Opiekun osoby starszej i niepełnosprawnej - Kurs spełnia wymagania programu asystencji osobistej – asystent osoby niepełnosprawnej
Opiekun osoby starszej i niepełnosprawnej - Kurs spełnia wymagania programu asystencji osobistej – asystent osoby niepełnosprawnej
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Zdrowie publiczne
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do osób, które:
- planują podjąć pracę w charakterze opiekuna osoby starszej lub niepełnosprawnej w środowisku domowym, instytucjonalnym lub w sektorze prywatnym,
- chcą zdobyć kompetencje przydatne w opiece nad bliskimi – osobami starszymi lub z niepełnosprawnościami,
- pracują lub zamierzają pracować w sektorze usług opiekuńczych, w tym w placówkach opieki dziennej, domach opieki społecznej czy w organizacjach pozarządowych,
- są osobami poszukującymi pracy, chcącymi nabyć praktyczne kwalifikacje w zawodzie o rosnącym zapotrzebowaniu na rynku pracy,
- posiadają predyspozycje do pracy z osobami wymagającymi opieki (cierpliwość, empatia, odpowiedzialność) i chcą rozwijać swoje umiejętności w tym obszarze.
Usługa adresowana również dla uczestników projektu:
- Kierunek – Rozwój WUP Toruń
- Usługi rozwojowe województwa śląskiego
- Małopolski pociąg do kariery – sezon 1
- Nowy start w Małopolsce z EURESem1
- Minimalna liczba uczestników3
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji16-06-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi60
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa przygotowuje do profesjonalnego świadczenia usług opiekuńczych na rzecz osób starszych i niepełnosprawnych w środowisku domowym i instytucjonalnym, poprzez wyposażenie uczestników w wiedzę z zakresu opieki i aktywizacji, umiejętności pielęgnacyjne, organizacyjne i interpersonalne oraz kompetencje niezbędne do samodzielnego i empatycznego wspierania podopiecznych w codziennym funkcjonowaniu.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Wskazuje rolę opieki społecznej oraz jej formy w Polsce | Kryteria weryfikacji definiuje zadania i strukturę pomocy społecznej, rozróżnia formy wsparcia | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Charakteryzuje podstawowe funkcje organizmu człowieka w kontekście pracy opiekuna | Kryteria weryfikacji rozróżnia układy anatomiczne i ich funkcje, wskazuje zmiany związane z wiekiem | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Wskazuje zmiany rozwojowe zachodzące w różnych fazach życia | Kryteria weryfikacji porządkuje etapy życia człowieka i ich cechy, klasyfikuje czynniki wspierające rozwój | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Opisuje zasady zdrowego żywienia oraz wskazuje dietę w wybranych jednostkach chorobowych | Kryteria weryfikacji wskazuje zasady diety osób starszych i chorych, dobiera składniki do konkretnego przypadku | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Określa zasady udzielania pierwszej pomocy | Kryteria weryfikacji identyfikuje podstawowe procedury pierwszej pomocy, rozróżnia rodzaje urazów i odpowiednie działania | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Wskazuje czynności pielęgnacyjne dostosowane do wieku i stanu podopiecznego | Kryteria weryfikacji porządkuje czynności pielęgnacyjne, klasyfikuje środki i zasady higieny | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Rozróżnia możliwości i ograniczenia podopiecznego w sferze somatycznej, psychicznej i społecznej | Kryteria weryfikacji analizuje przykładowe sytuacje, wskazuje sposoby dostosowania opieki | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Dobiera formy komunikacji odpowiednie dla różnych grup podopiecznych | Kryteria weryfikacji rozpoznaje typy komunikacji, klasyfikuje techniki aktywnego słuchania | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Identyfikuje sytuacje problemowe osób starszych i niepełnosprawnych | Kryteria weryfikacji wskazuje problemy społeczne, zdrowotne i psychiczne na podstawie opisu sytuacji | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Opisuje metody wsparcia emocjonalnego osób w trudnej sytuacji | Kryteria weryfikacji klasyfikuje sposoby udzielania wsparcia, wskazuje przykłady działań | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Dobiera metody aktywizacji i motywowania osób starszych i niepełnosprawnych | Kryteria weryfikacji rozróżnia techniki aktywizacji, wskazuje korzyści płynące z aktywności | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Organizuje wolny czas podopiecznym z uwzględnieniem ich potrzeb i możliwości | Kryteria weryfikacji identyfikuje typy aktywności, dopasowuje je do indywidualnych cech podopiecznego | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Wskazuje zasoby środowiska rodzinnego i instytucjonalnego, które mogą wspierać podopiecznego | Kryteria weryfikacji rozpoznaje instytucje i organizacje, które mogą świadczyć pomoc | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnionych do wydawania dokumentów potwierdzających uzyskanie kwalifikacji, w tym w zawodzie
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjęICVC
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURTak
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegoICVC
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURTak
Program
Program
Dlaczego warto skorzystać z naszej usługi:
Praktyczne umiejętności:
- Program szkolenia jest nastawiony na praktyczne ćwiczenia i studia przypadków, co pozwala uczestnikom na zastosowanie zdobytej wiedzy w realnych sytuacjach. Praktyczne podejście gwarantuje, że uczestnicy będą gotowi do efektywnej pracy od razu po ukończeniu szkolenia.
Godziny realizacji szkolenia:
- Szkolenie obejmuje 60 godzin edukacyjnych tj. 45 godzin zegarowych.
- Każda godzina szkolenia obejmuje 45 minut.
Przerwy:
- Przerwy nie są wliczone w czas trwania usługi.
Metody pracy:
- Zajęcia prowadzone są metodą ćwiczeniową. Warunkiem niezbędnym do osiągnięcia celu szkolenia jest samodzielne wykonanie wszystkich ćwiczeń zadanych przez trenera.
Harmonogram szkolenia:
- Szkolenie może być realizowane zarówno raz jaki i kilka razy w tygodniu w trybie dziennym, umożliwiając intensywną naukę i skoncentrowane zajęcia lub popołudniowym, co pozwala uczestnikom z innymi obowiązkami dostęp do wartościowej edukacji.
- Dodatkowo, istnieje opcja organizacji zajęć w formie weekendowej, co sprawia, że szkolenie staje się bardziej elastyczne i dostosowane do różnych harmonogramów życia.
- w związku z powyższym nie wskazano szczegółowego harmonogramu - jesteśmy gotowi dostosować się do potrzeb całej grupy zapisanych osób, tworząc harmonogram, który uwzględni zróżnicowane preferencje czasowe uczestników.
- Harmonogram szkolenia może ulegać nieznacznemu przesunięciu czasowemu, zależnie od czasu potrzebnego na wykonanie poszczególnych ćwiczeń i zdolności przyswajania materiału przez uczestników, zgodnie z ich indywidualnym tempem nauki
Doświadczeni prowadzący:
- Zajęcia prowadzi ekspert z wieloletnim doświadczeniem który przekazuje nie tylko wiedzę teoretyczną, ale także praktyczne wskazówki i najlepsze praktyki. Uczestnicy mają możliwość czerpania z jego wiedzy i doświadczenia.
Certyfikat ukończenia:
- Certyfikat ukończenia kursu - Zaświadczenie wydane na podstawie § 23 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz. 2175).
- Certyfikat ICVC/OS 20007.18 Opiekun Osoby Starszej i Niepełnosprawnej
Weryfikacja efektów uczenia się:
- Program obejmuje weryfikację efektów uczenia się poprzez test teoretyczny, który pozwala na ocenę zdobytej wiedzy i umiejętności. Taki system oceny gwarantuje, że uczestnicy faktycznie przyswoili potrzebne informacje i są gotowi do ich praktycznego zastosowania.
Program szkolenia:
Moduł 1: Wprowadzenie do zawodu opiekuna
- Rola opiekuna w systemie pomocy społecznej w Polsce.
- Zakres obowiązków i etyka zawodowa opiekuna.
- Formy opieki i pomocy osobom starszym i niepełnosprawnym – instytucjonalne i środowiskowe.
- Przepisy prawne regulujące opiekę i pomoc.
Moduł 2: Anatomia, fizjologia i rozwój człowieka
- Podstawy anatomii i fizjologii człowieka w kontekście pracy opiekuna.
- Proces starzenia się organizmu – zmiany somatyczne, psychiczne i społeczne.
- Fazy rozwoju człowieka i ich specyfika – dzieciństwo, dorosłość, starość.
- Czynniki wpływające na rozwój i aktywność osoby w różnych etapach życia.
Moduł 3: Zdrowie i żywienie
- Zasady zdrowego żywienia osób starszych i niepełnosprawnych.
- Dieta w wybranych jednostkach chorobowych (np. cukrzyca, nadciśnienie, choroby układu pokarmowego).
- Organizacja i nadzorowanie posiłków.
- Rola odpowiedniego żywienia w profilaktyce chorób i wspieraniu zdrowia.
Moduł 4: Pielęgnacja i pierwsza pomoc
- Codzienna opieka higieniczna i czynności pielęgnacyjne dostosowane do potrzeb osoby starszej i niepełnosprawnej.
- Podstawy udzielania pierwszej pomocy – ćwiczenia praktyczne.
- Zapobieganie odleżynom, dbanie o komfort i bezpieczeństwo podopiecznego.
Moduł 5: Psychospołeczne aspekty opieki
- Rozpoznawanie możliwości i ograniczeń psychicznych, somatycznych i społecznych podopiecznego.
- Nawiązywanie i utrzymywanie pozytywnego kontaktu z osobami starszymi i niepełnosprawnymi.
- Techniki wspierania emocjonalnego i empatycznej komunikacji.
- Sytuacja społeczna osoby starszej i niepełnosprawnej – identyfikacja problemów i potrzeb.
Moduł 6: Aktywizacja i motywacja
- Metody motywowania do samodzielności życiowej i aktywności społecznej.
- Organizacja wolnego czasu – gry, ćwiczenia, zajęcia rozwijające zainteresowania.
- Zasady aktywizacji osób niepełnosprawnych – przykłady dobrych praktyk.
Moduł 7: Współpraca ze środowiskiem
- Rola środowiska rodzinnego i lokalnego w opiece nad osobą starszą i niepełnosprawną.
- Rozpoznawanie i wykorzystywanie dostępnych zasobów instytucjonalnych i społecznych.
- Budowanie sieci wsparcia – komunikacja i współpraca z rodziną, służbą zdrowia i instytucjami pomocy społecznej.
Usługa adresowana również dla uczestników projektu:
- Kierunek - Rozwój
- Małopolski pociąg do kariery – sezon 1,
- Nowy start w Małopolsce z EURESem
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto7 000,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto7 000,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto116,67 PLN
- Koszt osobogodziny netto116,67 PLN
- W tym koszt walidacji brutto170,00 PLN
- W tym koszt walidacji netto170,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto0,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
notatnik, długopis, teczka szkoleniowa, skrypt związany z tematem szkolenia
Warunki uczestnictwa
badania SANEPID
Informacje dodatkowe
Usługa adresowana również dla uczestników projektu:
- Kierunek - Rozwój
- Małopolski pociąg do kariery – sezon 1,
- Nowy start w Małopolsce z EURESem
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe