Szkolenie: SYGNALISTA - jak wdrożyć mechanizmy ochrony sygnalistów według nowej Ustawy uchwalonej w dniu 14 czerwca 2024? Praktyczny przewodnik, tworzenie procedur i komplet wzorów obowiązkowej dokumentacji.
Szkolenie: SYGNALISTA - jak wdrożyć mechanizmy ochrony sygnalistów według nowej Ustawy uchwalonej w dniu 14 czerwca 2024? Praktyczny przewodnik, tworzenie procedur i komplet wzorów obowiązkowej dokumentacji.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Prawo pracy
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie przeznaczone dla podmiotów:
- sektora publicznego, bez względu na ilość zatrudnionych,
- prywatnych, zatrudniających co najmniej 50 pracowników,
- prowadzących działalność w zakresie usług finansowych (m.in. banki, fundusze inwestycyjne, zakłady ubezpieczeń, zakłady reasekuracji, fundusze powiernicze, towarzystwa emerytalne, fundusze emerytalne, domy maklerskie, towarzystwa funduszy inwestycyjnych),
- których działalność związana jest z ryzykiem prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu,
- mikroprzedsiębiorstw, m.in. biura rachunkowe.
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji21-11-2024
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi5
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotowuje uczestnika do wdrożenia mechanizmów ochrony sygnalistów według nowej Ustawy uchwalonej w dniu 14 czerwca 2024r.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik posługuje się wiedzą w zakresie ochrony sygnalistów, zgodnie z ustawą z dn.14 czerwca 2024r. | Kryteria weryfikacji Uczestnik:- charakteryzuje rolę sygnalistów i ich znaczenie dla organizacji, - określa procedury związane z ochroną sygnalistów w swojej organizacji - przygotowuje obowiązkową dokumentację. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
I. Wprowadzenie
❑ Rola sygnalistów w miejscu pracy.
❑ Analiza potencjalnych sytuacji prowadzących do naruszeń lub nadużyć.
❑ Praktyczne aspekty zgłaszania naruszeń: narzędzia i procedury.
❑ Budowanie zaufania i otwartej komunikacji w miejscu pracy.
❑ Przegląd przepisów prawnych dotyczących zgłaszania naruszeń.
II Dyrektywa UE 2019/1937.
III. Co wynika z Ustawy uchwalonej w dn.14.06.2024?
❑ Jakie są konkretne zapisy Ustawy o ochronie sygnalistów?
❑ W jaki sposób polskie przepisy implementują dyrektywę w zakresie ochrony sygnalistów?
❑ Wyłączenie z Ustawy części dotyczącej prawa pracy - bez wpływu na zasady tworzenia procedur i wzorów dokumentacji.
❑ Pojęcie naruszenia:
✓ Jakie obszary mogą być objęte pojęciem "naruszenia" i wymagać zgłoszenia przez sygnalistów?
❑ Kim jest sygnalista;
✓ Jakie prawa i obowiązki ma sygnalista w kontekście zgłaszania naruszeń?
✓ Jakie są możliwe działania podejmowane w stosunku do osoby winnej naruszenia?
❑ Ochrona sygnalisty:
✓ Jakie są ryzyka działań odwetowych w miejscu pracy i jakie są środki ochrony sygnalistów przed nimi?
✓ Jakie kroki można podjąć w przypadku braku lub nieprawidłowego ustanowienia procedury wewnętrznej?
IV. Kwestie praktyczne oraz procedury i obowiązkowa dokumentacja od A do Z.
❑ Sygnalista w miejscu pracy.
✓ kanały sygnalizowania
✓ najczęstsze nieprawidłowości.
✓ anonimowość
✓ czy zachęcać do zgłaszania
❑ Jak powinna przebiegać i co powinna zawierać wewnętrzna procedura wyjaśniająca naruszenia w miejscu pracy? Etapy wdrażania i wzory obowiązkowych dokumentów.
✓ Rodzaj organizacji i wymagania przepisów.
o Jakie są główne przepisy dotyczące wewnętrznych kanałów zgłoszeń?
o Jakie znaczenie mają wewnętrzne kanały zgłoszeń w kontekście organizacji?
✓ Officer Compliance i jego rola w organizacji .
✓ Kluczowe osoby.
o Kto w organizacji jest odpowiedzialny za zarządzanie kanałami zgłoszeń?
o Jakie kompetencje są niezbędne dla osób odpowiedzialnych za wewnętrzne kanały zgłoszeń?
✓ Przygotowanie zakresu zadań o Jakie zadania powinny być uwzględnione w zakresie zadań związanych z kanałami zgłoszeń?
o Jakie są kluczowe cele związane z zarządzaniem kanałami zgłoszeń?
✓ Cechy różnych kanałów zgłoszeń.
o Jakie rodzaje kanałów zgłoszeń mogą być stosowane w organizacji?
o Jakie są zalety i wady różnych kanałów zgłoszeń?
✓ Opracowanie i wdrożenie indywidualnej procedury dokonywania zgłoszeń - wzór.
o Jakie środki należy podjąć, aby zapewnić poufność zgłoszeń?
o Jakie technologie mogą być wykorzystane do stworzenia bezpiecznych kanałów informowania?
✓ Zakres Szkoleń Pracowników - wymogi.
✓ Szkolenia osób odpowiedzialnych za przyjmowanie zgłoszeń - kluczowe umiejętności i niezbędne procedury.
✓ Dokumentacja związana z wewnętrznym systemem zgłoszeń - Wypracowanie modelu przesyłania i odbierania zgłoszeń w zależności od specyfiki funkcjonowania danej organizacji
o Jak należy prowadzić rejestr zgłoszeń i dokumentować działania? Wzór dokumentacji.
✓ Procedura zgłaszania nieprawidłowości - sposób tworzenia.
o Jakie kroki obejmuje procedura zgłaszania nieprawidłowości?
o Jakie są kanały komunikacji dla sygnalistów?
✓ Procedura wewnętrznych postępowań wyjaśniających - etapy i dokumentacja.
o Jakie etapy obejmuje wewnętrzne postępowanie wyjaśniające?
o Jakie są standardy postępowania z zgłoszeniami?
o Analiza zgłoszenia i plan działania (materiał dowodowy, dialog z sygnalistą, kontakt z zainteresowanymi, skład zespołu wyjaśniającego) . Prowadzenie rozmów wyjaśniających – kluczowy etap postępowania.
✓ Rejestr zgłoszeń.
o Jakie informacje powinny być zawarte w rejestrze zgłoszeń? Wzór dokumentacji.
✓ Notatki z rozmów, ustaleń i innych czynności - przykładowe zapisy.
o Jak dokumentować rozmowy i ustalenia związane ze zgłoszeniami?
o Jakie są zasady archiwizowania dokumentacji związanej z postępowaniami wyjaśniającymi? Przykłady.
o Gromadzenie i analizowanie dowodów – archiwizacja dokumentów.
✓ Zakres udzielanych informacji zwrotnych. Poufność i terminy kontakt zwrotny.
✓ Ocena informacji pod kątem ryzyka nadużyć i zagrożeń bezpieczeństwa.
✓ Ocena ryzyka szkody i działań odwetowych wobec sygnalisty.
✓ Działania następcze:
o Jakie działania następcze powinny być podjęte po zakończeniu postępowania wyjaśniającego?
o Jak monitorować i oceniać skuteczność działań następczych?
✓ Zgłaszanie organom ścigania.
❑ Jak pracodawca może się przygotować i zabezpieczyć przed nadużyciami? Narzędzia, procedury i wewnętrzne regulacje.
❑ Jakie działania podjąć w sytuacji czynności kontrolnych organów władzy/ścigania? Zasady zabezpieczające interesy pracodawcy w dokumentach.
❑ Sankcje i obowiązki:
✓ Jakie są sankcje za utrudnianie zgłaszania naruszeń i naruszanie obowiązku zachowania poufności?
✓ Odszkodowanie i zadośćuczynienie dla sygnalisty.
✓ Jakie obowiązki mają strony stosunku pracy w kontekście zgłaszania naruszeń?
Usługa jest realizowana w godzinach zegarowych i trwa 5 godzin , przerwy oraz kończąca szkolenie walidacja wliczają się do czasu trwania usługi.
Minimalne wymagania w stosunku do uczestników - podstawowa wiedza z zakresu prawa administracyjnego i prawa pracy.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 1 Sygnalista | Prowadzący dr Barbara Pawełko-Czajka | Data realizacji zajęć 26-11-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 05:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt usługi brutto602,70 PLN
- Koszt usługi netto490,00 PLN
- Koszt godziny brutto120,54 PLN
- Koszt godziny netto98,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
dr Barbara Pawełko-Czajka
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały szkoleniowe, w formacie pdf, zostaną wysłane w formie elektronicznej na podany w zgłoszeniu adres e-mail na dzień przed terminem szkolenia.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenie realizowane jest w formie webinarium (LiveWebinar).
Bierzesz udział w pełnowartościowym szkoleniu - Trener prowadzi zajęcia "na żywo" - widzisz go i słyszysz.
Szkolenie ma charakter wykładów, prezentacji slajdów, case study, dyskusji uczestników i wykładowcy na czacie w czasie rzeczywistym.
Do wzięcia udziału w webinarze potrzebny jest komputer, smartfon lub tablet połączony z internetem. Polecamy korzystać z przeglądarek Google Chrome i Firefox. Minimalna prędkość łącza — od 10 MB/sek.
Możecie Państwo przetestować prędkość internetu : https://www.speedtest.pl/
Wymagana kamerka.