Dostępność cyfrowa – tworzenie stron internetowych zgodnych ze standardami dostępności
Dostępność cyfrowa – tworzenie stron internetowych zgodnych ze standardami dostępności
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInformatyka i telekomunikacja / Administracja IT i systemy komputerowe
- Identyfikatory projektówMałopolski Pociąg do kariery, Kierunek - Rozwój, Nowy start w Małopolsce z EURESEM, Zachodniopomorskie Bony Szkoleniowe
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie przeznaczone jest dla:
- web developerów i frontendowców,
- projektantów UX/UI,
- specjalistów ds. dostępności cyfrowej,
- programistów i freelancerów tworzących strony dla sektora publicznego i prywatnego,
- członków zespołów realizujących projekty digitalowe finansowane ze środków publicznych (np. FERS, FEPW),
- osób odpowiedzialnych za wdrażanie dostępności cyfrowej w instytucjach.
Usługa również adresowana dla:
- Uczestników projektu Kierunek-Rozwój
- Uczestników projektu Bony rozwojowe
- Uczestników Projektu MP oraz dla uczestników projektu NSE
- Uczestników Projektu "Małopolski pociąg do kariery - sezon 1" i/lub dla Uczestników Projektu "Nowy start w Małopolsce z EURESem".
- Uczestników innych Projektów
Wymagania wstępne: podstawowa znajomość obsługi komputera i internetu; mile widziana znajomość HTML i CSS.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników10
- Data zakończenia rekrutacji12-12-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi24
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest nabycie przez uczestników praktycznych umiejętności projektowania, kodowania i audytowania stron internetowych zgodnie ze standardem WCAG 2.1. Uczestnicy nauczą się identyfikować bariery dostępności, stosować dobre praktyki w zakresie semantyki HTML i CSS, korzystać z narzędzi oceny dostępności oraz tworzyć dokumentację zgodności.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik rozpoznaje i interpretuje wymagania WCAG 2.1 w kontekście projektowania stron internetowych | Kryteria weryfikacji Omawia poszczególne zasady, kryteria sukcesu i poziomy zgodności WCAG 2.1 | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik analizuje istniejące strony internetowe pod kątem dostępności | Kryteria weryfikacji Identyfikuje błędy dostępności związane z kontrastem, strukturą HTML, nawigacją, alternatywami tekstowymi itp. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik tworzy semantycznie poprawny kod HTML z uwzględnieniem dostępności | Kryteria weryfikacji Stosuje odpowiednie tagi, role ARIA, strukturę nagłówków, formularzy i list | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik stosuje style CSS zgodne z zasadami dostępności | Kryteria weryfikacji Zapewnia odpowiedni kontrast, brak zależności od koloru, możliwość skalowania treści | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik zapewnia dostępność nawigacji i interakcji na stronie | Kryteria weryfikacji Implementuje dostępność klawiaturową i logiczny porządek nawigacji | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik wdraża alternatywne treści dla elementów multimedialnych | Kryteria weryfikacji Dodaje opisy alternatywne, napisy, transkrypcje i audiodeskrypcję | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik korzysta z narzędzi automatycznych i manualnych do oceny dostępności | Kryteria weryfikacji Przeprowadza audyt z wykorzystaniem narzędzi typu axe, Wave, Lighthouse, NVDA | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik tworzy dokumentację zgodności strony z WCAG | Kryteria weryfikacji Sporządza deklarację dostępności oraz raport z rekomendacjami zmian | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik uwzględnia potrzeby różnych grup użytkowników w projektowaniu strony | Kryteria weryfikacji Opisuje potrzeby osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu, motoryki i poznawczą | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik wdraża poprawki dostępności na istniejącej stronie internetowej | Kryteria weryfikacji Wprowadza zmiany zgodnie z wynikami audytu WCAG | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Szkolenie realizowane jest w godzinach dydaktycznych 45 min (24 godzin dydaktycznych = 18 godzin zegarowych)
6 przerw po 15 minut nie są wliczane w czas usługi.
Program ramowy szkolenia:
Dzień 1 – Wprowadzenie do WCAG i semantycznego HTML
- Wprowadzenie do dostępności cyfrowej i wymagań prawnych
- WCAG 2.1 – zasady POUR, struktura i poziomy zgodności (A, AA, AAA)
- Znaczenie poprawnej semantyki HTML: nagłówki, listy, formularze
- Ćwiczenia: analiza i poprawa strony pod kątem podstawowych zasad WCAG
Dzień 2 – Stylowanie i interaktywność dostępna dla wszystkich
- Dobór kolorów, kontrast i styl CSS zgodny z WCAG
- Role ARIA, dostępność klawiaturowa, interaktywne komponenty (menu, modale)
- Formularze dostępne: etykiety, błędy, komunikaty
- Ćwiczenia: poprawa kodu i stylów CSS z uwzględnieniem dostępności
Dzień 3 – Testowanie i dokumentacja dostępności
- Narzędzia audytu: axe, Wave, Lighthouse, NVDA – teoria i praktyka
- Tworzenie deklaracji dostępności i raportów audytowych
- Przegląd przykładów dobrych i złych praktyk
- Konsultacje, test końcowy i omówienie projektów uczestników
Metody pracy:
- Wykład interaktywny
- Prezentacja multimedialna
- Analiza przypadków (case study)
- Ćwiczenia praktyczne
- Praca z narzędziami audytowymi
- Dyskusja moderowana i konsultacje
Forma walidacji: Test teoretyczny
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 23 Wprowadzenie do dostępności cyfrowej i kontekstu prawnego | Prowadzący Wojciech Polar | Data realizacji zajęć 15-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 09:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 23 Zasady i struktura WCAG 2.1 (Perceivable, Operable, Understandable, Robust) | Prowadzący Wojciech Polar | Data realizacji zajęć 15-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 23 Przerwa | Prowadzący Wojciech Polar | Data realizacji zajęć 15-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 23 Poziomy zgodności (A, AA, AAA) – różnice i wymagania | Prowadzący Wojciech Polar | Data realizacji zajęć 15-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 23 Podstawy semantyki HTML i rola poprawnego kodu | Prowadzący Wojciech Polar | Data realizacji zajęć 15-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 23 Przerwa | Prowadzący Wojciech Polar | Data realizacji zajęć 15-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 23 Dobre praktyki w strukturze strony: nagłówki, listy, formularze | Prowadzący Wojciech Polar | Data realizacji zajęć 15-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 23 Ćwiczenia praktyczne: analiza i poprawa istniejącej strony | Prowadzący Wojciech Polar | Data realizacji zajęć 15-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 23 Kolory i kontrast – zasady i narzędzia pomiaru | Prowadzący Wojciech Polar | Data realizacji zajęć 16-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 09:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 23 Zrozumiała nawigacja i dostępność klawiaturowa | Prowadzący Wojciech Polar | Data realizacji zajęć 16-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 23 Przerwa | Prowadzący Wojciech Polar | Data realizacji zajęć 16-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 23 Role ARIA i interaktywne komponenty (menu, modale, karty) | Prowadzący Wojciech Polar | Data realizacji zajęć 16-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 11:45 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 23 Przerwa | Prowadzący Wojciech Polar | Data realizacji zajęć 16-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:45 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 23 Dostępność formularzy: etykiety, komunikaty, błędy | Prowadzący Wojciech Polar | Data realizacji zajęć 16-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 23 Ćwiczenia praktyczne: poprawianie kodu i stylów | Prowadzący Wojciech Polar | Data realizacji zajęć 16-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 23 Wprowadzenie do narzędzi automatycznych i manualnych audytu | Prowadzący Wojciech Polar | Data realizacji zajęć 17-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 08:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 23 Audyt z wykorzystaniem narzędzi (axe, Wave, Lighthouse, NVDA) | Prowadzący Wojciech Polar | Data realizacji zajęć 17-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 23 Przerwa | Prowadzący Wojciech Polar | Data realizacji zajęć 17-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 23 Tworzenie deklaracji dostępności i raportu z audytu | Prowadzący Wojciech Polar | Data realizacji zajęć 17-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 11:45 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 23 Analiza przypadków – przykłady dobrych i złych wdrożeń | Prowadzący Wojciech Polar | Data realizacji zajęć 17-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:45 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 21 z 23 Przerwa | Prowadzący Wojciech Polar | Data realizacji zajęć 17-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 22 z 23 Podsumowanie i konsultacje z uczestnikami (omówienie projektów, pytań) | Prowadzący Wojciech Polar | Data realizacji zajęć 17-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 23 z 23 Walidacja - test teoretyczny | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 17-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 3 444,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 2 800,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 143,50 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 116,67 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Wojciech Polar
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymują:
- prezentację ze szkolenia,
- certyfikat szkolenia.
Warunki uczestnictwa
Wymogi unijne związane z realizacją szkolenia z dofinansowaniem:
- Logowanie się pełnym imieniem i nazwiskiem
- Włączona kamera oraz dostęp do mikrofonu
Niespełnienie powyższych może skutkować brakiem dofinansowania
- Warunkiem uzyskania zaświadczenia jest uczestnictwo w co najmniej 80%- 100% (w zależności od programu dofinansowania i podpisanej umowy z Operatorem) zajęć usługi rozwojowej
- W ramach realizacji usług szkoleniowych, Organizator utrwala wizerunek Uczestników w formie nagrań wideo, fotografii lub innych materiałów audiowizualnych wyłącznie w celach archiwizacyjnych, kontrolnych oraz dokumentacyjnych związanych z projektem dofinansowanym.
- Uczestnik zapisując się na szkolenie wyraża zgodę na utrwalenie i wykorzystanie jego wizerunku w wyżej wymienionych celach.
- Organizator nie udostępnia nagrań Uczestnikom po szkoleniu.
Informacje dodatkowe
Organizator szkolenia zapewnia też wsparcie techniczne lub merytoryczne w postaci 60 minut konsultacji z prowadzącym szkolenie. Ze wsparcia można skorzystać w okresie do 3 miesięcy od daty zakończenia szkolenia. Tematyka, zakres oraz tempo prowadzonych szkoleń dopasowane jest do potrzeb Uczestników szkolenia.
Zawarto Umowę z UP Toruń
Szkolenie prowadzone jest w godzinach dydaktycznych (24 godzin dydaktycznych = 18 godzin zegarowych)
Przerwy nie są wliczane do czasu usługi.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Każdy uczestnik szkolenia powinien mieć możliwość korzystania z komputera z dostępem do Internetu.
Szkolenie będzie się odbywać za pomocą aplikacji Zoom – przed szkoleniem Uczestnicy otrzymają link.
Wymagania techniczne w przypadku szkoleń online:
- Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy)
- 2 GB pamięci RAM (zalecane 4 GB lub więcej)
- System operacyjny Windows 8 (zalecany Windows 10), Mac OS wersja 10.13 (zalecana najnowsza wersja), Linux, ChromeOS
- Ponieważ szkolenie prowadzone będzie na platformie opartej na przeglądarce, wymagane jest korzystanie z ich najaktualniejszych oficjalnych wersji, takich jak Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Edge, Opera.
- Będzie to szkolenie realizowane w trybie dyskusji – umożliwi ona uczestnikom rozmowę wideo w czasie rzeczywistym zarówno z prowadzącym, jak też z innymi uczestnikami. Dzięki temu uczestnicy mają wrażenie osobistego udziału w szkoleniu z prowadzącym i innymi uczestnikami.
- Kamera internetowa oraz mikrofon.