Psychologia transportu
Psychologia transportu
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Studia kierowane są do absolwentów studiów psychologicznych chcących uzyskać uprawnienia do prowadzenia badań psychologicznych kierowców, Atutem są nowoczesne metody dydaktyczne: warsztatowy charakter pracy, zajęcia w Laboratorium psychologicznym do badania kierowców i Laboratorium Psychologii Eksperymentalnej.
Ukończenie Studiów Podyplomowych „Psychologia transportu” daje podstawę do uzyskania przez psychologów uprawnień do przeprowadzania badań psychologicznych na podstawie art. 124 ust. 9 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515 z późniejszymi zmianami, w tym ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami z dnia 26 czerwca 2014 r.
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji15-03-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi200
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńStudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem studiów jest przygotowanie psychologów do przeprowadzania badań psychologicznych kierowców i osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami oraz osób wykonujących pracę na stanowisku kierowcy. Studia wyposażą słuchaczy w wiedzę, umiejętności i kompetencje umożliwiające samodzielne podejmowanie decyzji orzeczniczych w zakresie diagnostyki psychologicznej.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się W zakresie wiedzy absolwent w stopniu zaawansowanym między innymi zna i rozumie:pogłębione zagadnienia psychologii osobowości, psychologii klinicznej, profilaktyki i psychologii pracy dotyczące zachowań człowieka w ruchu drogowym; w pogłębiony sposób rozporządzenia prawne dotyczące opiniowania i dopuszczania kierowcy do ruchu drogowego lub wykonywania pracy związanej z transportem; w sposób zaawansowany kluczowe mechanizmy regulujące zachowanie człowieka w ruchu drogowym; elementarną wiedzę o środowisku pracy kierowcy, w tym czynnikach chroniących i czynnikach ryzyka; ma pogłębioną wiedzę dotyczącą metodyki badań psychologicznych; w stopniu pogłębionym podstawowe narzędzia wykorzystywane do badań osobowościowych i psychomotorycznych i zasady posługiwania się nimi; wiedzę o znaczeniu transportu dla funkcjonowania człowieka w sferze społecznej i gospodarczej; w stopniu zaawansowanym zna najważniejsze uwarunkowania bezpieczeństwa w ruchu drogowym i transporcie; wiedzę o uczestnikach ruchu drogowego, w tym zasadach jego organizowania, kontrolowania i regulowania; strukturę i funkcję systemu szkolenia kierowców; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji wspierających, w tym edukacyjnych, terapeutycznych i pomocowych; w stopniu pogłębionym zasady w bezpieczeństwie i higienie pracy kierowcy na różnych stanowiskach pracy oraz instruktora nauki jazdy i egzaminatora osób ubiegających się o prawo jazdy. | Kryteria weryfikacji Udział w zajęciach, spełnienie warunków / wykonanie zadań ustalonych przez prowadzącego | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się W zakresie umiejętności absolwent w stopniu zaawansowanym między innymi potrafi:dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności psychologicznej; wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów w zachowaniu kierowcy na drodze, w tym także motywów i wzorów jego zachowań; analizować prowadzone badania oraz konstruować i prowadzić własne badania psychologiczne; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań i pracy; komunikować się interpersonalnie, używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie psychologii transportu, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z opiniowaniem i pomocą psychologiczną; pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych; dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualnie obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu. | Kryteria weryfikacji Udział w zajęciach, spełnienie warunków / wykonanie zadań ustalonych przez prowadzącego | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się W zakresie kompetencji absolwent w stopniu zaawansowanym jest między innymi gotów do:do uświadomienia sobie poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki rozwoju i kształcenia; docenić znaczenie nauk psychologicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych; przyjąć przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań psychologicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie podnoszenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym; dostrzegać i formułować problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania psychologiczne i jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; wykorzystywać zasady etyczne psychologa i diagnosty w badaniach psychologicznych; odpowiedzialnie przygotowywać się do swojej pracy i wykonywać badania psychologiczne; aktywnie uczestniczyć w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania psychologiczne i jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie. | Kryteria weryfikacji Udział w zajęciach, spełnienie warunków / wykonanie zadań ustalonych przez prowadzącego | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
I. Prawo a psychologiczne badania kierowców
- Prawo a psychologiczne badania kierowców
II. Kliniczne aspekty funkcjonowania kierowcy
- Psychologia medycyny pracy
- Psychologia kliniczna
- Psychologia uzależnień
III. Psychospołeczne uwarunkowania funkcjonowania kierowcy
- Predyspozycje psychiczne kierowcy
- Psychologia osobowości i rozpoznawanie zaburzeń
- Psychologia stresu
- Wykorzystanie nowych technologii badawczych w psychologii transportu
- Ergonomiczne uwarunkowania bezpieczeństwa ruchu drogowego
- Kontrolerzy ruchu drogowego- policjanci a kierowcy
- Środowisko pracy kierowcy i jego zagrożenia dla zdrowia
IV. Metodyka psychologicznych badań kierowców
- Nowoczesne techniki badania w psychologii transportu
- Metodyka psychologicznych badań kierowców
Seminarium dyplomowe i egzamin
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto4 000,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto4 000,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto20,00 PLN
- Koszt osobogodziny netto20,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Połączenie zajęć synchronicznych z zajęciami w bezpośrednim kontakcie w siedzibie Uczelni 50/50. Wybrane zajęcia będą realizowane na platformie online z elementami czatu lub wideokonferencji, z dostępem do materiałów i ćwiczeń.
Warunki uczestnictwa
Ukończone studia I lub II stopnia.
O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń i poprawność złożonych dokumentów.
Uprzejmie informujemy, że w przypadku zbyt małej liczby kandydatów grupa może nie zostać uruchomiona.
WYMAGANE DOKUMENTY
- dyplom/odpis ukończenia studiów wyższych na kierunku Psychologia
- wypełniony kwestionariusz zgłoszeniowy
- wypełnione podanie o przyjęcie na studia
- wypełniona umowa w 2 egzemplarzach
- 1 zdjęcie
- dowód uiszczenia opłaty rekrutacyjnej
Link do pobrania dokumentów: https://podyplomowe.wsei.eu/dokumenty-dla-sluchacza/
Informacje dodatkowe
Aktualna oferta z pełnym opisem oraz niezbędną dokumentacją: https://podyplomowe.wsei.eu/nasza-oferta/
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Usługa realizowana zdalnie na platformie Moodle poprzez usługę ClickMeeting.
Minimalne wymagania sprzętowe, jakie musi spełniać komputer użytkownika lub inne urządzenie do zdalnej komunikacji:
- komputer stacjonarny/laptop z dostępem do Internetu,
- sprawny mikrofon i kamera internetowa.
Minimalne wymagania dotyczące parametrów łącza sieciowego, jakim musi dysponować użytkownik: download 8 mb/s, upload 8 mb/s, ping 15 ms. Zalecamy wykorzystanie aktualnej wersji przeglądarki CHROME.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe
- Laboratorium psychologiczne