Terapia ręki i trening umiejętności społecznych jako kompleksowe wsparcie rozwoju dziecka
Terapia ręki i trening umiejętności społecznych jako kompleksowe wsparcie rozwoju dziecka
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do psychologów, logopedów, pedagogów specjalnych, nauczycieli, specjalistów, rodziców, studentów oraz terapeutów w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju, a także wszystkich osób pracujących z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Celem szkolenia jest aktywne wspieranie rozwoju motorycznego i społecznego dzieci. Szkolenie będzie prowadzone w formie demonstracji ćwiczeń, dyskusji, miniwykładów oraz zajęć praktycznych. Uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z ćwiczeniami na zdjęciach i filmach, a także otrzymają dokładne omówienie procesu terapii przez prowadzącego.
- Minimalna liczba uczestników8
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji12-09-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi24
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z metodami wprowadzenia treningu umiejętności społecznych oraz terapii ręki w gabinecie psychologa, pedagoga czy przez nauczycieli i logopedów.Psychologiczny aspekt treningu umiejętności społecznych (TUS) to przede wszystkim poznanie ćwiczeń wzmacniających radzenie sobie w trudnych sytuacjach, takich jak konflikty czy negocjacje.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnicy będą potrafili opisać etapy rozwoju motorycznego dziecka oraz zrozumieją, jak rozwój psychomotoryczny wpływa na sprawność manualną, w tym chwytanie, manipulację oraz koordynację oko-ręka. | Kryteria weryfikacji Ocena teoretyczna | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat technik terapeutycznych wspierających rozwój ręki oraz nauczą się skutecznie konstruować plany terapii ręki, uwzględniając indywidualne potrzeby dziecka. | Kryteria weryfikacji Obserwacja praktyczna | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Uczestnicy nauczą się wykorzystywać ćwiczenia manualne i manipulacyjne w pracy z dziećmi oraz dobierać odpowiednie narzędzia wspierające rozwój grafomotoryczny. | Kryteria weryfikacji Analiza przypadków | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Uczestnicy będą w stanie określić, jak rozwój umiejętności motorycznych wpływa na rozwój umiejętności społecznych dziecka, takich jak współpraca w grupie i wyrażanie emocji. | Kryteria weryfikacji Analiza przypadków | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Dzień 1: Wprowadzenie do terapii ręki i jej rola w rozwoju dziecka
- Czas trwania: 8 godzin
9:00 – 10:30 | Wprowadzenie do terapii ręki:
- Zarys anatomii i fizjologii ręki
- Rozwój motoryczny dziecka – jak kształtuje się sprawność manualna
- Rola motoryki ręki w ogólnym rozwoju dziecka
- Psychomotoryka – jak rozwój ruchów ręki wpływa na rozwój poznawczy i społeczny
10:30 – 12:00 | Etapy rozwoju motorycznego ręki:
- Chwytanie, manipulacja, koordynacja oko-ręka
- Etapy rozwoju aktywności dziecka: rysowanie, kolorowanie, modelowanie
- Wpływ aktywności ręki na rozwój pisania i innych umiejętności
- Analiza przypadków dzieci z różnymi trudnościami w rozwoju motorycznym
12:00 – 13:00 | Zaburzenia w rozwoju ręki:
- Zaburzenia integracji sensorycznej a sprawność ręki
- Ocena sprawności motorycznej – narzędzia diagnostyczne
- Analiza różnych typów trudności w manipulacji i chwycie
13:00 – 17:00 | Terapia ręki – podejścia i techniki terapeutyczne:
- Przegląd metod terapii ręki
- Ćwiczenia wstępne: ćwiczenia manualne, rozruchowe i manipulacyjne
- Wykorzystanie pomocy dydaktycznych w terapii ręki
- Terapia ręki a rozwój umiejętności społecznych dziecka
Dzień 2: Zasady i planowanie terapii ręki
- Czas trwania: 8 godzin
9:00 – 10:30 | Planowanie terapii ręki:
- Jak stworzyć indywidualny plan terapii dla dziecka
- Określanie celów terapii ręki i kształtowanie planu terapeutycznego
- Tworzenie programu terapii dostosowanego do indywidualnych potrzeb
- Monitorowanie postępów w terapii ręki
10:30 – 12:00 | Praca z dzieckiem z trudnościami w rozwoju motorycznym:
- Ćwiczenia z wykorzystaniem różnych narzędzi terapeutycznych
- Integracja ręki z zadaniami edukacyjnymi (np. pisanie, rysowanie, formowanie liter)
- Ćwiczenia rozwijające koordynację ręka-oko i manipulację przedmiotami
- Współpraca z rodzicami w zakresie pracy nad terapią ręki
12:00 – 13:00 | Terapia ręki a terapia społeczna:
- Rola umiejętności motorycznych w kształtowaniu kompetencji społecznych
- Powiązanie umiejętności motorycznych z komunikacją werbalną i niewerbalną
- Integracja ćwiczeń manualnych z ćwiczeniami rozwoju emocjonalnego i społecznego
13:00 – 17:00 | Praca z dzieckiem w kontekście terapii ręki i umiejętności społecznych:
- Symulacje pracy z dzieckiem
- Ćwiczenia w parach – praca z konkretnymi przypadkami
- Konsultacja z uczestnikami: trudności w pracy z dzieckiem z ograniczoną sprawnością ręki
Dzień 3: Integracja terapii ręki i treningu umiejętności społecznych
- Czas trwania: 8 godzin
9:00 – 10:30 | Trening umiejętności społecznych:
- Zasady treningu umiejętności społecznych (TUS)
- Jak wprowadzać elementy TUS do codziennej pracy z dziećmi
- Praca z dziećmi z autyzmem, ADHD oraz trudnościami społecznymi
10:30 – 12:00 | Praca z dziećmi przy pomocy terapii ręki i treningu społecznego:
- Jak terapia ręki wpływa na rozwój umiejętności społecznych dziecka
- Tworzenie połączeń między motoryką a umiejętnościami interpersonalnymi
- Przykłady pracy nad rozwiązywaniem konfliktów, budowaniem empatii i współpracy
12:00 – 13:00 | Zaburzenia w rozwoju umiejętności społecznych i terapii ręki:
- Analiza przypadków dzieci z trudnościami w rozwoju motorycznym i społecznym
- Integracja metod pracy nad komunikacją werbalną i niewerbalną w kontekście terapii ręki
- Indywidualne podejście do dzieci z ograniczeniami motorycznymi i społecznymi
13:00 – 17:00 | Zajęcia praktyczne – ćwiczenia w grupach:
- Praca nad wspólnymi projektami terapeutycznymi
- Symulacja sesji terapii ręki z elementami treningu umiejętności społecznych
- Ocena i analiza pracy z dziećmi – wskazówki i praktyczne rozwiązania
- Podsumowanie szkolenia i otwarta dyskusja
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 12 Wprowadzenie do terapii ręki | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 13-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 12 Etapy rozwoju motorycznego ręki | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 13-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 12 Zaburzenia w rozwoju ręki | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 13-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 12 Terapia ręki – podejścia i techniki terapeutyczne | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 13-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 03:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 12 Planowanie terapii ręki | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 12 Praca z dzieckiem z trudnościami w rozwoju motorycznym: | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 12 Terapia ręki a terapia społeczna | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 12 Praca z dzieckiem w kontekście terapii ręki i umiejętności społecznyc | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 03:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 12 Trening umiejętności społecznych | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 15-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 12 Praca z dziećmi przy pomocy terapii ręki i treningu społecznego | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 15-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 12 Zaburzenia w rozwoju umiejętności społecznych i terapii ręk | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 15-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 12 Zajęcia praktyczne – ćwiczenia w grupach | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 15-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 03:30 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto1 400,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 400,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto58,33 PLN
- Koszt osobogodziny netto58,33 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy szkolenia otrzymają kompletny zestaw profesjonalnych materiałów edukacyjnych, które zostały starannie przygotowane z myślą o maksymalnym wsparciu procesu nauki – zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej. W skład pakietu wchodzą szczegółowe skrypty szkoleniowe, zawierające najważniejsze treści merytoryczne z zakresu omawianej tematyki, a także liczne wskazówki i przykłady możliwe do zastosowania w codziennej pracy zawodowej. Po ukończeniu szkolenia każdy uczestnik otrzyma również imienny certyfikat, potwierdzający zdobycie nowych kwalifikacji i kompetencji. Dokument ten może stanowić cenne uzupełnienie CV oraz istotny atut w ubieganiu się o zatrudnienie lub awans. Dzięki otrzymanym materiałom uczestnicy zyskają trwały dostęp do wiedzy i narzędzi, które pozwolą im skutecznie wykorzystywać zdobyte umiejętności także po zakończeniu kursu.
Warunki uczestnictwa
ukończone 18 lat
wykształcenie minimum średnie
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Miejsce realizacji usługi: on-line.
Szkolenie będzie przeprowadzane za pośrednictwem platformy ZOOM.
Wymagania sprzętowe:
- Komputer, bądz laptop z aktualną przeglądarką internetową (polecany chrom) - wymagania sprzętowe: Dual Core 2Ghz lub wyższy, 4gb ram (zalecane)
- Smartfon, bądź tablet z systemem Android/iOS (wymagane pobranie aplikacji ZOOM)
- Słuchawki/Głośniki
- Mikrofon
- Dostęp do intenetu o preferowanej szybkości min. 1 MB/s