Warsztat: Zielony zakład pracy – jak piekarnia może stać się ambasadorem ekologii w społeczności lokalnej
Warsztat: Zielony zakład pracy – jak piekarnia może stać się ambasadorem ekologii w społeczności lokalnej
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaEkologia i rolnictwo / Ochrona środowiska
- Grupa docelowa usługi
Grupę docelową stanowią: dyrektorzy i kierownicy ds. produkcji, kierowcy i magazynierzy, piekarze i cukiernicy, pracownicy obsługi monitoringu i utrzymania czystości, pomoce sprzedawców, piekarzy i cukierników. Uczestnicy reprezentują różne szczeble organizacji, co umożliwia budowanie wspólnej odpowiedzialności ekologicznej w całym zakładzie. Szkolenie ma na celu rozwijanie świadomości wpływu codziennych działań na środowisko, kształtowanie postaw proekologicznych oraz wdrażanie dobrych praktyk w pracy indywidualnej i zespołowej. Program wspiera zrównoważone funkcjonowanie piekarni i ograniczanie jej negatywnego oddziaływania na otoczenie – zarówno w środowisku pracy, jak i w lokalnej społeczności.
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników35
- Data zakończenia rekrutacji08-12-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi20
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest rozwinięcie świadomości ekologicznej oraz praktycznych kompetencji pracowników piekarni w zakresie zrównoważonego funkcjonowania zakładu pracy. Uczestnicy zdobędą wiedzę o wpływie procesów produkcyjnych, transportowych i organizacyjnych na środowisko naturalne oraz nauczą się identyfikować obszary, w których można wprowadzać działania proekologiczne.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Identyfikuje zasady zrównoważonego rozwoju oraz znaczenie współpracy piekarni ze społecznością lokalną w zakresie ochrony środowiska | Kryteria weryfikacji - wymienia przykłady działań proekologicznych, które mogą być realizowane wspólnie z lokalną społecznością (np. szkoły, rolnicy, klienci) | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | ||
Kryteria weryfikacji - wyjaśnia, w jaki sposób lokalna piekarnia może wpływać na postawy ekologiczne mieszkańców | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | ||
Efekty uczenia się Charakteryzuje codzienne działania w pracy wpływają na wizerunek piekarni jako odpowiedzialnego, „zielonego” przedsiębiorstwa | Kryteria weryfikacji - wskazuje zachowania pracowników, które budują pozytywny, ekologiczny wizerunek firmy w oczach klientów | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | ||
Kryteria weryfikacji - kontroluje sytuacje, które mogą ten wizerunek osłabiać lub naruszać zaufanie społeczności lokalnej | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | ||
Efekty uczenia się Proponuje i realizuje inicjatywy ekologiczne angażujące lokalną społeczność | Kryteria weryfikacji - opracowuje pomysły na wspólne akcje ekologiczne piekarni (np. „zielony dzień chleba”, zbiórki, warsztaty dla szkół) | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | ||
Kryteria weryfikacji - wskazuje partnerów lokalnych, z którymi piekarnia może współpracować przy działaniach proekologicznych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | ||
Efekty uczenia się Charakteryzuje dobre praktyki ekologiczne wśród klientów oraz współpracowników | Kryteria weryfikacji - prezentuje klientom lub współpracownikom proekologiczne działania piekarni w przystępny sposób | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | ||
Kryteria weryfikacji - współdziała w tworzeniu lub przekazywaniu materiałów edukacyjnych lub informacyjnych (np. plakaty, ulotki) | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | ||
Efekty uczenia się Projektuje kuturę odpowiedzialności ekologicznej w zakładzie oraz w lokalnym otoczeniu | Kryteria weryfikacji - wykazuje inicjatywę w działaniach proekologicznych realizowanych w piekarni lub poza nią | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | ||
Kryteria weryfikacji - motywuje innych członków zespołu do aktywnego udziału w lokalnych inicjatywach ekologicznych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Cel biznesowy
Celem biznesowym szkolenia jest zwiększenie konkurencyjności i pozytywnego wizerunku piekarni poprzez wdrożenie praktyk proekologicznych oraz aktywne zaangażowanie zakładu w życie społeczności lokalnej. Szkolenie wspiera osiągnięcie następujących efektów biznesowych:- Wzmocnienie wizerunku firmy jako odpowiedzialnego i ekologicznego pracodawcy, co zwiększa lojalność klientów i atrakcyjność dla pracowników.
- Budowanie relacji z lokalną społecznością i partnerami (szkoły, rolnicy, organizacje lokalne), co sprzyja współpracy, promocji produktów i inicjatyw proekologicznych.
- Stworzenie kultury odpowiedzialności ekologicznej w całym zespole, co sprzyja długofalowej zrównoważonej działalności piekarni.
Efekt usługi
Efekty usługi:
- Świadomość znaczenia działań proekologicznych w piekarni i w społeczności lokalnej.
- Praktyczne wdrażanie proekologicznych działań w codziennej pracy.
- Współpraca zespołowa i inicjowanie działań ekologicznych w zakładzie.
- Identyfikacja obszarów wymagających usprawnień ekologicznych oraz propozycja inicjatyw angażujących społeczność lokalną.
- Budowanie kultury odpowiedzialności ekologicznej w piekarni i w relacjach z lokalnym otoczeniem.
Kryteria osiągnięcia efektu:
- Potrafi wdrażać poznane podczas szkolenia praktyki proekologiczne w swojej pracy, wspierając pozytywny wizerunek piekarni w społeczności lokalnej.
- Angażuje współpracowników w działania proekologiczne i inicjatywy lokalne, wzmacniając kulturę odpowiedzialności ekologicznej w zespole.
- Potrafi wskazać procesy i obszary wymagające usprawnień ekologicznych oraz zaproponować konkretne rozwiązania, które mają wpływ na zakład i społeczność lokalną.
- Wspiera tworzenie i promowanie wizerunku piekarni jako „zielonego zakładu pracy” poprzez aktywne działania edukacyjne i komunikacyjne wśród klientów i partnerów lokalnych.
Metoda potwierdzenia osiągnięcia efektu usługi
Osiągnięcie efektów szkolenia będzie weryfikowane za pomocą narzędzi praktycznych oraz obserwacji pracy uczestników. Każdyuczestnik przygotuje indywidualny plan działań proekologicznych w piekarni/cukierni, obejmujący identyfikację procesów i czynności onajwiększym wpływie na środowisko, propozycje ich usprawnienia, narzędzia wspierające wdrożenie rozwiązań oraz elementy współpracyi komunikacji z zespołem w duchu odpowiedzialności za środowisko.
Plan będzie oceniany pod kątem:
- adekwatności do specyfiki zakładu i charakteru stanowiska,
- trafności i wykonalności zaproponowanych działań,
- stopnia wykorzystania wiedzy i narzędzi poznanych podczas szkolenia,
- spójności i klarowności założeń dotyczących współpracy zespołowej i komunikacji w duchu proekologicznym.
Dodatkowo trener będzie dokonywał bieżącej oceny aktywności uczestników podczas ćwiczeń indywidualnych i grupowych, zuwzględnieniem samodzielności, zaangażowania oraz umiejętności zastosowania poznanych praktyk i narzędzi. Na zakończenieszkolenia uczestnicy wypełnią ankietę ewaluacyjną, oceniając przydatność zdobytej wiedzy oraz gotowość do wdrażaniaproekologicznych standardów w codziennej pracy w zakładzie.
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Dzień 1 – Wdrażanie przyjaznych środowisku praktyk w piekarni (wykład, prezentacja, ćwiczenia, testy, dyskusja, burza mózgów, analiza przypadku)
- Powitanie, przedstawienie celu i programu szkolenia (wykład, prezentacja, dyskusja)
- Powitanie uczestników i przedstawienie prowadzących, omówienie celów i programu szkolenia (wykład, prezentacja, dyskusja)
- Integracja grupy: krótkie ćwiczenie „Co dla mnie znaczy ekologia?” (wykład, prezentacja, dyskusja)
- Ekologia w branży piekarniczej – znaczenie lokalne i globalne (wykład, prezentacja, ćwiczenia, case study, dyskusja)
- Definicja zrównoważonego rozwoju w kontekście mikro, małego i średniego zakładu (wykład, prezentacja, ćwiczenia, case study, dyskusja)
- Przykłady piekarni, które wdrożyły ekologiczne praktyki i zyskały wizerunkowo (prezentacja, burza mózgów)
- Ćwiczenie grupowe: identyfikacja obszarów wpływu piekarni na otoczenie (surowce, procesy, relacje z klientami) (prezentacja, ćwiczenia, case study)
- Analiza procesów i identyfikacja potencjału do zmian (prezentacja, ćwiczenia, case study)
- Mapa procesów piekarni: produkcja, magazynowanie, sprzedaż, relacje z klientami (burza mózgów, ćwiczenia)
- Warsztat: identyfikacja miejsc, w których można wprowadzić bardziej przyjazne praktyki (wykład, prezentacja, ćwiczenia, analiza przypadku, dyskusja)
- Ćwiczenie praktyczne: sporządzenie listy „małych zmian – dużych efektów” (prezentacja, ćwiczenia, case study)
- Odpowiedzialne wykorzystanie surowców i produktów (wykład, prezentacja, dyskusja)
- Strategie planowania i optymalizacji pracy, by minimalizować straty (wykład, prezentacja, ćwiczenia, case study, dyskusja)
- Techniki wykorzystania nadwyżek produktów w piekarni (np. produkty dnia następnego, kompozycje z resztek)
- Ćwiczenie grupowe: opracowanie praktycznego planu dla swojej piekarni (prezentacja, ćwiczenia, case study)
- Doskonalenie codziennych procesów w zakładzie (prezentacja, ćwiczenia, case study)
- Organizacja pracy zgodna z zasadami odpowiedzialności środowiskowej (wykład, prezentacja, ćwiczenia, case study, dyskusja)
- Studium przypadku: piekarnie w Polsce i Europie, które wdrożyły przyjazne praktyki (wykład, prezentacja, dyskusja, burza mózgów, analiza przypadku)
- Dyskusja moderowana: które działania można wprowadzić natychmiast, a które wymagają długofalowego planu (wykład, prezentacja, dyskusja)
- Podsumowanie dnia (wykład, prezentacja, dyskusja)
- Prezentacja wniosków z warsztatów (wykład, prezentacja)
- Ćwiczenie: obserwacja codziennych procesów w piekarni i zapisanie potencjalnych usprawnień (prezentacja, ćwiczenia, case study)
Dzień 2 – Działania lokalne i komunikacja ekologiczna (wykład, prezentacja, ćwiczenia, testy, dyskusja, burza mózgów, analiza przypadku)
- Przypomnienie wniosków z dnia 1 (wykład, prezentacja, dyskusja)
- Budowanie wizerunku piekarni przyjaznej środowisku (wykład, prezentacja, ćwiczenia, case study, dyskusja)
- Jak komunikować klientom działania ekologiczne w sposób wiarygodny i atrakcyjny (prezentacja, ćwiczenia, case study)
- Przykłady strategii edukacyjnych dla klientów (wykład, prezentacja, dyskusja, burza mózgów, analiza przypadku)
- Ćwiczenie praktyczne: opracowanie krótkiej kampanii informacyjnej dla lokalnych klientów (prezentacja, ćwiczenia, case study)
- Inicjatywy lokalne i współpraca ze społecznością (prezentacja, ćwiczenia, case study)
- Pomysły na wydarzenia i projekty edukacyjne skierowane do lokalnych mieszkańców i szkół
- Warsztat: stworzenie planu działań lokalnych na najbliższe 3–6 miesięcy (np. warsztaty kulinarne, prezentacje dla dzieci, dni otwarte piekarni) (wykład, prezentacja, ćwiczenia, case study, dyskusja)
- Dyskusja: jak mierzyć sukces działań lokalnych (wykład, prezentacja, dyskusja)
- Angażowanie społeczności i klientów (wykład, prezentacja, ćwiczenia, case study, dyskusja)
- Praktyczne techniki zachęcania klientów do udziału w inicjatywach ekologicznych (wykład, prezentacja, ćwiczenia, case study, dyskusja)
- Tworzenie harmonogramu wydarzeń i podział ról w zespole (wykład, prezentacja, dyskusja, burza mózgów, analiza przypadku)
- Ćwiczenie praktyczne: przygotowanie scenariusza „Dnia Zielonej Piekarni” (prezentacja, ćwiczenia, case study)
- Monitorowanie efektów działań i rozwój inicjatyw (wykład, prezentacja, ćwiczenia, case study, dyskusja)
- Narzędzia do oceny skuteczności działań i ich ciągłego doskonalenia (wykład, prezentacja, ćwiczenia, case study, dyskusja)
- Dyskusja: jak wprowadzać zmiany w sposób trwały i systematyczny (wykład, prezentacja, dyskusja)
- Ćwiczenie grupowe: stworzenie wskaźników sukcesu dla własnego planu działań (prezentacja, ćwiczenia, case study)
- Prezentacje projektów uczestników (prezentacja, ćwiczenia, case study)
- Każda grupa przedstawia przygotowany plan wdrożenia działań ekologicznych w piekarni i społeczności (wykład, prezentacja, ćwiczenia, case study, dyskusja)
- Omówienie mocnych stron i sugestie ulepszeń (burza mózgów, ćwiczenia)
- Podsumowanie najważniejszych wniosków (wykład, prezentacja, dyskusja)
- Inspiracja i rekomendacje do kontynuowania działań (wykład, prezentacja)
Walidacja usługi szkoleniowej - test toretyczny
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 13 Powitanie, przedstawienie celu i programu szkolenia (wykład, prezentacja, dyskusja) | Prowadzący Adam Żmiejko | Data realizacji zajęć 09-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 06:00 | Godzina zakończenia 06:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 13 Ekologia w branży piekarniczej – znaczenie lokalne i globalne (wykład, prezentacja, ćwiczenia, case study, dyskusja) | Prowadzący Adam Żmiejko | Data realizacji zajęć 09-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 06:30 | Godzina zakończenia 08:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 13 Analiza procesów i identyfikacja potencjału do zmian (prezentacja, ćwiczenia, case study) | Prowadzący Adam Żmiejko | Data realizacji zajęć 09-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 13 Odpowiedzialne wykorzystanie surowców i produktów (wykład, prezentacja, dyskusja) | Prowadzący Adam Żmiejko | Data realizacji zajęć 09-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 13 Doskonalenie codziennych procesów w zakładzie (prezentacja, ćwiczenia, case study) | Prowadzący Adam Żmiejko | Data realizacji zajęć 09-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 13 Podsumowanie dnia (wykład, prezentacja, dyskusja) | Prowadzący Adam Żmiejko | Data realizacji zajęć 09-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 13 Przypomnienie wniosków z dnia 1 (wykład, prezentacja, dyskusja) | Prowadzący Adam Żmiejko | Data realizacji zajęć 10-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 06:00 | Godzina zakończenia 06:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 13 Budowanie wizerunku piekarni przyjaznej środowisku (wykład, prezentacja, ćwiczenia, case study, dyskusja) | Prowadzący Adam Żmiejko | Data realizacji zajęć 10-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 06:15 | Godzina zakończenia 08:00 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 13 Inicjatywy lokalne i współpraca ze społecznością (prezentacja, ćwiczenia, case study) | Prowadzący Adam Żmiejko | Data realizacji zajęć 10-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 13 Angażowanie społeczności i klientów (wykład, prezentacja, ćwiczenia, case study, dyskusja) | Prowadzący Adam Żmiejko | Data realizacji zajęć 10-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 13 Monitorowanie efektów działań i rozwój inicjatyw (wykład, prezentacja, ćwiczenia, case study, dyskusja) | Prowadzący Adam Żmiejko | Data realizacji zajęć 10-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 13 Prezentacje projektów uczestników (prezentacja, ćwiczenia, case study) | Prowadzący Adam Żmiejko | Data realizacji zajęć 10-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 13 Walidacja usługi szkoleniowej - test toretyczny | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 10-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 8 100,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 8 100,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 405,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 405,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Adam Żmiejko
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnik szkolenia otrzyma materiały szkoleniowe w postaci prezentacji powerpoint, ankiety, testy - opracowane przez trenera. Materiały szkoleniowe zawierają podsumowanie treści szkolenia i odwołania do źródeł wiedzy, na których zostały oparte, zposzanowaniem prawautorskich. Materiały każdorazowo są dostosowane do poziomu wiedzy uczestników oraz potrzeb związanych z ewentualnymi niepełnosprawnościami.
Usługa realizowana jest w godz. lekcyjnych, a przerwy i ćwiczenia praktyczne dostosowane do tempa pracy, możliwości i zaangażowaniagrupy.Brak wymagań w zakresie stopnia znajomości tematu. Szkolenie est prowadzone aktywnymi metodami interaktywnymi i aktywizującymi, rozumianymi jako metody umożliwiające uczenie się w oparciu o doświadczenie i pozwalające uczestnikom na ćwiczenie umiejętności. Metodologia pracy oparta jest o cykl uczenia się ludzi dorosłych, dzięki czemu teoria połączona jest z refl eksją,doświadczeniem oraz dyskusjągrupy mająca na celu podsumowanie danego tematu.
Informacje dodatkowe
Trener podczas szkolenia podsumowuje każde zagadnienie, pozwalając uczestnikom, którzy mają dostęp do prowadzącego poprzez zastosowanie narzędzi umożliwiających interaktywność czat, ankiety, sesje Q&A. Czas trwania wynosi 20 godzin lekcyjnych po 45minut, co stanowi 15 godzin zegarowych.