Kurs Układ stomatognatyczny w pediatrii – interdyscyplinarne podejście fizjoterapeuty i logopedy
Kurs Układ stomatognatyczny w pediatrii – interdyscyplinarne podejście fizjoterapeuty i logopedy
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Medycyna
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Kurs Układ stomatognatyczny w pediatrii przewidziany jest dla przedstawicieli poniższych zawodów medycznych, osób pracujących z dziećmi, które pragną poszerzyć wiadomości na temat diagnostyki i terapii układu stomatognatycznego.
Preferowana grupa to:
- fizjoterapeuci
- studenci fizjoterapii
- neurologopedzi
- logopedzi
- osteopaci
- terapeuci czaszkowo-krzyżowi
- stomatolodzy
- ortodonci
- masażyści
- położne
Organizator dopuszcza udział uczestników spoza grupy wymienionej powyżej, jednak obligatoryjne jest wiedzy z zakresu anatomii, fizjologii oraz biomechaniki ludzkiego ciała. Każdy przypadek rozpatrywany jest indywidualnie, a decyzja dotycząca udziału w kursie zależy od decyzji Instruktora.
- Minimalna liczba uczestników4
- Maksymalna liczba uczestników16
- Data zakończenia rekrutacji06-09-2024
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi36
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Uczestnicy kursu poznają anatomię i działanie szeroko rozumianego układu stomatognatycznego. Nauczą się globalnej i lokalnej pracy nad fizjologią triady oddychanie-ssanie-połykanie i zrozumieją konsekwencje jej zaburzeń na różne formy zaburzeń rozwojowych, napięciowych, oralnych, oddechowych czy wisceralnych niemowląt i małych dzieci. Nauczą się korygować zaburzenia układu stomatognatycznego i jego kompensacji w pediatrii fizjoterapeutycznej oraz logopedycznej.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik samodzielnie prowadzi diagnostykę układu stomatognatycznego u niemowląt i małych dzieci, ustala plan terapii oraz stosuje odpowiednie techniki terapii zaburzeń niemowląt i małych dzieci. | Kryteria weryfikacji Uczestnik opisuje anatomię i fizjologię układu stomatognatycznego oraz układów z nim powiązanych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik charakteryzuje rozwój funkcji orofacjalnych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje i rozróżnia zaburzenia układu stomatognatycznego u niemowląt i dzieci | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik samodzielnie przeprowadza testy diagnostyczne układu stomatognatycznego i układów z nim powiązanych | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik posługuje się technikami terapii manualnej i ćwiczeń aktywujących układu stomatognatycznego wraz z jego połączeniami anatomicznymi | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik samodzielnie ustala plan terapii oraz stosuje globalne i lokalne techniki pracy nad uwolnieniem fizjologii triady oddychanie-ssanie-połykanie | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Program szkolenia terapii układu stomatognatycznego obejmuje część teoretyczną i praktyczną, w tym:
Dzień I:
- Przyczyny nadrzędne
- Ciąża i poród – rozkład sił pomiędzy matką, a dzieckiem
- Sensoryka
- “Powstawanie napięcia”
- Anatomia i fizjologia – układ kostny i nerwowy
- Kości czaszki
- Układ stomatognatyczny
- Rozwój funkcji orofacjalnych
- Odruchowe reakcje oralne – przetrwałe odruchy
- Oddychanie – ssanie – połykanie – badanie triady – osłuchanie, możliwe kompensacje
- Wędzidełka i konsekwencje ich dysfunkcji
- Tongue tie
- Lip tie
- Policzkowe
- Funkcja mowy
- Wybiórczość pokarmowa, nadmierna emocjonalność, zaburzenia koncentracji, nadpobudliwość
- Przygotowanie tkankowe do frenotomii oraz procedura terapeutyczna po zabiegu
- Osłuchiwanie triady OSP, badanie odruchów oralnych, mięśni i „tkanki łączno-śluzowej” (m.in. wędzidełek).
- Techniki domowe dla rodzica.
- Przegląd publikacji naukowych na temat zaburzeń układu stomatognatycznego u niemowląt i dzieci
- Manualne opracowanie kompensacji napięciowych w zaburzeniach układu stomatognatycznego
- Anatomia i fizjologia – układ mięśniowo-powięziowy
- System przepon
- Połączenie głowy z klatką piersiową
- Relacja żuchwa – gnyka – miednica
- Stopy
Dzień II:
- Kontynuacja: anatomia i fizjologia – układ mięśniowo-powięziowy
- Połączenie głowy z klatką piersiową
- Relacja żuchwa – gnyka – miednica
- Stopy
- Terapia manualna i ćwiczenia aktywujące układu stomatognatycznego wraz z jego połączeniami anatomicznymi z podziałem na role fizjoterapeuty i logopedy.
- Anatomia i fizjologia – układ kostny i nerwowy
- szwy
- Kolumna kręgosłupa i opony
- Kość gnykowa
- Karmienie piersią, butelką, sondą – wpływ, mechanika, konsekwencje
Dzień III:
- Stawy skroniowo – żuchwowe
- Przegląd publikacji naukowych na temat zaburzeń układu stomatognatycznego u niemowląt i dzieci
- Odruchowe reakcje posturalne
- Anatomia i fizjologia – układ kostny i nerwowy
- Nerwy czaszkowe
- Rozwój zgryzu
- Kształtowanie się podniebienia i twarzoczaszki
- pre- i postnatalnie
- Ocena połykania, oddychania, pozycja języka, zgryzu
- Podstawy ortodoncji
- Kształtowanie się podniebienia i twarzoczaszki
- Limitacje w terapii, współpraca z innymi specjalistami
- Przerośnięty migdał
- Przewlekłe infekcje
- Przemijające fizjologiczne stany zapalne
- Granice między fizjoterapią, a (neuro)logopedią
Dzień IV:
- Zmiany kompensacyjne – współpraca neurologopeda-fizjoterapeuta/osteopata/CST (terapeuta czaszkowo-krzyżowy)
- Anatomia i fizjologia – układ mięśniowo-powięziowy
- System przepon
- Anatomia i fizjologia wisceralna:
- Fizjologia oddychania – układ oddechowy
- Globalna i lokalna praca nad uwolnieniem fizjologii triady oddychanie-ssanie-połykanie i jej konsekwencji w dalszym rozwoju.
- Konsekwencje w wieku starszym
- Postawa, zręczność, mowa, zgryz, oddech
- Zmiany dysmorficzne
- Od przełknięcia do wypróżnienia – układ pokarmowy
- Aerofagia, refluks, kolki, dyschezja
- Alergie pokarmowe, nietolerancje
Zakończenie
- Walidacja efektów uczenia się
- Wręczenie certyfikatów
- Zdjęcia pamiątkowe
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 14 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – dzień I, punkty 1-2. W bloku szkol. uwzględniono 20 min. przerwy | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-09-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 14 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – dzień I, punkty 3-6. W bloku szkol. uwzględniono 20 min. przerwy | Prowadzący Małgorzata Stando-Pawlik | Data realizacji zajęć 14-09-2024 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 14 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – dzień I, punkty 7-9. W bloku szkol. uwzględniono 10 min. przerwy | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-09-2024 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 14 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – dzień II, punkt 1. | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 15-09-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 14 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – dzień II, punkt 2. W bloku szkol. uwzględniono 20 min. przerwy | Prowadzący Małgorzata Stando-Pawlik | Data realizacji zajęć 15-09-2024 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 14 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – dzień II, punkt 3. W bloku szkol. uwzględniono 10 min. przerwy | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 15-09-2024 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 14 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – dzień II, punkt 4. W bloku szkol. uwzględniono 10 min. przerwy | Prowadzący Małgorzata Stando-Pawlik | Data realizacji zajęć 15-09-2024 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 14 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – dzień III, punkty 1-2. W bloku szkol. uwzględniono 20 min. przerwy | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 19-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 14 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – dzień III, punkty 3-5. W bloku szkol. uwzględniono 20 min. przerwy | Prowadzący Małgorzata Stando-Pawlik | Data realizacji zajęć 19-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 14 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – dzień III, punkt 6. W bloku szkol. uwzględniono 10 min. przerwy | Prowadzący Małgorzata Stando-Pawlik | Data realizacji zajęć 19-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 14 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – dzień IV, punkty 1-3. W bloku szkol. uwzględniono 20 min. przerwy | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 20-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 14 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – dzień IV, punkty 4-5. W bloku szkol. uwzględniono 10 min. przerwy | Prowadzący Małgorzata Stando-Pawlik | Data realizacji zajęć 20-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 14 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – dzień IV, punkty 6-8. W bloku szkol. uwzględniono 10 min. przerwy | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 20-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 14 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 20-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 00:15 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto2 500,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto2 500,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto69,44 PLN
- Koszt osobogodziny netto69,44 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Małgorzata Stando-Pawlik
Uczestniczyła w kursach:
Szkolenie modułowe MFS (Multifunction System) – tytuł Terapeuty Ortodoncji Funkcjonalnej
Integracja Odruchów Twarzy wg metody dr Swietłany Masgutovej (program MNRI)
Terapia Taktylna wg metody dr Swietłany Masgutovej (program MNRI)
Terapia zaburzeń czynności systemu żuchwowo-gnykowo-czaszkowego
Neurorozwojowa diagnostyka i rehabilitacja dzieci
Terapia manualna w pracy z pacjentem logopedycznym
Diagnoza miofunkcjonalna
Ocena stanu funkcjonalnego nerwów czaszkowych w ujęciu logopedycznym
Rola powięzi w pracy logopedy
Dysfagia
Neuroanatomia w diagnozie logopedycznej
Wczesna interwencja logopedyczna
Integracja sensoryczna w pracy logopedy
Ortodoncja dla logopedów. Diagnoza i terapia funkcji ustno–twarzowych w ujęcie ortodontyczno–logoped.
Innowacyjne metody elektrostymulacji zewnętrznej i wewnętrznej
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
W cenie kursu każdy uczestnik otrzymuje:
- obszerny skrypt z materiałami dydaktycznymi
- narzędzia do pracy podczas kursu
- certyfikat ukończenia szkolenia w języku polskim
- zaświadczenie MEN-III/1
Warunki uczestnictwa
Przed dokonaniem zapisu na usługę, prosimy o kontakt z Organizatorem w celu potwierdzenia dostępności miejsc.
Następnie należy wypełnić formularz zgłoszeniowy znajdujący się na stronie https://spasja.pl pod opisem wybranego szkolenia. Procedura opisana jest na stronie.
W komentarzu należy zaznaczyć, że kurs będzie dofinansowany ze środków BUR oraz podać pełne dane do faktury.
Po wysłaniu formularza i potwierdzeniu zapisu przez organizatora, można dokonać zapisu na usługę poprzez BUR.
Wymagane jest przeczytanie i zaakceptowanie REGULAMINU świadczenia usług szkoleniowych SPASJA.
Informacje dodatkowe
-Kurs odbywa się w języku polskim
-Zwolnienie z VAT ze względu na rodzaj prowadzonej działalności (art. 43 ust 1 ustawy o VAT)
-Przed zgłoszeniem prosimy o kontakt mailowy spasja@spasja.pl lub telefoniczny
-Liczba godzin szkolenia została podana w godzinach szkoleniowych (1h szkoleniowa = 45 minut)
-Kurs trwa łącznie 36 godzin szkoleniowych, które są ujęte w harmonogramie
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Udogodnienia dla osób ze szczególnymi potrzebami
- Sala szkoleniowa spełnia wymogi Sanepidu i Straży Pożarnej: bezpieczne i higieniczne warunki pracy.