Kurs Diagnosta samochodowy
Kurs Diagnosta samochodowy
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaTransport i motoryzacja / Motoryzacja
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Kurs skierowany jest do: osób indywidulanych oraz pracodawców i pracowników stacji kontroli pojazdów, zakładów mechanicznych, zakładów naprawczych, blacharze samochodowi, elektrycy samochodowi itp. spełniających wymagania dotyczące wykształcenia i doświadczenia opisanego w wymaganiach uczestnictwa oraz informacjach dodatkowych. Osoby biorące udział w kursie muszą mieć ukończone 18 lat.
Usługa adresowana jest dodatkowo do wszystkich Uczestników Projektów: Projekt "Kierunek – Rozwój", Małopolski pociąg do kariery - sezon 1, Nowy start w Małopolsce z EURESem
- Minimalna liczba uczestników6
- Maksymalna liczba uczestników8
- Data zakończenia rekrutacji16-04-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi116
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Kurs przygotowuje do przystąpienia do egzaminu państwowego przez komisją Transportowego Dozoru Technicznego, a po pozytywnym zdaniu egzaminu do samodzielnego wykonywania zadań na stanowisku diagnosty samochodowego w stacjach kontroli pojazdów.Celem szkolenia jest zapoznanie z podstawowymi zasadami organizacji pracy stacji kontroli pojazdów, uprawnieniami i obowiązkami personelu oraz niezbędna dokumentacją.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się - stosuje ustawy oraz rozporządzenia związane z prze-prowadzaniem badań tech-nicznych pojazdów i ich do-puszczeniem do ruchu,- posiada umiejętność badania pojazdów od motorowerów, motocyklistki pojazdów samochodowych oraz pojazdów które przewożą materiały nie-bezpieczne, - opisuje budowę pojazdów oraz zespołów urządzeń, - wykrywa nieprawidłowości występujące w pojeździe - rozróżnia rożne kategorie usterek występujące w pojazdach - wyjaśnia dalsze czynności w celu przywrócenia pojazdu do ruchu | Kryteria weryfikacji - ocenia i omawia sposób przeprowadzania badania technicznego pojazdu- przedstawia warunki tech-nicznego dla danej kategorii pojazdu - określa wynik badania tech-nicznego pojazdu | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Zajęcia odbywają się w dni robocze 3-5 razy w tygodniu, popołudniami od godz. 16.00-22.00 - teoria w formie on -line, praktyka na stacji kontroli pojazdów w formie stacjonarnej w weekendy
Program szkolenia jest zgodny z Załącznikiem nr 1 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 listopada 2014 roku w sprawie szkolenia i egzaminowania diagnostów oraz wzorów dokumentów z tym związanych (Dz. U. z 2014 roku poz. 1836).
Cz. I - Szkolenie podstawowe dotyczące przeprowadzania okresowych badań technicznych pojazdów w zakresie sprawdzenia oraz oceny prawidłowości działania poszczególnych zespołów i układów pojazdu, w szczególności pod względem bezpieczeństwa jazdy i ochrony środowiska
Wykład wprowadzający w tematykę szkolenia i technikę działania kursu
Zasady BHP wynikające z obowiązujących przepisów
Szczegółowa analiza przepisów dotyczących systemu badań:
- ustawa - Prawo o ruchu drogowym
- akty wykonawcze wydane na podstawie wyżej wymienionej ustawy
-wymagane wyposażenie stacji kontroli pojazdów
Organizacja stacji kontroli pojazdów, ogólny przedmiot i zakres okresowego badania technicznego pojazdu
Identyfikacja pojazdu, zasady wypełniania dokumentów. Zasady umieszczania w pojazdach cech identyfikacyjnych oraz wykonywania i umieszczania tabliczek zastępczych. Umiejętność odczytywania danych technicznych pojazdu z tabliczek znamionowych, numerów nadwozia, kodów silnika, oznakowania ogumienia
Kontrola stanu technicznego ogumienia, tarcz kół, układu kierowniczego, podwozia (zawieszenia) oraz nadwozia
Kontrola stanu technicznego układów hamulcowych:
- roboczego,
- postojowego (awaryjnego),
- badanie skuteczności
Kontrola i ocena prawidłowości działania świateł:
- mijania,
- drogowych,
- przeciwmgłowych,
- cofania.
Zasady kontroli prawidłowości ustawienia świateł
Kontrola prawidłowości działania świateł sygnalizacyjnych oraz pozostałego osprzętu elektrycznego
Kontrola i ocena działania elementów związanych z ochroną środowiska:
- emisja spalin,
- hałas
Badanie dodatkowe taksówki, pojazdu uprzywilejowanego, pojazdu przystosowanego do nauki jazdy i do przeprowadzania egzaminu państwowego
Badanie pojazdu zabytkowego
Sprawdzenie wiadomości z zakresu przeprowadzonego szkolenia w części teoretycznej i praktycznej
Wykład podsumowujący wyniki szkolenia i analizujący popełniane przez kursantów błędy, pokazy
Cz.II - szkolenie specjalistyczne w zakresie badania technicznego autobusu, którego dopuszczalna prędkość na autostradzie ekspresowej wynosi 100 km/h
Wykład wprowadzający w tematykę szkolenia i technikę działania kursu
Zasady i kryteria oceny dodatkowej układów hamulcowych, budowa i zasada działania urządzenia przeciwblokującego (ABS) oraz zwalniacza
Budowa i zasada działania ogranicznika prędkości
Zasady oceny technicznej siedzeń
Szczegółowa analiza przepisów dotyczących zakresu i sposobu przeprowadzania badania i sposobu wypełniania specjalnego zaświadczenia
Sprawdzenie wiadomości z zakresu przeprowadzonego szkolenia w części teoretycznej i praktycznej
Wykład podsumowujący wyniki szkolenia
Cz.III -szkolenie specjalistyczne w zakresie przeprowadzania badania technicznego pojazdu przeznaczonego do przewozu towarów niebezpiecznych
Ćwiczenia praktyczne z zakresu ustalania wymaganego zakresu badań i doboru kryteriów oceny dla wszystkich typów pojazdów podlegających dodatkowemu badaniu technicznemu (pojazdy typów FL, OX, AT, EX/II i EX/III)
Sprawdzenie wiadomości z zakresu przeprowadzonego szkolenia w części teoretycznej i praktycznej
Wykład podsumowujący wyniki szkolenia i analizujący popełnione przez kursantów błędy
Cz. IV - szkolenie specjalistyczne w zakresie przeprowadzania badania technicznego pojazdu przystosowanego do zasilania gazem
Wykład wprowadzający w tematykę szkolenia i organizację kursu
Podstawowe informacje o paliwie gazowym LPG i CNG: - właściwości fizyczne i chemiczne,
- właściwości silników spalinowych zasilanych gazem
Przepisy BHP oraz ppoż. przy badaniach urządzeń zasilanych gazem, organizacja stanowiska do kontroli pojazdów zasilanych gazem
Szczegółowa analiza przepisów dotyczących pojazdów przystosowanych do zasilania gazem
Identyfikacja elementów instalacji gazowej, zadania dozoru technicznego, cele homologacji
Budowa i zasada działania instalacji gazowej i jej elementów:
- główne zespoły,
- zawory,
- pozostały osprzęt
Zasady wykonywania badania technicznego pojazdu z instalacją gazową oraz metody oceny skuteczności działania tej instalacji
Badanie instalacji gazowej i zasady wypełniania wymaganych dokumentów
Sprawdzenie wiadomości z zakresu przeprowadzonego szkolenia w części teoretycznej i praktycznej
Wykład podsumowujący wyniki szkolenia i analizujący popełniane przez kursantów błędy
Cz.V - szkolenie specjalistyczne w zakresie przeprowadzania badania technicznego pojazdu: związanego z badaniem pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą, skierowanego przez organ kontroli ruchu drogowego lub starostę, o ile pojazd wymaga specjalistycznego badania którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym
Przedmiot i zakres badań dodatkowych, rodzaje badań
Zasady i kryteria oceny dodatkowej układów hamulcowych
Zasady i kryteria oceny dodatkowej układu kierowniczego, zawieszenia i kół
Pomiary ustawienia kół i osi, pomiary sprawności amortyzatorów
Zasady i kryteria oceny dodatkowej stanu technicznego nadwozia, ramy
Wypełnianie dokumentu identyfikacyjnego pojazdu, podstawowe słownictwo pojęć technicznych w języku angielskim, niemieckim, francuskim
Badanie i zasady wypełniania opisu zmian pojazdu, w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów. Pojęcie dopuszczalnej masy całkowitej, dopuszczalnych nacisków osi
Cel i zadania opinii rzeczoznawcy, przykłady
Sprawdzenie wiadomości z zakresu przeprowadzonego szkolenia w części teoretycznej i praktycznej
Wykład podsumowujący wyniki szkolenia i analizujący popełniane przez kursantów błędy
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto3 800,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto3 800,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto32,76 PLN
- Koszt osobogodziny netto32,76 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Grzegorz Fijałkowski
Od 2017 wykładowca/instruktora na kursach Diagnosty samochodowego
Krzysztof Wlizło
Od 2009 r. zajmuje się szkoleniem w zakresie szeroko pojętej motoryzacji i prawa o ruchu drogowym począwszy od szkolenia kandydatów na kierowców poprzez warunki techniczne pojazdów aż do ich badań technicznych. Posiada obszerną wiedzę techniczną oraz proceduralną, jest zatrudniony na stanowisku Głównego Specjalisty w Wydziale Komunikacji Urzędu Miasta Lublin ds. nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów, diagnostami i szkoleniem kierowców. W zakresie obowiązków m.in..: kontrola stacji kontroli pojazdów (SKP) i ośrodków szkolenia kierowców (OSK) tj: poprawność przeprowadzania badań technicznych pojazdów, poprawność przeprowadzania szkoleń kierowców, analiza dokumentacji, infrastruktury; prowadzenie ewidencji SKP, diagnostów, OSK oraz instruktorów nauki jazdy.
Od 2022 r. prowadzi szkolenie kandydatów na diagnostów, doradztwo w zakresie warunków technicznych pojazdów i ich badań, egzaminuje kandydatów na diagnostów, dodatkowo prowadzi zajęcia ze studentami z zakresu Praktyki transportu.
Janusz Zaorski
Od 2007 zawodowo prowadzi działalność szkoleniową w zakresie ADR, czasu pracy kierowców, napełniania i opróżniania zbiorników transportowych do przewozu towarów niebezpiecznych. Dodatkowo zawodowo zajmuje się obsługą firm w zakresie ewidencji czasu pracy kierowców, doradztwem w sprawach transportu drogowego towarów niebezpiecznych, armatury do cystern, stacji paliw i wyposażenia ADR.
Od 2001 roku doradca ds. bezpieczeństwa w zakresie transportu towarów niebezpiecznych DGSA – świadectwo Nr 2578/2021
Od 2008 r. związany z Zakładem Doskonalenia Zawodowego w Lublinie w zakresie prowadzenia szkoleń z ADR oraz diagnosty samochodowego.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestniczy otrzymują:
- materiały szkoleniowe dla uczestników obejmujące zagadnienia egzaminu państwowego TDT- przekazane drogą elektroniczną w formacie pdf
- zaświadczenie ukończenia kursu zgodnie z obowiązującymi przepisami
Warunki uczestnictwa
Kandydat, aby ubiegać się o uprawnienia diagnosty, musi legitymować się odpowiednim wykształceniem, praktyką zawodową
Zgodnie z przepisami przez wymagane wykształcenie techniczne i praktykę, rozumie się:
- wyższe wykształcenie w obszarze nauk technicznych o specjalności samochodowej i udokumentowane 6 miesięcy praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów albo
- średnie wykształcenie techniczne o specjalności samochodowej i udokumentowany rok praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów, albo
Dalsza część wymagań opisana została w pkt. Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
3. wyższe wykształcenie w obszarze nauk technicznych o specjalności innej niż samochodowa i udokumentowany rok praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów, albo średnie wykształcenie techniczne o specjalności innej niż samochodowa i udokumentowane 2 lata praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów, albo
4.średnie wykształcenie techniczne o specjalności innej niż samochodowa i udokumentowane 2 lata praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów.
Podana cena obejmuje szkolenie objęte dofinansowaniem w wysokości przynajmniej 70% ze środków publicznych. W przypadku pozyskania mniejszego dofinansowania do podanej ceny należy doliczyć 23% VAT
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Warunki techniczne:
1) platforma /rodzaj komunikatora: Szkolenie teoretyczne jest realizowane w formie zdalnej za pośrednictwem Microsoft Teams
2) minimalne wymagania sprzętowe: komputer posiadający mikrofon i głośniki, z dostępem do Internetu lub telefon/tablet z dostępem do Internetu.
3) minimalne wymagania dotyczące parametrów łącza sieciowego: zalecana przepustowość w przypadku grupowych rozmów wideo - 1,0 Mb/s (w górę / w dół) dla wysokiej jakości wideo.
4) Niezbędne oprogramowanie umożliwiające Uczestnikom dostęp do prezentowanych treści i materiałów
5) obsługiwane systemy operacyjne: systemy Windows, macOS i Linux.
6) okres ważności linku umożliwiającego uczestnictwo w spotkaniu on-line: do zakończenia szkolenia