Żeglarz jachtowy - kurs kwalifikacyjny wg programu Ministra Sportu i Turystyki z dnia09.04.2013 r. wraz z egzaminem
Żeglarz jachtowy - kurs kwalifikacyjny wg programu Ministra Sportu i Turystyki z dnia09.04.2013 r. wraz z egzaminem
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaTransport i motoryzacja / Transport i logistyka
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Grupą docelową są osoby pretendujące do uzyskania stopnia sternika motorowego, a następnie Morskiego sternika motorowego. Każdy, kto planuje dywersyfikację działalności gospodarczej, mającej na celu zwiększenie przychodów w firmie oraz ciągły rozwój osobisty. Firmy mające na uwadze ciągłe podnoszenie standardów oraz zaspokojenie potrzeb i oczekiwań swoich współpracowników, Ratownicy wodni, Pracownicy hoteli. Właściciele firm, którym zależy na odpowiednim motywowaniu do działania swoich pracowników. Dodatkowe kwalifikacje zdobyte podczas szkolenia zwiększają też szanę na wykorzystanie sezonowości w działalności gospodarczej.
- Minimalna liczba uczestników4
- Maksymalna liczba uczestników12
- Data zakończenia rekrutacji17-04-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi40
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Uczestnik pozna przepisy obowiązujące na wodach śródlądowych, nauczy się rozpoznawać rodzaje jachtów, pozna budowę oraz zasadę obsługi. Nauczy się teorii żeglowania, nabędzie umiejętność manewrowania jachtem. Zdobędzie wiedzę z zakresu locji, ratownictwa oraz bezpieczeństwa żeglugi i prac bosmańskich na jachcie śródlądowym. Pozna podstawy meteorologii i będzie rozumiał komunikaty z tego zakresu.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Podstawowe przepisy żeglugowe obowiązujące na wodach śródlądowych | Kryteria weryfikacji Znajomość przepisów żeglugowych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Teoria żeglowania; sterowanie i manewrowanie. | Kryteria weryfikacji Znajomość zasad żeglowania. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Bezpieczeństwo żeglugi i ratownictwo. | Kryteria weryfikacji Znajomość zasad i umiejętności bezpiecznego zachowania na jachcie . | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany |
Efekty uczenia się Metereologia; wiedza o wiatrach i wybranych zjawiskach meteorologicznych. Znajomość skali Beauforta. | Kryteria weryfikacji Znajomość skali Beauforta i opisanie zjawisk meteorologicznych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Umiejętności praktyczne: obsługa urządzeń, instalacji, wykonywanie manewrów i podstawowych napraw. | Kryteria weryfikacji Praktyczna umiejętność wykonania poszczególnych czynności na jachcie. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnionych do wydawania dokumentów potwierdzających uzyskanie kwalifikacji, w tym w zawodzie
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjęFundacja Propagowania Sportów Wodnych dla Każdego "Ocean Wiedzy"
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującego.
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURTak
Program
Program
Podczas szkolenia każdy z uczestników będzie samodzielnie wykonywał manewry stojąc za sterem i manetką silnika oraz będzie dowodził załogą. Każdy również będzie pracował w funkcji członka załogi na różnych stanowiskach manewrowych.
Program uwzględnia zapisy dotyczące żeglarstwa zawarte w Rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki z dnia 9 kwietnia 2013 r. w sprawie uprawiania turystyki wodnej, oraz w Rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki oraz Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 22 maja 2013 r. w sprawie szczegółowych warunków uzyskiwania upoważnienia do przeprowadzenia egzaminu potwierdzającego posiadanie odpowiedniej wiedzy i umiejętności z zakresu żeglarstwa oraz warunków kadrowych i organizacyjnych koniecznych do przeprowadzenia tego egzaminu.
1. ZAŁOŻENIA OGÓLNE
1. Możliwe są wszelkie formy szkolenia, które zapewnią realizację niniejszego programu szkolenia na wybrany patent żeglarski.
2. Organizatorem niniejszego programu szkolenia może być osoba prawna lub fizyczna,przy spełnieniu poniższych warunków:
3. Podczas zajęć praktycznych na wodzie zostanie zapewnione wymagane przepisami zabezpieczenie ratownicze.
4. Instruktorzy żeglarstwa prowadzący szkolenie powinni posiadać polisę ubezpieczeniową OC w zakresie prowadzenie szkolenia żeglarskiego.
Osoba odbywająca szkolenie na patent sternika motorowego powinna opanować wiedzę i umiejętności praktyczne umożliwiające bezpieczne prowadzenie jachtu w zakresie uzyskiwanych uprawnień.
2.1. Wiedza teoretyczna:
1. Przepisy.
1.1 Podstawowe przepisy żeglugowe obowiązujące na wodach śródlądowych:
- wybrane definicje,
- zasady ruchu
- sygnalizacja wzrokowa i dźwiękowa statków,
- sygnały wzywania pomocy,
- znaki żeglugowe,
- uprawnienia do prowadzenia jachtów
- dokumenty jachtu,
3. Teoria żeglowania.
3.1 Wiatr rzeczywisty i pozorny.
3.2 Kursy jachtu względem wiatru.
3.3 Działanie steru.
3.4 Siły działające na jacht będący w ruchu.
3.5 Stateczność jachtu.
3.6 Nawietrzność i zawietrzność jachtu.
4. Zasady manewrowania śródlądowym jachtem motorowym na silniku.
4.1 Manewry na silniku.
4.2 Cumowanie i kotwiczenie.
4.3 Kierowanie załogą, komendy żeglarskie.
4.4 Umiejętność planowania i wyboru drogi jachtu.
4.5 Żeglowanie w trudnych warunkach pogodowych.
4.6 Żegluga na rzece.
5. Locja.
5.1 Śródlądowy szlak żeglugowy:
- informacje o korycie rzeki,
- oznakowanie szlaku żeglugowego,
- elementarne informacje o budowlach hydrotechnicznych – śluza, jaz,
- informacje o popularnych polskich szlakach żeglugowych.
5.2 Elementarne wiadomości o nawigacyjnym oznakowaniu wód morskich oraz zaplanowanie krótkiej żeglugi po wodach morskich.
6. Ratownictwo.
6.1 Bezpieczeństwo żeglugi i ratownictwo w żegludze śródlądowej:
- osobiste środki wypornościowe, rodzaje i sposoby posługiwania się nimi,
- inne środki bezpieczeństwa na jachcie motorowym,
- przygotowanie jachtu i załogi do żeglugi w trudnych warunkach pogodowych,
- zasady zachowania się po wywrotce jachtu,
- zasady postępowania podczas alarmu „człowiek za burtą”,
- wiadomości o służbach ratowniczych,
- podstawy pomocy przedmedycznej w najczęściej występujących obrażeniach na jachcie,
- zasady działań ratowniczych w trudnych warunkach pogodowych.
6.2 Podstawowe informacje o ratownictwie na wodach morskich:
- Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa /SAR/, Morskie Ratownicze Centrum Koordynacyjne,
- ratownictwo brzegowe: brzegowe stacje ratownictwa, stacje ratownictwa morskiego,
- sygnałowe środki ratownicze.
7. Meteorologia.
7.1 Podstawowe wiadomości o wiatrach - znajomość skali Beauforta.
7.2 Podstawowa znajomość wybranych zjawisk meteorologicznych.
7.3 Niebezpieczne dla żeglarzy zjawiska meteorologiczne, ich oznaki i sposób postępowania.
7.4 Znajomość meteorologii w zakresie rozumienia komunikatów meteorologicznych i prognoz pogody.
7.5 Umiejętność uzyskiwania prognoz pogody.
2.2. Umiejętności praktyczne:
1. Umiejętność wykonywania następujących czynności i zasady bezpieczeństwa ich wykonywania:
- użytkowanie środków ratunkowych,
- poruszanie się po jachcie,
- obsługa urządzenia sterowego,
- obsługa silnika przyczepnego lub stacjonarnego,
- obsługa cum, praca cumami,
- obsługa odbijaczy,
- umiejętność pagajowania,
- użytkowanie bosaka i pychu,
- umiejętność balastowania,
- obsługa kotwicy,
- obsługa podstawowych instalacji: paliwowej, wodnej, elektrycznej, gazowej,
- taklowanie jachtu, klar jachtu,
- przygotowanie jachtu do wypłynięcia, sprawdzenia stanu technicznego i jego wyposażenia z uwagi na bezpieczeństwo żeglugi,
- przygotowanie jachtu do żeglugi w trudnych warunkach pogodowych,
- trzymanie kursu,
- regulacja prędkości na silniku,
- nadawanie prędkości początkowej /bieg do przodu, bieg wsteczny/,
- hamowanie przy pomocy kotwicy,
- cumowanie jachtu,
- obrót lub przesunięcie jachtu przy pomoście, praca cumami,
- kotwiczenie jachtu na otwartym akwenie i przy brzegu.
2. Umiejętność wykonania następujących manewrów:
2.1 Manewry na silniku:
- zmiana kursu,
- zacieśniona cyrkulacja,
- odejście od nabrzeża,
- dojście do nabrzeża,
- alarm „człowiek za burtą”
- dojście do boi,
- odejście od boi,
- stawanie na kotwicy,
- zejście z kotwicy,
- holowanie pojedynczego jachtu.
3. Prace bosmańskie:
- umiejętność wiązania podstawowych węzłów żeglarskich: prosty, ratowniczy (dwa sposoby), knagowy, ósemkowy, refowy, szotowy, flagowy, rożkowy, sztyk, wyblinka, cumowy żeglarski, buchta,
- podstawowe naprawy osprzętu i instalacji jachtowych.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto1 350,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 350,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto33,75 PLN
- Koszt osobogodziny netto33,75 PLN
- W tym koszt walidacji brutto250,00 PLN
- W tym koszt walidacji netto250,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto0,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Dariusz Kowalski
Mamy za sobą lata doświadczeń przy realizacji projektów szkoleniowych wspartych w ramach Programów operacyjnych POKL, PO Ryby, czy POWER.
Nasze doświadczenie w działalności żeglarskiej i szkoleniowej zdobyte podczas wielu przebytych mil morskich oraz mojej pracy w Akademii Morskiej w Szczecinie pozwoliło mi na:
1/ Organizację szkoleń żeglarskich na zlecenie Zarządu Portu w Kołobrzegu dla 120 uczniów kołobrzeskich szkół,
2/ Realizację autorskiego projektu w AM Szczecin w ramach POKL 8.1.1 „Promowanie świadomości ekologicznej poprzez ekoturystykę żeglarską” program szkoleń żeglarski łącznie dla 116 osób,
3/ Organizację zajęć i przeszkolenie młodzieży w ramach obozów i kolonii tematycznych z zakresu żeglarstwa i motorowodniactwa dla 86 osób na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej,
4/ Organizację i prowadzenie rejsów stażowo – szkoleniowych pod żaglami w kraju i za granicą dla 196 osób,
5/ Usługi Skippera na jachtach żaglowych dla Agencji Żeglarskiej „KUBRYK” ok. 120 osób,
6/ Łącznie przebyte pod żaglami 11 088 mil morskich,
Psycholog Biznesu, Manager HR, Ekonomista.
9 lat
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
- skrypt do nauki,
- książka
- fiszki
Informacje dodatkowe
Dojazd na miejsce szkolenia każdy z uczestników opłaca we własnym zakresie.
Składowe ceny usługi:
- koszt usługi szkoleniowej wraz z materiałami dydaktycznymi - 1100,00 zł
- koszt egzaminu - 250,00 zł
- jacht żaglowy 7,5m do dyspozycji w czasie szkolenia
- mapy i publikacje nautyczne
- przyrządy i urządzenie nawigacyjne
- skrypt do nauki, książka fiszki