Studia podyplomowe Poznań: Psychologia dzieci i młodzieży
Studia podyplomowe Poznań: Psychologia dzieci i młodzieży
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Studia są adresowane zarówno do nauczycieli i wychowawców przedszkoli i szkół, jak również do osób zajmujących się szeroko pojętą pomocą psycho-pedagogiczną dzieciom i młodzieży, a także do rodziców, którzy chcieliby wesprzeć się fachową i praktyczną wiedzą na temat profilaktyki trudności wychowawczych. Do studiowania zapraszamy asystentów i kuratorów rodzinnych, pracowników opieki społecznej, pracowników merytorycznych Domów Dziecka, Rodzinnych Domów Dziecka oraz Ośrodków Szkolno-Wychowawczych. Krótko mówiąc, mile widziani będą wszyscy zainteresowani proponowaną tematyką studiów.
- Minimalna liczba uczestników14
- Maksymalna liczba uczestników24
- Data zakończenia rekrutacji10-10-2024
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi180
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńStudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Studia przygotują uczestników zarówno teoretycznie, jak i praktycznie do działań diagnostycznych, interwencyjnych i profilaktyki - związanych z problemem dziecka trudnego. Kontakt z doświadczonymi specjalistami pozwoli absolwentom kierunku zdobytą wiedzę wykorzystać w pracy z dzieckiem zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Słuchacz rozpoznaje przebieg poszczególnych kryzysów rozwojowych w rozwoju psychospołecznym wg E. Ericksona. | Kryteria weryfikacji Przeprowadza ustrukturowany i nieustukturowany wywiad z rodzicami lub opiekunami. | Metoda walidacji Prezentacja |
Metoda walidacji Test teoretyczny | ||
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | ||
Efekty uczenia się Słuchacz rozróżnia cechy charakterystyczne dla danego etapu rozwoju psychoseksualnego. | Kryteria weryfikacji Zbiera informacje wybierając odpowiednie metody, przeprowadzić wnikliwą analizę uwzględniającą okres rozwojowy dziecka i postawić diagnozę. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Prezentacja | ||
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | ||
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Efekty uczenia się Zaznajamia się z wybranymi zagadnieniami z psychopatologii dziecka i adolescenta. | Kryteria weryfikacji Rozpoznaje i podejmuje interwencje w sytuacjach zagrożenia uzależnieniem/uzależnienia dzieci i młodzieży. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Metoda walidacji Prezentacja | ||
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Program usługi obejmuje 180 godz. dydaktycznych (135h warsztatowych, 45h wykładowych), 1h dyd. to 45 minut.
I. Podstawy kulturowego rozwoju dziecka – wykład 15 godz.
- Adaptacja: rozwój struktury funkcji psychicznych – spostrzeganie, pamięć, uwaga, wyobraźnia, myślenie pojęciowe
- Kryzysy strukturalne w rozwoju wg Lwa S. Wygotskiego – kryzys 1. roku, kryzys 3. roku, kryzys 7. roku, kryzys 11. roku i kryzys 13. roku oraz ich znaczenie dla rozwoju struktury funkcjonalnej i dowolnego zachowania
- Okresy kryzysów rozwojowych w rozwoju psychospołecznym wg Erika H. Eriksona
- System środowisk wychowawczych w okresie dzieciństwa i dorastania
- Formowanie tożsamości psycho-społecznej a aktualność historyczna
II. Wczesna diagnostyka okresów kryzysów w rozwoju – wykład 15 godz.
- Geneza i przebieg wybranych zaburzeń w ujęciu rozwojowym: autyzm i jego spektrum
- Symptomatologia omawianych zaburzeń rozwojowych
- Wskazania do interwencji i terapii
III. Profilaktyka okresów kryzysu w rozwoju – wykład 15 godz.
- Diagnoza przebiegu kryzysu rozwojowego oraz podstawowe zasady dotyczące interwencji modelu cykliczno-fazowego rozwoju
- Interwencja bezpośrednia – model rozmowy interwencyjnej w kontakcie indywidualnym
- Interwencja pośrednia – projektowanie systemu społecznego na rzecz pozytywnego rozwoju dzieci i młodzieży
IV. Czynniki ryzyka prawidłowego przebiegu okresów kryzysu i ich rozpoznawanie – warsztat 30 godz.
- Biologiczne uwarunkowania prawidłowego przebiegu rozwoju
- Czynniki ryzyka prawidłowego rozwoju psychoseksualnego u dzieci i młodzieży
- Rodzina i jej funkcjonowanie – pozytywny i negatywny wpływ na rozwój i funkcjonowanie dziecka
V. Skutki niepomyślnego przejścia okresów kryzysu i utrwalania się jego symptomów – warsztat 30 godz.
- Ograniczenia możliwości poznawczych u dzieci i młodzieży – diagnoza i terapia
- Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi – diagnoza i terapia
- Wybrane zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży - diagnoza i terapia
VI. Praca z dzieckiem trudnym w domu, przedszkolu i szkole – warsztat 30 godz.
- Zasady i metody pracy grupowej z dziećmi i młodzieżą w socjoterapii
- Zasady i metody pracy indywidualnej z dziećmi i młodzieżą w ujęciu behawioralnym i systemowym
- Zasady i metody pracy z uzależnieniami u dzieci i młodzieży oraz syndromem FAS
VII. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy pomocy psychopedagogicznej dziecku trudnemu – warsztat 15 godz.
- Prawne podstawy udzielania pomocy psychopedagogicznej
- Polski system udzielania pomocy psychopedagogicznej
- Metody i formy pracy placówek świadczących pomoc psychopedagogiczną dzieciom sprawiającym trudności wychowawcze
VIII. Interwencja środowiskowa – warsztat 30 godz.
- Kształtowanie postaw i umiejętności wychowawczych opiekunów i wychowawców
- Strategie i metody dyscyplinowania dzieci i młodzieży
- Organizowanie czasu i przestrzeni
- Rodzina w sytuacji rozwodu/rozstania
Suma: 180 godz.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 26 Zjazd 1 | Data realizacji zajęć 11-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 26 Zjazd 1 | Data realizacji zajęć 12-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:45 | Liczba godzin 08:45 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 26 Zjazd 1 | Data realizacji zajęć 13-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 08:15 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 07:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 26 Zjazd 2 | Data realizacji zajęć 29-11-2024 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 26 Zjazd 2 | Data realizacji zajęć 30-11-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:45 | Liczba godzin 08:45 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 26 Zjazd 2 | Data realizacji zajęć 01-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 26 Zjazd 3 | Data realizacji zajęć 13-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 26 Zjazd 3 | Data realizacji zajęć 14-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 26 Zjazd 3 | Data realizacji zajęć 15-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 05:15 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 26 Zjazd 4 online | Data realizacji zajęć 17-01-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 26 Zjazd 4 online | Data realizacji zajęć 18-01-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:45 | Liczba godzin 08:45 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 26 Zjazd 5 | Data realizacji zajęć 07-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 26 Zjazd 5 | Data realizacji zajęć 08-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:45 | Liczba godzin 08:45 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 26 Zjazd 5 | Data realizacji zajęć 09-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 26 Zjazd 6 online | Data realizacji zajęć 07-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 26 Zjazd 6 online | Data realizacji zajęć 08-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:45 | Liczba godzin 08:45 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 26 Zjazd 6 online | Data realizacji zajęć 09-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:45 | Liczba godzin 08:45 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 26 Zjazd 7 | Data realizacji zajęć 04-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 26 Zjazd 7 | Data realizacji zajęć 05-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:45 | Liczba godzin 08:45 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 26 Zjazd 7 | Data realizacji zajęć 06-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 21 z 26 Zjazd 8 | Data realizacji zajęć 25-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 22 z 26 Zjazd 8 | Data realizacji zajęć 26-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:45 | Liczba godzin 08:45 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 23 z 26 Zjazd 8 | Data realizacji zajęć 27-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 24 z 26 Zjazd 9 | Data realizacji zajęć 16-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 25 z 26 Zjazd 9 | Data realizacji zajęć 17-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:45 | Liczba godzin 08:45 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 26 z 26 Obrony - przeprowadzenie walidacji | Data realizacji zajęć 07-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 07:00 | Forma stacjonarna Tak |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto5 900,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto5 900,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto32,78 PLN
- Koszt osobogodziny netto32,78 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Barbara Kosmowska
Od początku swojej kariery zawodowej związana jest z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w której zajmuje się diagnozowaniem dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością ruchową i sprzężoną oraz udzielaniem im szeroko pojętej pomocy psychologiczno-terapeutycznej.
Psycholog (UAM, 1997), nauczyciel dyplomowany. W ciągu ostatnich 5 lat poszerzał kwalifikacje w zakresie psychologii dzieci imłodzieży.
Monika Domska-Brzozowska
Anna Olczak-Stawicka
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały dla uczestników usługi dostarczane są w wersji elektronicznej (pliki PDF, prezentacje, linki do artykułów) oraz/lub materiałów drukowanych koniecznych to przeprowadzenia zajęć.
Warunki uczestnictwa
Wypełnienie internetowego formularza zgłoszeniowego i dostarczenie do realizatora usługi (Uniwersytetu SWPS) przez Kandydata wszystkich wymaganych w procesie rekrutacji dokumentów.
Szczegółowe informacje dostepne na stronie: https://www.swps.pl/oferta/poznan/podyplomowe/psychologia-psychoterapia/psychologia-dziecka
Informacje dodatkowe
Cena za studia podana w ramach powyższej Karty Usługi w Bazie Usług Rozwojowych nie obejmuje opłaty rekrutacyjnej w kwocie 300 zł. Opłata rekrutacyjna nie jest wliczana do kwoty czesnego i jest wnoszona przez kandydata na etapie rekrutacji. Absolwenci i studenci Uniwersytetu SWPS są zwolnieni z jej wnoszenia.
Jednym z warunków zaliczenia studiów jest 80% obecności na zajęciach.
W planie/harmonogramie rozpisane są godziny dydaktyczne. Godzina dydaktyczna trwa 45 minut. Liczba godzin przerwy to 24h.
W bloku zajęć 9.00-16.00 przeprowadzonych jest 8h dyd (+przerwy: 2x15 min oraz 1x 30 min)
W godz. 9.00-12.15 4h dyd. + przerwa 15 min.
w godz. 9.00 - 13.00 - 5h dyd , + przerwy
W godz. 9.00-17.45 - jest 10 h dyd , w tym przerwy
w godz. 16.00-20.00 jest 5h dyd.
Rok akademicki rozpoczyna się 01.10.2024 i trwa do 30.09.2025r.
Obrony nie są wliczane do programu.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Warunki techniczne niezbędne do udziału w części usługi realizowanie zdalnie:1) platforma /rodzaj komunikatora, za pośrednictwem którego prowadzona będzie usługa: narzędzie z pakietu Google G-Suit ( google classroom oraz google meet)2) minimalne wymagania sprzętowe, jakie musi spełniać komputer Uczestnika lub inne urządzenie do zdalnej komunikacji: komputer z procesorem Intel Pentium 4 lub nowszy, obsługujący SSE2 ,2 GB pamięci RAM, zainstalowany jeden z systemów operacyjnych Windows 7, 8, 10, macOS 10.9 lub nowszy. Dodatkowo wbudowany lub zewnętrzny mikrofon,opcjonalnie kamera video.(Do obsługi wideo w jakości HD wymagany jest procesor Intel drugiej generacji i3/i5/i7 2,2 GHz, odpowiednik firmy AMD lub lepszy).Android z systemem 5.0 lub nowszy/ iPhone z systemem iOS 11.0 lub nowszy.3) minimalne wymagania dotyczące parametrów łącza sieciowego, jakim musi dysponować Uczestnik: https://support.google.com/a/answer/1279090 4) niezbędne oprogramowanie umożliwiające Uczestnikom dostęp do prezentowanych treści i materiałów: Przeglądarka Google Chrome lub Mozilla Firefox, Adobe Reader , Pakiet biurowy np Libre Office,Open office lub Microsoft office. 5) okres ważności linku umożliwiającego : bez ograniczeń w trakcie trwania usługi.