Dedykowany podstawowy 56H kurs dla ŻOŁNIERZY na PILOTA DRONA do MISJI OBSERWACYJNYCH | BOJOWYCH | SPECJALNYCH, w tym 12H LOTÓW (w układzie 1 na 1, instruktor - żołnierz) + EGZAMIN PAŃSTWOWY: STS-01 | STS-02 + moduł specjalistyczny: dron na polu walki | KIELCE | PILOT DRONA BSP
Dedykowany podstawowy 56H kurs dla ŻOŁNIERZY na PILOTA DRONA do MISJI OBSERWACYJNYCH | BOJOWYCH | SPECJALNYCH, w tym 12H LOTÓW (w układzie 1 na 1, instruktor - żołnierz) + EGZAMIN PAŃSTWOWY: STS-01 | STS-02 + moduł specjalistyczny: dron na polu walki | KIELCE | PILOT DRONA BSP
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaTechniczne / Pozostałe techniczne
- Grupa docelowa usługi
Kurs na pilota drona dedykowany jest wyłącznie dla żołnierzy Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, tj. żołnierzy: Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych, Marynarki Wojennej, Wojsk Specjalnych oraz Wojsk Obrony Terytorialnej.
- Minimalna liczba uczestników10
- Maksymalna liczba uczestników100
- Data zakończenia rekrutacji22-01-2026
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi56
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Dedykowana usługa rozwojowa przygotowuje żołnierzy, przyszłych pilotów dronów do samodzielnego wykonywania lotów bezzałogowym statkiem powietrznym (BSP) i potwierdza zdobycie specjalistycznej wiedzy, którą Kursant wykorzystuje w obszarze cyfrowych kompetencji oraz w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i obronności państwa. Kursant uzyska również międzynarodowe uprawnienia STS-01 i STS-02 (po zdaniu z wynikiem pozytywnym państwowego egzaminu w ramach niniejszej usługi rozwojowej).Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Kursant posiada ogólną wiedzę w zakresie Bezzałogowych Statków Powietrznych (BSP) wykorzystywanych na polu walki | Kryteria weryfikacji rozróżnia typy i zasady działania BSP oraz definiuje różne tryby lotów, a także rozróżnia komponenty z których zbudowany jest BSP | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji definiuje obsługę przeglądu przedstartowego bezzałogowego statku powietrznego oraz ogólny stan systemu BSP i kryteria zdatność do lotu | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Kryteria weryfikacji rozróżnia i charakteryzuje aplikacje wykorzystywane w lotnictwie bezzałogowym oraz dobiera odpowiednie parametry lotu w odniesieniu do misji wykonywanej w przestrzeni powietrznej oraz na polu walki | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się Kursant definiuje osiągi systemu bezzałogowego statku powietrznego w locie | Kryteria weryfikacji charakteryzuje czynniki zewnętrzne wpływające na system BSP oraz opisuje osiągi systemu BSP w locie | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Kursant charakteryzuje czynniki ograniczające możliwości żołnierza, jako pilota drona | Kryteria weryfikacji charakteryzuje czynniki ograniczające możliwości żołnierza WOT-u/pilota w trakcie wykonywania lotów BSP | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji charakteryzuje zagrożenia wynikających z lotów pod wpływem substancji psychoaktywnych oraz stresu | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się Kursant wskazuje techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu | Kryteria weryfikacji definiuje, rozróżnia i charakteryzuje operacyjne loty BSP, a także definiuje obowiązki pilota oraz operatora drona przed, w trakcie i po operacji | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Kursant wskazuje techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi | Kryteria weryfikacji definiuje, charakteryzuje i określa ryzyko na ziemi, dokonuje analizy przestrzeni powietrznej oraz definiuje ryzyko operacyjne a także określa bezpieczne wykonywanie czynności lotniczych w tym bezpieczny start i lądowanie a także możliwości wykrycia miejsca lądowania | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Kursant charakteryzuje czynniki pogodowe mogące mieć wpływ na wykonywanie misji BSP | Kryteria weryfikacji definiuje czynniki związane z meteorologią oraz rozróżnia i charakteryzuje pogodowe zjawiska niebezpieczne a także definiuje warunki meteorologiczne na podstawie dostępnych informacji meteorologicznych | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Kursant posiada ogólną wiedzę w zakresie kamer termowizyjnych jako "cyfrową umiejętnością" o charakterze zawodowym i/lub ogólnym, wykorzystywaną w obszarze cyfrowych kompetencji, w oparciu o nowoczesne technologie | Kryteria weryfikacji charakteryzuje parametry kamer termowizyjnych oraz ich zastosowanie w obszarze cyfrowych kompetencji, w oparciu o nowoczesne technologie | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Kursant opisuje działania wykonywane w trakcie lotu bezzałogowym statkiem powietrznym | Kryteria weryfikacji definiuje i charakteryzuje działania wykonywane w trakcie misji powietrznej z wykorzystaniem bezzałogowego statku powietrznego | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Kursant jest świadomy sposobów wykorzystywania bezzałogowych statków powietrznych (BSP) jako cyfrowego narzędzia pola walki | Kryteria weryfikacji definiuje i charakteryzuje obszary wykorzystania bezzałogowych statków powietrznych w ujęciu cyfrowego narzędzia pola walki | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Kursant w ramach kompetencji społecznych, aktualizuje i wzbogaca swoją wiedzę z obszaru BSP w trakcie trwania szkolenia z innymi uczestnikami szkolenia | Kryteria weryfikacji aktualizuje wiedzę z obszaru BSP | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Kursant w ramach kompetencji społecznych jest świadomy sposobów wykorzystywania bezzałogowych statków powietrznych (BSP) jako cyfrowego narzędzia pracy w ramach zrównoważonego rozwoju a także jako "cyfrową umiejętnością" o charakterze zawodowym i/lub ogólnym, wykorzystywaną w obszarze cyfrowych kompetencji w oparciu o nowoczesne technologie | Kryteria weryfikacji definiuje i charakteryzuje obszary wykorzystania bezzałogowych statków powietrznych, jako współczesnego narzędzia pracy w o charakterze zawodowym i/lub ogólnym, wykorzystywaną w obszarze cyfrowych kompetencji w oparciu o nowoczesne technologie | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotóworgan władzy publicznej lub samorządu zawodowego, uprawniony do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęPodmiot wskazany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoUrząd Lotnictwa Cywilnego.
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Dedykowane podstawowe 56-godzinne (godziny dydaktyczne, 45 min.) szkolenie na PILOTA DRONÓW dla ŻOŁNIERZY, którzy chcą podnieść swoją wiedzę i umiejętności w zakresie wykorzystania dronów na polu walki. Żołnierze będą brali udział w większej ilości godzin "w powietrzu" - 12H (godziny zegarowe, 60 min.) ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH (loty) w układzie 1 na 1 (żołnierz - instruktor) oraz dodatkowych godzinach zajęć specjalistycznych.
Takie podejście jest szczególnie kluczowe ze względu na wykonywanie przez żołnierzy niebezpiecznych, trudnych i ryzykownych zadań, pod presją i przy bardzo dużym stresie podczas akcji. Dlatego tak ważne jest optymalne przygotowanie żołnierzy do lotów dronem w warunkach bojowych. Dlatego też część zajęć będą prowadzić instruktorzy-weterani wojny w Ukrainie, będący ekspertami ds. dronów bojowych i taktyk szturmowych z użyciem dronów.
W ramach tego szkolenia ŻOŁNIERZE, będą latać zarówno w ZASIĘGU WZROKU (VLOS), jaki i POZA ZASIĘGIEM WZROKU (BVLOS), bezzałogowymi statkami powietrznymi, w tym dronami "używanymi" w Ukrainie.
Równocześnie Kursanci uzyskają uprawnienia STS-01 (loty BSP w zasięgu wzroku - VLOS, o wadze do 25 kg) oraz STS-02 (loty BSP poza zasięgiem wzroku BVLOS, o wadze do 25 kg).
----
Szkolenie realizowane jest przez wydzielony militarny zespół instruktorów w ramach Europejskiego Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnego Pilotów Bezzałogowych Statków Powietrznych - EuroDRON, które w ramach Wszechnicy Edukacyjnej prowadzi szkolenia i egzaminy na pilotów dronów w ramach działań cywilnych.
__
SZKOLENIE NA PILOTA DRONA składa się z DWÓCH CZĘŚCI: CZĘŚCI TEORETYCZNO-PRAKTYCZNEJ oraz CZĘŚCI PRAKTYCZNEJ.
CZĘŚĆ TEORETYCZNO-PRAKTYCZNA SZKOLENIA - 29h zegarowych [szkolenie grupowe, przeprowadzane w formie wykładów, zdalnie w czasie rzeczywistym oraz stacjonarnie), obejmuje zagadnienia]:
WPROWADZENIE WSTĘPNE W ZAKRESIE DRONÓW:
- prawo lotnicze,
- ogólna wiedza na temat systemów BSP,
- obsługa, budowa i zasady działania bezzałogowego statku powietrznego,
- osiągi systemu BSP w locie,
- techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi i w powietrzu,
- ograniczone możliwości żołnierz jako pilota BSP oraz pierwsza pomoc,
- meteorologia.
DRON NA POLU WALKI:
- ekonomia energii,
- przygotowanie pozycji,
- planowanie trasy lotu,
- praca z mapa / aplikacja do zarządzania polem walki,
- wyposażenie,
- praca w trudnych warunkach meteorologicznych,
- praca w zimnie,
- podział obowiązków w zespole,
- użycie anten,
- kamuflaż wizyjny,
- kamuflaż termiczny,
- kamuflaż radioelektroniczny.
--------
Drugi etap szkolenia to CZĘŚĆ PRAKTYCZNA, która jest prowadzona na dronach należących do naszego Ośrodka - EuroDRON.
CZĘŚĆ PRAKTYCZNA SZKOLENIA [12h zegarowych = 3 dni po 4h].
Część praktyczna przeprowadzana jest w formie stacjonarnej we współpracy z instruktorem na zasadzie "1 na 1" (Kursant-Instruktor)] i składa się z następujących części:
- OCENA MOŻLIWOŚCI WYKONANIA LOTU.
- CZYNNOŚCI PRZED LOTEM - PRZYGOTOWANIE DRONA DO LOTU.
- WYKONYWANIE STARTÓW I LĄDOWAŃ.
- CZYNNOŚCI W TRAKCIE LOTU: ZMIANA PARAMETRÓW LOTU, ZMIANA PRĘDKOŚCI, WYSOKOŚCI, ITP.
- WYKONYWANIE PROCEDUR PILOTAŻOWYCH NORMALNYCH ORAZ PROCEDUR W SYTUACJACH NIEBEZPIECZNYCH I AWARYJNYCH.
- WYKONYWANIE LOTÓW POZA ZASIĘGIEM WIDOCZNOŚCI WZROKOWEJ BVLOS - JEDYNIE W OPARCIU O WSKAZANIA PRZYRZĄDÓW.
- CZYNNOŚCI WYKONYWANYCH PO ZAKOŃCZENIU LOTU.
- PLANOWANIE I WYKONYWANIE SYMULACYJNYCH MISJI BOJOWYCH Z WYKORZYSTANIEM SPECJALISTYCZNEGO OPROGRAMOWANIA I SPRZĘTU.
SZKOLENIE PRAKTYCZNE odbywa się zarówno w trybie VLOS (loty w zasięgu wzroku) oraz BVLOS (loty poza zasięgiem wzroku) w ramach kategorii otwartej i szczególnej.
Część praktyczna szkolenia USTALANA JEST INDYWIDUALNIE Z KURSANTEM, ale przeprowadzona będzie w czasie trwania niniejszej Usługi tj. w terminie od 23.01.2026 do 30.04.2026 r. Szczegółowe DNI i GODZINY części praktycznej dostępne będą u osoby nadzorującej Usługę po stronie Podmiotu Świadczącego Usługę Rozwojową, czyli nas - Wszechnica Edukacyjna/EuroDRON.
PRAKTYKA będzie realizowana w dowolne dni tygodnia (także w sobotę i niedzielę) w zależności od oczekiwań/dostępności Kursanta.
UWAGA! Ćwiczenia są zależne od warunków pogodowych (nie latamy kiedy prędkość wiatru 🌬 przekracza 8 m/s, występują opady atmosferyczne 🌧🌨 lub mgła a także, gdy temperatura powietrza jest ujemna 🥶). Czynnikiem uniemożliwiającym realizację lotu w danym dniu/godzinach może być czasowe "wyłączenie" dostępności przestrzeni powietrznej 🚁✈️🛸. W takich wypadkach zastrzegamy sobie możliwość odwołania spotkania i przeniesienia go na ustalony wspólnie z Kursantem inny termin.
------
EGZAMIN KOŃCOWY [1h zegarowe] - niezależny, zewnętrzny podmiot prowadzący proces walidacji [stacjonarnie].
-----
Usługa rozwojowa realizowana jest w godzinach dydaktycznych (45 min.).
Szkolenie teoretyczne zdalne w czasie rzeczywistym 29h zegarowych. Szkolenie praktyczne stacjonarne trwa 12h zegarowych + zewnętrzna walidacja (egzamin) 1h zegarowa, zdalnie w czasie rzeczywistym. Łącznie: 42h zegarowych = 56h dydaktyczne.
Przerwy są wliczone w ilość godzin usługi rozwojowej (instruktorzy są w trakcie przerwy do dyspozycji Kursanta/Kursantów) oraz zostały wpisane w harmonogram (zgodnie z wytycznymi Załącznika nr 2 do Regulaminu BUR i zaleceniami Operatorów oraz audytorów).
Zgodnie z wytycznymi PARP indywidualna część praktyczna (loty) nie jest uwzględniane w polu "Harmonogram". W polu "Harmonogram" wskazana została część teoretyczna oraz egzamin. Termin egzaminu zawarty w harmonogramie jest wskazany jedynie poglądowo - data i godzina - gdyż jest ustalane indywidualnie z Kursantem przez zewnętrzny podmiot przeprowadzający walidację.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
|---|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. | ||||||
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 89,29 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 89,29 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 50,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 50,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 100,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 100,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Sebastian KUCZYŃSKI
Paweł ZAWISZA
Janusz KACZOR
instruktorskie ULC w zakresie BSP . Instruktor-trener prowadzący szkolenia teoretyczne i praktyczne. Posiada uprawnienia UAVO INS, NSTS 1/2/5/6, STS, VLOS do 25kg, BVLOS do 25kg. Egzaminator w zakresie teorii bezzałogowych statków powietrznych Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Wykształcenie wyższe. Instruktor posiada doświadczenie zawodowe zdobyte nie wcześniej niż 5 lat oraz kwalifikacje nabyte nie wcześniej niż 5 lat przed obowiązywaniem niniejszej usługi rozwojowej. Instruktor posiada również wiedzę w kontekście działań na rzecz ekoinnowacji oraz cyfrowych i zielonych umiejętności o charakterze zawodowym i/lub ogólnym, wykorzystywanych w obszarze "zielonej gospodarki" w oparciu o nowoczesne technologie ukierunkowane na niskoemisyjność i
zasobooszczędność oraz ochronę środowiska.
Adrian Kowalczyk
Aleksander Nowaczyk
Maciej SKORATKO
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
- DOSTĘP na czas szkolenia do naszej platformy elektronicznej z podstawowymi materiałami szkoleniowymi.
Warunki uczestnictwa
Aby przystąpić do szkolenia Uczestnik musi mieć ukończone 18 lat oraz posiadać obywatelstwo polskie.
Równocześnie Uczestnik musi być żołnierzem Wojska Polskiego.
Informacje dodatkowe
- UWAGA! W przypadku dofinansowania usługi poniżej 70% ze środków publicznych, usługa nie jest zwolniona z podatku VAT. Należy wówczas doliczyć do usługi szkoleniowej należny VAT w wysokości 23%.
- Kompetencja związana z cyfrową transformacją.
- Zastrzegamy, że zgodnie z wytycznymi w zakresie zarządzania niespodziewanymi sytuacjami (Załącznik nr 4 do Regulaminu BUR) istnieje możliwość, iż Instruktorzy mogą prowadzić usługę rotacyjnie w zależności od dostępności danego instruktora w dniu szkolenia oraz faktycznego uruchomienia danej usługi. Zastrzegamy sobie możliwość zmiany instruktora ze względu na nieprzewidziane sytuacje. Każdy wyznaczony Instruktor posiada stosowne uprawnienia oraz odpowiednią wiedzę i umiejętności do poprowadzenia niniejszej usługi rozwojowej w zakresie bezzałogowych statków powietrznych i modułów specjalistycznych.
- Usługa dedykowana również w ramach naboru przeprowadzanego przez WUP Kielce w ramach projektu "BUduj swój Rozwój - Baza Usług Rozwojowych".
Warunki techniczne
Warunki techniczne
W trybie zdalnym szkolenia teoretyczne realizujemy w formie wykładów on-line w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem platformy Teams/ZOOM.
Wymagania systemowe:
• połączenie internetowe - szerokopasmowe przewodowe lub bezprzewodowe (3G lub 4G / LTE)
• głośniki i mikrofon - wbudowany lub wtyk USB lub bezprzewodowy Bluetooth
• kamera internetowa lub kamera internetowa HD - wbudowana lub wtyczka USB
• lub kamera HD lub kamera HD z kartą przechwytywania wideo
Obsługiwane systemy operacyjne:
• macOS X z systemem macOS 10.7 lub nowszym
• Windows 10
Uwaga: w przypadku urządzeń z systemem Windows 10 muszą one działać w systemie Windows 10 Home, Pro lub Enterprise. Tryb S nie jest obsługiwany.
• Windows 8 lub 8.1
• System Windows 7
• Windows Vista z dodatkiem SP1 lub nowszym
• Windows XP z dodatkiem SP3 lub nowszym
• Ubuntu 12.04 lub nowszy
• Mennica 17.1 lub nowsza
• Red Hat Enterprise Linux 6.4 lub nowszy
• Oracle Linux 6.4 lub nowszy
• CentOS 6.4 lub nowszy
• Fedora 21 lub nowsza
• OpenSUSE 13.2 lub wyższy
• ArchLinux (tylko 64-bit)
Obsługiwane tablety i urządzenia mobilne:
• Surface Pro 2 lub nowszy z systemem Windows 8.1 lub nowszym
Uwaga: W przypadku tabletów z systemem Windows 10 muszą one działać w systemie Windows 10 Home, Pro lub Enterprise. Tryb S nie jest obsługiwany.
• Urządzenia z systemem IOS lub Android
• Urządzenia Blackberry
Obsługiwane przeglądarki:
• Windows: IE 11+, Edge 12+, Firefox 27+, Chrome 30+
• Mac: Safari 7+, Firefox 27+, Chrome 30+
• Linux: Firefox 27+, Chrome 30+
Wymagania dotyczące procesora i pamięci RAM:
Minimum - Procesor jednordzeniowy 1 GHz lub wyższy, nie dotyczy
Zalecane - Procesor dwurdzeniowy 2 GHz lub wyższy (i3 / i5 / i7 lub odpowiednik AMD), 4GB
Link umożliwiający uczestnictwo w szkoleniu zdalnym w czasie rzeczywistym (on-line) jest ważny w okresie trwania niniejszej usługi.
Adres
Adres
Część praktyczna z Instruktorem, realizowana jest stacjonarnie w miejscu przygotowanym do lotów (kwestie bezpieczeństwa). Dokładne terminy i miejsca zajęć praktycznych ustalane są indywidualnie pomiędzy Kursantem a Dostawcą Usługi (czyli nami). Zajęcia praktyczne odbędą się w czasie trwania niniejszej karty usługi tj. w okresie 23.01.2026 - 30.04.2026 r. Szczegółowe dni i godziny części praktycznej dostępne będą u osoby nadzorującej usługę po stronie Dostawcy Usługi.
Ze względu na zmienne warunki atmosferyczne i/lub dostępność przestrzeni powietrznej, zastrzega się możliwość zmiany terminu i miejsca realizacji szkolenia. O zaistniałej sytuacji Kursant zostanie poinformowany tel./mailowo.