Praktyczne aspekty działalności komisji skarg, wniosków i petycji w nowej kadencji 2024-2029
Praktyczne aspekty działalności komisji skarg, wniosków i petycji w nowej kadencji 2024-2029
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Administracja publiczna
- Grupa docelowa usługi
Przewodniczący rad, przewodniczący i członkowie komisji skarg, wniosków i petycji, sekretarze gmin i powiatów, kierownicy jednostek organizacyjnych, pracownicy zajmujący się przyjmowaniem oraz rozpatrywaniem petycji, skarg i wniosków w tym: pracownicy biur rady, wydziałów spraw obywatelskich, wydziałów organizacyjnych, inne osoby zainteresowane tematem.
- Minimalna liczba uczestników10
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji13-09-2024
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi4
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Podczas proponowanego szkolenia krok po kroku zaprezentujemy regulacje prawne z zakresu skarg, wniosków i petycji, zasady ich rozpatrywania oraz obowiązki organów samorządowych. Wskażemy i przeanalizujemy aktualnie obowiązujące interpretacje i stanowiska organów w przedmiotowym zakresie. Spotkanie to będzie też okazją do podjęcia dyskusji nad rozwiązaniem pojawiających się w praktyce problemów i uniknięcie nieprawidłowości.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się • Poznanie zasad rozpatrywania skarg, wniosków i petycji oraz obowiązków organów samorządowych w tym zakresie. | Kryteria weryfikacji Brak | Metoda walidacji Debata swobodna |
Efekty uczenia się • Przygotowanie członków komisji skarg, wniosków i petycji do wykonywania swoich ustawowych obowiązków. | Kryteria weryfikacji Brak | Metoda walidacji Debata swobodna |
Efekty uczenia się • Wyposażenie członków komisji skarg, wniosków i petycji oraz urzędników w wiedzę niezbędną do zgodnego z prawem procedowania w zakresie skarg i wniosków i petycji zgłaszanych przez mieszkańców oraz unikania nieprawidłowości proceduralnych i merytorycznych przy ich załatwianiu. | Kryteria weryfikacji Brak | Metoda walidacji Debata swobodna |
Efekty uczenia się • Przygotowanie przewodniczącego komisji do sprawnego prowadzenia jej spraw oraz udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczące wzajemnych relacji komisji skarg, wniosków i petycji oraz rady gminy (powiatu). | Kryteria weryfikacji Brak | Metoda walidacji Debata swobodna |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kwalifikacje zarejestrowane w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
- KwalifikacjeAdministracja i eksploatacja systemów komputerowych, urządzeń peryferyjnych i lokalnych sieci komputerowych
- Kod kwalifikacji w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjęFundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegoFundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
1. Komisja skarg, wniosków i petycji – jak sprawnie procedować:
• Komisja skarg, wniosków i petycji jako podmiot w strukturze rady gminy (powiatu).
• Skład komisji skarg, wniosków i petycji.
• Zakres działania komisji skarg, wniosków i petycji.
• Statutowa regulacja komisji.
• Plan pracy komisji skarg, wniosków i petycji.
• Procedura rozpatrywania skarg wniosków i petycji przez komisję.
• Dokumentowanie pracy komisji.
2. Skargi i wnioski w działalności komisji i rady:
• Podstawy prawne instytucji skarg i wniosków.
• Pojęcie skargi i wniosku.
• Podmioty uprawnione do składania skarg i wniosków.
• Tryb i forma składania skarg.
• Problem skargi „elektronicznej”.
• Skarga a interpelacja i zapytanie oraz krytyka prasowa.
• Właściwość rady gminy (powiatu) do załatwienia skarg i wniosków.
• Właściwość organu wykonawczego i kierowników jednostek organizacyjnych do załatwienia skarg i wniosków.
• Postępowanie w przypadku stwierdzenia niewłaściwości do rozpoznania skargi i wniosku.
• Procedura postępowania ze skargami wpływającymi do rady.
• Procedura postępowania ze skargami wpływającymi do organu wykonawczego i kierowników jednostek organizacyjnych.
• Skargi a ochrona danych osobowych.
• Terminy na rozpoznanie skarg i wniosków.
• Stwierdzenie zasadności lub niezasadności złożonej skargi.
• Informowanie skarżącego o sposobie załatwienia sprawy.
• Co zrobić z kolejną skargą w tej samej sprawie?
• Skutki stwierdzenia zasadności złożonej skargi.
• Postępowanie z wnioskami wpływającymi do rady oraz organu wykonawczego i kierowników jednostek organizacyjnych.
• Dokumentowanie skarg i wniosków wpływających do rady gminy (powiatu).
3. Petycje w działalności komisji i rady:
• Rozróżnienie pojęci petycji, skargi i wniosku oraz ustalenie właściwego trybu postępowania.
• Obowiązki organów samorządowych w związku z ustawą o petycjach.
• Podmioty uprawnione do składania petycji.
• Tryb i forma składania petycji, problem petycji „elektronicznej”.
• Petycja wielokrotna i zbiorowa.
• Właściwość rady gminy (powiatu) do załatwienia petycji.
• Właściwość organu wykonawczego i kierowników jednostek organizacyjnych do załatwienia petycji.
• Tryb procedowania w sprawach petycji.
4. Podsumowanie. Pytania i odpowiedzi.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto449,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto449,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto112,25 PLN
- Koszt osobogodziny netto112,25 PLN
- W tym koszt walidacji brutto0,00 PLN
- W tym koszt walidacji netto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto0,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały w formie elektronicznej
Warunki techniczne
Warunki techniczne
https://frdl.mazowsze.pl/tematy/radni-biuro-rady/skargi/85324