Logopedia - studia kwalifikacyjne - studia podyplomowe
Logopedia - studia kwalifikacyjne - studia podyplomowe
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Logopedia
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Studia podyplomowe na kierunku Logopedia są skierowane do osób pragnących zdobyć kwalifikacje do wykonywania zawodu logopedy. Oferta adresowana jest przede wszystkim do nauczycieli, psychologów i pedagogów szkolnych, a także osób z wykształceniem medycznym, które ukończyły jednolite studia magisterskie lub studia II stopnia i posiadają tytuł magistra. Studia przygotowują do pracy w placówkach edukacyjnych, szkołach specjalnych, poradniach pedagogiczno-psychologicznych oraz gabinetach logopedycznych umożliwiając ich prowadzenie. To idealne rozwiązanie dla osób chcących poszerzyć swoje kompetencje w zakresie diagnozy i terapii logopedycznej, a także dla tych, którzy planują rozwijać karierę w obszarze pomocy osobom z zaburzeniami mowy. Studia realizowane zdalnie z jednym w semestrze weekendowym zjazdem stacjonarnym w Cieszynie
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników40
- Data zakończenia rekrutacji25-03-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi550
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieństudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem edukacyjnym studiów na kierunku Logopedia jest przygotowanie uczestników do diagnozowania i terapii zaburzeń mowy oraz wspierania prawidłowego rozwoju komunikacji. Absolwent będzie potrafił rozpoznawać rodzaje zaburzeń mowy, opracowywać indywidualne programy terapeutyczne, analizować dokumentację specjalistyczną oraz współpracować w zespołach interdyscyplinarnych, kierując się dobrem pacjenta. Głównym celem jest praktyczne przygotowanie słuchaczy do wykonywania zawodu logopedy.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Definiuje podstawową terminologię z zakresu logopedii oraz przedmiotów towarzyszących.Charakteryzuje zasady prawidłowego rozwoju mowy oraz jego uwarunkowania. Klasyfikuje podstawowe rodzaje zaburzeń mowy oraz ich objawy. Opisuje metody diagnozowania zaburzeń mowy oraz wyjaśnia na czym polega terapia logopedyczna. Wyjaśnia podstawowe pojęcia z fonetyki i fonologii oraz ich znaczenie w logopedii. Charakteryzuje metody terapii wspomagającej proces usuwania zaburzeń mowy. | Kryteria weryfikacji Słuchacz poprawnie definiuje kluczowe pojęcia i wskazuje ich zastosowanie w praktyce logopedycznej.Słuchacz poprawnie opisuje etapy rozwoju mowy oraz czynniki wpływające na jego przebieg. Słuchacz wymienia typowe zaburzenia mowy, opisuje ich charakterystyczne cechy oraz możliwe przyczyny. Słuchacz wymienia i opisuje metody diagnostyczne oraz wskazuje podstawowe narzędzia terapeutyczne w logopedii. Słuchacz wyjaśnia różnice między fonetyką a fonologią oraz ich zastosowanie w diagnozie i terapii logopedycznej. Słuchacz wymienia metody terapii wspomagającej proces usuwania zaburzeń mowy. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się UmiejętnościRozpoznaje i różnicuje różne rodzaje zaburzeń mowy. Opracowuje program efektywnej terapii logopedycznej dostosowany do indywidualnych potrzeb pacjenta. Analizuje wyniki badań logopedycznych oraz dokumentację przygotowaną przez innych specjalistów takich jak psycholog czy foniatra. Formułuje problemy badawcze z zakresu logopedii oraz przygotowuje ich analizę na podstawie literatury fachowej. | Kryteria weryfikacji Słuchacz poprawnie identyfikuje zaburzenia mowy na podstawie opisanych przypadków.Słuchacz przedstawia plan terapii zawierający cele, metody i narzędzia odpowiednie dla konkretnego przypadku. Słuchacz interpretuje wyniki badań i formułuje wnioski w oparciu o dostarczone dane. Słuchacz przedstawia dobrze uargumentowaną analizę problemu, opierając się na literaturze przedmiotu i własnych wnioskach. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Kompetencje społeczneOceni adekwatnie poziom swojej wiedzy oraz wyznacza obszary do dalszego rozwoju. Pracuje w zespole interdyscyplinarnym, pełniąc rolę odpowiednią do sytuacji. Określa priorytety działań logopedycznych, uwzględniając dobro pacjenta oraz cele terapeutyczne. Rozwija empatię i wrażliwość na potrzeby pacjentów z zaburzeniami mowy oraz ich rodzin. | Kryteria weryfikacji Słuchacz opisuje swoje mocne i słabe strony w kontekście wiedzy i umiejętności logopedycznych oraz wskazuje działania prowadzące do ich doskonalenia.Słuchacz opisuje zadania członków zespołu oraz swoje miejsce w realizacji wspólnego celu terapeutycznego. Słuchacz wskazuje kolejność działań w konkretnych przypadkach terapeutycznych, uzasadniając swój wybór. Słuchacz opisuje strategie budowania pozytywnych relacji terapeutycznych oraz sposoby wspierania pacjentów w procesie terapii. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Lp. | Nazwa przedmiotu | Liczba godzin zajęć teoretycznych | Liczba godzin zajęć praktycznych | Liczba punktów ECTS |
Kształcenie kierunkowe | ||||
1. | Dydaktyka specjalna - Teoria pedagogiki specjalnej, koncepcje i systemy kształcenia specjalnego | 15 | 5 | 2 |
2. | Dydaktyka specjalna - Organizacja procesu kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi | 8 | 2 | 1 |
3. | Diagnostyka w pedagogice specjalnej - Proces diagnostyczny w pedagogice specjalnej, teoria, metody, sposoby, narzędzia | 15 | 5 | 2 |
4. | Diagnostyka w pedagogice specjalnej - Wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego dzieci i uczniów oraz czynników środowiskowych wpływających na to funkcjonowanie | 5 | 5 | 1 |
5. | Praktyki zawodowe | - | 60 | 4 |
Przygotowanie merytoryczne | ||||
6. | Wprowadzenie do logopedii | 10 | - | 1 |
7. | Podstawy anatomii i fizjologii dla logopedów | 10 | 5 | 1,5 |
8. | Medyczne podstawy logopedii, neurologia, neonatologia i fizjoterapia w logopedii | 10 | 5 | 1,5 |
9. | Podstawy audiologii i foniatrii, zaburzenia głosu, podstawy otolaryngologii | 5 | 5 | 1 |
10. | Elementy psychopatologii i psychiatrii, zaburzenia genetyczne i niepełnosprawności sprzężone | 5 | 5 | 1 |
11. | Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego; fonetyka akustyczna i wizualna | 10 | 10 | 1,5 |
12. | Teoretyczne podstawy wiedzy o języku, podstawowe zagadnienia z zakresu słowotwórstwa języka polskiego, składnia i fleksja języka polskiego | 10 | 14 | 1,5 |
13. | Podstawowe pojęcia i główne teorie socjolingwistyki | 5 | 5 | 1 |
14. | Psychologia rozwojowa i kliniczna | 10 | 5 | 1,5 |
15. | Neuropsychologia | 10 | 5 | 1,5 |
16. | Rozwój sprawności językowych u dzieci | 6 | 6 | 1,5 |
17. | Psychologiczne uwarunkowania rozwoju języka i myślenia dziecka, dwujęzyczność i jej rodzaje oraz konsekwencje dwujęzyczności dla rozwoju dziecka | 5 | 5 | 1 |
18. | Integracja sensoryczna w rozwoju mowy i przyswajaniu języka | 5 | 5 | 1 |
19. | Metody pedagogiczne w terapii logopedycznej | 2 | 8 | 1 |
20. | Metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC); metoda fonogestowej wizualizacji mowy (Cued Speech) | 5 | 15 | 4 |
21. | Podstawy języka migowego | 5 | 15 | 3 |
22. | Profilaktyka logopedyczna | 5 | 5 | 1 |
23. | Logorytmika | 5 | 5 | 1,5 |
24. | Logopedia międzykulturowa, artystyczna, rola komputera, mediów i nowych technologii w terapii logopedycznej | 1 | 4 | 1 |
25. | Metodyka pracy i warsztaty logopedy | 5 | 10 | 3 |
26. | Specyficzne trudności w rozwoju i uczeniu się - teoria, dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia (przyczyny, objawy, ryzyko dysleksji, profilaktyka) | 5 | 10 | 1 |
Przygotowanie dydaktyczno - metodyczne | ||||
27. | Diagnostyka logopedyczna małego dziecka | 5 | 15 | 4 |
28. | Wczesna interwencja logopedyczna | 2 | 10 | 1 |
29. | Metodyka postępowania logopedycznego i zasady konstruowania programów terapii logopedycznej | 5 | 15 | 4 |
30. | Opóźniony rozwój mowy w diagnozie i terapii | 6 | 6 | 1 |
31. | Zaburzenia mowy o podłożu neurologicznym - afazja i dyzartria | 5 | 15 | 2 |
32. | Dyslalia - diagnoza i terapia | 5 | 15 | 2 |
33. | Mowa dzieci z rozszczepem | 5 | 10 | 2 |
34. | Zaburzenia płynności mówienia – jąkanie i giełkot | 5 | 10 | 2 |
35. | Mutyzm wybiórczy | 5 | 5 | 1 |
36. | Mowa osób niepełnosprawnych intelektualnie ze spektrum autyzmu | 5 | 5 | 1 |
37. | Rehabilitacja głosu po laryngektomii | 5 | 5 | 1 |
38. | Podstawy tyflologopedii, surdologopedii, gerontologopedii i onkologopedii | 10 | 5 | 1 |
39. | Metody wychowania słuchowego i językowego oraz rewalidacji indywidualnej | 5 | 15 | 3 |
40. | Emisja głosu i dykcja. Autokorekcja | 5 | 5 | 2 |
Praktyki | ||||
41. | Praktyki zawodowe | - | 120 | 6 |
Razem | 250 | 480 | 75 |
Studia na kierunku Logopedia - studia kwalifikacyjne obejmują - 550h zajęć dydaktycznych + 180h praktyki zawodowej
Warunek przyjęcia na studia: wykształcenie wyższe magisterskie; w procesie rekrutacji kandydaci składają oświadczenia potwierdzające posiadanie przygotowania pedagogicznego oraz zaświadczenie od logopedy, foniatry lub laryngologa o braku przeciwwskazań do wykonywania zawodu logopedy.
Czas trwania: 4 semestry
Dni uczęszczania: zajęcia online poniedziałki, wtorki w godzinach: 16:15-20:30 – zajęcia stacjonarne - jeden wskazany weekend w każdym semestrze zajęć odbywających się w Cieszynie
Podstawa zaliczenia: Studia kończą się egzaminami zaliczającymi poszczególne semestry nauki.
Organizator studiów zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w programie studiów.
Przerwy nie wliczają się w czas usługi.
Walidacja oddzielona od procesu kształcenia
Łączna ilość godzin: 550h zajęć dydaktycznych + 180h praktyki zawodowej w tym 250 zajęć teoretycznych, 300 godzi zajęć praktycznych, 120 godzin zajęć praktyki zawodowej logopedycznej 60 godzin praktyki zawodowej z zakresu pedagogiki specjalnej.
Rodzaj dokumentu potwierdzającego ukończenie studiów podyplomowych: Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 września 2018 r. w sprawie dokumentów wydawanych w związku z przebiegiem lub ukończeniem studiów podyplomowych i kształcenia specjalistycznego
Kwalifikacje dla osób pragnących pracować jako logopeda w placówkach oświatowych określa Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2023 r. poz. 2102).
Punkty ECTS: 75 punktów.
Forma zajęć: Wykłady, warsztaty, ćwiczenia praktyczne, analiza przypadków, zajęcia projektowe.
Wykładowcami są logopedzi, neurologopedzi, językoznawcy oraz pedagodzy specjalini
Absolwenci studiów uzyskują świadectwo studiów podyplomowych zgodne z Rozporządzeniem Ministra Nauki z dnia 18 lipca 2024 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie dokumentów wydawanych w związku z przebiegiem lub ukończeniem studiów podyplomowych i kształcenia specjalistycznego.
Zajęcia realizowane w formie zdalnej poprzez platformy ClickMeeting oraz Zoom.
Sposób walidacji: studia kończą się 4 egzaminami w formie testów pisemnych realizowanych zdalnie, po każdym semestrze studiów.
Głównym celem studiów jest praktyczne przygotowanie słuchaczy do wykonywania zawodu logopedy. Studia zapewniają pełne przygotowanie teoretyczne oraz intensywną, aktywną formę praktyki zawodowej, umożliwiającą absolwentom prowadzenie samodzielnej terapii poważnych zaburzeń mowy.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto5 800,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto5 800,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto10,55 PLN
- Koszt osobogodziny netto10,55 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Dr hab. Robert Bońkowski
mgr Magdalena Bielenin
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymują materiały z wytypowanych zajęć po ich realizacji w wersji elektronicznej (formaty pdf lub pptx)
Warunki uczestnictwa
Warunkiem uczestnictwa w usłudze jest dokonanie wpłaty oplaty wpisowej w kwocie 300 zł, która jest dodatkową opłatą poza kosztem wskazanym w usłudze.
UWAGA! Harmonogram może ulec zmianie.
Studia realizowane zdalnie z jednym w semestrze weekendowym zjazdem stacjonarnym w Cieszynie
Informacje dodatkowe
1 godzina zajęć w Akademii WSB = 45 min. zajęć dydaktycznych
550 godzin zajęć + 180 godzin praktyki zawodowej
Usługi realizowane przez Akademię WSB są zwolnione z VAT na podstawie Art. 43 ust. 1 pkt. 26 ustawy o Vat i §3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20.12.2013 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Usługa realizowana zdalnie poprzez platformy ClickMeeting oraz Zoom
Minimalne wymagania sprzętowe, jakie musi spełniać komputer Uczestnika lub inne urządzenie do zdalnej komunikacji: •Komputer stacjonarny/laptop z dostępem do Internetu
•Sprawny mikrofon i kamera internetowa (lub zintegrowane z laptopem)
Minimalne wymagania dotyczące parametrów łącza sieciowego, jakim musi dysponować Uczestnik: download 8 mb/s, upload 8 mb/s, ping 15 ms
Niezbędne oprogramowanie umożliwiające Uczestnikom dostęp do prezentowanych treści i materiałów: Zalecamy wykorzystanie aktualnej wersji przeglądarki CHROME (zarówno na komputerach z systemem operacyjnym Windows jak i Apple
Okres ważności linku umożliwiającego uczestnictwo w spotkaniu on-line: 7,5 h
Adres
Adres
Dziekanat studiów podyplomowych dyżuruje codziennie i znajduje się w pokoju 207, gdzie studenci mogą uzyskać niezbędne informacje i wsparcie administracyjne.
Uczelnia oferuje nowoczesne sale dydaktyczne
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi