Kurs: Psychosomatyka w Terapii Manualnej Rakowskiego
Kurs: Psychosomatyka w Terapii Manualnej Rakowskiego
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Medycyna
- Identyfikator projektuMałopolski Pociąg do kariery
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Kurs skierowany jest do fizjoterapeutów, lekarzy, oraz osób pracujących w innych zawodach medycznych i posiadających numer prawa wykonywania zawodu, które chcą:
- lepiej zrozumieć mechanizmy psychosomatyczne na bazie najnowszych badań naukowych,
- zdobyć skuteczne i bezpieczne narzędzia pracy z objawami psychosomatycznymi
- nauczyć się rozpoznawać granice kompetencji fizjoterapeuty w pracy z emocjami,
- poznać płaszczyzny współpracy z psychoterapeutami
Usługa również adresowana dla Uczestników Projektu "Małopolski pociąg do kariery - sezon 1" i/lub dla Uczestników Projektu "Nowy start w Małopolsce z EURESem".
Usługa adresowana również dla Uczestników Projektu Kierunek – Rozwój (WUP w Toruniu )
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji28-07-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi17
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotowuje kursantów do świadomej, kompleksowej pracy z pacjentami, u których występują objawy psychosomatyczne. Uczestnicy zdobywają wiedzę na temat wpływu stresu, emocji i przekonań na funkcjonowanie układu ruchu, uczą się rozpoznawać psychosomatyczne źródła dolegliwości i bezpiecznie prowadzić terapię.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Charakteryzuje koncepcję psychosomatyki w Terapii Manualnej Rakowskiego (TMR) | Kryteria weryfikacji wskazuje definicję psychosomatyki zgodnie z założeniami TMR | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Rozpoznaje wpływ stresu i emocji na funkcjonowanie narządu ruchu i narządów wewnętrznych | Kryteria weryfikacji wskazuje minimum dwa przykłady fizycznych objawów wynikających z przewlekłego stresu. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Identyfikuje wpływ wzorców rodzicielskich na objawy psychosomatyczne | Kryteria weryfikacji potrafi wskazać co najmniej jeden objaw powiązany z konkretnym wzorcem rodzicielskim. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Rozróżnia typy zawieszeń emocji w ciele według Lowena i TMR | Kryteria weryfikacji rozpoznaje minimum 3 z 4 typów zawieszeń emocjonalnych i ich objawy | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Kursant potrafi zastosować podstawowe techniki TMR w pracy z pacjentem psychosomatycznym | Kryteria weryfikacji wykonuje technikę mobilizacji uciskowej w sposób prawidłowy | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Opisuje znaczenie emocji i relacji interpersonalnych dla zdrowia psychicznego i fizycznego | Kryteria weryfikacji rozpoznaje błędy w komunikacji i proponuje alternatywy | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji wyjaśnia wpływ emocji na układ nerwowy i fizyczne objawy stresu | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Łączna liczba dni, w których zostanie przekazana wiedza oraz umiejętności praktyczne opisane w programie: 2 dni
Liczba godzin kursu: 18 h dydaktycznych, co stanowi 13:30 h zegarowych bez przerw (18 h zegarowych z przerwami - jak w harmonogramie poniżej).
Przerwy nie są wliczone do godzin dydaktycznych szklenia, ale ujęte są w harmonogramie poniżej - łącznie 2:30 h zegarowych w ciągu 2 dni.
Zakres tematyczny:
Dzień I
- Powitanie: przedstawienie siebie i uczestników, przedstawienie programu kursu
- Wprowadzenie do koncepcji psychosomatyki w TMR
- Charakterystyka sfer osobowości człowieka wg dr A. Rakowskiego
- Fizjologia stresu
- Charakterystyka wzorców rodzicielskich i ich wpływ na funkcjonowanie narządu ruchu oraz narządów wewnętrznych: związek z fizycznością człowieka
- Postawy ciała niskiej samooceny za Rakowskim
- Co to są zawieszenia emocji w ciele wg Lowena (uzupełnione w TMR)
- Konsekwencje zawieszeń emocji w ciele pod postacią konkretnych objawów w narządzie ruchu, w narządach wewnętrznych oraz w emocjonalności człowieka.
- Charakterystyka świadomości prosperującej (sukcesu) oraz świadomości ubóstwa (klęski) za N. Zacharewicz – znaczenie dla funkcjonowania ciała
- Ćwiczenia praktyczne
- Jak naprawiać relacje, kontakty z bliskimi, z otoczeniem bliższym i dalszym. Sposoby porozumiewania się /komunikacji na poziomie własnym (wewnętrznym) oraz zewnętrznym:
- nieumiejętność porozumiewania się, jako jeden z czynników doprowadzających do dolegliwości i chorób
- zasady porozumiewania się zewnętrznego i wewnętrznego - możliwości zmian na poziomie komunikacji zewnętrznej
- Znaczenie osiągania celów życiowych, realizowania marzeń, spełnienia osobistego i zawodowego dla zdrowia człowieka. Charakterystyka cykli energetycznych (za N. Zacharewicz). Możliwości zmian w dziedzinie osiągania.
- Ćwiczenia praktyczne
Dzień II
- Sposoby rozpoznawania i wyrażania emocji, uczuć, poczuć - poczucie winy i poczucie krzywdy – proces wybaczania, pojednania i wdzięczności
- Ćwiczenia praktyczne
- Rola myśli człowieka, jako czynnika „chorującego” oraz „leczącego”. Sposoby reagowania na poziomie myśli:
- charakterystyka myśli przeciążających
- charakterystyka myśli służących zdrowiu
- metody pracy z myślami przeciążającymi – wg Racjonalnej Terapii Zachowań – 5 zasad zdrowego myślenia
- dyscyplina myślowa
- wizualizacja procesu zdrowienia – techniki do pracy z myślami
- Ćwiczenia praktyczne
- Znaczenie równowagi pomiędzy trzema stanami wewnętrznymi (znaczenie w aspekcie zdrowia): Rodzicem, Dzieckiem, Dorosłym w nas – wg analizy transakcyjnej Ericka Berne’a.
Warunki organizacyjne:
Forma szkolenia: trening /praca w parach połączony z wykładem, dyskusja, ćwiczenia.
- zajęcia teoretyczne prowadzone są w formie wykładu
- zajęcia praktyczne odbywają się w grupach dwuosobowych;
- podczas części praktycznej uczestnicy pracują w parach, na sobie nawzajem lub na modelach.
- każda para/grupa 2 osobowa ma do dyspozycji stanowisko pracy, na które składa się: leżanka, zestaw materiałów higieniczno- kosmetycznych
Sposób walidacji: test pisemny (pytania otwarte i pytania testowe wielokrotnego wyboru) oraz zaprezentowanie techniki (nagranie video do oceny przez walidatora)
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 14 Zapoznanie się z koncepcją psychosomatyki w TMR 9(sfery osobowości, fizjologia stresu, wzorce rodzicielskie, postawy ciała niskiej samooceny, mechanizmy i skutki zawieszeń emocji w ciele) | Prowadzący dr n. o zdr. Bogumiła Dampc | Data realizacji zajęć 02-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 14 Przerwa | Prowadzący dr n. o zdr. Bogumiła Dampc | Data realizacji zajęć 02-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 14 Charakterystyka świadomości prosperującej (sukcesu) oraz świadomości ubóstwa (klęski) za N. Zacharewicz – znaczenie dla funkcjonowania ciała Ćwiczenia praktyczne | Prowadzący dr n. o zdr. Bogumiła Dampc | Data realizacji zajęć 02-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 14 Przerwa obiadowa | Prowadzący dr n. o zdr. Bogumiła Dampc | Data realizacji zajęć 02-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 14 Jak naprawiać relacje, kontakty z bliskimi, z otoczeniem bliższym i dalszym. Sposoby porozumiewania się /komunikacji na poziomie własnym (wewnętrznym) oraz zewnętrznym | Prowadzący dr n. o zdr. Bogumiła Dampc | Data realizacji zajęć 02-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 14 Przerwa | Prowadzący dr n. o zdr. Bogumiła Dampc | Data realizacji zajęć 02-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 16:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 14 Znaczenie osiągania celów życiowych, realizowania marzeń, spełnienia osobistego i zawodowego dla zdrowia człowieka. Charakterystyka cykli energetycznych (za N. Zacharewicz). Ćwiczenia praktyczne. | Prowadzący dr n. o zdr. Bogumiła Dampc | Data realizacji zajęć 02-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:15 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 14 Sposoby rozpoznawania i wyrażania emocji, uczuć, poczuć - poczucie winy i poczucie krzywdy – proces wybaczania, pojednania i wdzięczności Ćwiczenia praktyczne | Prowadzący dr n. o zdr. Bogumiła Dampc | Data realizacji zajęć 03-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 14 Przerwa | Prowadzący dr n. o zdr. Bogumiła Dampc | Data realizacji zajęć 03-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 14 Rola myśli człowieka, jako czynnika „chorującego” oraz „leczącego”. Sposoby reagowania na poziomie myśli. Ćwiczenia. | Prowadzący dr n. o zdr. Bogumiła Dampc | Data realizacji zajęć 03-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 14 Przerwa obiadowa | Prowadzący dr n. o zdr. Bogumiła Dampc | Data realizacji zajęć 03-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 14 Znaczenie równowagi pomiędzy trzema stanami wewnętrznymi (znaczenie w aspekcie zdrowia): Rodzicem, Dzieckiem, Dorosłym w nas – wg analizy transakcyjnej Ericka Berne’a | Prowadzący dr n. o zdr. Bogumiła Dampc | Data realizacji zajęć 03-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 14 Podsumowanie szkolenia | Prowadzący dr n. o zdr. Bogumiła Dampc | Data realizacji zajęć 03-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 15:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 14 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 03-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:45 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 00:15 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto2 516,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto2 516,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto148,00 PLN
- Koszt osobogodziny netto148,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
dr n. o zdr. Bogumiła Dampc
2009 r. - Podyplomowy Kurs Kwalifikacyjny w zakresie Terapii Edukacyjnej
2010 r. -Kurs Umiejętności Interpersonalnych i Podstaw Pomagania wg koncepcji Gestalt, Warsztaty wprowadzające do terapii poznawczo-behawioralnej „Racjonalna Terapia Zachowania (RTZ)”
2012 r. - Szkoła Analizy Transakcyjnej, zakończony zdanym egzaminem: „Test 101”
2013 r. - Studium Trenerskie
2015 r. - Ruch do kontaktu- relacyjna praca z ciałem z wykorzystaniem podstawowych ruchowych wzorców rozwojowych
2016 r. - Studia podyplomowe – psychosomatyka i somatopsychologia –
2021 r. - „To ma sens” – szkolenie z psychoterapii dla fizjoterapeutów – Polski Instytut Ericksonowski , Psychika, Emocje i Duchowość wg. Tradycyjnej Medycyny Chińskiej
2023/2024 - Szkoła Focusingu – kurs podstawowy na 4 poziomach kształcący umiejętności Focusingu Relacji Wewnętrznych
Posiada doświadczenie zawodowe zdobyte nie wcześniej niż 5 lat przed datą wprowadzenia danych dotyczących oferowanej usługi do BUR.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Organizator zapewnia materiały szkoleniowe, takie jak: skrypt, notatnik, długopisy oraz dostęp do filmów instruktażowych.
Do dyspozycji uczestników są także materiały kosmetyczno- higieniczne oraz specjalistyczny sprzęt fizjoterapeutyczny (jedna leżanka na dwie osoby wyposażona w półwałek, poduszkę, koc i pisaki do ciała).
Na Sali znajdować się będą modele anatomiczne: kręgosłup, szkielet całego człowieka, czaszka osteopatyczna.
Warunki uczestnictwa
Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest :
1. Posiadanie ważnego numeru ID wsparcia
2. Zapisanie się na wybraną usługę przez stronę Med Coach (z zaznaczeniem opcji: Dofinansowanie BUR): https://med-coach.pl/szkolenia-kursy/psychosomatyka-w-terapii-manualnej-rakowskiego/10416
3. Przesłanie na adres: dofinansowania@med-coach.pl podpisanego oświadczenia dotyczącego udziału i pokrycia kosztów szkolenia, który zostanie automatycznie przesłany po zapisie.
4. W szkoleniu mogą wziąć udział osoby wskazane w sekcji "Grupa docelowa usługi"
Informacje dodatkowe
- Cena kursu nie zawiera kosztów wyżywienia, zakwaterowania i podróży.
- Szkolenie jest zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 punkt 26 podpunkt a ustawa o VAT lub w przypadku kursów dofinansowanych ze środków publicznych w min. 70% zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 punkt 29 c.
- W zależności od kwot dofinansowań, mogą pojawić się dodatkowe dopłaty do kursu.
- Godziny przerw są podane orientacyjnie- w zależności od dynamiki i tempa grupy- mogą ulec zmianie.
Usługa również adresowana dla Uczestników Projektu "Małopolski pociąg do kariery - sezon 1" i/lub dla Uczestników Projektu "Nowy start w Małopolsce z EURESem".
Zawarto umowę z WUP w Toruniu w ramach Projektu Kierunek – Rozwój
Adres
Adres
plac Błonie-Beszcz 2
31-573 Kraków
(wjazd przez drugą bramę na ul. Błonie-Beszcz)
Dokładny dojazd komunikacją miejską oraz samochodem zostanie podany w wiadomości od organizatora.
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi