Szkolenie na pilota drona STS-01 (europejskie uprawnienia VLOS do 25kg)– Pilot Bezzałogowych Statków Powietrznych.
Szkolenie na pilota drona STS-01 (europejskie uprawnienia VLOS do 25kg)– Pilot Bezzałogowych Statków Powietrznych.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaEkologia i rolnictwo / Ochrona środowiska
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
- Grupą docelową usługi jest każda osoba wyrażająca chęć zdobycia wiedzy teoretycznej oraz praktycznej w zakresie wykonywania operacji lotniczych z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego, operatorów dronów chcących uzyskać lub rozszerzyć swoje uprawnienia do STS01, pracowników firm zajmujących się monitorowaniem środowiska, geodezją, rolnictwem, inspekcjami budowlanymi pracowników służb publicznych, pracowników firm zajmujących się analizą danych z dronów, w tym fotogrametrią i GIS a także podniesienia swoich kwalifikacji zawodowych.
- Kurs skierowany jest do osób dorosłych stawiających pierwsze kroki wśród bezzałogowych statków powietrznych, jak i do osób posiadających wiedzę. Wymagane jest aby Uczestnicy kursu ukończyli szkolenie w podkategorii A1/A3.
- Minimalna liczba uczestników3
- Maksymalna liczba uczestników5
- Data zakończenia rekrutacji05-05-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi30
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do uzyskania uprawnień STS01, umożliwiających legalne wykonywanie lotów BSP w kategorii szczególnej w przestrzeni powietrznej. Kurs ma na celu:•Przekazanie wiedzy na temat zasad i przepisów dotyczących użytkowania dronów w różnych branżach.
•Przygotowanie do samodzielnego i bezpiecznego prowadzenia operacji lotniczych z użyciem dronów.
•Zrozumienie podstawowych zasad bezpieczeństwa, operacyjnych, a także technicznych związanych z obsługą BSP.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Posługuje się wiedzą na temat przepisów lotniczych i procedur operacyjnych | Kryteria weryfikacji rozróżnia przepisy lotnicze dla bezzałogowych statków powietrznych na terenie Unii Europejskiej | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji rozróżnia wykonywanie operacji w ramach kategorii otwartej i szczególnej | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji charakteryzuje strukturę przestrzeni powietrznej oraz ograniczenia z nią związane w przypadku wykonywania operacji VLOS | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji rozróżnia procedury normalne oraz procedury mające zastosowanie w sytuacjach niebezpiecznych i awaryjnych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Stosuje wiedzę na temat bezpiecznego wykonania lotu | Kryteria weryfikacji rozróżnia wpływ czynników ograniczających możliwości człowieka przy wykonywaniu operacji VLOS | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji ocenia warunki pogodowe | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji rozróżnia dobre praktyki pilotowania BSP | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji rozróżnia ryzyko związane z wykorzystywaniem bezzałogowego statku powietrznego w różnych warunkach operacyjnych w lotach VLOS | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji nadzoruje bezpieczne wykonywanie czynności lotniczych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji dokonuje analizy przestrzeni powietrznej | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji analizuje i ocenia ryzyko operacji | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Posługuje się wiedzą ogólną na temat BSP | Kryteria weryfikacji rozróżnia typy i zasady działania BSP | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji rozróżnia komponenty z których zbudowany jest BSP | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji wykonuje przegląd przedstartowy bezzałogowego statku powietrznego i ocenia ogólny stan systemu BSP i jego zdatność do lotu | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji rozróżnia aplikacje wykorzystywane w lotnictwie bezzałogowym | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji dobiera odpowiednie parametry lotu w odniesieniu do ograniczeń przestrzeni powietrznej | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Dobiera odpowiedni sprzęt/aplikację do planowanej misji | Kryteria weryfikacji dobiera odpowiedni BSP do wykonania misji | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Dobiera odpowiedni sprzęt/aplikację do planowanej misjiPlanuje operację i ocenia ryzyko na miejscu | Kryteria weryfikacji ocenia miejsce wykonywania lotu i dostępność przestrzeni powietrznej | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji ocenia warunki meteorologiczne | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji nadzoruje bezpieczeństwo wykonania operacji | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji określa kierunek startu | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Przygotowuje BSP do lotu | Kryteria weryfikacji przygotowuje miejsce startu w warunkach terenowych | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji ustawia główne parametry lotu | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji ustawia parametry kamery termowizyjnej, w tym alert temperaturowy | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotóworgan władzy publicznej lub samorządu zawodowego, uprawniony do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjęPodmiot wyznaczony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegoUrząd Lotnictwa Cywilnego
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Program szkolenia:
Część teoretyczna ma na celu dostarczenie niezbędnej wiedzy z zakresu operacji bezzałogowych statków powietrznych (BSP) w kategorii szczególnej. Obejmuje ona następujące moduły:
- Prawo lotnicze: Przepisy krajowe i europejskie dotyczące operacji BSP, w tym zasady wykonywania lotów w kategorii szczególnej oraz obowiązki operatora i pilota.
- Ograniczenia możliwości człowieka: Czynniki ludzkie wpływające na bezpieczeństwo operacji, takie jak percepcja, zmęczenie czy stres.
- Procedury operacyjne: Standardowe procedury przedstartowe, w trakcie lotu i po lądowaniu, a także postępowanie w sytuacjach awaryjnych.
- Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi: Metody minimalizacji ryzyka dla osób i mienia na powierzchni ziemi podczas operacji BSP.
- Ogólna wiedza na temat systemów BSP: Budowa, funkcjonowanie i charakterystyka techniczna bezzałogowych statków powietrznych.
- Meteorologia: Wpływ warunków atmosferycznych na planowanie i wykonywanie lotów BSP.
- Osiągi systemu BSP w locie: Parametry lotu, takie jak prędkość, wysokość czy zasięg, oraz ich wpływ na operacje.
- Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu: Strategie minimalizacji ryzyka kolizji z innymi użytkownikami przestrzeni powietrznej.
Część praktyczna ma na celu nabycie umiejętności operacyjnych niezbędnych do bezpiecznego wykonywania lotów w ramach STS-01. Obejmuje ona:
- Czynności przedstartowe: Przygotowanie BSP do lotu, sprawdzenie jego stanu technicznego oraz ocena warunków operacyjnych.
- Procedury w trakcie lotu: Nawigacja, utrzymanie kontaktu wzrokowego z BSP, monitorowanie parametrów lotu oraz reagowanie na zmieniające się warunki.
- Czynności po zakończeniu lotu: Bezpieczne lądowanie, wyłączenie systemów BSP oraz dokumentacja wykonanej operacji.
- Procedury awaryjne: Postępowanie w sytuacjach niebezpiecznych, takich jak utrata łączności czy awaria systemów.
Ze względu na specyfikę szkolenia, część praktyczna jest ustalana indywidualnie z Uczestnikiem usługi i odbędzie się w okresie od 20.05.2025 r. do 30.06.2025 r. Szczegółowe dni i godziny części praktycznej kursu dla każdego z Uczestników dostępne będą u osoby nadzorującej usługę po stronie Dostawcy usług. Sporządzany harmonogram zajęć może ulegać zmianom ze względu na niekorzystne warunki pogodowe, dostępność przestrzeni powietrznej lub sytuacje losowe.
W Harmonogramie usługi została uwzględniona pozycja dotycząca przeprowadzenia walidacji.
Egzamin z wiedzy teoretycznej - 2 godziny
Egzamin teoretyczny przeprowadza wyznaczony podmiot, który otrzymał od Prezesa ULC właściwą decyzję wskazującą możliwość wykonywania takich egzaminów.
Egzamin z wiedzy teoretycznej odbędzie się w okresie od 20.05.2025 r. do 30.06.2025 r
Data egzaminu z wiedzy teoretycznej jest datą uzależnioną od tempa przyswajania wiedzy Uczestnika, a także zebrania się wymaganej grupy. Szczegółowe dni i godziny egzaminu z wiedzy teoretycznej dla każdego z Uczestników dostępne będą u osoby nadzorującej usługę po stronie Dostawcy usług po kontakcie z podmiotem przeprowadzającym walidację. Sporządzany harmonogram zajęć może ulegać zmianom, ze względu na wytyczne pozwalające na dopuszczenie do egzaminu z wiedzy teoretycznej.
Etapy potwierdzające zakończenie szkolenia
- Ocena umiejętności teoretycznych i praktycznych ze szkolenia - ocena umiejętności teoretycznych i praktycznych obejmuje tematy uwzględnione w ramach szkolenia.
Data oceny umiejętności praktycznych jest uzależniona od terminów realizacji szkolenia praktycznego oraz warunków pogodowych i dostępności przestrzeni powietrznej.
- Egzamin z wiedzy teoretycznej - obejmuje co najmniej 40 pytań wielokrotnego wyboru mających na celu ocenę wiedzy pilota bezzałogowego statku powietrznego na temat technicznych i operacyjnych środków ograniczających ryzyko.
Uzyskanie przez Kursanta co najmniej 75% całkowitej liczby punktów jest równoznaczne ze zdaniem przez niego egzaminu z wiedzy teoretycznej.
Podana w ramowym programie data egzaminu z wiedzy teoretycznej jest uzależniona od tempa przyswajania wiedzy Uczestnika, a także zebrania się wymaganej grupy.
Uwzględniony jest maksymalny czas trwania egzaminu. Rzeczywisty czas trwania egzaminu jest zależny od Uczestnika szkolenia.
Uzyskanie potwierdzenia zdania egzaminu teoretycznego z wynikiem pozytywnym oraz uzyskanie potwierdzenia ukończenia szkolenia praktycznego i oceny umiejętności praktycznych stanowi podstawę do przesłania informacji o zakończeniu procesu certyfikacji pilota Prezesowi ULC. Zatwierdzenie przez ULC właściwych kwalifikacji w elektronicznym systemie następuje w terminie do 30 dni.
Wybrane terminy mają wpływ na datę zakończenia usługi.
Termin zakończenia usługi: do 30.06.2025 r.
Na datę zakończenia usługi rozwojowej wpływa wiele czynników: warunki pogodowe.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 20 Prawo lotnicze | Prowadzący Dorota Plona | Data realizacji zajęć 12-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 08:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 20 Ograniczenia możliwości człowieka | Prowadzący JERZY TEICHERT | Data realizacji zajęć 12-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 09:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 20 Przerwa | Prowadzący Dorota Plona | Data realizacji zajęć 12-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:10 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 20 Procedury operacyjne | Prowadzący Dorota Plona | Data realizacji zajęć 12-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:10 | Godzina zakończenia 10:10 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 20 Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi | Prowadzący Dorota Plona | Data realizacji zajęć 12-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:10 | Godzina zakończenia 10:40 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 20 Ogólna wiedza na temat systemów BSP | Prowadzący Dorota Plona | Data realizacji zajęć 12-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:40 | Godzina zakończenia 11:10 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 20 Przerwa | Prowadzący Dorota Plona | Data realizacji zajęć 12-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:10 | Godzina zakończenia 11:20 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 20 Meteorologia | Prowadzący Dorota Plona | Data realizacji zajęć 12-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:20 | Godzina zakończenia 12:20 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 20 Osiągi systemu BSP w locie | Prowadzący Dorota Plona | Data realizacji zajęć 12-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:20 | Godzina zakończenia 12:50 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 20 Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu | Prowadzący Dorota Plona | Data realizacji zajęć 12-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:50 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:40 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 20 Przerwa | Prowadzący Krystian Pałka | Data realizacji zajęć 12-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 20 Czynności przedstartowe | Prowadzący Krystian Pałka | Data realizacji zajęć 12-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 20 Procedury w trakcie lotu | Prowadzący Krystian Pałka | Data realizacji zajęć 12-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:15 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 20 Czynności po zakończeniu lotu | Prowadzący Krystian Pałka | Data realizacji zajęć 12-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 20 Procedury awaryjne | Prowadzący Krystian Pałka | Data realizacji zajęć 12-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:15 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 20 Czynności przedstartowe- zajęcia praktyczne, procedury w trakcie lotu - zajęcia praktyczne,czynności po zakończeniu lotu - zajęcia praktyczne, procedury awaryjne - zajęcia praktyczne | Prowadzący Dorota Plona | Data realizacji zajęć 13-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 07:30 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 20 Czynności przedstartowe- zajęcia praktyczne, procedury w trakcie lotu - zajęcia praktyczne,czynności po zakończeniu lotu - zajęcia praktyczne, procedury awaryjne - zajęcia praktyczne | Prowadzący Dorota Plona | Data realizacji zajęć 14-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 07:30 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 20 Egzamin praktyczny | Prowadzący Dorota Plona | Data realizacji zajęć 15-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 05:00 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 20 Przerwa | Prowadzący Dorota Plona | Data realizacji zajęć 15-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 20 Egzamin teoretyczny | Prowadzący Dorota Plona | Data realizacji zajęć 15-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 02:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto3 500,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto2 845,53 PLN
- Koszt osobogodziny brutto116,67 PLN
- Koszt osobogodziny netto94,85 PLN
- W tym koszt walidacji brutto123,00 PLN
- W tym koszt walidacji netto100,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto0,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Dorota Plona
Aktywnie wdraża innowacyjne rozwiązania w zakresie wykorzystania bezzałogowych statków powietrznych – zarówno w działaniach taktycznych, jak i cywilnych. Doradztwo w obszarze doboru sprzętu, organizacji operacji BSP, optymalizacji procedur oraz zgodności z obowiązującymi przepisami prawa lotniczego, kreowanie najwyższych standardów operacyjnych i bezpieczeństwa w branży UAV.
Krystian Pałka
JERZY TEICHERT
Posiadam uprawnienia STS-01, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06, A-1, A-2, A-3. Duże doświadczenie w wykorzystaniu BSP .
Posiadam doświadczenie w prowadzeniu szkoleń teoretycznych i praktycznych prowadzących do posiadania kwalifikacji pilota bezzałogowego statku powietrznego.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
W ramach szkolenia Uczestnicy usługi rozwojowej biorą udział w wykładach na żywo prowadzonych w czasie rzeczywistym.
Warunki uczestnictwa
Ukończony 18 r.ż.
Wymagane jest, aby Uczestnicy kursu ukończyli szkolenie w podkategorii A1/A3.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe