Barista – kurs I, II, III stopnia
Barista – kurs I, II, III stopnia
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Gastronomia
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnych
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie adresowane jest do osób pracujących lub chcących pracować w kawiarniach, barach, pubach, restauracjach, jak również w innych punktach gastronomicznych a także dla wszystkich osób zainteresowanych tematyką szkolenia.
Szkolenie odpowiednie jest dla osób na każdym poziomie zaawansowania. Skierowane jest zarówno do osób posiadających wcześniejsze doświadczenie zawodowe w pracy w punktach gastronomicznych jak i osób bez doświadczenia zawodowego w przedmiocie szkolenia zainteresowanych tematyką szkolenia i chcących uzyskać kompetencje zawodowe w tym zakresie.
- Minimalna liczba uczestników8
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji11-11-2024
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi38
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa „Barista – kurs I, II, III stopnia” przygotowuje do pracy w zawodzie baristy w kawiarniach, barach, pubach, restauracjach oraz innych punktach gastronomicznychEfekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się 1. Przestrzega zasad komunikacji interpersonalnej, współpracy, kultury i etyki w komunikacji z przełożonym, klientami, gośćmi i współpracownikami w codziennych kontaktach | Kryteria weryfikacji Efekt uczenia się weryfikowany jest zgodnie z zapisami programu szkolenia | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 2. Posługuje się podstawową wiedzą na temat kaw | Kryteria weryfikacji Efekt uczenia się weryfikowany jest zgodnie z zapisami programu szkolenia | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 3. Nawiązuje kontakt z klientem, profesjonalnie przyjmuje zamówienia i obsługuje gościa | Kryteria weryfikacji Efekt uczenia się weryfikowany jest zgodnie z zapisami programu szkolenia | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 4. Przygotowuje i podaje różnego rodzaju kawy omawiając sposób jej przygotowania oraz uzasadniając dobór odpowiednich proporcji składników | Kryteria weryfikacji Efekt uczenia się weryfikowany jest zgodnie z zapisami programu szkolenia | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 5. Dobiera odpowiednie narzędzia do latte art w tym gatunek kawy pod upodobania smakowe klienta | Kryteria weryfikacji Efekt uczenia się weryfikowany jest zgodnie z zapisami programu szkolenia | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 6. Przygotowuje kawę z wykorzystaniem technik latte art | Kryteria weryfikacji Efekt uczenia się weryfikowany jest zgodnie z zapisami programu szkolenia | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 7. Omawia czynniki wpływające na smak kawy i fazy parzenia kawy | Kryteria weryfikacji Efekt uczenia się weryfikowany jest zgodnie z zapisami programu szkolenia | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 8. Wymienia i omawia metody parzenia kawy | Kryteria weryfikacji Efekt uczenia się weryfikowany jest zgodnie z zapisami programu szkolenia | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 9. Ocenia kawę pod kątem parametrów świadczących o jej jakości | Kryteria weryfikacji Efekt uczenia się weryfikowany jest zgodnie z zapisami programu szkolenia | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Szkolenie adresowane jest do osób pracujących lub chcących pracować w kawiarniach, barach, pubach, restauracjach, jak również w innych punktach gastronomicznych a także dla wszystkich osób zainteresowanych tematyką szkolenia.
Szkolenie odpowiednie jest dla osób na każdym poziomie zaawansowania. Skierowane jest zarówno do osób posiadających wcześniejsze doświadczenie zawodowe w pracy w punktach gastronomicznych jak i osób bez doświadczenia zawodowego w przedmiocie szkolenia zainteresowanych tematyką szkolenia i chcących uzyskać kompetencje zawodowe w tym zakresie.
Zagadnienia poruszane podczas szkolenia:
I. Barista I stopień
1. Wprowadzenie do zawodu baristy
Predyspozycje zawodowe i cechy osobowe dobrego baristy. Umiejętności interpersonalne, współpraca w zespole oraz kultura osobista i savoir vivre w branży gastronomicznej
2. Wiedza na temat kawy
Pochodzenie kawy, regiony upraw
Gatunki kaw, mieszanki kaw - charakterystyka, różnice
Rozpoznawanie ziaren Robusty i Arabiki
Wypalanie i przechowywanie kaw
Kofeina i jej wpływ na człowieka
3. Przygotowanie i podawanie kaw
Zasady obsługi, czyszczenia i konserwacji ekspresu ciśnieniowego
Parametry i wykonanie prawidłowego espresso. Wpływ grubości mielenia kawy na jakość espresso (regulacja młynka) - najczęściej popełniane błędy
Przygotowywanie różnych rodzajów kaw, w tym: Americano, Cappuccino, Latte Machiato, Ice coffee, inne. Wykonywanie kaw smakowych oraz warstwowych z syropami. Zasady spieniania mleka do różnych kaw
Dobór porcelany, wzorcowe serwowanie kaw. Obsługa klienta
II. Barista II stopień
1. Dobór odpowiednich narzędzi do latte art
Dobór kaw - wybór najlepszych mieszanek do standardu lokalu, preferencji smakowych klienta
Dobór dzbanków (ze względu na kształt i wielkość)
Na co zwrócić uwagę dobierając mleko, zawartość tłuszczu, białka
2. Warsztaty latte art - sztuka tworzenia wzorów z mleka na powierzchni kawy espresso
Spienianie mleka
Free pour latte art – malowanie przy pomocy mleka lanego z dzbanka
Etching latte art – malowanie przy pomocy szpikulca, wykałaczek
III. Barista III stopień
1. Wprowadzenie do alternatywnych metod parzenia kawy
Specialty Coffee – definicja i znaczenie terminu
Czynniki wpływające na smak kawy
Fazy parzenia kawy
2. Alternatywne metody parzenia kawy - CHEMEX, DRIP, FRENCH PRESS, AEROPRESS oraz cupping czyli jak oceniać kawę
Podstawowe metody parzenia kawy i ich historia – omówienie: CHEMEX, DRIP, FRENCH PRESS, AEROPRESS. Prezentacja technik parzenia, degustacja i analiza sensoryczna oraz samodzielne parzenie kaw przez uczestników
Cupping – jakoceniać kawę. Omówienie parametrów oceny jakościowej kawy
Warunki organizacyjne realizacji szkolenia:
Zalecana minimalna liczba osób na szkoleniu: 8
Zalecana maksymalna liczba osób na szkoleniu: 20
Sala powinna zapewniać odpowiednią ilość miejsc siedzących oraz umożliwiać przeprowadzenie części praktycznej szkolenia (m.in. dostęp dobieżącej wody).
W sali powinny znajdować się stoły lub miejsca zawierające dołączone pulpity na których uczestnicy będą mogli zapisywać notatki.
Układ stołów: dowolny
Zajęcia powinny być prowadzone z wykorzystaniem zróżnicowanych form: indywidualnie i grupowo.
Szkolenie zaplanowano na 38 godz. edukacyjnych/ szkoleniowych (1 godz. = 45 min)
Efekty uczenia się i kryteria ich weryfikacji:
Lp. |
Efekt uczenia |
Kryteria weryfikacji |
1. |
Przestrzega zasad komunikacji interpersonalnej, współpracy, kultury i etyki w komunikacji z przełożonym, klientami, gośćmi i współpracownikami w codziennych kontaktach |
- opisuje sylwetkę zawodową baristy, określa predyspozycje psychofizyczne, wymagania i umiejętności niezbędne do wykonywania zadań zawodowych baristy - stosuje zasady komunikacji interpersonalnej - przytacza przykłady niedopuszczalnych oraz właściwych zachowań baristy podczas kontaktu z klientem - tworzy komunikaty skierowane do klienta dostosowane do sytuacji - używa zwrotów grzecznościowych w konwersacji z gośćmi różnych typów charakterologicznych - wyjaśnia pojęcie „savoir-vivre” - stosuje zasady savoir-vivre’u do wykonywania zawodu baristy |
2. |
Posługuje się podstawową wiedzą na temat kaw |
- omawia pochodzenie kawy i regiony jej upraw - wymienia gatunki kaw i omawia różnice miedzy nimi - omawia i charakteryzuje mieszanki kaw - omawia sposób wypalania i przechowywania kaw - rozpoznaje ziarna Robusty i Arabiki - omawia wpływ kofeiny na człowieka |
3. |
Nawiązuje kontakt z klientem, profesjonalnie przyjmuje zamówienia i obsługuje gościa |
- wymienia zasady nawiązywania kontaktu z klientem i ilustruje je przykładami - nawiązuje relacje z klientem, wykorzystując techniki komunikacji - omawia wpływ wizerunku baristy na budowanie relacji z klientem - rozróżnia etapy obsługi gości; - wykonuje czynności związane z przyjęciem zamówienia (udziela informacji, doradza, przyjmuje zamówienie) |
4. |
Przygotowuje i podaje różnego rodzaju kawy omawiając sposób jej przygotowania oraz uzasadniając dobór odpowiednich proporcji składników |
- omawia zasady obsługi, czyszczenia i konserwacji ekspresu ciśnieniowego - wymienia parametry prawidłowego espresso - omawia grubości mielenia kawy na jakość espresso (regulacja młynka) i omawia najczęściej popełniane błędy - przygotowuje różne rodzaje kaw, w tym np.: Ristretto, Americano, Coretto, Mocha, Con Panna, Cappuccino, Latte Machiato, Espresso Machiato, Irish cafe, Ice coffee - wykonuje kawy smakowe oraz warstwowe z syropami - omawia zasady spieniania mleka do różnych kaw - dobiera porcelanę do rodzaju kawy - serwuje kawę z zachowaniem wysokich standardów podania i obsługi |
5. |
Dobiera odpowiednie narzędzia do latte art w tym gatunek kawy pod upodobania smakowe klienta |
- uzyskuje informacje o upodobaniach dotyczących kawy od klienta - doradza klientowi wykorzystując uzyskane informacje oraz posiadaną wiedzę na temat kawy - dobiera dzbanki o odpowiednim kształcie i wielkości - dobiera mleko, wskazując na co zwracać uwagę przy doborze mleka |
6. |
Przygotowuje kawę z wykorzystaniem technik latte art |
- wskazuje parametry i techniki idealnie spienionego mleka - maluje na powierzchni kawy standardowe wzory typu: serce, jabłko, rosseta, dwie rossety, tulipan przy pomocy mleka lanego z dzbanka (Free pour latte art) - maluje na powierzchni kawy standardowe wzory przy pomocy szpikulca, wykałaczek, tworzy wzory z użyciem sosu czekoladowego oraz czekolady w proszku (Etching latte art) |
7. |
Omawia czynniki wpływające na smak kawy i fazy parzenia kawy |
- definiuje i omawia znaczenie terminu Specialty Coffee - omawia proporcje - wskazuje znaczenie stopnia zmielenia i znaczenie grubości zmielonej kawy - omawia czas parzenia - omawia znaczenie jakości i temperatury wody - omawia turbulencje (mieszanie) - omawia filtry używane do parzenia - wymienia i omawia fazy parzenia kawy |
8. |
Wymienia i omawia metody parzenia kawy |
- omawia podstawowe alternatywne metody parzenia kawy - CHEMEX, DRIP, FRENCH PRESS, AEROPRESS - charakteryzuje je wskazując ich wady i zalety |
9. |
Ocenia kawę pod kątem parametrów świadczących o jej jakości |
- definiuje czym jest cupping - omawia parametry oceny jakościowej kawy, tj. aromat, smakowitość, posmak, kwasowość, cielistość (body), balans, jednolitość, czystość, słodycz, ocena własna - odnajduje, określa / nazywa walory aromatyczne i smakowe kaw - wskazuje różnice w kawie niedoparzonej i przeparzonej |
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto5 600,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto5 600,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto147,37 PLN
- Koszt osobogodziny netto147,37 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe, np. skrypty oraz materiały do wykonywania zajęć praktycznych (w tym: urządzenia i narzędzia oraz materiały zużywalne niezbędne do realizacji programu szkolenia).
Informacje dodatkowe
Procedura reklamacji usługi szkoleniowej
Reklamacje można zgłaszać do ALDEO Systemy Zarządzania Sp. z o.o. w formie pisemnej, listem poleconym na adres: ALDEO Systemy Zarządzania Sp. z o.o., ul. Partyzantów 1A, 35-242 Rzeszów lub mailem: biuro@aldeo.pl najpóźniej w terminie 14 dni kalendarzowych od daty zakończenia realizacji danej usługi szkoleniowej wg zasad wskazanych w Procedurze reklamacji usługi szkoleniowej dostępnej na stronie internetowej: http://aldeo.pl/oferta/szkolenia/
Reklamacja zostanie uwzględniona w przypadku nienależytego zrealizowania Szkolenia z wyłącznej winy ALDEO Systemy Zarządzania Sp. z o.o.
Informujemy, że usługa może zostać poddana kontroli lub audytowi instytucji zewnętrznych, w tym audytowi w ramach audytów funkcjonowania podmiotów w Bazie Usług Rozwojowych. Zespół audytowy ma możliwość na podstawie upoważnienia wydanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości do przeprowadzenia wizytacji usługi rozwojowej.