- Punkty kryzysowe rozwoju fizycznego w kontekście psychodietetyki 1godz
- Aktywność fizyczna a neurogeneza 1godz
- Wsparcie zdrowia psychicznego poprzez pracę z ciałem 1godz
- Dysfunkcje strukturalne w kontekście odżywiania i trawienia małych dzieci 1godz
- Wydolność fizyczna w kontekście niedowagi i otyłości-aspekt praktyczny i postępowanie 1godz
Dietetyka Pediatryczna w Ujęciu Praktycznym i Interwencje Żywieniowe w Kontekście Psychodietetyki (8 godz.)
- Zapotrzebowanie na kluczowe składniki odżywcze, skutki ich niedoborów w kontekście zdrowia psychiczno-fizycznego 1,5godz
- Współczesne trudności w żywieniu na różnych etapach rozwoju dziecka- konsekwencje i interwencje interdyscyplinarne 1,5godz
- Wyzwania rodzica w komponowaniu prawidłowo zbilansowanej diety małego dziecka - pomoc dietetyczna w ujęciu praktycznym 1,5godz
- Dietetyczne narzędzia w diagnozowaniu zaburzeń odżywiania i trudności w karmieniu- rola i kompetencje dietetyka w procesie terapii 1godz
- Algorytmy wsparcia żywieniowego dzieci i młodzieży z uwzględnieniem wyzwań cywilizacyjnych, globalizacji i socjoekonomicznych 1,5godz
- Monitorowanie postępów diety i skuteczności interwencji żywieniowej- ocena dostępnych narzędzi 1godz
Mikrobiota i jej wpływ na zdrowie biopsychospołeczn (16 godz.)
- Znaczenie i funkcje mikrobioty jelitowej w kontekście zdrowia biosychospołecznego 2godz
- Czynniki wpływające na kształtowanie mikrobiomu i okresy jego kształtowania (punkty kryzysowe) 2godz
- Teoria programowania metabolicznego 1godz
- Mikrobiom jelitowy a masa ciała 1godz
- Mikrobiotyczne zdrowie psychiczne czyli oś jelita-mózg 2godz
- Bariera jelitowa w pediatrii- ocena, czynniki ryzyka i narzędzia terapeutyczne 2godz
- Mikrobiom i czynniki żywieniowe w ASD, ADHD i ADD 1godz
- Diagnostyka zaburzeń mikrobiomu w kontekście psychodietetyki 1godz
- Probiotykoterapia w psychodietetyce-standardy i algorytmy postępowania 2godz
- Alergie i nietolerancje pokarmowe w kontekście psychodietetyki dziecięcej 1godz
- Pasożyty u dzieci a zdrowie i rozwój psychofizyczny 1godz
- Candida w kontekście zaburzeń odżywiania 1godz
- Współczesne wyzwania psychodietetyczne w kontekście mikrobiomu jelit 2godz
Wpływ Kultury i Mediów na Nawyki Żywieniowe i Obraz ciała w Kontekście Psychodietetyki (12 godz.)
- Psychologia obrazu ciała-czynniki kształtujące i etapy krytyczne 2godz
- Manipulacja obrazem w kontekście psychodietetyki oraz edukacja medialna jako narzędzie kształtujące krytyczne myślenie 2godz
- Social media, kultura i inne czynniki wpływające na nawyki i zachowania żywieniowe dzieci i młodzieży 2godz
- Media społecznościowe a zaburzenia odżywiania u dzieci i młodzieży 2godz
- Wzorce relacji z ciałem jako element kształtowania samoakcpetacji i samooceny u dzieci i młodzieży 2godz
- Analiza współczesnych trendów w internecie w kontekście wpływu na zaburzony obraz ciała 2godz
Komunikacja i Wsparcie Rodzinne w procesie terapeutycznym (12 godz.)
- Efektywna komunikacja z rodziną pacjenta- znaczenie i techniki 2godz
- Techniki komunikacji z dzieckiem na różnych etapach rozwoju 2godz
- Współpraca rodzinna i emocjonalne wsparcie, praktyczne strategie zarządzania konfliktem 2 godz
- Wsparcia rodzica i dziecka w zmianie nawyków-praktyczne strategie 2godz
- Komunikacja w ramach zespołu interdyscyplinarnego- praktyczne problemy w obrębie tematu
Edukacja Żywieniowa, Psychosomatyka i Psychodietetyk (24 godz.)
- Wprowadzenie do psychodietetyki pediatrycznej 2godz
- Prowadzenie psychodietetyczne pacjenta pediatrycznego - aspekt praktyczny pracy w gabinecie 2godz
- Zaburzenia odżywiania u dzieci i młodzieży- narzędzia diagnostyki i różnicowanie 2godz
- Strategie i interwencje w leczeniu zaburzeń odżywiania u dzieci i młodzieży 4godz
- Psychodietetyczne podejście w leczeniu bigoreksji i dysmorfii ciała 2godz
- Zaawansowana analiza złożonych przypadków klinicznych 2godz
- Edukacja żywieniowa jako narzędzie prewencyjne i lecznicze 2godz
- Rozszerzanie diety niemowląt w ujęciu psychodietetyki 2godz
- Psychologia zmiany w kontekście wdrażania nowych nawyków 2godz
- Relacja psychosomatyki z procesem odżywiania u dzieci i młodzieży 4godz
Gastroenterologia i Onkologia Dziecięca w Kontekście Psychodietetyki (18 godz.)
- Psychika a schorzenia przewodu pokarmowego(choroby zapalne jelit, IBS) -zależności 4godz
- Schorzenia wymagające restrykcji w żywieniu i konsekwencje 2 godz
- Celiakia, alergie-jak pomóc pacjentowi radzić sobie z wykluczeniami w diecie do końca życia 2godz
- Niedobory żywieniowe- przyczyna czy konsekwencja 2godz
- Przewód pokarmowy a regulacja apetytu 1godz
- Interwencje psychodietetyczne po rozpoznaniu choroby nowotworowej u dziecka 2godz
- Psychodietetyczne skutki leczenia onkologicznego- strategie pomocy 1godz
- Wsparcie psychodietetyczne po zakończeniu leczenia onkologicznego 2godz
Forma zaliczenia: egzamin na ostatnich zajęciach – test jednokrotnego wyboru i 1 pytanie otwarte
Zajęcia odbywają się w sobotę i w niedzielę w godz. 8.30-15.00, w czasie rzeczywistym (wideokonferencje, czaty) realizowane z wykorzystaniem indywidualnych kont. Godziny zajęć podane w harmonogramie są godzinami zegarowymi wraz z 30 minutową przerwą, zaś ilość godzin programowych jest podana w godzinach dydaktycznych.
Zajęcia prowadzone są w formie wykładów, które uzupełniane są ćwiczeniami, warsztatami oraz rozwiązywaniem przykładów praktycznych.
Absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodne z przepisami, jakie zostały określone przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 6 350,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 6 350,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 39,69 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 39,69 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Ewa Tylec
Marta Baj-Lieder
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Zawarto umowę z WUP w Toruniu w ramach projektu "Kierunek – Rozwój".
Zawarto umowę z WUP Kraków w ramach projektu "Małopolski pociąg do kariery - sezon 1" oraz "Nowy start w Małopolsce z EURESem".
Zawarto umowę z WUP w Szczecinie w ramach projektu „Zachodniopomorskie Bony Szkoleniowe”
Z usługi mogą również korzystać uczestnicy innych projektów.
Kadra naukowo-dydaktyczna obejmuje więcej osób prowadzących zajęcia niż jest zamieszczonych w karcie usługi.
Szczegółowe informacje na https://www.merito.pl/wroclaw/
Osoby prowadzące usługę rozwojową posiadają doświadczenie zawodowe lub kwalifikacje (w tym również wykształcenie) odpowiednie do rodzaju i zakresu świadczonych usług, zdobytych lub nabytych nie wcześniej niż 5 lat przed datą opublikowania usługi rozwojowej.
Warunki uczestnictwa
Uczestnikiem studiów podyplomowych na Uniwersytecie WSB Merito we Wrocławiu może zostać każda osoba z wykształceniem wyższym(licencjackim, inżynierskim lub magisterskim). O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń.
UWAGA: W przypadku, gdy nie zbierze się odpowiednia ilość osób. Wykonawca zastrzega sobie prawo do odwołania studiów.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Zajęcia zdalne prowadzone są za pośrednictwem aplikacji Microsoft Teams w formie pracy zespołowej wykorzystując czaty, spotkania i rozmowy w wielu oknach, przypięte kanały oraz integrację zadań z aplikacjami. Uczestnicy korzystają z aplikacji Teams w ramach Microsoft Office 365 bezpłatnie. Z aplikacji Teams można korzystać: poprzez przeglądarkę, aplikację instalowaną na komputerze lub aplikację mobilną na telefon. Minimalne wymagania sprzętowe: 2 GB RAM, procesor i5, minimalne wymagania dot. parametrów łącza sieciowego: 30 Mbit/s, niezbędne oprogramowanie: system operacyjny: windows min. 7, iOS, linux.