Testowanie użyteczności / Usability Testing. Warsztat i szkolenie połączone z praktycznymi przykładami z projektów użytecznościowych.
Testowanie użyteczności / Usability Testing. Warsztat i szkolenie połączone z praktycznymi przykładami z projektów użytecznościowych.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInformatyka i telekomunikacja / Bezpieczeństwo IT
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie jest przeznaczone dla testerów oprogramowania, projektantów UX/UI, osób zajmujących się optymalizacją witryn oraz wszystkich, dla których użyteczność aplikacji nie jest bez znaczenia.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników10
- Data zakończenia rekrutacji10-09-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi14
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie prowadzi do nabycia kompetencji w zakresie profesjonalnego planowania, projektowania i przeprowadzania testów użyteczności interfejsów, a także analizy i interpretacji ich wyników, co umożliwi skuteczne wdrażanie zasad projektowania zorientowanego na użytkownika (User-Centered Design) w procesach rozwoju oprogramowania.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Wiedza - uczestnik po szkoleniu:• definiuje pojęcia użyteczności i doświadczenia użytkownika (UX) • identyfikuje kluczowe elementy procesu User-Centered Design • charakteryzuje specyfikę interfejsów aplikacji internetowych, desktopowych i mobilnych • opisuje heurystyki Jakoba Nielsena i standardy ISO związane z użytecznością • rozróżnia metody testowania użyteczności w zależności od etapu rozwoju produktu • wymienia narzędzia stosowane w testowaniu użyteczności | Kryteria weryfikacji Wiedza:• wyjaśnia podczas dyskusji grupowych kluczowe pojęcia z dziedziny użyteczności • klasyfikuje problemy użyteczności według heurystyk Nielsena • porównuje różne podejścia do testowania użyteczności w konkretnych przypadkach • rozwiązuje quiz sprawdzający znajomość terminologii i metodologii | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Umiejętności - uczestnik po szkoleniu:• formułuje wymagania użytecznościowe dla różnych typów interfejsów • projektuje scenariusze testowe dostosowane do celów badania użyteczności • przeprowadza ocenę ekspercką interfejsu w oparciu o uznane standardy • moderuje sesje testowe z użytkownikami • analizuje i interpretuje wyniki testów użyteczności • dobiera odpowiednie narzędzia do testowania w zależności od potrzeb i dostępnych zasobów • opracowuje rekomendacje zmian w interfejsie na podstawie wyników testów | Kryteria weryfikacji Umiejętności:• tworzy listę wymagań użytecznościowych dla wybranego typu interfejsu • planuje proces testowania użyteczności dla przykładowej aplikacji • przeprowadza uproszczoną ocenę ekspercką wskazanego interfejsu • demonstruje techniki moderacji sesji testowej • analizuje nagrania z sesji testowych i formułuje wnioski • prezentuje raport z wynikami testów użyteczności | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Kompetencje społeczne - uczestnik po szkoleniu:• współpracuje w zespole projektowym w zakresie testowania użyteczności • argumentuje znaczenie testowania użyteczności w procesie rozwoju oprogramowania • komunikuje wyniki testów użyteczności w sposób zrozumiały dla różnych interesariuszy • wykazuje empatię wobec użytkowników końcowych podczas projektowania i testowania • inicjuje działania związane z poprawą użyteczności produktów | Kryteria weryfikacji Kompetencje społeczne:• uczestniczy aktywnie w symulacji zespołu projektowego • uzasadnia decyzje projektowe w oparciu o wyniki testów • ocenia prace innych uczestników, udzielając konstruktywnej informacji zwrotnej • adaptuje podejście do testowania w zależności od potrzeb różnych interesariuszy | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Szkolenie odbywa się w godzinach 9.00-17.00 w formie online w czasie rzeczywistym. W trakcie szkolenia przewidziane są przerwy ( 1h dziennie), które nie są wliczone w czas trwania usługi.
Zakres tematyczny
- Czym jest użyteczność?
- Definicja użyteczności i UX
- Użyteczność jest inwestycją
- Czynnik ludzki
- Interfejs
- Aplikacja internetowa
- Aplikacja desktopowa
- Aplikacja mobilna
- Proces użyteczności w oparciu o User-Centered Design
- Analizy użyteczności
- Wymagania użytecznościowe
- Relacja użyteczność a wymagania funkcjonalne
- Metody zbierania wymagań
- Projektowanie użyteczności
- Prototypy
- Projektowanie zespołowe
- Testowanie użyteczności
- Błędy użyteczności
- Planowanie testów
- Miary w testowaniu
- Testowanie prototypu
- Ocena ekspercka w oparciu o standardy (heurystyki Jakoba Nielsena, normy ISO i inne standardy)
- Testowanie z nieświadomym użytkownikiem
- Testowanie z użytkownikiem
- Projektowanie scenariuszy
- Moderacja spotkania
- Laboratorium użyteczności (pomieszczenia testowe, sprzęt do testów, eye tracking itd.
- Narzędzia testowania użyteczności (darmowe i komercyjne)
- Walidacja
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto1 770,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 770,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto126,43 PLN
- Koszt osobogodziny netto126,43 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Arnika Hryszko
W trakcie swojej kariery zawodowej zdobyła szerokie doświadczenie, począwszy od testów manualnych, poprzez serwisy internetowe, testy wydajności, aplikacje mobilne, hurtownie danych, business intelligence, systemy wbudowane, zaawansowaną automatyzację, aż po wykorzystanie uczenia maszynowego w testowaniu.
Arnika jest współautorką publikacji i prezentacji dotyczących zapewnienia jakości w informatyce, w tym książki "Inżynieria wymagań w praktyce". Jest również znaną prelegentką, prezentującą na ponad 20 konferencjach naukowych i branżowych.
Jest prezeską Stowarzyszenia Jakości Systemów Informatycznych oraz członkinią Grupy Roboczej ds. Internetu Rzeczy powołanej przez Ministerstwo Cyfryzacji. Dodatkowo spełnia się jako współorganizatorka szeregu konferencji i wydarzeń, w tym GeekWeekWro, Testwarez i ReQuest.
Posiadane certyfikaty:
ISTQB® Poziom Podstawowy
ISTQB® Poziom zaawansowany- Kierownik Testów
ISTQB® Poziom zaawansowany - Analityk Testów
Professional SCRUM Master I
Posiadane akredytacje:
Trenerka ISTQB® Poziom Podstawowy
Trenerka ISTQB® Poziom Podstawowy - Tester Zwinny
Trenerka ISTQB® Poziom Zaawansowany – Analityk Testów
Trenerka ISTQB® Poziom Zaawansowany- Kierownik Testów
Trenerka ISTQB® Moduł Specjalistyczny – Tester Akceptacyjny
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymują komplet materiałów:
1. Prezentacja szkoleniowa
2. Usabiliy Body of Knowledge [EN]
3. "Kurs Usability" Tomasz Karwatka
4. Research-Based Web Design & Usability Guidelines
Warunki uczestnictwa
Wymaganiem dla uczestników szkolenia jest znajomość podstawowych informacji o interfejsie aplikacji lub urządzeń.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenie odbędzie się za pośrednictwem platformy MS Teams/Zoom/Meet.
Uczestnicy proszeni są przygotowanie własnych laptopów ze stabilnym łączem internetowym, przeglądarką internetową oraz edytorem tekstu, zgodnie z instrukcją przygotowaną przez trenera szkolenia.