Total Quality Management (TQM) w mikro i małych przedsiębiorstwach. Kompleksowe zarządzanie jakością z identyfikacją odpowiedzialności za jakość we wszystkich obszarach przedsiębiorstwa
Total Quality Management (TQM) w mikro i małych przedsiębiorstwach. Kompleksowe zarządzanie jakością z identyfikacją odpowiedzialności za jakość we wszystkich obszarach przedsiębiorstwa
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Organizacja
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Grupę docelową stanowią pracownicy mikro i małych przedsiębiorstw. Szkolenie skierowane jest do każdego pracownika organizacji, bez względu na miejsce jego zatrudnienia. Opiera się an filozofii TQM, która jest podstawą nowoczesnych systemów zarządzania jakością
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji23-04-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi20
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotowuje pracowników do współpracy ukierunkowanej na budowanie jakości wyrobu oraz obsługi klienta, pozwala na uzyskanie synergicznych efektów wzajemnej pracy. Prowadzi do właściwego wprowadzenia zasad TQM, oraz dążenia do: obniżenia kosztów jakości, optymalizacji procesów, a także doskonalenia pracowników, produktów oraz usług.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Charakteryzuje ewolucję pojęcia jakości na przestrzeni czasu. Opisuje parametry jakości. Ocenia akceptowalny poziom jakości w praktycznych sytuacjach. | Kryteria weryfikacji - Poprawnie definiuje historyczne zmiany w rozumieniu jakości. - Wymienia i wyjaśnia kluczowe parametry jakości. - Analizuje i ocenia przypadki praktyczne, określając, czy jakość jest wystarczająca. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Rozróżnia funkcje Działu Kontroli Jakości od Działu Zapewnienia Jakości. Określa zadania nowoczesnego Działu Zapewnienia Jakości. Proponuje zmiany w zadaniach działów jakościowych w swoich organizacjach. | Kryteria weryfikacji - Wyjaśnia różnice między kontrolą a zapewnieniem jakości. - Definiuje i uzasadnia zadania Działu Zapewnienia Jakości. - Prezentuje konkretne propozycje zmian w zadaniach działów jakości. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Wyjaśnia model kosztów jakości wg normy ISO 9004. Analizuje koszty wewnętrznego i zewnętrznego zarządzania jakością. Stosuje zasadę 1:10:100 w analizie kosztów jakości. | Kryteria weryfikacji - Opisuje i wyjaśnia elementy modelu kosztów jakości. - Rozróżnia i analizuje koszty wewnętrzne i zewnętrzne. - Wykorzystuje zasadę 1:10:100 do oceny kosztów jakości. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Określa główny cel firmy i cele jakościowe. Porównuje „stare” i nowoczesne podejście do celów jakościowych. Formułuje cele SMART dla różnych działów firmy. | Kryteria weryfikacji - Definiuje główny cel firmy i cele jakościowe. - Analizuje i porównuje różne podejścia do celów. - Tworzy cele SMART dla konkretnych działów. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Charakteryzuje cechy przedsiębiorstwa objętego TQM. Wyjaśnia zasady TQM, w tym Koło Deminga. Opisuje etapy budowy TQM w przedsiębiorstwie. | Kryteria weryfikacji - Opisuje kluczowe cechy przedsiębiorstwa TQM. - Wyjaśnia zasady TQM i rolę Koła Deminga. - Przedstawia etapy wdrażania TQM. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Stosuje narzędzia doskonalenia jakości (diagramy, arkusze, histogramy). Tworzy i analizuje diagram procesu, kartę kontrolną, diagram Ishikawy, diagram Pareto. Wykorzystuje punktowy diagram korelacji. | Kryteria weryfikacji - Tworzy i interpretuje różne narzędzia jakości.- Analizuje dane za pomocą narzędzi jakości. - Stosuje narzędzia do rozwiązywania problemów jakościowych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Ocenia funkcjonalność systemu pomiarowego. Identyfikuje przyczyny niedokładności pomiarów. Stosuje RCA (root cause analysis) do eliminacji przyczyn niezgodności. | Kryteria weryfikacji - Ocenia systemy pomiarowe pod kątem wiarygodności. - Wyjaśnia przyczyny błędów pomiarowych. - Stosuje RCA do analizy i eliminacji przyczyn niezgodności. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Analizuje efektywność komunikacji w kwestiach jakościowych. Ocenia rolę przełożonego w komunikacji jakościowej. Wykorzystuje wizualizację do komunikacji tematów jakościowych. | Kryteria weryfikacji - Analizuje, co i jak komunikujemy w kwestiach jakości. - Opisuje rolę przełożonego w komunikacji. - Tworzy i interpretuje wizualizacje tematów jakościowych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
HARMONOGRAM SZKOLENIA: " Total Quality Management (TQM) w mikro i małych przedsiębiorstwach. Kompleksowe zarządzanie jakością z identyfikacją odpowiedzialności za jakość we wszystkich obszarach przedsiębiorstwa. "
W trakcie trwania szkolenia uwzględnione zostały 15 minutowe przerwy, po dwie w każdym dniu szkolenia.
WPROWADZENIE DO TAMATYKI SZKOLENIA:
Kontrola jakości jest nieodłącznym elementem towarzyszącym zasadom organizacji w większości przedsiębiorstw. Potocznie, kontrola jakości postrzegana jest jako prosty proces, związany z eliminowaniem produktów niezgodnych i zatrzymywaniem ich przed dostarczeniem do klienta. Należy jednak podkreślić, iż w nowocześnie zarządzanym przedsiębiorstwie, kontrola jakości nie ma już wiele wspólnego z brakarstwem, jakie spotykane było w przemyśle po Rewolucji Przemysłowej. Niestety wiele organizacji nie dostrzega różnicy pomiędzy realizacją brakarstwa a nowoczesną, ukierunkowaną na doskonalenie procesów i poprawiającą komunikację kontrolą jakości. Tracą przez to możliwość eliminacji znacznych kosztów, które są ponoszone w wyniku złej organizacji funkcji kontroli jakości. Dziś kontrola jakości stanowi podstawowe źródło informacji zwrotnej o procesie, pozwalające doskonalić funkcjonowanie organizacji oraz ograniczać koszty.
1. Istota jakości
- Zmiana pojęcia „jakość” na przestrzeni czasu
- Parametry jakości
- Jaka jakość jest wystarczająca? – ćwiczenie praktyczne
Mini wykład i dyskusja moderowana przez prowadzącego dotycząca znaczenia słowa „jakość”. Ćwiczenie praktyczne pozwala uczestnikom na ocenę, jaki poziom jakości jest lub nie jest akceptowalny.
2. „Prawdy i mity” – czyli czym zajmuje się dział kontroli jakości?
- Czym różni się „Dział Kontroli Jakości” od „Działu Zapewnienia Jakości”?
- Zadania Działu Zapewnienia Jakości
Dyskusja moderowana przez prowadzącego podczas której uczestnicy określają czym powinien zajmować się nowoczesny Dział Zapewnienia Jakości. Na koniec dyskusji uczestnicy określają propozycje zmian w zadaniach jakie są przypisane do ich działów jakościowych, których wdrożenie zaproponują w swoich organizacjach.
3. Koszty jakości
- Model kosztów jakości wg normy ISO 9004
- Koszty zewnętrznego zarządzania jakością
- Koszty wewnętrznego zarządzania jakością
- Zasada 1:10:100
Dzięki tej części szkolenia poznasz rozkład kosztów jakości w przedsiębiorstwie. Uczestnicy oceniają jak te koszty rozkładają się w ich przedsiębiorstwach produkcyjnych. Zasada 1:10:100 obrazuje pożądany stosunek kosztów prewencji do kosztów korekty oraz ich wielkość.
4. Cele jakości
- Określenie głównego celu firmy
- „Stare” podejście do celów jakościowych
- Jak nie powinna funkcjonować nowoczesne firma – czyli „podejście działowe” i cele działów
- Jak powinna funkcjonować nowoczesne firma – czyli organizacja jako „naczynia połączone”
- Określanie celów dla różnych działów w firmie, które wchodzą w skład jednego lub kilku procesów
- Określanie wskaźników, które mówią cokolwiek, czyli cele SMART
Mini wykład połączony z moderowaną przez prowadzącego dyskusją. Uczestnicy poznają zasady funkcjonowania nowoczesnej firmy i sami określają cele, jakich wprowadzenie zaproponują w swoich organizacjach.
5. Definicje, Geneza TQM, rola jakości w organizacji i zasady jej wspólnego kreowania
Cechy przedsiębiorstwa objętego TQM:
- Poczucie pracowników, że funkcjonują w przyjaznym środowisku pracy, na które składają się partnerstwo, zaufanie, współpraca i otwartość we wzajemnych relacjach pomiędzy pracownikami oraz w kontaktach na linii szef–pracownicy.
- Stałe doskonalenie wszystkich pracowników, z szefem włącznie, a także wytwarzanie w pracownikach przekonania, że ich zaangażowanie w ten proces wynika nie z obowiązku, ale z ich własnego poczucia odpowiedzialności.
- Dostęp do wiedzy i narzędzi, które pozwolą wszystkim pracownikom ulepszać swoją pracę i całą firmę.
- „Doskonalenie sposobów doskonalenia” – stałe ulepszanie metod, dzięki którym można szkolić pracowników w zakresie TQM-u.
Zasady TQM
- stałe doskonalenie
- tworzenie zaplecza wiedzy oraz umiejętności
- budowanie zaangażowania.
- koło Deminga i jego rola w ukierunkowanej na jakość organizacji oraz w życiu indywidualnym pracowników
BUDOWA TQM W PRZEDSIĘBIORSTWIE - ZASADY
- wewnętrzne szkolenia dla całej załogi o tematyce TQM,
- określenie obecnych w firmie procesów,
- identyfikacja relacji na linii dostawca–odbiorca między procesami,
- określenie produktu firmy i identyfikacja jej klientów (nie zawsze jest to łatwe),
- uruchomienie kół jakości, o których więcej dowiesz się od Bliklego tutaj,
- określenie standardów jakościowych dla produktów biorących udział w procesach zachodzących w firmie,
- rozpisanie procedur dla wszystkich procesów wewnątrzfirmowych,
- ustalenie zasad reagowania na błędy (warto jeszcze raz podkreślić, że w przypadku TQM-u „reagowanie na błędy” nie oznacza odnalezienia i ukarania winnego, tylko wykrycie i redukcję przyczyny błędu oraz zrekompensowanie strat klientowi),
- stworzenie harmonogramu szkoleń dla wszystkich pracowników.
- Standaryzacja, wizualizacja, samokontrola
- Poke Yoka,
- Kontrola procesu i metody jego zrozumienia
- Six Sigma
Mini-wykład pozwoli na zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej TQM i jego zastosowań. Natomiast wykonana w praktyce analiza pozwoli na sprawdzenie nabytych umiejętności i wyjaśnienie wszystkich wątpliwości
6. Narzędzia jakości
- Narzędzia doskonalenia jakości
- Diagram procesu – tworzenie i zastosowanie
- Karta kontrolna – tworzenie i zastosowanie
- Arkusz analityczny – tworzenie i zastosowanie
- Diagram Ishikawy – tworzenie i zastosowanie
- Diagram Pareto – tworzenie i zastosowanie
- Histogram – tworzenie i zastosowanie
- Punktowy diagram korelacji – tworzenie i zastosowanie
Ten moduł szkolenia pozwoli na zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej narzędzi jakościowych, celu ich stosowania i sytuacji, kiedy mogą być użyteczne. Natomiast ćwiczenia z wykorzystaniem niektórych z nich pozwolą na dostrzeżenie ich „mocy” podczas identyfikacji przyczyn problemów jakościowych.
7. Wiarygodność pomiaru i aparatura kontrolno - pomiarowa
- Kiedy system pomiarowy spełnia swoje funkcje, a kiedy nie?
- Przyczyny niedokładności pomiarów
Ta część szkolenia pozwoli na zdobycie wiedzy teoretycznej i przyswojenie niezbędnych definicji, których znajomość jest konieczna do prawidłowej oceny poprawnego działania systemu pomiarowego. Moderowana dyskusja i ćwiczenie praktyczne pozwoli na ocenę systemów zarządzania aparaturą kontrolno – pomiarową oraz analizie błędów pomiaru w organizacjach uczestników.
8. RCA (root cause analysis), czyli eliminowanie prawdziwej przyczyny niezgodności
- Etapy przeprowadzania RCA
- Błędy popełniane najczęściej na każdym etapie
- Metody zbierania faktów i ocena kiedy informacja jest „faktem”
- Metody zbierania informacji od ludzi
- Rejestrowanie i analiza przyczyn potencjalnych niezgodności jako metoda obniżenia kosztów jakości w przedsiębiorstwie
Ten moduł szkoleniowy to praktyczna analiza wybranych przez uczestników szkolenia problemów jakościowych (najczęściej trudniejszych przypadków reklamacji).
9. Komunikacja w jakości oraz wizualizacja tematów jakościowych w obszarze produkcyjnym
- Co najczęściej komunikujemy w kwestiach jakościowych, a co powinniśmy komunikować?
- Metody upominania pracowników
- Co chcemy powiedzieć, co mówimy, a co słyszy odbiorca?
- Rola przełożonego w kwestiach jakościowych
- Użyteczność komunikatu jakościowego dla odbiorcy
- 1 obrazek to więcej niż 100 słów
Mini wykład połączony z moderowaną przez prowadzącego dyskusją. Ćwiczenie dotyczące skuteczności przekazywania informacji pokaże uczestnikom jak ważne jest przygotowywanie tych samych informacji w różny sposób dla różnych grup docelowych.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 3 Dzień I | Prowadzący Tomasz Bieńkowski | Data realizacji zajęć 24-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 07:00 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 07:15 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 3 Dzień II | Prowadzący Tomasz Bieńkowski | Data realizacji zajęć 25-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 07:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 07:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 3 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 25-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 00:45 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto3 000,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto3 000,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto150,00 PLN
- Koszt osobogodziny netto150,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Tomasz Bieńkowski
Inżynieria Żywności, na których uzyskał tytuł magistra inżyniera Inżynierii Żywności oraz studia
podyplomowe na Politechnice Menadżer Jakości w Przemyśle Spożywczym”, a także studia
podyplomowe na Politechnice Gdańskiej „Standardy ISO i Zarządzanie Przez Jakość (TQM)”.
Posiada kwalifikacje Pełnomocnika Jakości (TUV) oraz Menadżera Jakości w przemyśle
spożywczym. Posiada również Kwalifikacje Audytora Wewnętrznego + Pełnomocnika ds. Systemu
Zarzadzania Jakością, oraz tytuł Eksperta Systemu HACCP wg ISO 22000, oraz Audytora
Wewnętrznego systemu HACCP. Odbył szkolenia „ System zarzadzania bezpieczeństwem żywności
ISO 22000, oraz System Zarzadzania Jakością wg normy IFS Food.Od ponad 10 lat prowadzi karierę
trenerską, przeprowadza specjalistyczne szkolenia w branży przemysłu spożywczego. W jego
dorobku znajdują się min: Wdrożenie Systemu HACCP w blisko 100 zakładach przemysłu
spożywczego, oraz około 20 systemów ISO 9001:2015, opracowanie procedur produkcyjnych i
jakościowych związanych z zagrożeniami biologicznymi, HACCP, GHP, GMP - dobre praktyki
produkcyjne, Wymagania standardów bezpieczeństwa żywności. Jako konsultant prowadził audyty
systemu HACCP zgodnie z Systemem HACCP oraz GHP/GMP zgodnie z Codex Alimentarius i
Polskim Prawem Żywnościowym. Nadzoruje procesy związane z Myciem i dezynfekcją maszyn w
przetwórstwie spożywczym oraz Systemem DDD.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy szkolenia otrzymają materiały dydaktyczne w formie papierowej przygotowane w oparciu o tematykę szkolenia oraz zgodnie wymaganiami prawnymi określonymi w prawie polskim oraz UE.
Warunki uczestnictwa
Szkolenie trwa 20 godzin dydaktycznych, tj 15 godzin zegarowych (1 godzina dydaktyczna = 45 minut) w tym do czasu szkolenia wliczone są przerwy. Czas przerw będzie ustalany indywidulanie podczas szkolanie - dwie/ przerwy po 10/15 min w ramach jednego dnia.
Informacje dodatkowe
Metodyka szkolenia:
Szkolenie ma charakter wykładowo - warsztatowy. Uczestnicy biorą w nim aktywny udział, wykonując wiele ćwiczeń, uczestnicząc w dyskusjach. Podczas szkolenia uczestnicy większość poznanych narzędzi czy metod analizy zastosowują w praktyce, w postaci ćwiczeń. Elementy uzupełniające i rozszerzające wiedzę to mini wykłady i prezentacje multimedialne. Ważną rolę odgrywają dyskusje moderowane przez prowadzącego, poświęcone wybranym zagadnieniom, w których uczestnicy biorą aktywny udział.
Po zakończeniu szkolenia uczestnicy otrzymują kopie ćwiczeń (na podane adresy mailowe), co umożliwi im powrót do nich w późniejszym terminie i ponowne, przeanalizowanie całości lub wybranych fragmentów.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi