Studia podyplomowe Pedagogika specjalna w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika) dla nauczycieli przedmiotu
Studia podyplomowe Pedagogika specjalna w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika) dla nauczycieli przedmiotu
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Grupa docelowa usługi
Kandydaci
Adresatami studiów są absolwenci studiów wyższych posiadający kwalifikacje nauczycielskie do nauczania przedmiotu lub edukacji wczesnoszkolnej, wychowania przedszkolnego.
- Minimalna liczba uczestników25
- Maksymalna liczba uczestników50
- Data zakończenia rekrutacji24-01-2026
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi660
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńprowadzenie studiów podyplomowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem studiów jest: zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami teoretycznymi i praktycznymi dotyczącymi edukacji i rehabilitacji uczniów z niepełnosprawnościami intelektualnymi, a zwłaszcza wyposażenie w wiedzę o niepełnosprawności intelektualnej, rozwoju i funkcjonowania osób niepełnosprawnych oraz ich specyficznych potrzebach edukacyjnych, emocjonalnych i społecznych. Istotnym celem studiów jest również kształtowanie umiejętności interpersonalnych pedagoga.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się zna i rozumie podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących; 2018_PS7WK | Kryteria weryfikacji egzamin/ kolokwium/ praca pisemna | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia, socjalizacji oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów; 2018_PS7WG | Kryteria weryfikacji egzamin, kolokwium, praca pisemna | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się zna i rozumie źródła i miejsce pedagogiki specjalnej w nauce oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych oraz medycznych i nauk o zdrowiu; 2018_PS7WG | Kryteria weryfikacji egzamin, kolokwium, praca pisemna | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się zna i rozumie zakresy pedagogiki specjalnej; 2018_PS7WG | Kryteria weryfikacji egzamin, kolokwium, praca pisemna | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych; 2018_P7S_UW | Kryteria weryfikacji egzamin, kolokwium, praca pisemna, projekt | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się potrafi rozpoznawać i interpretować zjawiska społeczne, ukazując ich powiązania z różnymi zakresami pedagogiki specjalnej, dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych oraz medycznych i nauk o zdrowiu; 2018_P7S_UW | Kryteria weryfikacji egzamin, kolokwium, praca pisemna, projekt | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się potrafi diagnozować złożone sytuacje rehabilitacyjne, edukacyjne, terapeutyczne, resocjalizacyjne, projektować i prowadzić zajęcia z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów; 2018_P7S_UW | Kryteria weryfikacji egzamin, kolokwium, praca pisemna, projekt | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się potrafi wykorzystywać aktualne koncepcje psychologiczne i pedagogiczne w planowaniu, realizacji, monitorowaniu i ewaluacji procesu wychowania u nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; 2018_P7S_UW | Kryteria weryfikacji egzamin, kolokwium, praca pisemna, projekt | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się zna i rozumie koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów; 2018_PS7WG | Kryteria weryfikacji egzamin, kolokwium, praca pisemna | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się zna i rozumie metodologię badań naukowych stosowanych w dziedzinach nauk humanistycznych i nauk społecznych, w szczególności zasady projektowania i prowadzenia badań naukowych w zakresie pedagogiki specjalnej oraz postulat wieloparadygmatyczności; 2018_P7S_WK | Kryteria weryfikacji praca dyplomowa | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się zna i rozumie metodologiczne założenia i zasady oraz etyczne normy projektowania i realizacji badań naukowych w zakresie pedagogiki specjalnej; 2018_P7S_UW | Kryteria weryfikacji praca dyplomowa | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się zna i rozumie zasady i normy etyczne obowiązujące w zakresie rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji; 2018_PS7WK | Kryteria weryfikacji egzamin, kolokwium, praca pisemna | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się zna i rozumie współczesne podejście do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wynikające z niego nowe formy edukacji, w tym integracyjna i włączająca; 2018_P7S_WK | Kryteria weryfikacji egzamin, kolokwium, praca pisemna | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się zna i rozumie system kształcenia specjalnego w kontekście systemu kształcenia powszechnego; 2018_P7S_WG | Kryteria weryfikacji egzamin, kolokwium, praca pisemna | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się zna i rozumie organizację i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie integracyjnym i włączającym, w szczególności modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami, oraz modele indywidualizacji lekcji, efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć; 2018_P7S_WG | Kryteria weryfikacji egzamin, kolokwium, praca pisemna | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się zna i rozumie merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć - zgodnie z wybranym zakresem pedagogiki specjalnej; 2018_P7S_WK | Kryteria weryfikacji egzamin, kolokwium, praca pisemna | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się zna i rozumie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłócenia; 2018_P7S_WG | Kryteria weryfikacji egzamin, kolokwium, praca pisemna | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się potrafi prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, oraz wykorzystywać zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć; 2018_P7S_UW, 2018_P7S_UO | Kryteria weryfikacji egzamin, kolokwium, praca pisemna, projekt | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się potrafi wdrażać efektywne programy zwiększające umiejętności poznawcze i kompetencje społeczne uczniów oraz programy poprawiające integrację rówieśniczą uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; 2018_P7S_UW | Kryteria weryfikacji egzamin, kolokwium, praca pisemna, projekt | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się potrafi pracować w zespole, pełniąc w nim różne role, podejmować i wyznaczać zadania, współpracować z nauczycielami, specjalistami, rodzicami i opiekunami uczniów; 2018_P7S_UO | Kryteria weryfikacji egzamin, kolokwium, praca pisemna, projekt | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się potrafi analizować własne działania pedagogiczne, dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze i rehabilitacyjne, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrażania działań innowacyjnych; 2018_P7S_UU | Kryteria weryfikacji egzamin, kolokwium, praca pisemna, projekt | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się potrafi projektować i prowadzić zajęcia oraz dokonywać ich ewaluacji - zgodnie z wybranym zakresem pedagogiki specjalnej; 2018_P7S_UW | Kryteria weryfikacji egzamin, kolokwium, praca pisemna, projekt | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim oraz poprawnie i adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się specjalistyczną terminologią; 2018_P7S_UK | Kryteria weryfikacji egzamin, kolokwium, praca pisemna, projekt | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się potrafi samodzielnie rozwijać wiedzę oraz umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych i technologii; 2018_P7S_UU | Kryteria weryfikacji egzamin, kolokwium, praca pisemna, projekt | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się potrafi twórczo korzystać z teorii dotyczących rozwoju człowieka, socjalizacji, wychowania, nauczania - uczenia się oraz krytycznie je oceniać; 2018_P7S_UU | Kryteria weryfikacji praca dyplomowa | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się ma świadomość ważności i zrozumienia gotowości do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka; 2018_P7S_KR | Kryteria weryfikacji praca pisemna, projekt | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się jest gotów do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej; 2018_P7S_KO | Kryteria weryfikacji praca pisemna, projekt | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się jest gotów do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne; 2018_P7S_KO | Kryteria weryfikacji praca pisemna, projekt | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się jest gotów do porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią; 2018_P7S_KR | Kryteria weryfikacji praca pisemna, projekt | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się jest gotów do rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i regionalnego oraz ich wpływu na funkcjonowanie uczniów, a także podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tych środowisk; 2018_P7S_KR | Kryteria weryfikacji praca pisemna, projekt | Metoda walidacji Prezentacja |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Czas trwania:
Semestry: 3
Liczba godzin: 660 godzin (łącznie z praktykami)
1 godzina dydaktyczna = 1 godzina akademicka (45 minut)
Organizacja zajęć:
Zajęcia odbywają się w piątek (od godz. 15.00), sobotę i niedzielę – średnio dwa zjazdy w miesiącu. Nieliczna część zajęć praktycznych odbywa się w piątek od godz. 9.00.
Dokument ukończenia studiów:
- świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez Uniwersytet Śląski w Katowicach
- zaświadczenie o uzyskanych kompetencjach wraz z opisem efektów uczenia się oraz przeprowadzonej walidacji
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
|---|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. | ||||||
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 9 300,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 9 300,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 14,09 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 14,09 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
prof. dr hab. Zenon Gajdzica
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy studiów podyplomowych otrzymają materiały dydaktyczne w postaci: prezentacji z zajęć, plików PDF, linków.
Warunki uczestnictwa
Kandydaci
Adresatami studiów są absolwenci studiów wyższych posiadający kwalifikacje nauczycielskie do nauczania przedmiotu lub edukacji wczesnoszkolnej, wychowania przedszkolnego.
Informacje dodatkowe
Absolwent posiada kwalifikacje do pracy w charakterze nauczyciela uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w szkołach specjalnych, integracyjnych, ogólnodostępnych.
Absolwent posiada usystematyzowaną i rozszerzoną wiedzę w zakresie pedagogiki specjalnej i jej współczesnych koncepcji, w szczególności pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną; teorii kształcenia specjalnego; społecznego i zawodowego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w różnych fazach życia, oraz ich podstaw ekonomicznych i prawnych; organizacji systemu oświaty i wychowania oraz instrumentów polityki społecznej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną; rozwoju człowieka w ujęciu psychologicznym i neuropsychologicznym; wczesnego wspomagania rozwoju dziecka; ma usystematyzowaną wiedzę na temat metod pracy stosowanych w odniesieniu do niepełnosprawności intelektualną oraz możliwości ich efektywnego stosowania, ma pogłębioną wiedzę z zakresu metodyki pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Sale dydaktyczne dostosowane są do potrzeb prowadzenia zajęć. Zajęcia będą również prowadzone przez aplikację usługi MS Teams.
Adres
Adres
Aleksandra Kobielus
aleksandra.kobielus@us.edu.pl
tel. 33 8546371