Comarch Bootcamp - Programista VBA w Microsoft Excel
Comarch Bootcamp - Programista VBA w Microsoft Excel
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInformatyka i telekomunikacja / Aplikacje biznesowe
- Identyfikator projektuMałopolski Pociąg do kariery
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Kurs przeznaczony jest dla osób, które chcą nauczyć się automatyzacji prac wykonywanych w arkuszach kalkulacyjnych oraz zdobyć wiedzę na poziomie zaawansowanym w zakresie programowania w języku VBA. Pięć weekendów, 80h zajęć!
Pełny opis- > https://www.comarch.pl/szkolenia/comarch-it-akademia/micro-camp-vba/programista-vba-w-microsoft-excel-microbootcamp/
„Usługa również adresowana dla uczestników projektu Małopolskie Bony rozwojowe Plus" i "Małopolski Pociąg do Kariery”
"Usługa adresowana również dla Uczestników Projektu Kierunek – Rozwój"
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników12
- Data zakończenia rekrutacji09-05-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi80
- Podstawa uzyskania wpisu do BURZnak Jakości Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno-Szkoleniowych (MSUES) - wersja 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
1. Poznanie zasad rzemiosła i sztuki programowania w VBA.2. Zdobycie umiejętności czytania kodu ze zrozumieniem.
3. Zrozumienie konstrukcji używanych w programowaniu.
4. Poznanie błędów języka VBA i sposobów ich unikania.
5. Uzyskanie zestawu gotowych procedur do zastosowania w codziennej pracy.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się • automatyzuje przetwarzanie i formatowanie danych w arkuszach kalkulacyjnych, | Kryteria weryfikacji Tworzy makro, które automatycznie formatuje dane w arkuszu kalkulacyjnym (np. ustawia odpowiednie style, formaty liczbowe, kolory).Sprawdzenie: Przeprowadzenie testu, w którym student musi zastosować makro do automatycznego formatowania danych w zadanym arkuszu. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się • automatyzuje obliczenia na danych | Kryteria weryfikacji Programuje makro, które wykonuje obliczenia matematyczne na danych (np. sumowanie, średnia, maksymalna/minimalna wartość).Sprawdzenie: Test na wykonanie makra obliczającego konkretne wartości na podstawie danych wejściowych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się • weryfikuje poprawność danych oraz identyfikuje przyczyny błędów | Kryteria weryfikacji Tworzy makro, które sprawdza poprawność danych wejściowych (np. liczby w odpowiednim zakresie, brak błędów typu #N/A, #DIV/0!).Sprawdzenie: Zastosowanie makra do weryfikacji poprawności danych w przykładowych zestawach danych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się • łączy dane z wielu arkuszy/zeszytów, a także rozdziela dane do wielu arkuszy/zeszytów, | Kryteria weryfikacji Pisze skrypt w VBA, który łączy dane z różnych arkuszy lub rozdziela dane na różne arkusze w zależności od określonych warunków.Sprawdzenie: Wykonanie zadania, w którym student łączy dane z kilku arkuszy w jeden lub rozdziela dane do nowych arkuszy. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się • filtruje i sortuje dane | Kryteria weryfikacji Programuje makro, które filtruje i sortuje dane na podstawie określonych kryteriów (np. sortowanie alfabetyczne, po wartościach liczbowych).Sprawdzenie: Sprawdzenie działania makra, które filtruje i sortuje dane w arkuszu kalkulacyjnym zgodnie z zadanymi kryteriami. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się • tworzy własne okienka dialogowe (formularze) usprawniające komunikację użytkownik-makro | Kryteria weryfikacji Projektuje i implementuje formularz w VBA, który umożliwia interakcję z użytkownikiem (np. wybór pliku, wprowadzenie wartości).Sprawdzenie: Ocena formularza stworzonego przez ucznia oraz jego funkcjonalności podczas testowego użytkowania. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się • automatyzuje analizę danych w tym z wykorzystaniem tabel przestawnych i wykresów | Kryteria weryfikacji Tworzy makro, które automatycznie generuje tabele przestawne lub wykresy na podstawie danych w arkuszu.Sprawdzenie: Wykonanie zadania, w którym student tworzy makro generujące tabelę przestawną i wykres na podstawie dostarczonych danych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się • VBA | Kryteria weryfikacji Wykazuje się umiejętnością pisania efektywnych skryptów VBA, rozumie strukturę kodu, zmienne, pętle, instrukcje warunkowe.Sprawdzenie: Analiza napisanego kodu VBA pod kątem poprawności, efektywności i zgodności z wymaganiami zadania. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Szkolenie jest prowadzone dla jednej grupy. Podczas szkolenia każdy z uczestników pracuje na własnym stanowisku komputerowym z zainstalowanym oprogramowaniem.
Szkolenie jest prowadzone w trybie godzin lekcyjnych (45 min). Przerwy są wliczane w czas trwania usługi.
Szczegółowy program szkolenia
WSTĘP DO PROGRAMOWANIA (20 godzin)
Makra – automatyzacja zadań w arkuszach
- Rejestracja i uruchamianie makr
- Przyciski uruchamiające makra z poziomu arkusza
- Paski narzędziowe
Edycja i zarządzanie kodem VBA
- Budowa okna edytora VBA
- Moduły VBA
- Archiwizacja i przenoszenie kodu VBA
- Modyfikacja kodu VBA
- Znaczenie kolorów w edytorze VBA
Wstęp do programowania
- Procedury i funkcje
- Zmienne
- Typy danych VBA Operatory
Testowanie programu
- Uruchamianie krokowe
- Szybki podgląd wyników przetwarzania (instrukcja „Debug.Print” i panel „Immediate”)
- Czujki – śledzenie wartości zmiennych
Przetwarzanie tekstów
- Sklejanie tekstów (konkatenacja)
- Funkcje przetwarzające ciągi znaków
Sterowanie przetwarzaniem danych (instrukcje warunkowe i pętle)
- Instrukcja warunkowa („If … Then … Else If … Else … End If”)
- Instrukcja wyboru („Select Case”)
- Pętla z licznikiem („For … Next”)
- Pętla przetwarzająca kolekcje obiektów („For Each … In … Next”)
- Pętla z warunkiem zakończenia („Do … Loop”)
- Instrukcja przerwania/wyjścia („Exit”)
VBA w arkuszu kalkulacyjnym
- Obiekty w arkuszach kalkulacyjnych
- Własności i metody
- Hierarchia obiektów w MS Excel (aplikacja, zeszyt, arkusz, komórka)
- Podstawowa składnia obiektowa
- Klasy i kolekcje
Operacje na komórkach i obszarach
- Operacje na aktywnej komórce
- Nawigacja względem aktywnej komórki
- Odwołania do komórek i obszarów
Pobieranie danych od użytkownika
- Użycie funkcji „InputBox” (predefiniowanego okna dialogowego)
- Konwersja typów danych
PRZETWARZANIE DANYCH Z WIELU ARKUSZY (16 godzin)
Funkcje definiowane przez użytkownika
- Działanie funkcji
- Używanie funkcji w formułach MS Excel
- Używanie funkcji w kodzie VBA
- Tworzenie własnych funkcji
- Tworzenie funkcji z argumentami opcjonalnymi Tworzenie dodatków – bibliotek funkcji
Struktura obliczeń w arkuszu
- Operacje na formułach
Operacje na arkuszach
- Odwołania do arkuszy
- Zabezpieczanie arkuszy
- Tworzenie i usuwanie arkuszy
Operacje na zeszytach
- Operacje na aktywnym zeszycie
- Operacje na wybranym zeszycie
- Przydatne operacje na zeszytach
Zdarzenia dla zeszytu i arkusza
Wykrywanie i obsługa błędów
- Rodzaje błędów i sposoby ich eliminacji
- Przechwytywanie i obsługa błędów run-time
Przydatne mechanizmy
- Optymalizacja działania procedur za pomocą właściwości „ScreenUpdating”
- Pomiar czasu za pomocą właściwości „Timer”
- Zabezpieczanie kodu
WYMIANA DANYCH (12 godzin)
Ogólne zasady efektywnego działania baz danych
Przenoszenie danych między bazami – obsługa plików CSV (tekstowych z dostępem sekwencyjnym)
- Format linków CSV
- Ogólny algorytm przetwarzania plików CSV
- Inne możliwości wykorzystania mechanizmu obsługi plików CSV Tryb „Input” – wczytywanie danych z pliku
- Tryb „Output” – zapisywanie danych do pliku
- Tryb „Append” – dopisywanie danych na końcu pliku
Nazwy komórek i obszarów
- Zastosowanie i korzyści płynące z używania nazw
- Zasady tworzenia i używania nazw
- Operacje na nazwach
- Pułapki języka VBA w zakresie używania nazw komórek/obszarów
Zmienne tablicowe (tablice, arrays)
- Korzyści płynące z używania tablic
- Rodzaje zmiennych tablicowych
- Zasady budowy i korzystania ze zmiennych tablicowych
- Deklarowanie i przetwarzanie tablic
- Tablice dwuwymiarowe
- Tablice dynamiczne
Własne typy danych (User-defined Type) – dla rekordów/struktur danych
- Korzyści z używania strukturalnych typów danych
- Tworzenie i używanie strukturalnych typów danych
Przygotowanie szablonu bazy danych wraz z oprogramowaniem
- Zawartość zeszytu-szablonu bazy danych
PREZENTACJA DANYCH - FORMULARZE I WYKRESY (14 godzin)
Style
- Operacje na stylach
Wykresy
- Tworzenie wykresów
- Modyfikacja wspólnych elementów wykresu
- Modyfikacja wykresów z osiami
Komunikacja z użytkownikiem – funkcja „MsgBox”
- Wyświetlanie komunikatów dla użytkownika
- Sterowanie działaniem program
Zasięg i czas życia zmiennych
- Ustalanie zasięgu zmiennych
Okna dialogowe (formularze VBA)
- Podstawowe zasady tworzenia przejrzystych i funkcjonalnych okien dialogowych
- Tworzenie okien dialogowych
- Dodawanie pól tekstowych
- Dodawanie pól wyboru
- Dodawanie pól opcji
- Dodawanie list wartości
- Eksport i import formularzy
WSPOMAGANIE ANALIZY DANYCH ZA POMOCĄ VBA (14 godzin)
Formatowanie warunkowe komórek
- Operacje na formatach warunkowych
Autofiltr
- Obsługa autofiltra
Tabele przestawne
- Wstawianie tabel przestawnych do arkusza
- Konfiguracja pól danych
Przetwarzanie dat/czasu (funkcje daty/czasu)
- Podstawowe operacje
- Obliczenia na datach/czasie
- Nazwy dni tygodni i miesięcy
- Timer – pomiar czasu lub sterowanie działaniem program
PRACA PROJEKTOWA (4 godziny)
Przygotowanie projektu bazującego na kodzie VBA i danych z Microsoft Excel.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto5 412,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto4 400,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto67,65 PLN
- Koszt osobogodziny netto55,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Mariusz Herbst
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnik otrzymuje zestaw materiałów szkoleniowych w postaci podręczników rekomendowanych do realizacji szkolenia oraz ćwiczeń.
Warunki uczestnictwa
Warunkiem skorzystania ze szkolenia jest dokonanie równolegle rejestracji na kurs na stronie www.comarch.pl/szkolenia w formie:
- elektronicznego zamówienia szkolenia (przycisk "Zamów" przy wybranym temacie i terminie). Opcja ta dotyczy osób fizycznych oraz firm/instytucji
albo
- poprzez uzupełnienie i odesłanie na adres szkolenia@comarch.pl tradycyjnego formularza zgłoszeniowego który jest dostępny na stronie www.comarch.pl/szkolenia (przycisk "Pobierz formularz zgłoszeniowy"). Opcja ta dotyczy wyłącznie firm/Instytucji.
W obu przypadkach przy dokonaniu zgłoszenia prosimy o informacje dotyczącą projektu z którego dofinansowania korzysta Uczestnik.
Planowana przerwa: –obiadowa 60 min plus 2 kawowe po 15 minut.
Wykładowca ma prawo zmienić godziny przerw, jeśli wymaga tego proces dydaktyczny (np. rozpoczęte ćwiczenie) lub na życzenie większości uczestników kursu (zmęczenie, większa trudność treści kształcenia).
Informacje dodatkowe
Szkolenie Zdalne prowadzone jest w czasie rzeczywistymi i transmitowane za pomocą kanału internetowego z wykorzystaniem systemu ZOOM lub Webex, który umożliwia komunikację głosową oraz wideo z Uczestnikami przebywających w dowolnym miejscu ze sprawnie działającym stałym łączem internetowym. Każdy z uczestników szkolenia otrzymuje przed szkoleniem link dostarczony w wiadomości mailowej z informacjami dotyczącymi szkolenia zdalnego. Link umożliwiający uczestnictwo w spotkaniu jest ważny do momentu zakończenia szkolenia.
Szkolenie zakończone jest testem wiedzy z zakresu tematycznego omawianego na szkoleniu.
Szkolenie może być nagrywane /rejestrowane w celu kontroli/audytu zgodnie z Regulaminem Świadczenia Usług Szkoleniowych Organizatora.
Zawarto umowę z WUP Kraków na rozliczanie Usług z wykorzystaniem elektronicznych bonów szkoleniowych w ramach projektu „Małopolski Pociąg do Kariery” i "Małopolskie Bony Rozwojowe Plus"
Zawarto umowę z WUP w Toruniu w ramach Projektu Kierunek – Rozwój
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Wymagania techniczne:
- Komputer / laptop ze stałym dostępem do Internetu (Szybkość pobierania/przesyłania: minimalna 2 Mb/s / 128 kb/s; zalecana 4 Mb/s / 512 kb/s
- przeglądarka internetowa – zalecane: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge
- słuchawki lub dobrej jakości głośniki
- mikrofon
Zalecane
- dodatkowy monitor
- kamera ( w przypadku komputerów stacjonarnych)
- spokojne miejsce, odizolowane od zewnętrznych czynników rozpraszających
- podstawowa znajomość języka angielskiego (do sprawnego poruszania się po platformie zdalnej)