Opiekun przedszkolny
Opiekun przedszkolny
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Zdrowie publiczne
- Identyfikatory projektówMałopolski Pociąg do kariery
- Grupa docelowa usługi
Osoby dorosłe chcące zmienić zawód. Osoby zainteresowane rozwojem dzieci i pracą opiekuńczo‑edukacyjną
- Minimalna liczba uczestników3
- Maksymalna liczba uczestników8
- Data zakończenia rekrutacji04-12-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi60
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Uczestnik kursu zdobędzie wiedzę teoretyczną i praktyczne umiejętności niezbędne do profesjonalnej opieki nad dziećmi w wieku przedszkolnym, w tym organizacji zajęć, wsparcia rozwoju emocjonalnego, społecznego i poznawczego oraz bezpieczeństwa dzieci. Ponadto rozwinie kompetencje interpersonalne i pedagogiczne, umożliwiające efektywną współpracę z dziećmi, rodzicami i personelem przedszkola oraz prowadzenie zajęć zgodnie z metodami aktywnego i kreatywnego nauczania.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się uczestnik zna etapy rozwoju emocjonalnego, społecznego, poznawczego, językowego i motorycznego dzieci w wieku 0–7 lat. | Kryteria weryfikacji Uczestnik prawidłowo opisuje etapy rozwoju emocjonalnego, społecznego, poznawczego, językowego i motorycznego dzieci.Potrafi wskazać typowe trudności rozwojowe i sposoby reagowania. Sposoby weryfikacji: test wiedzy, analiza studium przypadku, odpowiedzi ustne podczas dyskusji. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się potrafi planować i realizować krótkie zajęcia edukacyjne i zabawowe wspierające rozwój dziecka. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi samodzielnie zaplanować i przeprowadzić krótkie zajęcia edukacyjne lub zabawowe.Materiały i metody są dopasowane do wieku i potrzeb dzieci. Sposoby weryfikacji: obserwacja praktyczna podczas prowadzenia zajęć, ocena scenariuszy zajęć, portfolio ćwiczeń. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się potrafi zapewnić dzieciom opiekę, higienę, wsparcie emocjonalne oraz reagować w sytuacjach zagrożenia. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi prawidłowo wykonywać czynności higieniczno-pielęgnacyjne i wspierać dzieci w codziennych rutynach.Potrafi reagować w sytuacjach zagrożenia zgodnie z procedurami pierwszej pomocy. Sposoby weryfikacji: ćwiczenia praktyczne, symulacje sytuacji kryzysowych, testy z pierwszej pomocy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się umie prowadzić zabawy ruchowe, sensoryczne, rytmiczne i integracyjne zgodnie z wiekiem i potrzebami dzieci. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi prowadzić zabawy ruchowe, sensoryczne, rytmiczne i integracyjne zgodnie z wiekiem i potrzebami dzieci.Włącza elementy kreatywne i rozwijające różne obszary rozwoju dziecka. Sposoby weryfikacji: obserwacja zajęć praktycznych, prezentacja własnych pomysłów na zabawy, prace w grupach. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się rozwija umiejętność współpracy z dziećmi, rodzicami i personelem przedszkola oraz empatycznej komunikacji. | Kryteria weryfikacji Uczestnik komunikuje się w sposób empatyczny i adekwatny z dziećmi, rodzicami i personelem.Wykazuje umiejętność współpracy w zespole i rozwiązywania konfliktów. Sposoby weryfikacji: obserwacja podczas ćwiczeń grupowych, scenki sytuacyjne, samoocena i ocena instruktora. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się świadomie przestrzega zasad bezpieczeństwa, dokumentacji, regulaminów oraz etyki pracy opiekuna przedszkolnego. | Kryteria weryfikacji Uczestnik przestrzega zasad bezpieczeństwa, procedur i regulaminów w pracy przedszkolnej.Wykazuje odpowiedzialną postawę w opiece nad dziećmi i dokumentowaniu działań. Sposoby weryfikacji: analiza dokumentacji, test wiedzy z procedur, ocena zachowania w praktyce. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
I. Podstawy pracy opiekuna przedszkolnego (10 godz.)
- Rola i kompetencje opiekuna przedszkolnego.
- Obowiązki i odpowiedzialność zawodowa.
- Organizacja dnia w przedszkolu – od przyjęcia dziecka po odbiór.
- Współpraca z nauczycielami i rodzicami.
- Bezpieczne środowisko przedszkolne – podstawy BHP.
- Dokumentacja: regulaminy, procedury, karty obserwacji.
II. Psychologia i rozwój dziecka 0–7 lat (10 godz.)
Zakres treści:
- Teorie rozwoju: Piaget, Erikson, Bowlby – zastosowanie w praktyce.
- Rozwój emocjonalny: potrzeby, reakcje, trudności.
- Rozwój społeczny: relacje, zabawa, konflikty.
- Rozwój poznawczy: pamięć, uwaga, spostrzeganie, myślenie.
- Rozwój językowy: etapy, wspieranie mowy, zabawy językowe.
- Rozwój motoryki małej i dużej.
- Wrażliwość sensoryczna i jej wpływ.
- Gotowość szkolna i dojrzałość przedszkolna.
III. Pedagogika zabawy – metoda aktywnego rozwoju dziecka (10 godz.)
Zakres treści:
- Podstawy pedagogiki zabawy.
- Zabawy integracyjne i budujące poczucie bezpieczeństwa.
- Piosenki i rymowanki – dobór do wieku i celu.
- Zabawy rytmiczne i ruchowe.
- Zabawy paluszkowe i sensoryczne.
- Tworzenie własnych rymowanek, mikrozabaw i krótkich scenariuszy.
- Włączanie zabawy w rutyny codzienne.
IV. Edukacja i stymulacja rozwoju dziecka (10 godz.)
Zakres treści:
- Metody pracy w przedszkolu (projekt, pedagogika zabawy, metoda aktywnego odkrywania).
- Zabawy rozwijające mowę, uwagę i myślenie.
- Zabawy sensoryczne – praca z różnymi materiałami.
- Organizacja przestrzeni edukacyjnej i kącików zainteresowań.
- Praca z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach.
V. Opieka codzienna, rutyny i radzenie sobie z emocjami (10 godz.)
Zakres treści:
- Higiena i czynności pielęgnacyjne.
- Organizacja posiłków i odpoczynku.
- Trening samodzielności: ubieranie, czynności higieniczne.
- Wyciszanie i regulacja emocji.
- Płacz, lęk, złość – jak reagować?
- Adaptacja nowych dzieci – strategie i scenariusze.
VI. Bezpieczeństwo i pierwsza pomoc (10 godz.)
Zakres treści:
- BHP w przedszkolu – zagrożenia, profilaktyka.
- Procedury reagowania w nagłych zdarzeniach.
- RKO dziecka i niemowlęcia (ćwiczenia na fantomach).
- Zadławienia – metody ratunkowe.
- Urazy: upadki, złamania, rany, oparzenia.
- Alergie, wstrząs anafilaktyczny.
- Dokumentowanie wypadków.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 12 Podstawy pracy opiekuna przedszkolnego | Prowadzący Wioletta Sysło | Data realizacji zajęć 09-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 04:15 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 12 Podstawy pracy opiekuna przedszkolnego | Prowadzący Wioletta Sysło | Data realizacji zajęć 12-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 04:15 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 12 Psychologia i rozwój dziecka 0–7 lat | Prowadzący Wioletta Sysło | Data realizacji zajęć 16-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 04:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 12 Psychologia i rozwój dziecka 0–7 lat | Prowadzący Wioletta Sysło | Data realizacji zajęć 29-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 04:15 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 12 Pedagogika zabawy – metoda aktywnego rozwoju dziecka | Prowadzący Wioletta Sysło | Data realizacji zajęć 30-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 04:15 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 12 Pedagogika zabawy – metoda aktywnego rozwoju dziecka | Prowadzący Wioletta Sysło | Data realizacji zajęć 09-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 04:15 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 12 Edukacja i stymulacja rozwoju dziecka | Prowadzący Wioletta Sysło | Data realizacji zajęć 13-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 04:15 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 12 Edukacja i stymulacja rozwoju dziecka | Prowadzący Wioletta Sysło | Data realizacji zajęć 16-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 04:15 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 12 Opieka codzienna, rutyny i radzenie sobie z emocjami | Prowadzący Wioletta Sysło | Data realizacji zajęć 20-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 04:15 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 12 Opieka codzienna, rutyny i radzenie sobie z emocjami | Prowadzący Wioletta Sysło | Data realizacji zajęć 23-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 04:15 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 12 Bezpieczeństwo i pierwsza pomoc | Prowadzący Wioletta Sysło | Data realizacji zajęć 27-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 04:15 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 12 Bezpieczeństwo i pierwsza pomoc | Prowadzący Wioletta Sysło | Data realizacji zajęć 30-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 04:15 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 3 900,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 3 900,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 65,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 65,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Wioletta Sysło
Mieczysław Urbański
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
wszyskie produkty potrzebne do kursu zapewnia Izba Rzemiełsnicza
Warunki uczestnictwa
Osoby pełnoletnie
Informacje dodatkowe
1 godzina zajęć to 45 minut co 2 godziny lekcyjne przerwa 15 minut
po ukończeni kursu zaświadczenie wydane przez Izbę Rzemieślniczą
Usługa kierowana również do Uczestników Projektów Małopolski Pociąg do Kariery / Nowy Start w Małopolsce z EURESEM
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe