Surdologopedia – studia podyplomowe
Surdologopedia – studia podyplomowe
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Logopedia
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Adresatami studiów podyplomowych na kierunku Surdologopedia są osoby posiadające wykształcenie wyższe z zakresu logopedii lub ukończone 4 semestralne studia podyplomowe z zakresu logopedii, które chcą zdobyć specjalistyczne kompetencje w zakresie diagnozy i terapii osób z uszkodzeniami słuchu. Studia skierowane są do osób pracujących z dziećmi i dorosłymi z wadami słuchu. Oferta dedykowana jest także osobom zatrudnionym w placówkach edukacyjnych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, ośrodkach rehabilitacyjnych oraz instytucjach wspierających osoby z niepełnosprawnością słuchową. Program studiów przygotowuje do profesjonalnego wspierania osób słabosłyszących i niesłyszących w rozwoju komunikacji, nauce języka oraz terapii zaburzeń mowy. S
- Minimalna liczba uczestników12
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji01-04-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi275
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieństudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem studiów jest przygotowanie teoretyczne i praktyczne słuchaczy do pracy terapeutycznej z pacjentami z różnymi rodzajami uszkodzeń narządu słuchu, m.in. w zakresie kształcenia języka u dzieci z prelingwalnymi znacznymi i głębokimi ubytkami słuchu. Studia znacznie poszerzają wiedzę w zakresie usprawniania dzieci ze znacznymi i głębokimi zaburzeniami słuchu oraz z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się W ZAKRESIE WIEDZY:Charakteryzuje czym jest terapia surdologopedyczna i Opisuje wybrane terapie surdologopedyczne Charakteryzuje metody Totalnej Komunikacji Wyjaśnia podstawowe zagadnienia z zakresu audiologii i audiometrii oraz budowy narządu słuchu Opisuje podstawowe zasady pracy surdologopedy oraz metody terapii osób słabosłyszących i niesłyszących. Charakteryzuje psychologiczne aspekty funkcjonowania osób z uszkodzonym słuchem. | Kryteria weryfikacji Wymienia cechy terapii surdologopedycznej i różnice między surdologopedia a logopediąWskazuje cechy terapii surdologopedycznych w tym terapii audytywno-werbalej. Wskazuje elementy Metody Totalnej Komunikacji Opisuje zagadnienia związane z poziomem ciśnienia dźwięku, drogą powietrzną przewodnictwa słuchowego oraz typów badań audiologicznych Wymienia podstawowe strategie terapeutyczne stosowane w surdologopedii. Wskazuje specyficzne potrzeby osób słabosłyszących i niesłyszących w kontekście emocjonalnym, społecznym i edukacyjnym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się W ZAKRESIE UMIEJETNOŚCIAnalizuje wyniki badań audiometrycznych oraz formułuje wnioski dotyczące diagnozy surdologopedycznej. Dobiera i stosuje metody terapii surdologopedycznej w zależności od rodzaju wady słuchu i wieku pacjenta. Charakteryzuje czynniki wpływające na rozwój mowy u osób słabosłyszących i niesłyszących. Prowadzi terapię emisji głosu dostosowaną do specyfiki pacjentów z uszkodzonym słuchem. Wykorzystuje język migowy w podstawowym zakresie w komunikacji z pacjentem. | Kryteria weryfikacji Na podstawie wyników badań audiometrycznych określa poziom ubytku słuchu i dobiera odpowiednie metody terapii.Podaje przykłady ćwiczeń stosowanych w terapii dzieci i dorosłych z różnym stopniem niedosłuchu. Wymienia czynniki wpływające na rozwój dziecka z wadą słuchu, oraz wskazuje najważniejsze zasady kształtowania i rozwoju mowy słyszących i niesłyszących. Wskazuje techniki pracy nad emisją głosu oraz ćwiczenia wspierające prawidłową artykulację u osób słabosłyszących. Tłumaczy proste komunikaty w języku migowym oraz używa podstawowego słownictwa w kontakcie z pacjentami niesłyszącymi. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCHRespektuje zasady etyki zawodowej oraz potrzeby osób z uszkodzonym słuchem. Współpracuje z interdyscyplinarnym zespołem specjalistów w procesie diagnozy i terapii pacjentów. Wykazuje otwartość i empatię w pracy z osobami z uszkodzonym słuchem oraz ich rodzinami. Dba o stały rozwój zawodowy oraz aktualizację wiedzy z zakresu surdologopedii. | Kryteria weryfikacji Analizuje sytuacje zawodowe w kontekście etyki pracy surdologopedy.Wymienia role poszczególnych specjalistów (audiolog, psycholog, otolaryngolog) w pracy z osobą z wadą słuchu. Podaje przykłady dobrych praktyk w komunikacji z pacjentami i ich bliskimi. Wskazuje źródła aktualnej wiedzy z zakresu terapii osób z wadami słuchu (publikacje naukowe, szkolenia, konferencje). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
L.p. | Nazwa | Ilość h |
1. | Podstawy fonetyki | 5 |
2. | Anatomia i patologia narządów słuchu | 10 |
3. | Audiologia i audiometria | 10 |
4. | Wprowadzenie do surdologopedii | 10 |
5. | Podstawy otorynolaryngologii | 10 |
6. | Surdopsychologia | 10 |
7. | Metodyka pracy z osobami słabosłyszącymi i niesłyszącymi | 20 |
8. | Metody audytywno-werbalne | 20 |
9. | Kształtowanie i rozwój mowy osób słabosłyszących i niesłyszących | 20 |
10. | Diagnoza logopedyczna zaburzeń słuchu i mowy | 25 |
11. | Terapia surdologopedyczna | 10 |
12. | Metody nauki czytania i pisania w terapii dziecka z uszkodzeniem słuchu | 20 |
13. | Podstawy języka migowego | 20 |
14. | Rehabilitacja osób z implantami | 10 |
15. | Zaburzenia głosu | 10 |
16. | Wychowanie językowe | 20 |
17. | Projektowanie ścieżki edukacyjnej | 10 |
18. | Praca z rodziną | 5 |
19. | Praktyka surdologopedyczna | 30 |
Razem: | 275 |
Liczba godzin: 245 h + 30 h praktyki surdologopedycznej
Informacje dodatkowe
- Studia kierowane są do logopedów - osób które ukończyły studia magisterskie z logopedii lub czterosemestralne studia podyplomowe z logopedii.
- Czas trwania: 2 semestry.
- Podstawa zaliczenia: studia kończą się 2 egzaminami po każdym semestrze studiów.
- Dni odbywania się zajęć: wybrane soboty i niedziele
Organizator studiów zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w programie studiów.
Surdologopedia- głównym celem studiów studiów podyplomowych jest przygotowanie słuchaczy do wspierania surdologopedycznego dzieci i osób dorosłych niesłyszących i słabosłyszących
Czas trwania studiów: dwa semestry
Rodzaj dokumentu potwierdzającego ukończenie studiów podyplomowych: Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 września 2018 r. w sprawie dokumentów wydawanych w związku z przebiegiem lub ukończeniem studiów podyplomowych i kształcenia specjalistycznego Program na studiach podyplomowych jest zgodny z przepisami Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450).
Program studiów podyplomowych Surdologopedia obejmuje 245 h zajęć dydaktycznych (jedna godzina dydaktyczna to 45 minut). I 30h praktyki surdologopedycznej
Akademia WSB realizuje studia w formie mieszanej. Większość zajęć odbywa się w formie zdalnej, w semestrze jeden weekendowy zjazd odbywa się stacjonarnie w Cieszynie, w budynku Akademii WSB
Przerwy nie wliczają się w czas usługi.
Zajęcia na studiach prowadzone będą w formie ćwiczeń, wykładów, dyskusji, wymiany doświadczeń, rozmowy na żywo, chat, ćwiczeń w podgrupach oraz case study.
Studia realizowane w formie zdalnej poprzez platformy ClickMeeting oraz Zoom.
Studia kierowane są do logopedów - osób które ukończyły studia magisterskie z logopedii lub czterosemestralne studia podyplomowe z logopedii.
Sposób walidacji: studia kończą się 2 egzaminami w formie testów pisemnych realizowanych zdalnie, po każdym semestrze studiów.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto4 800,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto4 800,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto17,45 PLN
- Koszt osobogodziny netto17,45 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Agata Tańska
W grudniu 2024 roku mgr Tańska została uhonorowana Medalem im. Ks. Prałata Stefana Pieczki „Unitas in veritate” za swoje zasługi w pracy na rzecz osób z niepełnosprawnością słuchu oraz za działalność społeczną.
W ciągu ostatnich pięciu lat mgr Tańska aktywnie uczestniczyła w konferencjach naukowych i szkoleniach, poszerzając swoją wiedzę w dziedzinie surdologopedii. Jest autorką licznych publikacji naukowych, koncentrujących się na problematyce wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z uszkodzeniami słuchu oraz roli surdopedagoga w edukacji włączającej.
Dr hab. Robert Bońkowski
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymują materiały z wytypowanych zajęć po ich realizacji.
Warunki uczestnictwa
Studia kierowane są do logopedów - osób które ukończyły studia magisterskie z logopedii lub czterosemestralne studia podyplomowe z logopedii.
Warunkiem uczestnictwa w usłudze jest dokonanie wpłaty opłaty wpisowej w kwocie 300 zł.
Ukończone studia na kierunku Logopedia.
Uczestnik zobowiązany jest do przystąpienia do egzaminów semestralnych i uzyskania oceny pozytywnej.
Zapis w BUR nie jest równoznaczny z przyjęciem na studia w Uczelni. Warunkiem przyjęcia na studia w Uczelni jest dokonanie rejestracji w systemie internetowej rekrutacji oraz złożenie kompletu dokumentów
Informacje dodatkowe
1 godzina zajęć w Akademii WSB = 45 min. zajęć dydaktycznych
245 oraz 30 h praktyki zawodowej
Usługi realizowane przez Akademię WSB są zwolnione z VAT na podstawie Art. 43 ust. 1 pkt. 26 ustawy o Vat i §3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20.12.2013 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Warunkiem uczestnictwa w usłudze jest dokonanie wpłaty opłaty wpisowej w kwocie 300 zł.
UWAGA! Harmonogram może ulec zmianie.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Usługa realizowana zdalnie poprzez platformy ClickMeeting oraz Zoom
Minimalne wymagania sprzętowe, jakie musi spełniać komputer Uczestnika lub inne urządzenie do zdalnej komunikacji: •Komputer stacjonarny/laptop z dostępem do Internetu
•Sprawny mikrofon i kamera internetowa (lub zintegrowane z laptopem)
Minimalne wymagania dotyczące parametrów łącza sieciowego, jakim musi dysponować Uczestnik: download 8 mb/s, upload 8 mb/s, ping 15 ms
Niezbędne oprogramowanie umożliwiające Uczestnikom dostęp do prezentowanych treści i materiałów: Zalecamy wykorzystanie aktualnej wersji przeglądarki CHROME (zarówno na komputerach z systemem operacyjnym Windows jak i Apple
Adres
Adres
Dziekanat studiów podyplomowych dyżuruje codziennie i znajduje się w pokoju 207, gdzie studenci mogą uzyskać niezbędne informacje i wsparcie administracyjne.
Uczelnia oferuje nowoczesne sale dydaktyczne
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe