Praktyczne zastosowanie wybranych narzędzi DM tj. DOWARTOŚCIOWAŃ I ODZWIERCIEDLEŃ w zarządzaniu relacją z zespołem oraz relacją indywidualną - szkolenie
Praktyczne zastosowanie wybranych narzędzi DM tj. DOWARTOŚCIOWAŃ I ODZWIERCIEDLEŃ w zarządzaniu relacją z zespołem oraz relacją indywidualną - szkolenie
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Zarządzanie przedsiębiorstwem
- Grupa docelowa usługi
Przedstawiciele wszystkich profesji gdzie pracuje się w oparciu o relacje zarówno zarządzając zespołem ludzi jak i indywidualnym kontaktem, ze szczególnym uwzględnieniem pracy nad zmianą.
Dowartościowania i odzwierciedlenia są przykładami dwóch narzędzi Dialogu Motywującego. Oba narzędzia odgrywają zasadnicza rolę w praktycznym stosowaniu metody DM. Dowartościowania pozwalają uporządkować lub wskazać rozmówcy jego zasoby, wzmacniając jego sprawczość, a odzwierciedlenia umożliwiają w sposób empatyczny podążanie za rozmówcą.
Narzędzia te (jak i cała metoda DM) są kluczową umiejętnością w budowaniu wewnętrznej motywacji do zmiany co znacząco sprzyja konsekwentnej realizacji celów. Dedykowane osobą pracującym z zespołem lub indywidualnie nad zmianą i realizacją celów.
- Minimalna liczba uczestników4
- Maksymalna liczba uczestników16
- Data zakończenia rekrutacji06-02-2026
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa "Praktyczne zastosowanie wybranych narzędzi DM tj. DOWARTOŚCIOWAŃ I ODZWIERCIEDLEŃ w zarządzaniu relacją z zespołem oraz relacją indywidualną - szkolenie" przygotowuje uczestnika do nabycia umiejętności konstruowania i świadomego posługiwania się dowartościowaniami i odzwierciedleniami w zarządzaniu zespołem i relacją indywidualną.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik wskazuje kluczowe różnice między chwaleniem z oceną a dowartościowaniem w kontekście komunikacji interpersonalnej. | Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje, czym różni się dowartościowanie od chwalenia z oceną, podając przynajmniej dwa przykłady. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik identyfikuje wpływ obu form komunikacji na relacje interpersonalne, ze szczególnym uwzględnieniem wzmacniania autonomii rozmówcy. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik rozpoznaje rodzaje odzwierciedleń stosowanych w Dialogu Motywującym. | Kryteria weryfikacji Uczestnik charakteryzuje przynajmniej trzy rodzaje odzwierciedleń (np. proste, złożone, podkreślające ambiwalencję). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje funkcję każdego z wymienionych rodzajów odzwierciedleń w kontekście DM. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik konstruuje poprawne i adekwatne dowartościowania, które odzwierciedlają zasoby rozmówcy. | Kryteria weryfikacji Uczestnik konstruuje co najmniej trzy dowartościowania, zgodne z zasadami DM, odnoszące się do realnych zasobów rozmówcy. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik wskazuje, w jaki sposób każde dowartościowanie wpływa na wzmacnianie motywacji rozmówcy. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik konstruuje adekwatne odzwierciedlenia odpowiadające wypowiedziom rozmówcy. | Kryteria weryfikacji Uczestnik formułuje co najmniej trzy przykłady trafnych odzwierciedleń, dostosowanych do kontekstu rozmowy. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje, w jaki sposób poszczególne formy odzwierciedlenia wspierają komunikację i sprzyjają budowaniu relacji. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik stosuje dowartościowania jako narzędzie do wzmacniania pewności siebie rozmówcy. | Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje dwa przykłady sytuacji, w których dowartościowanie przyczyniło się do wzrostu pewności siebie rozmówcy. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik charakteryzuje cechy skutecznych dowartościowań wpływających na poczucie sprawczości. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik tworzy krótkie rozmowy, w których stosuje dowartościowania i odzwierciedlenia. | Kryteria weryfikacji Uczestnik charakteryzuje rozmowę, w której prawidłowo zastosowano co najmniej dwa dowartościowania i dwa odzwierciedlenia. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje wpływ zastosowanych technik na przebieg i wynik rozmowy. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik dostosowuje sposób wyrażania dowartościowań do stylu komunikacyjnego i potrzeb rozmówcy. | Kryteria weryfikacji Uczestnik identyfikuje trzy przykłady dowartościowań, dostosowanych do różnych stylów komunikacyjnych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik charakteryzuje sposób wyrażania dowartościowania oraz jego wpływ na odbiór przez rozmówcę. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik świadomie unika ocen w komunikacji, które mogą wpłynąć na obniżenie autonomii rozmówcy. | Kryteria weryfikacji Uczestnik identyfikuje przynajmniej trzy sytuacje, w których należy unikać ocen, i podaje przykłady alternatywnych dowartościowań. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje zależność między unikaniem ocen a wzmacnianiem autonomii i motywacji rozmówcy. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Program szkolenia
- Dowartościowanie jako jedno z narzędzi DM – definicja, funkcje i cele
- Forma: Teoria - 2 godziny dydaktyczne
- Metody: Prezentacja, dyskusja na żywo
- Zakres:
- Omówienie istoty dowartościowania w kontekście DM.
- Rola dowartościowania w budowaniu relacji i motywacji.
- Cele dowartościowania: wzmacnianie poczucia własnej wartości, podkreślanie postępów i zasobów uczestnika rozmowy.
- Różnice między dowartościowaniem a chwaleniem z oceną
- Forma: Teoria - 1 godzina dydaktyczne, praktyka - 1 godzina dydaktyczna
- Metody: Prezentacja, case study, testy
- Zakres:
- Czym jest dowartościowanie, a czym pochwała?
- Przykłady zastosowania obu form komunikacji.
- Wpływ dowartościowania i pochwały na motywację i samoocenę rozmówcy.
- Konstruowanie dowartościowań – teoria i praktyka
- Forma: Praktyka - 1 godziny dydaktyczna, teoria - 1 godzina dydaktyczna
- Metody: Symulacje, ćwiczenia praktyczne
- Zakres:
- Elementy skutecznego dowartościowania: konkretność, autentyczność, dopasowanie do rozmówcy.
- Techniki i narzędzia wspomagające tworzenie efektywnych dowartościowań.
- Przykłady dobrze skonstruowanych dowartościowań.
- Praktyczne stosowania dowartościowań na przykładach własnych doświadczeń uczestników szkolenia
- Forma: Praktyka - 2 godziny dydaktyczne
- Metody: Ćwiczenia grupowe, dyskusja, analiza przypadków
- Zakres:
- Analiza sytuacji z życia codziennego i zawodowego uczestników.
- Opracowywanie dowartościowań na podstawie realnych przykładów.
- Refleksja i dyskusja nad wpływem dowartościowań na rozmówcę.
- Odzwierciedlenia – definicje, funkcje i cele zastosowania w rozmowie prowadzonej w oparciu o DM
- Forma: Teoria - 2 godziny dydaktyczne
- Metody: Prezentacja, burza mózgów
- Zakres:
- Definicja odzwierciedleń w kontekście DM.
- Funkcje odzwierciedleń: budowanie zaufania, wspieranie autorefleksji rozmówcy.
- Cele odzwierciedleń: ułatwienie zrozumienia, wzmocnienie komunikacji dwustronnej.
- Rodzaje odzwierciedleń
- Forma: Teoria - 2 godziny dydaktyczne
- Metody: Prezentacja, analiza przypadków
- Zakres:
- Proste odzwierciedlenia – parafrazowanie wypowiedzi rozmówcy.
- Złożone odzwierciedlenia – pogłębianie myśli i emocji.
- Podkreślanie ambiwalencji – narzędzie do odkrywania sprzeczności w przekonaniach i działaniach rozmówcy.
- Konstruowanie odzwierciedleń – teoria i praktyka
- Forma: Praktyka - 2 godziny dydaktyczne
- Metody: Ćwiczenia praktyczne, symulacje
- Zakres:
- Jak dobierać odpowiednie rodzaje odzwierciedleń w zależności od kontekstu rozmowy?
- Zasady tworzenia trafnych i wspierających odzwierciedleń.
- Ćwiczenia na rozpoznawanie kluczowych elementów wypowiedzi rozmówcy.
- Praktyczne stosowanie odzwierciedleń na przykładach własnych doświadczeń uczestników szkolenia
- Forma: Praktyka - 1 godzina dydaktyczna
- Metody: Ćwiczenia indywidualne i w parach, analiza przypadków, dyskusja
- Zakres:
- Odzwierciedlanie wypowiedzi na podstawie rzeczywistych sytuacji.
- Analiza skuteczności zastosowanych odzwierciedleń.
- Dyskusja grupowa: jak odzwierciedlenia mogą zmienić dynamikę rozmowy?
- Walidacja
- Forma: Teoria - 1 godzina dydaktyczna
Walidacja ma na celu potwierdzenie osiągnięcia efektów uczenia się przez uczestników szkolenia. Proces ten obejmuje zastosowanie testu teoretycznego.
- Test teoretyczny – Jest to metoda weryfikacji wiedzy uczestników, polegająca na udzieleniu odpowiedzi na pytania zamknięte i otwarte. Celem testu jest sprawdzenie, czy uczestnicy opanowali kluczowe zagadnienia związane z zastosowaniem narzędzi DM, w tym dowartościowań i odzwierciedleń, ich funkcji oraz wpływu na motywację i relacje interpersonalne.
Usługa prowadzona będzie za pomocą następujących metod interaktywnych i aktywizujących:
- Prezentacja
- Dyskusja na żywo
- Case study
- Testy
- Symulacje
- Ćwiczenia praktyczne
- Ćwiczenia grupowe
- Analiza przypadków
- Burza mózgów
- Ćwiczenia indywidualne i w parach
Przerwy nie wliczają się w czas realizacji usługi.
8 godzin zajęć teoretycznych, 7 godzin zajęć praktycznych, 1 godzina walidacji.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 15 Dowartościowanie jako jedno z narzędzi DM -definicja, funkcje i cele. (Metody: Prezentacja, dyskusja na żywo) | Prowadzący Aleksandra Wilkin-Day | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 15 Przerwa | Prowadzący Aleksandra Wilkin-Day | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:40 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 15 Różnice miedzy dowartościowaniem a chwaleniem z oceną (Różnice między dowartościowaniem a chwaleniem z oceną) (Metody: Prezentacja, case study, testy) | Prowadzący Aleksandra Wilkin-Day | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:40 | Godzina zakończenia 12:10 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 15 Przerwa | Prowadzący Aleksandra Wilkin-Day | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:10 | Godzina zakończenia 12:35 | Liczba godzin 00:25 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 15 Konstruowanie dowartościowań - teoria i praktyka (Metody: Symulacje, ćwiczenia praktyczne) | Prowadzący Aleksandra Wilkin-Day | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:35 | Godzina zakończenia 14:05 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 15 Przerwa | Prowadzący Aleksandra Wilkin-Day | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:05 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 15 Praktyczne stosowanie dowartościowania na przykładach własnych doświadczeń uczestników szkolenia (Metody: Ćwiczenia grupowe, dyskusja, analiza przypadków) | Prowadzący Aleksandra Wilkin-Day | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:15 | Godzina zakończenia 15:45 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 15 Odzwierciedlenia – definicje, funkcje i cele zastosowania w rozmowie prowadzonej w oparciu o DM (Metody: Prezentacja, burza mózgów) | Prowadzący Aleksandra Wilkin-Day | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 15 Przerwa | Prowadzący Aleksandra Wilkin-Day | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:40 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 15 Rodzaje odzwierciedleń (Metody: Prezentacja, analiza przypadków) | Prowadzący Aleksandra Wilkin-Day | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:40 | Godzina zakończenia 12:10 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 15 Przerwa | Prowadzący Aleksandra Wilkin-Day | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:10 | Godzina zakończenia 12:35 | Liczba godzin 00:25 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 15 Konstruowanie odzwierciedleń – teoria i praktyka (Metody: Ćwiczenia praktyczne, symulacje) | Prowadzący Aleksandra Wilkin-Day | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:35 | Godzina zakończenia 14:05 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 15 Przerwa | Prowadzący Aleksandra Wilkin-Day | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:05 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 15 Praktyczne stosowanie odzwierciedleń na przykładach własnych doświadczeń uczestników szkolenia (Metody: Ćwiczenia indywidualne i w parach, analiza przypadków, dyskusja) | Prowadzący Aleksandra Wilkin-Day | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:15 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 15 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 15:45 | Liczba godzin 00:45 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 3 040,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 3 040,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 190,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 190,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Aleksandra Wilkin-Day
Trenerka DM. Koderka MITI. W Instytucie odpowiedzialna m.in za współpracę międzynarodową oraz zespół koderów skali MITI.
Ma blisko 20-letnie doświadczenie w pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, tworzeniu i koordynowaniu projektów społecznych oraz prowadzeniu warsztatów i szkoleń dla różnych grup odbiorców.
Uwielbia pracę z ludźmi i wciąż poszukuje nowych sposobów patrzenia oraz metod, które pozwalają lepiej i skuteczniej pomagać i szkolić. W wolnym czasie czyta książki (nie tylko psychologiczne ), piecze ciasta i stara się na chwilę zatrzymać.
Wierzy, że w każdym człowieku tkwi potencjał do zmiany i rozwoju. Zgadza się z myślą Alberta Einsteina, którą kieruje się w swojej pracy: „w sercu każdej trudności spoczywa ukryta możliwość.”
Trener posiada doświadczenie oraz kwalifikacje nabyte nie wcześniej niż 5 lat przed datą wprowadzenia szczegółowych danych dotyczących oferowanej usługi.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały dydaktyczne zostaną przekazane uczestnikowi szkolenia w formie elektronicznej. Materiały zostaną przesłane e-mailem na podany adres skrzynki elektronicznej uczestnika szkolenia.
Warunki uczestnictwa
W przypadku szkoleń dofinansowanych warunkiem uczestnictwa jest stworzenie przez uczestnika szkolenia konta w Bazie Usług Rozwojowych oraz wywiązanie się z warunków, które są przedstawione przez konkretnego Operatora, do którego przekazywane są dokumenty o dofinansowanie do danej usługi rozwojowej.
Przedsiębiorca jest zobowiązany do założenia konta uczestnika instytucjonalnego w BUR. Pracownik przewidziany do udziału w Projekcie jest zobowiązany do założenia konta uczestnika indywidualnego w BUR, na stronie www.uslugirozwojowe.parp.gov.pl oraz przypisania się do profilu instytucjonalnego przedsiębiorcy. Przedsiębiorcy powinni spełniać warunki przedstawione przez danego Operatora, do którego zostały złożone dokumenty o dofinansowanie do usługi rozwojowej.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
- Szkolenie na platformie zoom.
- W przypadku uczestniczenia w usłudze osoby z niepełnosprawnością usługa zostanie dostosowana do jej potrzeb.
- 1 godziny usługi rozwojowej = 45 minut.
- 8 godzin zajęć teoretycznych, 7 godzin zajęć praktycznych, 1 godzina walidacji
- Uczestnictwo w szkoleniu, będzie weryfikowane na podstawie raportu z logowań wygenerowanego z systemu. Konieczne jest uzyskanie przez uczestnika minimum 80% frekwencji.
- Przerwy nie wliczają się w czas realizacji usługi
Usługa prowadzona będzie za pomocą następujących metod interaktywnych i aktywizujących:
- Prezentacja
- Dyskusja na żywo
- Case study
- Testy
- Symulacje
- Ćwiczenia praktyczne
- Ćwiczenia grupowe
- Analiza przypadków
- Burza mózgów
- Ćwiczenia indywidualne i w parach
Podstawa zwolnienia z VAT: Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. ze zmianami w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (par.3 ust.1 pkt.14).
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Wymaganie sprzętowe:
komputer wyposażony w kamerę i głośnik z aktualnym systemem operacyjnym (Windows, macOS lub Linux) i co najmniej 2 GB pamięci RAM
Parametry łącza sieciowego:
szybkość pobierania i wysyłania co najmniej 5Mb/s.
Minimalne parametry potrzebne do obsługi komunikatora dla:
a) Systemu Windows 10 w wersji 1507 lub nowszej Systemu Windows 8 Systemu Windows 7 Systemu Windows 32 (obsługiwane są wersje 64- i 64-bitowe) 1. Procesor Co najmniej 1 GHz 2. Pamięć RAM Co najmniej 512 MB 3. Dodatkowe oprogramowanie DirectX w wersji 9.0 lub nowszej
b) komputery Mac 1. Procesor co najmniej Intel 1 GHz (Core 2 Duo) 2. Pamięć RAM Co najmniej 1 GB 3. Dodatkowe oprogramowanie Najnowsza wersja programu QuickTime Łącze inernetowe: min download: 768 Mb/s, min upload: 384 Mb/s (APMG Int. zaleca korzystanie z łącza stałego) Niezbędne oprogramowanie umożliwiające Uczestnikom dostęp do prezentowanych treści i materiałów (czytnik plików pdf oraz doc).